Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Force 500 Review

Foritain 11 mei 2013, 4.893 views

Cooler Master Force 500

Pluspunten

• Strak, mat, plastic
  • Solide en degelijke feel
  • Uitstekende afwerking voor de prijs;
  • Spuitwerk is heel goed,
  • Nette afgeronde randen, geen scherpe haken.
  • Voldoende koelmogelijkheden
  • Goed nagedacht over kabel management in een budget case.
  • Bijgeleverde fan is prima stil en krachtig
  • USB3 met interne header

Minpunten

• Slechts klemmetjes voor 2 HDDs, 3e en volgende moeten met schroeven.
  • Stoffilters zou deze kast een koning in het <40 euro segment maken

Gezien een constant gebrek aan tijd zal ik het snel reviewen, had dit al een tijd willen doen, komt er echter nooit van. Khadgar heeft al een flink uitgebreide review geschreven waar in veel foto's staan en een goede beschrijving van de case staat. Ik sluit mij graag bij die review aan en wil ik graag aanraden deze uitgebreide review ook te lezen. Echter geef ik voor mensen op zoek naar een degelijke budget case ook graag een extra mening. Foto's onder de review geplaatst vanwege tijd-redenen.

Het ging in mijn geval om het volgende; ik was voor een simpele computer op zoek naar een heel-low-budget case, met enkele cruciale voorwaarden:

- Geen fugly glimmend zwart plastic frontje (Spire, MS-Tech, Zelfs enkele CM cases)
- Geen mesh/rooster front (Fractal 1000 etc)
- Geen kerstboom (geen gekke verlichting, geen rare vormen, gewoon een strakke kast)
- USB3
- Mogelijkheid tot veel (6-8) HDDs
- Mogelijkheid open houden tot DVD-RW station en HDD Hot swap bay (oftewel 2x 5.25")
- Mogelijkheid tot kaarlezer (1x 3.5" Front)

Als je vervolgens naar Pricewatch gaat en sorteert op "A merken", tot 37,50 euro, usb3 aan de voorkant, en de glimmende, mesh, en opvallende cases als de K280 er uit filtert blijft er eigenlijk niets over.

De Force 500 was op dat moment pas net uit, en ervaringen waren er nog nauwelijks. De http://tweakers.net/pricewatch/325756/antec-vsk-3000e.html was geen onbekende, en een erg fijne case, maar kwalitatief iets aan de dunne kant en geen usb3. Gezien deze pc heel veel data zal verwerken, en ook via de USB aan de voorkant deze aangeleverd zal zien, was dat wel een must. Gezien eerdere positieve ervaringen met cooler master, zelfs in het budget segment zoals de http://tweakers.net/price...-elite-343/specificaties/ is het toch maar de force 500 geworden.

Eigenlijk is het precies waar je op hoopt; Een degelijke, net afgewerkte kast, zonder fratsen. Kleine uitleg bij de 'sterren' beoordeling: Ik geef 5 sterren in de meeste categorien, niet omdat deze kast het gevecht met de 100 euro kasten aan kan, maar omdat je in deze prijsklasse een uitstekend product krijgt met echt prima kenmerken. Eigenlijk kan je voor ca 35 euro niet meer verwachten.

Het is in elk opzicht een keurige kast, paar kleine puntjes zijn er uiteraard altijd. Maar het voelt solide, het bouwt eenvoudig, voldoende mogelijkheden om tie-wraps (bijgeleverd ook) aan te hangen. Ruimte achter het mobo-tray om meer kabels te verwerken. Knoppen voelen solide en degelijk, iets wat ook niet altijd het geval is in deze prijsklasse. Al met al gewoon een prettig gevoel bij deze kast.

Vooral het redelijk netjes kunnen wegwerken van de kabels is een grote stap in dit segment en in mijn ervaring tot dusver altijd erg genegeerd. Er zijn zo veel gaatjes en openingen om tie-wraps aan te hangen is heel erg prettig. Ik ben helaas vergeten een foto te maken nadat ik de casefan weer terug heb geplaatst, echter kan je zien dat zelfs in een erg snelle build je in 5 minuutjes de kabels toch netter weg trekt dan in alternatieve cases. Als je iets meer de tijd neemt maak je er echt iets keurigs van, wat je hier ziet is werkelijk een snelle kabel-weg-trek beurt gezien er nog wat veranderingen in de setup zullen komen binnenkort.

Mist het features ten opzichte van mid-high end kasten, natuurlijk. Stoffilters zou fijn zijn, ook voor een paar euro meer. Meer plastic klemmetjes voor meer HDDs ook, maar het is wel begrijpelijk gezien het budget.

Voor een mid-end en higher pcs zou ik zeker overwegen een beetje meer te investeren in een kast met stoffilters, maar als het goedkoper moet, en je wilt USB3, en je wil een strakke, mat zwarte, verder niet opvallende kast (Klinkt wat onaardig, ik vind het een aardig stoere kast, maar hij springt niet in je zicht), is dit echt een hele prima keus.

Gezien het gebruik wat voor deze pc in de planning staat heb ik absoluut geen spijt van de keuze, en zou deze case ook zeker aan raden in een budget situatie.

Heb jij ook een Cooler Master Force 500?

Aangezien je bevestiging klemmetjes mist voor meerdere HDD's zou ik als ik jouw was even de sterretjes van inbouwmogelijkheden met 1 verminderen ;)
Voor de rest een leuke review
Klinkt redelijk, aangepast :)

Zitten overigens wel veel extra schroefjes bij, daarnaast vermoed ik dat niemand deze hoe dan ook te kort komt ;) Kwam net nog wat foto's van een eerder moment tegen, zal deze straks ook posten.
Zelf had ik het nadeel dat tijdens de installatie dat de Fan in de weg zat toen ik de CPU koeler wilde installeren. Ik had net niet genoeg ruimte om de schroevendraaier te plaatsen.

Verder viel een deel van de CPU (micro atx bord) net over de rand van het gat aan de achterkant. Dit had als nadeel dat de mobo eruit moest wilde ik de back beugels van de koeling installeren.

De stoffilters die missen is inderdaad een gemiste kans!

De spacers voor het moederbord wilde niet al te gemakkelijk het schroefdraad in, waarschijnlijk omdat de coating na het tappen is aangebracht. Dus met de hand indraaien lukte hier en daar niet, maar dat moest met een tang.

En het is ook jammer dat de backplates permanent verwijderd moeten worden en niet herplaatsbaar zijn.

Verder valt er weinig op aan te merken met mijn Micro ATX bordje;).

Zelf post ik dit bericht bij beide reviews aangezien dit een kleine toevoeging heeft, en geen meerwaarde levert voor een complete nieuwe review;)

[Reactie gewijzigd door Greybeard op 4 juni 2013 02:13]

Ik heb nog flink wat foto's en een andere build van een Force 500 klaar staan. Maar gezien ze beide op stock cooling draaien heb ik op dat probleem niet zo gelet.

Wat betreft de spacers, bij elke CM kast die ik recentelijk heb gekocht zit een klein spacer-opzet-stukje waar je ze zo de kast in draait met een kruiskop, precies omdat ze inderdaad met de hand vrij hinderlijk zijn!
Wauw, ze bestaan dus toch!!
Reviews van Foritain die geen +3 waardering hebben! :? :? :o

Nooit gedacht dit mee te mogen maken :X