Zotac ZBOX nano XS AD11 Review

trm0001 11 mei 2013, laatste update op 11 mei 2013, 8.796 views

Zotac ZBOX nano XS AD11

Pluspunten

• Formaat
  • Vormgeving
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Fanspeed vereist tweaking
  • mSata spul is duurder
  • Geen DVI

Doel:

Een minimale Budget PC met maximaal gemak, aangesloten op de TV.

De belangrijkste kenmerken van de Zotac Zbox nano XS AD11:

AMD E450 Brazos systeem met 1,68gHz. CPU & HD6320 Radeon GPU

Zeer ruim in de aansluitingen:
HDMI
USB2 2X & USB3 2X
eSATA (of 1X extra USB 2.0 - Combo )
Audio headphones en microphone
Wifi via WiFi antenne en Bluetooth
Kensington lock
Cardreader
IR en RF voor AB
Power connector

................................................................USB 3.........................USB 2
......................power..........HDMI...............USB 3......Netwerk......USB 2

Aan de voorkant zit V.L.N.R.: on/off switch + IR, Cardreader, eSata/USB 2 Combo, audio in & out.

De Zotac is een extreem compacte "palm sized" mini PC in het format USFF (ultra small form factor) welke wel alle kenmerken heeft van een instap desktop. Waaronder, een 1,7gHz. dualcore CPU, Full-HD GPU ruim voldoende aansluitingen tegen geringe kosten en een laag gewicht.

Positie van het AMD Brazos platform:

Waar gekocht en hoe:

Besteld bij CD-Rom-land voor 149 euro inclusief verzenden.
Betaald via ideaal.
De volgende dag gratis aan huis bezorgt.

Wat zit er in de doos?

In de doos zit:
De Zotac Zbox nano XS AD11
De externe "laptop" voeding
Een click on / click off bevestigingsplaat voor VESA
Een afstandbediening
Mini batterijtjes voor de AB
Een RF ontvanger voor de AB
Documentatie handleiding en quick start
Een Wifi antenne
Een map met software en drivers
4 Vesa schroefjes en 2 schroefjes voor het HD bracket

Het totale kosten plaatje:

Prijs betaald: 149 euro
Kingston mSata 32GB SSD: 33 euro
2GB DDR3 SODIMM: 5 euro
HDMI kabel: recycled
W7 HP: recycled

Totaal: 149 euro + 38 euro = 187 euro

N.B. Er bestaat ook een Ad11 plus deze kant-en-klare versie heeft al 2GB geheugen aan boord, een 64GB SSD. Deze kost 315 euro.

Gewicht & Formaat.

De Zotac is extreem klein, 10,5 cm bij 10,5 cm bij 3,0 cm.
Hij weegt erg weinig, grofweg 375 gram.

Eerste indruk onder gebruik.

Stijlvol ontwerp mede door groene ring komt de Zotac fraai over in een ruimte met getemperde verlichting.
Start -mede dankzij de snelle SSD- heel snel op: 18 seconden.

Gebruikerservaring (in recept vorm ;) ).

Zotac Brazos II mini Recept.

Basis ingredienten.

Zotac nano XS AD11
Kingston 32GB mSata SSD
2GB DDR 3 SoDimm

Smaakmakers.

Saus: Windows 7 HP recycled + basis progsels

Bereidingstijden.

Bakken & Braden (harde werkzaamheden): 25 minuten
Op smaak brengen (zachte werkzaamheden): 2 uur.

Benodigde keuken spullen.

Een kleine kruiskop schroevendraaier en een internet verbinding.

Kosten van het recept.

187 euro

Doel van het recept.

Tegen lage kosten een voedzame & gezonde maaltijd bereiden en serveren.

Bereiden.

Het bereiden stelt heel weinig voor, zelfs een beginnende amateur keukenprins kan met gemak deze maaltijd bereiden. Zoals vermeld zijn de enige nodige keukenspullen een kleine kruiskop schroevendraaier en een internet verbinding.

Het openen van de behuizing is een eitje. De pootjes van de Zotac zijn de schroefjes en kunnen dus met de hand eenvoudig worden los gedraaid en geopend. Eenmaal open kun je gemakkelijk de geheugen module plaatsen tussen twee vingers. De mSata SSD schuif je in het slot en schroef je vast met het schroefje uit de Zotac doos. Alles bij elkaar 15 minuten werk. Daarna is het een kwestie van de juiste plek vinden voor de Zotac. De stroom en andere aansluitingen regelen en de harde keuken werkzaamheden zijn klaar.

