Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart Review

Tracking Cookie 12 mei 2013, laatste update op 21 februari 2015, 5.865 views

Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart

Zeer snelle USB stick, waarbij de geadverteerde leessnelheid van 190MB/s ook daadwerkelijk wordt gehaald. De schrijfsnelheid doet wel onder voor de 32GB (110MB/s)- en 64GB (170MB/s) variant; met 55MB/s kan deze er helaas niet aan tippen.

Pluspunten

• Leessnelheid
  • Snelste schrijfsnelheid in het 16GB segment

Minpunten

• Slecht uitgewerkte SanDisk software

Al een aantal jaar lees ik met alle plezier gebruikersreviews op Tweakers, en ik vond het de hoogste tijd om wat terug te doen.

Reden van aanschaf
De laatste tijd kwam ik veelal USB sticks tekort voor het installeren van OS'en, en het telkens leeghalen en terugzetten van USB sticks begon tijdrovend te worden.
Daarnaast was ik stiekem wel benieuwd of de 16GB versie van deze Extreme serie dezelfde prestaties weet neer te zetten als haar 32GB en 64GB variant.

De SanDisk Extreme lijn
Qua leessnelheid wordt er voor elke variant binnen de Extreme lijn dezelfde leessnelheid aangehouden, het verschil zit in de schrijfsnelheid:
– SanDisk Extreme USB3.0 16GB met 190MB/s Read en 55 MB/s Write
– SanDisk Extreme USB3.0 32GB met 190MB/s Read en 110 MB/s Write
– SanDisk Extreme USB3.0 64GB met 190MB/s Read en 170 MB/s Write

Alternatieven:
- pricewatch: Transcend JetFlash 780 16GB Bruin met geadverteerde snelheden van 140MB/s Read, 40 MB Write
- pricewatch: Sharkoon Flexi-Drive Sprint Plus 16GB Blauw met geadverteerde snelheden van 190MB/s Read, 40 MB/s Write

De testsetup
CrystalDiskMark 3.0.2f x64
Windows 8 Professional x64 EN
Intel i5-2500K stock
Asus P8Z68-V (de niet pro versie)
Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz
Samsung 830 Series 128GB

De verpakking

Het uiterlijk

Aan de verpakking valt verder niet veel op, behalve dat de 2GB Free Online Storage logo (zie review 32GB versie) er niet (langer?) op staat. De USB stick zelf wordt in de verpakking goed op zijn plaats gehouden door een plastic houder. Opmerkelijk is dat op de verpakking de verwachte schrijfsnelheid wordt genoemd; op de website van SanDisk wordt daar met geen woord over gerept, alleen de leessnelheid wordt genoemd.

De USB stick zelf voelt stevig aan, en het mechanisme om in- en uit te schuiven lijkt goed te zijn uitgedacht. In het uitschuifmechanisme zit een blauwe statusled geÔntegreerd, deze is vrij zwak (op onderstaande foto lijkt de led feller), daardoor is de led niet zichtbaar als je onder een scherpe hoek naar de USB stick kijkt.

Schijfruimte en meegeleverde software
Out-of-the-box is de USB stick als FAT32 geformatteerd; een formaat dat ook OSX kan lezen en schrijven. De beschikbare ruimte (inclusief SanDisk applicaties) is 14.8GB, met 14.9GB als totale capaciteit.

ClubSanDisk software
Een programma welke speciale "deals" aan de koper voorschotelt, speciaal van SanDisk partners. Het valt dus onder Ad/Bloatware; daar heeft tegenwoordig iedere fabrikant een handje van. "Helaas" komt de exe niet erg ver..

SanDiskSecureAccess software
Een programma waarmee bestanden in een beveiligde "kluis" op de USB stick opgeslagen kunnen worden. Standaard staat de Windows versie van SecureAccess op de USB stick. De Mac OS X 10.5+ versie kan gedownload worden via: http://www.sandisk.com/products/software/secureaccess/#Support

Bij de eerste keer opstarten verschijnt het onderstaande scherm (het registratiescherm kan ook als eerste tevoorschijn komen, deze kan worden overgeslagen).

