Thermaltake Tsunami VA3000BNA Review

satcp 15 december 2005, laatste update op 17 november 2015, 11.857 views

Thermaltake Tsunami VA3000BNA

Pluspunten

• Veel inbouwruimte
  • Drives worden elegant verborgen achter deurtje
  • Toegankelijk dankzij uitneembare drive cages en geleiderailssysteem
  • Goed uitgekiende airflow
  • Interessante prijs

Minpunten

• Ietwat te lichte constructie
  • Afwerkingsgraad niet altijd even goed
  • Teveel plastic in een aluminium kast
  • Redelijk wat lawaai door de koelfans
  • Geen uitneembare moederbordtray

Thermaltake Tsunami VA3000BNA nader bekeken

De Tsunami-reeks van Thermaltake beslaat vier vrijwel identieke miditowers. Als enige verschil is er de kleur en de aan- of afwezigheid van een raam in het zijpaneel. De versie die we nu gaan bespreken is de VA3000BNA, de zwarte uitvoering zonder raam.

Materiaal en bouwkwaliteit

Vanaf het moment dat je de doos van de Tsunami opheft, merk je dat ze bijzonder weinig weegt. Dat is niet verwonderlijk gezien de kast grotendeels uit aluminium is gemaakt. Ook bijzonder opvallend is hoe dit weinige gewicht dan nog bijna allemaal aan de voorkant van de kast zit. De reden hiervoor is te vinden in het deurtje dat de drive bays verbergt en de volledige voorkant in beslag neemt. Dit deurtje bestaat uit een aanzienlijke massa dik aluminium. Maar geen paniek, eens de kast gevuld is met onderdelen komt de balans wel in orde.

Afgezien van het deurtje is de dikte van het aluminium eerder vrij dun te noemen. Misschien zelfs een beetje te dun. De kast zal zeker niet ineenzakken, maar als je wat kracht op de behuizing zet dan voel je die makkelijk buigen - iets wat eigenlijk alleen zou mogen voorkomen bij goedkopere kasten. Ook de zijpanelen bestaan uit een bijzonder dunne aluminiumplaat. Wanneer je dit vergelijkt met de constructiekwalteit en materiaaldikte van de slechts weinig duurdere Lian-Li PC-61, dan kunnen we alleen maar besluiten dat Thermaltake hier serieus bespaard heeft op materiaal.

Afwerkingsgraad en installatiecomfort

Ook de afwerkingsgraad is niet van hetzelfde niveau. Waar in de Lian-Li-kasten alles onberispelijk paste, merk je hier tijdens het monteren van de onderdelen dat er een behoorlijke speling is gehanteerd bij de productie van de kast. Zo is er een verschil tussen de linker- en rechterkant van de kast waardoor drives nooit 100% perfect gelijk zitten met het frontpaneel. Omdat de kast bovendien gebruikmaakt van een geleiderailssysteem kun je dit niet eens corrigeren (bij kasten waar de drives vastgeschroefd dienen te worden kun je meestal wel wat imperfecties corrigeren met de schroefjes). Dit heeft als resultaat dat de drives aan de ene kant maar liefst 2mm uit de kast steken! Bijzonder slordig. Dit heb ik bij meerdere Tsunami-kasten geconstateerd, dus het is zeker geen uniek geval.

Voor de rest is de afwerkingsgraad vrij behoorlijk. Geen scherpe randjes op het gat waarin de voeding komt na. Maar dat is niet erg; je steekt je hand daar toch nooit in en eens de voeding gemonteerd is, kun je jezelf er niet meer aan snijden. Hier en daar zijn wel wat krasjes te zien - uitsluitend aan de binnenkant - die hoogst waarschijnlijk tijdens de constructie zijn opgelopen.

Het aluminium deurtje is bijzonder netjes uitgevoerd. Als heel de kast zo was, dan zou ze vast en zeker met alle punten gaan lopen. Maar vanzodra het deurtje geopend wordt, kijk je recht op een in mijn opinie bijzonder onfraaie plastic cover. Dit had toch perfect ook in aluminium gekund? Mensen die op zoek zijn naar een aluminium kast, maar die het deurtje altijd open laten staan kunnen net zo goed een plastic kast nemen.