Het op smaak brengen kan met een bootable USB stick of externe CD-rom. Ik heb de CD-rom gebruikt om Windows 7 HP te installeren wat ongeveer 25 minuten duurde. Daarna was het een kwestie van de chipset drivers en andere drivers installeren, restart en de basis voor de smaak is klaar. Totale duur op mijn gemak ongeveer 2 uur inclusief mijn belangrijkste extra progsels.

Menu.

In het Bios is ook rekening gehouden met mensen op dieet (Watts) of met allergieen (Fanspeed).

Sfeer.

Modern / Trendy !

De Schijf van 5 -W7hp prestatie index max. 7,9-.

CPU 3,9
Mem 4,5
Grafisch 4,4
3D 5,9
HD 7,1

Het systeem loopt lekker vlot zelfs onder energiebesparende maatregelen loopt alles nog heel soepel.
Mede dankzij de uitstekende grafische eigenschappen loopen grafische internet toepassingen toch heel erg snel. Uiteraard speelt hij ook Full-HD op zijn sloffen....
Dit is mijn eerste ervaring met Brazos II maar ik kan niet echt verklaren waarom deze net wat lekkerder loopt dan de AD10 (Brazos I). De extra 5 procent cpu snelheid kan niet dit verschil maken.......

N.B. De Zotac prestaties zijn gemeten onder maximale energiebesparing op een Philips Full-HD televisie.

Maaltijd Energiewaardes.

10 Watt idle verbruik
22 Watt Load verbruik

Opslag, dit is door mijn keuze voor een kleine SSD van slechts 32GB een klein beetje een issue.
Immers W7hp vraagt alleen al voor de basis installatie 10GB. Doe je alle updates dan kost dat al snel tegen de 20GB extra erbij. De SSD zou dan netto helemaal vol zitten. Ik kies er dus maar voor om dit systeem niet volledig te updaten en zo ruimte te besparen. Ik zie het daarmee als een "public" systeem. Zie spacemonger foto, grijs is lege ruimte.
Gratis versie 1,4 onder free software onderaan.

Conclusie.

Een makkelijk te bereiden, uitstekend verteerbare maaltijd voor een erg gunstig tarief.
Je zou je zelfs kunnen afvragen of het nog wel loont elders te gaan eten ?
Echter geld nog altijd: verandering van spijs doet eten !
Daarmee zijn zelfs maaltijden van conculega Intel verteerbaar.
Alleen moet je dan wel denken aan a la carte prijzen...... ;)

Doggy Bag.

Naar mijn bescheiden mening heb ik mijn best gedaan op dit recept gedeelte.
Ondanks de recept vorm heb ik zo veel mogelijk getracht het geheel leesbaar te houden.
Mocht 1 van de mods of een medetweaker moeite hebben met het geheel of een gedeelte laat mij dit dan even weten via DM. Zodoende kan ik evt gewenste aanpassingen maken.

Bon appetit !

Dit recept is mogelijk gemaakt door A.M.D. (Aantrekkelijke Maaltijden Dienst).

Exit recept vorm......

Geluidsproductie.

De Ventilator is onder Idle voor mij nauwelijks hoorbaar wanneer ik er een paar meter vanaf zit. Op een halve meter afstand is hij na tweaks op 2500rpm net aan hoorbaar, heel zachtjes dus. Onder Full-load (Bios) is de Fan, onder default bios instellingen, op 3800rpm hoorbaar maar niet storend (afstand 3,5 meter). Deze instellingen zijn in het Bios volledig naar wens in te stellen.

Op korte afstand stoort de Zotac meer en vereist imho daarom tweaks om het computeren op een halve meter prettig te houden.

Mijn Uefi/Bios tweaks:

3 slope curve
40 graden
60 graden
90 graden
20 procent start

Het bovenstaande wil zeggen dat de Fan start met 20 procent, onder de 40 graden naar 2500rpm gaat, boven de 60 graden naar 3800rpm en boven de 90 graden hoop ik nooit mee te maken ;)
Onder Idle bereikt mijn Zotac de 35 graden (CPU) waardoor hij bij 2500rpm heel erg stil is. Ga je hem echt stressen dan gaat hij eerst naar 3000rpm wat nog steeds goed te doen is op een halve meter afstand. Komt hij boven de 60 graden dan gaat hij met 3800rpm draaien en dat is niet meer relaxed op een halve meter.

Kamertemperatuur: 22 graden

Tijdens de eerste boot onder Bios/Uefi gaf het systeem nog relatief veel warmte en dus geluid af. Onder Windows met de juiste Q&C drivers is dit verholpen.

Opvallend is ook dat de behuizing, op de uitstroom opening na, helemaal koud blijft. De afvoer van warmte is dus heel erg effectief.

