Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

poohfriends 11 mei 2013, 987 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Uitgebreide camera functies
  • Afgeschermde modus voor kinderen

Minpunten

• Erg groot
  • Blinkfeed te beperkt
  • Erg duur
  • Rode ogen bewerking werkt vaak niet

Ook ik ben n van de gelukkigen die de HTC One mocht testen voor Tweakers. Voor mij was het extra speciaal om op de avond als enige vrouw aanwezig te zijn. Maar niet alleen als enige vrouw, waarschijnlijk ook de enige die nog geen smartphone in bezit heeft. Tot nog toe is er geen smartphone geweest die mij heeft kunnen overhalen om mijn oude Nokia N82 te vervangen. Ondanks dat ik zeer actief ben op internet en social media. Of de HTC One mij wel heeft kunnen overtuigen lezen jullie in de conclusie.

Aandachtspunten
Als ik een telefoon wil kopen vind ik twee dingen het belangrijkst: is de camera goed en is de telefoon handzaam om mee te nemen?

Camera
Laat ik beginnen met de camera. Een van de redenen waarom ik nog steeds de Nokia 82 gebruik is omdat deze een zeer goede camera heeft. Vooral buiten kan je mooie foto's maken. Mijn telefoon heb ik altijd bij me en met kinderen vind ik het ideaal om altijd foto's te kunnen maken. Als ik de foto's vergelijk met de foto's die mijn man maakt met de HTC Sensation, ben ik blij dat ik nog mijn Nokia heb.

Maar nu dan de HTC One. Op de introductieavond stond ik gelijk versteld van de camera opties. De kwaliteit van de foto's was nog moeilijk te beoordelen, maar de mogelijkheden van de camera zijn geweldig. Vooral Zo is ontzettend leuk. Met Zo kan je foto's maken in een tijdsframe van 3 seconde. In deze 3 seconde worden er 20 foto's gemaakt. Met bewegende kinderen is dit zeer handig om precies die foto te krijgen waarbij de ogen openstaan en ze er goed op staan.
De volgende foto (klik op de foto voor groter formaat) is gemaakt met Zo. Mijn dochter huppelde naar me toe. Met Zo kon ik precies de goede foto selecteren.
Je kan gelijk je foto bewerken op je telefoon met leuke effecten (a la Instagram), rode ogen verwijderen, bijsnijden en andere handige tools. De rode ogen verwijderen lukt mij echter vaak niet. Op een foto met duidelijk rode ogen, krijg ik de melding dat er geen rode ogen gevonden zijn. Waarschijnlijk zijn de ogen te klein (ogen van een dreumes) om te detecteren. Jammer dat je dan niet kan aangeven waar de rode ogen precies zijn.
Ben je klaar met bewerken? Dan is het tijd om je foto te delen. Dit doe je makkelijk door op de foto te klikken en op delen te klikken. Je kan uit allerlei opties kiezen waar je wilt delen, waaronder natuurlijk Facebook, Twitter, mail, WhatsApp en meer.
Waar oudere telefoons nogal eens last hadden van vertraagd een foto nemen, heeft de HTC One een snelle respons. En dat is wel zo handig met kinderen.
Je kan natuurlijk ook filmpjes maken met de camera. Het gaat net zo makkelijk als het maken van een foto. Vervolgens kan je het filmpje gelijk inkorten en weer delen met de wereld.

Handzaam?
Mijn tweede criterium is de handzaamheid van de telefoon. In vergelijking met mijn oude Nokia N82 is de HTC One een reus. De HTC One is 2cm langer en 1,5cm breder, maar wel een stuk dunner. Mijn telefoon heb ik vaak in mijn broekzak of jaszak zitten. Dat zou met de HTC One niet gaan. Wellicht wel als je een mannenbroek/jas hebt met grote zakken, maar in mijn broeken en jassen past dit echt niet. Dit vind ik erg onhandig.
Een tweede probleem met de grote van de telefoon is dat ik met mijn kleine handen de telefoon niet met n hand kan bedienen. Wellicht heb ik extreem kleine handen, maar ik kan de telefoon maar net vasthouden met n hand. Laat staan dat ik met dezelfde hand ook nog de telefoon kan bedienen. De vraag is dan als de telefoon toch al te groot is om in mijn zak te stoppen en om met n hand vast te houden of ik dan niet liever een kleine 7" tablet zou nemen. Deze zijn een stuk goedkoper en als ik toch al een handtasje nodig heb om het mee te nemen kan het ook wel nog iets groter zijn. Maar dan mis je natuurlijk wel weer de telefoon functie.

Blinkfeed
Het paradepaardje van HTC, dat deden ze ons in ieder geval geloven bij de presentatie, is Blinkfeed. Een startscherm met de hoogtepunten van verschillende sites en je social media. Het klinkt leuk om de hoogtepunten van verschillende bronnen te zien, maar de willekeur die getoond wordt, zorgt ervoor dat ik het niet zou gebruiken. Nu moet je alsnog zelf naar Facebook, Twitter, ANP om het volledige nieuws te lezen. Ook vind ik de beperkte keuze in NL kopregels erg jammer. Je zou hier tenminste Nu.nl wel verwachten.
Bij de highlights van de social media zou ik willen instellen wat wel en niet getoond wordt. Bij Twitter kan je bijvoorbeeld lijsten maken. Dan wil ik bij Blinkfeed kunnen selecteren welke lijst ik getoond wil hebben.
Blinkfeed heeft veel potentie, maar op dit moment is het nog erg beperkt in zijn mogelijkheden. Ik gebruik het dan ook niet als mijn startscherm.

Kid Mode (Zoodles)
Een leuke functie van de HTC One is de Kid Mode, Zoodles. In Zoodles kan je profielen aanmaken voor je kinderen. Per profiel kan je aangeven tot welke apps het profiel toegang heeft. Zoodles is in het Engels (en andere talen, maar geen Nederlands om uit te kiezen), maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit.
Ik heb een profiel aangemaakt voor mijn dochter en hierin apps toegevoegd als Camera, YouTube en Galerij. Standaard worden er een heleboel spelletjes ingezet en is er een app om video's naar van tevoren ingestelde mensen te sturen en een teken app. Er zijn ook boeken die je als ouder kan inspreken voor je kind, maar deze zijn niet in het Nederlands.
Om uit Kid Mode te komen zijn er verschillende beveiligingsopties waar je uit kan kiezen. Afhankelijk van hoe oud je kind is, kies je de beveiliging die je handig lijkt.
Ik vind Zoodles een erg handige functie. Zo kan je je kind laten spelen op je telefoon zonder dat je bang hoeft te zijn dat het dingen doet op de telefoon die je niet wilt. Hopelijk kan je binnenkort ook kiezen voor Nederlands bij Zoodles.

De HTC One is een mooi vormgegeven telefoon met vooral een erg mooie camera functie. Alleen de camera met de Zo functie maakt de telefoon al de moeite waard. Blinkfeed moet nog flink verbeterd worden in functionaliteit en mogelijkheden, anders zou het van mij achterwege gelaten mogen worden. Zoodles is een erg leuke functie die handig is als je kinderen ook op je telefoon mogen.
Het enige wat mij zou weerhouden om de HTC One te kopen is de handzaamheid. Voor mijn kleine handen en kleine zakken is de HTC One gewoon te groot. Dit is niet praktisch. Een HTC One mini, dezelfde functionaliteiten maar dan kleiner, lijkt mij erg handig. Misschien komt deze ooit nog op de markt?

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?