Het installeren van computeronderdelen levert weinig problemen op. Alleen vind ik het hypocriet dat men een schroevendraaierloos geleiderailssysteem voor de drives en bevestigingsmechanisme voor de insteekkaarten gebruikt als je toch een schroevendraaier moet gebruiken om de afdekplaatjes van zowel de drive bays als de insteekkaarten te verwijderen. Over dat bevestigingsmechanisme voor insteekkaarten wil ik trouwens ook nog wat kwijt. Voor insteekkaarten werkt dat eenvoudig en goed. Maar wanneer je uitbreidingsbrackets plaatst die niet fysiek ook vastklemmen in een PCI/AGP/PCI-Express-slot (zoals extra USB-poorten die bij veel moederborden geleverd worden) beginnen de problemen. Door de idiote constructie van het bevestigingsmechanisme is de minste druk op zulke brackets voldoende om ze eruit te doen vallen. Natuurlijk kun je zulk een bracket wel vastschroeven, maar dan zit het bevestigingsmechanisme in de weg. Beste oplossing is het hele mechanisme dan maar te verwijderen en alle kaarten vast te schroeven.

Verder is het jammer dat de kast geen verwijderbare moederbordtray heeft. Je moet het moederbord, de processor en de insteekkaarten dus monteren in de kast zelf. Het is veel comfortabeler wanneer je dit buiten de kast kunt doen.

Wat wel een probleem opleverde was het monteren van de voeding. Men is bij het ontwerpen van de kast duidelijk vergeten rekening te houden met het plaatsen van een voeding. Dit is bijzonder onhandig en de eerste keren vraag je jezelf gewoonweg af of ze er wel in kan.

Ook minder doordacht is de externe 3.5" drive cage. Deze is verwijderbaar, maar moet eerst een eind naar achter getrokken worden. Bij moederborden waar de processor(s) dicht bij de voorkant liggen is dit mechanisme onbruikbaar omdat je de cage niet achteruit kunt trekken doordat de processorkoeler in de weg zit. De interne 3.5" cage is wel makkelijk verwijderbaar doordat deze weg van het moederbord schuift. Toch ook hier weer een negatief detail. Het duimschroefje met veertje onderaan deze cage maakt een zeer onprofessionele indruk. Aan de bovenzijde wordt een mooi kliksysteem gebruikt en onderaan onhandig en gammel schroefsysteem.

Waarom toch nog een voldoende voor "Bouwkwaliteit en afwerking" en "Installatie- gemak" met zoveel negatieve opmerkingen? Geen van de eerder vernoemde opmerkingen zijn storend tijdens normaal gebruik van de kast (afgezien dan van de speling van de kast waardoor drives niet netjes aansluiten met de voorkant). Ze vormen hoogstens een ongemak tijdens de installatie en onderhoud. De meeste kasten scoren hier nog veel slechter... Ook de bouwkwaliteit - hoewel wat aan de lichte kant - is nog steeds aanvaardbaar. Ik heb al veel erger gezien...

Vormgeving

Het eerste wat opvalt aan de kast is de glooiing in het deurtje - net een golfslag. Vandaar komt ook de toepasselijke naam Tsunami - die na de ramp in zuidoost Azië commercieel gezien misschien wel minder interessant is. Het frontpaneel wordt elegant gebroken door een verchroomde strip. De Tsunami is duidelijk een designkast, maar toch nog redelijk klassiek van opzet. Hoewel de voorkant wel veel expressie heeft door de golfvorm is ze toch zeker niet schreeuwerig.

Kitscherig zijn wel de twee blauwe leds die de golfvorm belichten. Gelukkig kun je deze ook gewoon niet aansluiten. Net als bij de Lian-Li PC-61 werden hier trouwens high brightness leds toegepast die wanneer de kast op het bureau geplaatst wordt bijzonder storend in de ogen kunnen schijnen.

Het deurtje van de Thermaltake-kast bestaat volledig uit brushed (mat geborsteld) en zwart geanodiseerd aluminium, net zoals bij de PC-61. Een streling voor het oog. Discreet staan linksboven een Tsunami Dream-logo en rechtsonder het Thermaltake-logo.

Jammer genoeg bevindt zich achter het deurtje een lelijk plastic front waarin de drives zitten. Maar omdat de kast met een deurtje is uitgevoerd en we er dus vanuit zullen gaan dat de kast meestal gesloten bekeken zal worden zullen we dit niet als negatief aanrekenen bij de vormgeving.

De zij-, top- en onderpanelen zijn niet geborsteld, maar voorzien van een laag zwarte hoogglanslak. Deze is echter niet volledig vlak aangebracht, maar heeft een soort van zeer zacht hamerslagmotief. Hierdoor ontstaat een apart spiegelend uiterlijk. Een bijzonder fraai effect overigens.