LOEG = Licentie Overeenkomst EindGebruiker (spijtig genoeg is dit niet de enige onlogische vertaling).
Het uitvinken van "Installeer SanDisk SecureAccess Manager" zorgt ervoor dat het programma als stand-alone wordt uitgevoerd.
De toegevoegde waarde van het installeren van de SanDisk SecureAccess Manager zit in het automatisch “klaarzetten” van de kluis op het moment dat je de USB-stick in de computer stopt. De Manager zal dan automatisch een melding geven, hierdoor hoef je niet telkens zelf het programma te starten.

De software maakt in de achtergrond automatisch een "My Vaults" folder en een cacert.pm bestand aan. In het laatste bestand staat een lijst met Root Certificate Authorities gegeneerd aan de hand van Mozilla's Firefox CA lijst. Die meegeleverde lijst is voor het laatst geŁpdatet in Februari 2012, met als bijkomend voordeel dat het Diginotar certificaat er ook nog tussen staat. Waar het bestand voor gebruikt wordt - en hoe serieus ze daarmee de beveiliging van de gebruiker nemen – is voor mij een raadsel.

Bestanden kunnen toegevoegd worden door simpelweg op de "bestanden toevoegen"-knop te drukken. Daarnaast kan je ook bestanden toevoegen door deze naar het programmavenster te slepen. Je kan claustrofobische neigingen van het programma krijgen; er is namelijk geen enkel menu te bekennen. Blijkbaar vond SanDisk het mooi om alles onder het kluisicoon te verbergen; een rechtermuisklik op dit icoon geeft een beperkt menu.

Als je een in de kluis opgeslagen bestand wilt bewerken, dan heb je pech: de opgeslagen bestanden kunnen alleen worden geopend als read-only. Je zal dus een bestand moeten kopiŽren en vervolgens buiten de kluis moeten opslaan; je kan het bestand dan pas bewerken. Ben je klaar met bewerken, dan moet je het bestand weer toevoegen aan de kluis.
Het voordeel van de kluis wordt hiermee haast teniet gedaan; je kan er niet van uit gaan dat het opgeslagen bestand "veilig" is. Heb je het document bewerkt, dan zal dat document op die PC weer terug te vinden zijn. Dat de software niet on-the-fly encryptie heeft is in mijn ogen een gemis.

De mening van andere gebruikers
Het is altijd leuk om even op de forums van de fabrikant te kijken, en in dit geval leverde dat nog wat interessants op. Er zijn aardig wat gebruikers die last hebben van een SecureAccess Kluis/Vault die spontaan het wachtwoord vergeet (ben je meer van de DIY? Verwijder dan de My Vault\FILES\00000 folder). Een ander veelvoorkomende klacht is de opstarttijd van het programma; soms ruim 14 minuten. Maargoed, houd in het achterhoofd dat de tevreden klanten vaak niets van zich laten horen:

Een gratis alternatief voor SecureAccess is TrueCrypt (en voor alternatieven van TrueCrypt kun je hier terecht). TrueCrypt heeft als voordeel dat bestanden binnen de container (Kluis/Vault) aangepast kunnen worden; je hoeft dan niet telkens bestanden buiten de kluis te plaatsen.
Gebruikers die alleen met Windows werken, kunnen eventueel BitLocker overwegen.

Gratis opslag
De gratis 2GB opslag bij JuuWaa kan vanuit het SecureAccess-programma worden aangevraagd (er verschijnt onderin een banner bij het ontgrendelen van de kluis). Hiervoor moet uiteraard een account aangemaakt worden bij JuuWaa.

De prestaties
Om de reviews tussen de verschillende versies gelijk te houden voer ik de CrystalDiskMark test uit met 500MB voor USB2.0 en 1000MB voor USB3.0. Tijdens de test werd de USB stick ongeveer handwarm; dus qua warmteproductie lijkt het goed te zitten.

De Sandisk Extreme 16gb haalt de 190 MB/s net niet, maar komt er toch aardig dicht bij in de buurt.

