Edimax PS-1206MFG Review

xavierk 11 augustus 2011, 1.987 views

Edimax PS-1206MFG

Pluspunten

• Is makkelijk in gebruik
  • Werkt goed (draadloos, scannen, snelheid)
  • Duidelijke handleiding
  • Werkt snel (sneller dan ik één verdieping naar beneden kan lopen om het printje te halen)
  • Klein

Minpunten

• Compabiliteitslijst op de website van Edimax is beetje beperkt, ze kunnen misschien nog met wat extra printers testen?
  • Geen Wireless N ondersteuning, maar de meeste Wireless N routers ondersteunen toch nog Wireless G.

Features Score: 4
Reden van aankoop:
Na het kopen van een Laserprinter (Samsung CLX 2160) in een aanbieding bij een grote winkelketen, werd besloten dat het zeer irritant is om elke keer de computer waar deze mee is verbonden aan te hebben om te printen, dit duurt lang en maakt herrie. Ook geeft een draadloze server mogelijkheid om later de printer te verplaatsen. Bij Zerocom besteld en binnen 4 dagen binnen, netjes dus.

Features:
Het belangrijkste functieeigenschap wat een draadloze printserver voor multifunctionals (All-In-One) kan hebben is dat hij printen en scannen kan aansturen, en dat doet hij. Als je printer de standaardprotocolen ondersteund (ik geloof dat dit LPR heet) kan je er mee scannen. Bidirectionele communicatie is daarvoor vereist. De meeste moderne printers zullen hier mee werken.

Ook werkt de Wireless G functionaliteit goed, je geeft je netwerk SSID op en je WEP key en het ding maakt of met DHCP of met static IP verbinding, je moet wel eerst een ethernetverbinding hebben om hem in te stellen.
Vanaf dan is de printer vanaf je hele netwerk beschikbaar, ook vanaf niet wireless computers die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten.

Ik heb de server zelf getest met een Samsung CLX-2160 kleurenlaserprinter. Hij stond niet op de officiele compabiliteitslijst, maar niettemin werkte hij prima, printen gaat snel (bijna geen vertraging), scannen duurt iets langer (maar niet ondragelijk). Dit komt mede door native USB 2.0 ondersteuning. De meeste printservers in de pricewatch die zijn gereviewed hebben USB 1.1, als je bijvoorbeeld Photoshop foto's wil printen op hoge DPI waarde dan duurt het lang met 1.1, USB 2.0 is ongeveer 6x zo snel.
Ik had vooraf even met de sales van Edimax gemailed, en die vertelden me dat mocht het scannen niet werken omdat de printer anders werkt, het printen waarschijnlijk prima zal gaan.

Als je je zorgen maakt of de scanfunctie niet werkt zou ik eventjes met de winkel overleggen of je hem dan mag ruilen, maar ik zou me niet te veel zorgen maken, als je printer een recent model is van een fabrikant op de compabiliteitslijst zal het wel werken.

Verbinding maken met de printserver regelt Windows na installatie automatisch zonder extra software, wil je echter scannen moet je even de Edimax software openen en selecteren dat je vanaf je huidige PC verbinding wil maken, gedurende de verbinding is de scanfunctie gelockt op je PC. Je moet disconnecten om met een andere te scannen. Gelukkig kan je een time-out instellen waarna automatisch wordt verbroken.

In de handleiding staat duidelijk beschreven hoe je vanuit Windows verbinding kan maken met de printserver, er zijn geen gekke drivers voor nodig, dus ik neem aan dat een en ander ook in Linux, Mac, e.d. werkt. Gewoon poortnaampje opgeven.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid:
Daar zit het ook wel knor mee, het ding staat nu al een week of zo aan en ik heb er al tientallen pagina's mee geprint en enkele mee gescanned. Hij staat tussen allemaal hitte uitstotende routers en hij staat 2CM van het draadloze access point van Linksys.