Net zoals bij de Lian-Li-kast geldt hier trouwens dat elke aanraking met de kast bestraft wordt met duidelijk zichtbare vingerafdrukken. Hou je poetsdoekjes dus maar bij de hand. Sterker, Thermaltake levert zelfs een soort brillenpoetsdoekje bij de kast. Ook dien je bijzonder op te letten voor krassen. Aluminium bekrast erg snel en ook de hoogglanslak is niet bijzonder krasvast.

Zoals de meeste kasten tegenwoordig heeft de VA3000 ook externe USB- en zelfs Firewire-aansluitingen. Maar de plaatsing is op z'n minst opmerkelijk te noemen. De stekkers zitten namelijk verborgen onder een afdekplaatje midden in het toppaneel. Het waarom hiervan is wel begrijpbaar omdat de deur van de kast geen frontaansluitingen toelaat, maar of dit praktisch is is een ander verhaal. Als de kast op je bureau staat of vlak onder je bureau zijn de aansluitingen alleszins bijzonder onpraktisch. Als de kast vrij naast je op de grond staat is het dan weer makkelijk.

Interieur en inbouwruimte

De binnenkant van de kast is ruim van opzet. De kast biedt onderdak voor full size ATX-moederborden (12"x9.6") en heeft met vier externe 5.25" bays, twee externe 3.5" bays en maar liefst 5 interne 3.5" bays genoeg uitbreidingspotentieel voor de meeste gebruikers. Voor een kleine RAID 5-array is alleszins voldoende plaats aanwezig.

Koeling

De koeling van de Thermaltake Tsunami wordt voorzien door twee grote 12cm fans. Eentje staat onderaan voorin de kast en zuigt koele lucht aan. Deze fan is voorzien van een stoffilter en is interessant geplaatst waardoor de interne 3.5" cage waarin de harde schijf/schijven gemonteerd worden zeer effectief gekoeld worden. Als je alle 5 schijven in de cage monteert kan door de beperkte tussenruimte de effectiviteit van de koeling wel aanzienlijk afnemen.

Achterin de kast staat de tweede fan die de warme lucht de kast uitblaast. De fans zijn niet regelbaar en maken eigenlijk wel redelijk wat lawaai. Veel kasten maken heel wat meer herrie, maar voor 12cm fans die volgens de fabrikant slechts 21dBA zouden mogen produceren zijn ze toch wel prominent hoorbaar. Een tweaker laat zich daar niet door stoppen en na wat knutselwerk draaien de fans heel wat stiller op 7V terwijl er toch nog een aanzienlijk hoeveelheid lucht verzet wordt.

De echte stiltefreaks zullen natuurlijk wel willen uitkijken naar fluisterstille Papst-koelers of zelfs waterkoeling. De kast biedt trouwens aanzienlijk wat ruimte om waterkoeling in te bouwen. Wanneer de interne 3.5" cage verwijderd wordt, dan past in principe een volledig compact waterkoelingssysteem in de kast.

Case modders

Voor de minder handige case modders heeft Thermaltake dezelfde kast maar dan voorzien van een raam in hun aanbod onder het type VA3000BWA (of SWA voor de zilveren versie). De echte case modder haalt natuurlijk al meteen z'n dremel boven. De dunne zijpanelen lenen zich uitstekend om ramen in grillige vormen uit te snijden. De binnenkant kan opgefleurd worden met allerlei soorten verlichting. Voor het overige is de kast weinig modbaar door het deurtje. Je mag al bijzonder creatief zijn, veel anders ga je er niet van kunnen maken.

Voeding

Sommigen vinden het een nadeel, maar in mijn opinie is het alleen maar een voordeel wanneer een kast zonder voeding geleverd wordt. Zo is dit ook bij de Tsunami het geval. Nu kun je tenminste zelf kiezen welke voeding erin komt. De ene zweert bij Antec, de andere bij Enermax en sommigen vinden een gewone merkloze voeding mogelijk al voldoende. Beter zelf de kwaliteit van de voeding in de hand hebben, dan een of andere onbekende voeding erbij geleverd krijgen. Natuurlijk betekent dit wel weer een extra uitgavenpost.

