Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Denimo 11 mei 2013, 887 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Geweldig design
  • Camera (in situaties met weinig licht)
  • BoomSound
  • Scherm

Minpunten

• Plaatsing aan/uit-knop
  • Mankementen bouwkwaliteit

Er is een nieuwe koning in het land, iedereen zat vol spanning af te wachten op de dag: de HTC One is eindelijk verkrijgbaar in Nederland. Ja, om maar gelijk met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: dit is dé koning van smartphoneland. Waarom? Dat zal ik in een zo beknopt mogelijke review proberen uit te leggen.

Eerste indruk
Laten we beginnen bij het begin, wanneer je de telefoon voor het eerst in je handen hebt en direct oordeelt op basis van een eerste indruk. Wat bij mij het als eerst in mij opkwam was: Wauw. De telefoon ziet er zeer chic uit en voelt ook zeer chic aan met de gehele aluminium behuizing. Hij ligt, mede door zijn gewicht, lekker in de hand. Wat mij wel direct opvalt, is de aan/uit-knop. De knop is vaak niet gemakkelijk in te drukken omdat deze te diep in de behuizing ligt, naar mijn mening. Let wel, je went hier naar een tijdje aan, maar merkt direct, bij het gebruiken van een andere telefoon, dat het makkelijker moet kunnen. Bij het gebruiken van deze aan/uit-knop valt wel gelijk op hoe mooi het scherm is als deze aanspringt: helder, groot genoeg qua omvang en ontzettend scherp.

Features
Bij het gebruiken van de telefoon zal je op zoek gaan naar alle mogelijkheden die het toestel te bieden heeft. In tegenstelling tot sommige andere telefoons, valt het bij de HTC One mee met hoeveel features de telefoon heeft. HTC zelf focust zich hoofdzakelijk op drie features, namelijk BlinkFeed, BoomSound en Zoe. De eerstgenoemde is een nieuw onderdeel van de Sense-skin en fungeert als een soort persoonlijke krant waarin al jouw favoriete onderwerpen in voorkomen, van je Facebook tot het belangrijkste nieuws. Zelf vond ik deze feature in het begin onnodig lijken, maar toch betrap ik mij er elke dag op BlinkFeed te gebruiken. Zelf ben ik het gaan zien als een krant die je elke dag even doorbladert. Het is geen vervanging voor het openen van apps als Facebook of NU.nl. Als je snel even het laatste nieuws of updates van je vrienden wilt zien, blijven de applicaties zelf het snelst en handigst.

De tweede belangrijke feature, en misschien wel dé belangrijkste, is BoomSound. BoomSound houdt simpelweg in dat er twee stereospeakers aan de voorkant van het toestel zitten, die door middel van een interne versterker en Beats Audio een sublieme geluidservaring leveren voor telefoonstandaards. De ervaring die ik heb met de speakers zijn zo goed dat dit voor mij een doorslaggevend punt is om de HTC One al direct uit te roepen tot beste media-consumptie telefoon op dit moment. Het geluid dat uit deze telefoon komt is ongeëvenaard.

Tot slot is er nog HTC Zoe, dit is een term voor een techniek die wordt gebruikt bij het nemen van foto’s en video’s. Er is al genoeg uitleg te vinden hierover, dus zal ik er niet de diep op ingaan. De feature is een zeer aangename toevoeging en maakt het delen van foto’s en video’s vanaf je telefoon weer net waar interessanter en origineler.

Camera
Hiermee zijn we gelijk aangekomen bij misschien wel het meest omstreden onderdeel van deze telefoon: de camera. Wie dit leest, zal er inmiddels wel het één en ander vanaf weten. Het komt er simpelweg op neer dat deze ‘maar’ 4 MP-camera schittert in het donker. Door de speciaal ontworpen lichtsensor maakt de camera geweldige foto’s en filmpjes in situaties met weinig licht. Daar komt ook nog eens bij dat het bij het maken van filmpjes, het geluid in stereo wordt opgenomen op een zeer goede kwaliteit voor telefoonstandaards. Filmen tijdens een concert in een donkere ruimte levert daadwerkelijk bruikbaar beeld en geluid op, iets wat niet altijd het geval is bij andere telefoons. In situaties waar genoeg licht is, werkt de camera ook prima, maar niet veel beter dan andere smartphones in de huidige markt. De software is erg fijn om foto’s mee te maken: snel, efficiënt en overzichtelijk. Mede door de eerdergenoemde HTC Zoe feature, wordt de lat voor fotograferen vanaf een mobiele telefoon weer een stukje hoger gelegd.

Accuduur
De accuduur van het toestel is acceptabel. Met de 2300 mAh accu, houdt de telefoon het een goede dag vol met gematigd gebruik. Oftewel, ik hield het gemakkelijk een dag vol, van ’s ochtends tot ’s avonds, om te WhatsAppen, Facebooken, af en toe een game te spelen en foto’s en video’s te maken. Wat tevens opviel is dat het slaapgebruik van de telefoon minimale impact heeft op de accu, je kunt de telefoon gemakkelijk uren aan laten staan, zonder echt te gebruiken, en de accu zal enkel een paar percentagepunten minder zijn. Kortom, de accuduur is niets mis mee, maar is nu ook weer niet iets om naar huis te schrijven.