De verhoudingen kloppen en de testpagina van Windows rolde er ook zonder foutmelding uit.
De manier van installeren is heel simpel. In de handleiding staat alles beschreven. Ook verschijnen er op de website van Edimax vaak firmware en driver updates voor de server, wat fijn is om te weten, ze onderhouden hun producten dus blijkbaar. Dit kan je fabrikanten als Sweex e.d. niet zeggen, ik overwoog eerst de draadloze server van Sweex te kopen, maar die wordt nauwelijks nog verkocht en is al een tijd niet geupdate.

!!!EDIT!!! 11 augustus 2011, de stroomadapter heeft het begeven. Aangesloten op de oplader van een oude Nokia die 9v@700mA ipv 5v@1A levert. We zullen zien hoe lang hij het op deze manier uithoudt. De kwaliteit van de meegeleverde adapter blijkt in ieder geval onder de maat te zijn. Heb Edimax een mail gestuurd met het verzoek om een nieuwe adapter, meteen de behulpzaamheid van het bedrijf testen.

Prijs:
De prijs is gewoon goed, misschien wordt hij later nog goedkoper.
Als je aarzelt tussen deze server en een server van Sweex, Sitecom e.d., dan zou ik zeggen, die 40/50 euro extra is het MEER dan waard.

Conclusie:

Werkt prima zoals het moet, netjes geprijst, goed product. Als je zoekt naar een printserver of een printserver die ook zorgt dat je op een PC in het netwerk kan scannen, is dit een goede keus.

Heb jij ook een Edimax PS-1206MFG?

WEP / WPA dus.

"Wat ik eigenlijk niet begrijp aan dat hele compatibiliteitsverhaal: de printerserver moet toch gewoon wat stuurdata en printdata doorsluizen, hoezo dan compatibiliteitsproblemen, waar komen die vandaan? Ik zal wel wat over het hoofd zien en dat zal dan wel in een antwoord gegeven worden (alvast bedankt _/-\o_ )"

Ja, niet alle printers werken volgens standaards, geen idee hoe dat komt.
Je kan er inderdaad maar 1 printer op aansluiten.
USB 2.0 kan tot 60MB/s, USB 1.1 kan volgens mij iets van 10MB/s, dus vandaar 6x zo snel, dit ligt volledig aan het USB protocol.
Hum, USB 1.1 kan maximaal 12 Mbps = 1,5 MBps aan, niet 10.
zie o.a. deze link.

Daarnaast wordt de snelheid van USB behoorlijk beperkt omdat de afhandeling van het protocol via de CPU loopt. In de praktijk worden er waarden van 28-31 MBps gemeten aan een USB 2.0 uitgang. Omdat USB 1.1 tegenwoordig minder interessant is (kom je vrijwel alleen nog maar bij MoBo's e.d. tegen), weet ik niet wat daar de praktische waaren is, maar met enig (onnodig) spitwerk zou dat ook wel te achterhalen zijn.

M.a.w. het snelheidsverschil van een factor 6 kan niet verklaard worden door het snelheidsverschil tussen USB 2.0 en USB 1.1 (theoretisch is dat een factor 40!)
Ik snap die 6x niet helemaal. Heeft dat te maken met de snelheid van de printer, die dan aan zijn max. zit? USB 2.0 is namelijk veel sneller dan USB 1.1 of USB 1.0 (respectievelijk 480Mbps, 12 Mbps en 1,5 Mbps)

Vind het toch wel eng, ik heb de Dell 1110 Laserprinter. Hun lijstje noemt nauwelijks Dell printers..... Is hij nu compatibel :?

Overigens vind ik het kastje (voor maar één USB poort) best wel aan de prijzige kant.
[...]goed, je geeft je netwerk SSID op en je WEP key en [...]
Ondersteunt het apparaat alleen WEP, geen WPA en WPA2?

Bedankt voor de review, ik ben net op zoek naar zo'n apparaat (zie deze v&a) .
@Pjerry e.a. :Ik denk dat mijn draadloze netwerk, van 54Mbps (Wireless G) de bottleneck vormt bij deze printserver.