Op de verpakking wordt 55MB/s genoemd als maximale schrijfsnelheid; dat haalt de SanDisk Extreme 16gb met gemak.

Disclaimer: Om er zeker van te zijn dat de resultaten niet beÔnvloed zijn door de chipset, heb ik dezelfde USB3.0 test ook uitgevoerd op een laptop met een HM77 chipset; deze gaf vergelijkbare resultaten met afwijkingen van +/- 0.3 MB/s t.o.v. de desktop-test.

Helaas liggen de USB3.0 schrijfprestaties van de SanDisk Extreme 16GB onder die van haar 32GB en 64GB variant, waarbij opmerkelijk is dat de schrijfsnelheden bijna gehalveerd zijn. Het was te verwachten, maar het is jammer dat de koper niet over de sterk wisselende schrijfsnelheden wordt voorgelicht op de website. De meegeleverde software is daarnaast niet praktisch uitgewerkt, en zal meer frustratie opleveren dan dat het goed doet.

Desondanks staat deze USB stick hoog in het 16GB segment; het is ťťn van de weinige goed leverbare USB sticks waarbij met 190MB/s leessnelheid wordt geadverteerd en waarbij de lees- en schrijfsnelheid ook daadwerkelijk wordt gehaald. Kortom; als je niet zoveel waarde hecht aan de meegeleverde software, is dit een absolute aanrader!

12-5-2013 "Statusled had feller gemogen" verwijderd, het minpunt was iets te subjectief. Paar typo's gefixed. Foto met schrijfsnelheden gefixed.
13-5-2013 Paar slechtlopende zinnen verbeterd.
30-9-2014 Korte toelichting toegevoegd zodat de review voldoet aan het nieuwe reviewformaat.
21-2-2015 Korte toelichting (nieuw reviewformaat) wat leesbaarder gemaakt.

Heb jij ook een Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart?

Statusled had feller gemogen
Grappig. Ik erger mij vrij snel aan knipperende LED's op sticks. Ik heb een SanDisk met een knaloranje LED die tijdens read/write knippert en tijdens het werken irriteert mij dit.

Zo hoeft een nadeel dus helemaal geen nadeel te zijn :D . Verder goede review :).

Heb je al eens aan een ZM-VE300 gedacht, als je zoveel met installaties bezig bent? Die heb ik onlangs gekocht nav wat reviews hier op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 12 mei 2013 15:23]

Ik vind felle LED's wel fijn, maar mijn PC staat dan ook onder een bureau uit het zicht. Als de USB stick vanuit je ooghoeken zichtbaar is dan kan ik mij voorstellen dat een felle led irritatie opwekt. Achteraf gezien is het minpunt inderdaad iets te subjectief, ik zal hem uit de lijst halen :)

Ik heb eerlijk gezegd niet aan de ZM-VE300 gedacht (wist niet van het bestaan af), dus misschien had ik iets verder moeten kijken dan mijn neus lang is :+ Bedankt voor de tip in ieder geval!
Je laatste afbeelding (http://i.imgur.com/R2so8Iy.jpg) doet het niet :/ (2e benchmark denk ik).

De review zelf is vrij duidelijk, leest lekker makkelijk weg. Ik denk dat ik deze stick ook ga kopen omdat ik gek word van mijn veel te trage usb 2.0 §8 stickje en deze prima lijkt te presteren. Bedankt voor je review :)
Bedankt voor het melden, heb het opnieuw geupload: bij mij stond de afbeelding nog in de cache :)
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar ik vraag het toch maar even: is de software van Sandisk te verwijderen? Ik heb wel eens USB sticks gehad die een cd-rom drive emuleerde zodat je de bloadware niet verwijderen kon.
De Sandisk Extreme wordt gezien als verwijderbare schijf. Je kan de SanDisk software bestanden/mappen gewoon verwijderen of de schijf formatteren :)

[Reactie gewijzigd door Tracking Cookie op 4 november 2013 20:25]

Bij mij wordt de sandisk gezien als lokale harde schijf.
Niet als vewijderbare harde schijf. (standaard)