Gebruiksgemak
Dankzij de lichte bolling in de achterkant van het toestel, ligt de telefoon heerlijk in de hand. Je hebt niet het gevoel dat hij snel uit je handen valt. De telefoon is verder gemakkelijk in gebruik. De uitgedunde Sense-skin, is de beste versie van HTC’s skin tot nu toe. Ondanks een paar kromme design beslissingen, zoals een snelkoppeling maken van een applicatie naar je home-screen, is HTC met grote stappen vooruit gegaan en is Android in deze vorm zelfs voor jou moeder gebruiksvriendelijk.

Design
Qua design heeft HTC een gewaagde keuze gemaakt met een aluminium behuizing en een afwijkend design dan voorgaande One’s. Desondanks is dit een pracht telefoon te noemen. Naar mijn mening de mooiste (Android) smartphone die er is. De speciaal ontworpen speakers aan de voorkant van het toestel is iets waarvan je denkt dat al jaren geleden de standaard voor smartphones moeten zijn. De geboorde gaatjes zien er niet alleen stoer uit, maar ook nog eens superhandig. Het design van het toestel is origineel, gewaagd, maar al met al zeker geslaagd.

Bouwkwaliteit
Ondanks dit geweldige aluminium design, is de bouwkwaliteit van een ander niveau. HTC heeft zelf al toegegeven dat er wat mankementen waren met de bouwkwaliteiten, naar zeer veel meldingen van geconstateerde gaps. Op mijn toestel zit er een gap aan de bovenkant, aan de kant van de aan/uit-knop. Deze is echter zo nihil dat ik mij hier niet aan kan storen. HTC heeft dan ook al aangeven dat deze mankementen in de toekomst hopelijk niet meer zullen voor komen. Buiten dat is het toestel sterk in elkaar gezet. Je kunt de telefoon amper buigen en het aluminium zorgt ervoor dat het toestel zeer sterk en solide aanvoelt. Laat je de telefoon echter een keer ergens tegen aan schuren of vallen, zullen er snel krassen en stukjes afbreken. De telefoon is stevig gebouwd, maar wees er dus wel voorzichtig mee en doe er zeker even een case omheen, is mijn advies.

Met een uitmuntend design, zeer snelle processor en fijne software is er een nieuwe koning in smartphoneland. De HTC One is een zeer geslaagde telefoon en heerlijk om elke dag in je hand te hebben en te gebruiken. HTC is met de Sense-skin een minimalistische weg ingeslagen qua design, wat mij erg bevalt. Van lag en vast lopers heb ik in deze anderhalve week testen nog geen één keer last gehad, en voor een HTC-telefoon is dat een prima prestatie. Hoewel ik met één en al lof over deze telefoon kan spreken, zijn er toch nog wat puntjes waar ik minder positief over ben. Eén daarvan is de moeilijk te bedienen aan/uit-knop. Een ander punt, waar ik eigenlijk nog steeds niet goed over uit ben, is de camera. Deze maakt in donkere licht situatie zeer goede kwaliteit foto’s, maar met normaal licht vraag je je af of HTC er goed aan gedaan heeft om er maar een 4 MP-camera in te stoppen. Desalniettemin mogen we een nieuwe koning welkom heetten in smartphoneland. De vraag blijft nu echter nog voor hoe lang de One de koning zal blijven.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Mooie duidelijke review! ;) Maar de plaatsing van de aan/uit knop is toch even wennen denk ik, of zit het echt niet op een goede plek?

[Reactie gewijzigd door Bbbberryberry op 11 mei 2013 18:50]

Bedankt!

De plaatsing van de capacitieve knoppen was wennen, maar ik merk nu gewoon, na dat ik daar wel aan gewend ben, dit niet voor mij hetzelfde geldt over de aan/uit-knop. Deze ligt naar mijn mening gewoon echt net even te diep in de behuzing en zit, voor een rechtshandige als ik, ook niet op een top plek, liever aan de rechterkant waar de volumeknoppen bijvoorbeeld zitten!
Mooie review.
Hoop dat mensen dit commentaar/waarschuwing lezen:

Aluminium is een metaal dat van nature net als bijvoorbeeld goud erg zacht van eigenschap is.
Zo ook het aluminium gebruikt in dit toestel

Ik heb hem al laten vallen zonder hoesje, die koop ik altijd op eBay met vertraging van 3 weken.
Dus de 20 euro die ik daarmee uitgespaard heb, mag ik investeren in een reparatie als uiteindelijk de deukjes me te veel gaan irriteren.

Mijn mening over de telefoon:
De telefoon is geweldig, en in mijn ogen op dit moment het crème de la crème op smart phone gebied.
Kan hem alleen maar aanraden. En het aluminium is het min-punt in mijn ogen. Die gaps... tja... das idd jammer. Ik heb ze ook.