De Thermaltake Tsunami VA3000BNA is een kast met bijzonder veel potentieel die echter door vele kleine tekortkomingen niet uit de grijze massa kan ontsnappen. Bijzonder jammer is de in deze klasse toch wel wat tekortkomende afwerkingsgraad en bouwkwaliteit. Als Thermaltake deze punten onder handen zou nemen dan zou de kast veel aantrekkelijker zijn en op gelijke hoogte met toppers als de Lian-Li PC-61 komen te staan..

Desalniettemin is de Tsunami globaal gezien een goede kast die zeker gezien de lage prijs het overwegen waard is. Eens de kast geïnstalleerd is en normaal gebruikt wordt zijn er nagenoeg geen negatieve punten aan de kast.

Heb jij ook een Thermaltake Tsunami VA3000BNA?

Het lijk me dat de kast niet diep genoeg is. De disken overlappen het moederbord. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk vervelend.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort een Lian-Li V-1200 aanschaffen. Deze is een stuk dieper ten opzichte van de V-1000 of V-1100.
[.. over het kopen van een Lian-Li]
Lian-Li valt dan ook meteen in een heel andere klasse vind ik persoonlijk. De afwerkingsgraad en degelijkheid van een Lian-Li liggen op een zeer hoog niveau terwijl dat bij deze Thermaltake slechts voldoende te noemen is. Zelf ga ik ook steeds voor Lian-Li: Ik ben een fervent liefhebber van de Lian-Li PC-61 welke qua afmetingen vergelijkbaar is met de Thermaltake. De PC-61 is wel aanzienlijk dieper zodat harddisks niet overlappen met het moederbord - zelfs niet bij een full-size ATX-moederbord. Zie deze afbeelding voor een Lian-Li PC-61 met full-size ATX-moederbord en gemonteerde harddisks. Wil je een extended ATX-moederbord, dan zal zelfs de PC-61 te klein zijn en kun je best uitkijken naar grotere kasten (zoals de PC-71). Natuurlijk betaal je voor een Lian-Li wel iets meer dan voor deze Thermaltake Tsunami.
Nou sterker nog, ik kan dat USB/Firewire paneel nog geen eens is aansluiten op mijn mobo.

Maar neemt niet weg dat ik er vrij snel bij was toen de kast uit kwam, overigens heb ik voor de SWA (zilver + window) gekozen.

Mooi? Ja, maar inderdaad te veel plastic, ik heb liever een volle alminium kast, maar gezien de prijs die de kast nu kost heb ik het er wel voor over (+/- 110 euro).
Ik heb er in het begin 155 voor betaald.
Lian Li kost nog veel meer, maar dan heb je ook wel iets beters dan Thermaltake.

Overigens vind ik de service slecht, een van mijn fans is kapot, vroeg of ik een nieuwe kon krijgen en nooit een antwoord gehad van Thermaltake.
Voor die kapotte fan zul je ook bij je leverancier moeten zijn. Daar heb je hem gekocht, dus daar heb je een overeenkomst mee. En niet met de fabrikant.

En je leverancier mag je (volgende de nederlandse wet iig) niet afschepen en naar de fabrikant of importeur verwijzen.

Succes.
Ik ben zelf de trotse eigenaar van zo'n kast en moet zeggen dat hij standaard aardig wat herrie maakt, 2de is dat hij langer had mogen zijn.

Ik heb zelf gewoon de power via moederbord lopen door de fans bij de gele draad erbij te stoppen.

Wat betreft afwerking ben ik zeer tevreden.

Enige wat ik erg slecht vindt is het klepje bovenop, zeer zwak en van lage kwaliteit (mijne is al kapot)

Jammer dat je niet vermeld hebt dat the Thermaltake BigWater set er erg makkelijk ingaat.

Complimenten voor de mooie review
idd het klepje is te crappy uitgevoerd, en de sluiting van het zijpaneel is ook matig imo. verder prima kast :) (zwarte + window)
Keurige review SatCP !

Heb toevallig vandaag naar de alu-kleurige staan te kijken en kwam tot dezelfde conclusies.

Mooie kast, maar ik hoef hem niet ;)
Prachtige review :*)
Ik zit er zelf ook over te denken om een Thermale take te kopen.
Deze kast is zo goed als identiek als mn huidige kast, de Antec SLK3000B-EU.

Check mn review @ http://tweakers.net/productsurvey/survey/1139

Voor de rest: leuke review :)
ik heb deze te koop, alleen dan de versie met raam...

Voor degenen die de oudere reviews nog eens doorlezen....

mail me even!