Stroomverbruik:

Idle: 10 Watt.
Load: 21 Watt

Ter vergelijking:
Brazos mITX doet Idle gemiddeld 30 Watt (load 45 Watt)
Brazos Laptop doet Idle gemiddeld 10 Watt (load 19 Watt)
Gemiddelde Desktop: Idle 75 Watt (load 140 Watt)
Pogoplug < 5 Watt (load n.v.t.)

Energieverbruik Idle in Watts
Zotac nano XS AD11 10 Watt
Zotac nano AD10 12 Watt
Asrock E350 mITX 29 Watt
Gemiddelde Desktop 75 Watt
pogoplug 5 Watt

De grafiekbakker van TERW_DAN:

Verschillen tussen de voorganger AD10 en de AD11:

(Tijdelijk) Prijsverschil van 70 euro.
De AD11 is een flink stuk kleiner
mSata
Uefi/Bios is beter leesbaar
Geen displaypoort

Relevante Links:

Kingston mSata SSD.
Mijn review van de voorganger AD10.

Externe reviews plus versie:

Dankwoord.

Ik wil CD-ROM-Land bedanken voor de gunstige prijs van 149 euro inclusief gratis bezorging.
(Ik heb geen binding van wat voor vorm dan ook met CD-ROM-Land)

Disclaimer.

trm0001 is AMD Fanboy en kleinschalig aandeelhouder met als doel AMD met mijn beperkte middelen in leven te houden in slechte tijden.
Het is goed nieuws (ook voor Intel fanboys) dat het sinds enkele weken weer wat beter gaat met AMD. :)

xyz

Heb jij ook een Zotac ZBOX nano XS AD11?

mazzeltje dat jij dat ding hebt kunnen kopen voor 149... staat nu overal voor > 200
Dat was zeker wel mazzel ja. Waarom hij tijdelijk 7 tientjes voordeliger was weet ik niet. Het was geen aanbieding of kortingsactie......

Wellicht werden de laatste exemplaren van die betreffende winkels voor een lager bedrag verkocht om ruimte te maken voor nieuwere versies.

Wanneer Kabini/Temash uitkomt wil ik proberen om daar ook een review van te maken in een micro pc.

@hieronder hardware-lover:
De AD10 is volgens de PW nooit echt onder de 200 Euro te koop geweest:
pricewatch: Zotac ZBOX Nano AD10

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 11 mei 2013 11:09]

Ik had idd wat duidelijker moeten zijn, het was de plus uitvoering die een prijsdrop maakte.
Hij zal niet echt beschikbaar meer zijn, wat enkele weken eerder met de AD10 (plus) gebeurd is, overkwam ook de AD11. Prijsverlaging a.g.v. uitfaseren, de voorraden zijn erg laag. Volgens mij was CD-Rom land zowat de enige die deze direct uit voorraad kon leveren, ik was ook een van de (kortstondige) gelukkigen. Kortstondig omdat mijn oudste zoon zo gecharmeerd was van de AD11 en zijn scherpe verkoopprijs dat hij met tranen in zijn ogen vroeg (hij is 24), of hij hem alsjeblieft van me over mocht nemen. Tja, ik had hem enkel aangekocht i.v.m. de lage prijs en ik wilde graag ervaring opdoen met de kleine Zbox. De ervaring van enkele dagen testen was voldoende, de mini was meer aangekocht om mijn nieuwsgierigheid te stillen, en dat was gelukt.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 11 mei 2013 20:16]

Ik vond de AD11 toch tamelijk wat fan-geluid produceren bij de standaard-instellingen zoals je ze onder de maagdelijke BIOS instellingen tegenkwam bij de eerste start? Ik heb daar ook een melding van gemaakt in het Zbox topic.

Nu heb ik inmiddels aardig wat mini en micro HTPC-tjes onder handen gehad en deze Zbox was toch een van de luidruchtigere. Zonder instellingen te wijzigen bedoel ik dan, want na het wijzigen van wat settings is het meeste geluid verdwenen en rest een zacht zoevend fan geluid wat absoluut niet meer storend is.

Verder kan ik me helemaal vinden in je review, het is een erg leuk apparaat en als je het aankoopbedrag in ogenschouw neemt, een koopje.

Edit: de aangekochte Kingston mSata 32GB SSD: 33 euro, blijkt ook een aardige koop geweest te zijn, voor dat geld bedoel ik dan?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 12 mei 2013 11:52]

Leuke review. Klein puntje: bij 3D score heb je 4,5 staan maar op je screenshot staat een 5,9 ;-)
Fixed !
(ik ben sinds 2009 ziek dus dan gaat er nog wel eens iets fout.....)
Daar is sinds kort een patch voor die het mogelijk maakt om deze ruimte op te schonen :)

[Reactie gewijzigd door Cristan op 11 maart 2014 18:41]