Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

charrel 10 mei 2013, laatste update op 10 mei 2013, 676 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Design
  • Hoe de telefoon aanvoelt
  • Scherm, scherpte en helderheid
  • accuduur
  • geluid, zowel bij filmpjes als tijdens het bellen
  • foto software
  • Zoe's
  • Afstandsbedieningsfunctie
  • Snelheid van het toestel
  • Sense

Minpunten

• Beknopte instellingen Blinkfeed
  • Angst om het toestel te laten vallen
  • Minder standaard widgets in Sense
  • Automatische dimfunctie

Tja, daar stonden we dan op 4 april, voor het hoofdkantoor van Tweakers. Een introductie van de nieuwe HTC One en de mogelijkheid om het toestel te testen. Na een korte introductie van Wilbert de Vries, een filmpje, verhaaltje en de mogelijkheid om vragen te stellen aan de mannen van HTC kregen we ook te horen dat we het toestel mochten houden mits we een review zouden schrijven. Bij deze dus. ;)
Mijn vergelijkingsmateriaal bestaat voornamelijk uit mijn ouwe trouwe HTC Desire HD met aangepaste firmware, een Nexus 7 tablet en de Galaxy Note N7000 van mijn vriendin.

De Feature set:
In een soort van houten doosje krijg je:
- een HTC One
- oplader met usb/ micro usb kabel
- Beats look-a-like in-ear koptelefoon met 3 maten dopjes.
- garantiestickers + boekjes
- metalen prikkertje om de micro-sim kaart eruit te halen.
Meer heb je uiteraard niet nodig.

Dan wat globale specs. van het toestel en de software:
- Qualcomm® Snapdragon™ 600, quadcore op 1.7GHz
- Geïntegreerde Li-ion polymeerbatterij van 2300 mAh
- Infrarood afstandsbediening in de aan/uit -knop

Voor een volledig overzicht:

De prestaties van de One:
Tja, daar kan je of heel lang over uitweiden met benchmarks enz. of heeeeel erg kort over zijn. Benchmarks zijn er al genoeg te vinden dus ik maak een lekker subjectief verhaaltje van mijn kant.
Damn.... Wat is ie snel en wat voelt de interface lekker aan. Je merkt het al bij het opstarten, waar mijn Desire hd met aangepaste rom toch echt wel dik een minuut nodig heeft met opstarten, net zoals mijn Nexus 7 en de Note van mijn vriendin is de One binnen enkele tellen al opgestart en volledig functioneel. Geen opbouwende schermen als je bv. naar je mailwidget scrolt, maar alles is er gewoon meteen. Heerlijk!
Ook binnen de interface met de nieuwste Sense 5 schil werkt alles zonder haperingen. Waar ik bij de vorige versies van Sense maar ook bij de schil van Samsung altijd het gevoel heb dat het wat vertraagt, heb ik dat gevoel nu echt helemaal niet meer. Alles gaat zo soepel, het voelt vloeiender dan de kale android op mijn Nexus 7.
Over de prestaties niets dan lof!

De Beeldkwaliteit:
Het scherm is een 4,7 inch full HD 1080p met 468 PPI. Dat laatste zegt me weinig maar het scherm is echt erg mooi, WOW. Het beeld is ongelooflijk scherp, de helderheid is ronduit prima te noemen. In volle zon is het scherm nog steeds erg goed leesbaar. Ik durf te stellen dat de One het beste scherm heeft wat ik tot nu toe gezien heb in een telefoon. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik amoled schermen van de grote concurrent over het algemeen gewoon minder prettig vind kijken. Het enige is dat de automatische dimfunctie wel erg optimistisch staat ingesteld. Als het echt donker is stelt het scherm naar beneden bij maar in de schemer heb ik het gevoel dat de helderheid gewoon op maximaal blijft staan. De enige oplossing is dan handmatig de waarden aanpassen via bv. de widget.

De bouwkwaliteit:
Tja, hier is al heel veel over geschreven.... De kwaliteit lijkt enorm te verschillen onderling.
De One is grotendeels gemaakt van een speciale aluminium legering, dit ziet er gewoon fantastisch uit!! Persoonlijk vind ik de One het mooiste toestel wat nu op de markt is. Het toestel voelt heel erg luxe aan en heeft ook die uitstraling. Het toestel voelt zo sjiek en ziet er zo luxe uit dat ik in het begin wel wat angstig was om het toestel te laten vallen...
De bouwkwaliteit is bij de mijne echt prima in orde. De randen van het plastic tussenstuk zijn prima afgewerkt. Alleen de bovenste speakergrill heeft een minimale gap waar net een randje papier tussen kan. Als je het niet zou weten zie je het niet. Ik vind het ondanks dat het een toestel is van ongeveer 700¤ totaal niet storend. Het toestel maakt een duurzame en solide indruk.

De ergonomie:
De ergonomie van het toestel is prima voor elkaar. Omdat het scherm een fractie kleiner is dan van de huidige concurrentie, is het toestel wat smaller. Daardoor kan ik met de hand/ duim waar ik het toestel mee vasthoudt het ook gewoon prima bedienen en bijna het volledige scherm bereiken met mijn duim.
Door de bolling die het toestel heeft, kan je het lekker vasthouden en voelt het toestel superdun. Door het aluminium is het toestel wel wat aan de gladde kant.
Bij gebruik wordt het toestel aan de achterkant wel snel warm, dit wordt gelukkig nooit oncomfortabel.

Het geluid:
Het geluid, is in één woord gewoon fantastisch! Waar de naam HTC BoomSound™ klinkt als een tell-sell reclame maakt het de naam meer dan waar. Qua volume klinkt het ongeveer even hard als de Galaxy Note n7000. Maar het verschil zit in de warmte en de volheid van het geluid. Dat klinkt echt 10x beter dan welke telefoon ik tot op heden heb gehoord! De plaatsing van de speakers is even briljant als simpel!
Één klein nadeel is wel dat het volume op de laagste stand nog steeds redelijk hard is.
Dan de belkwaliteit, waar ik met mijn Desire HD altijd al erg tevreden was kon het schijnbaar toch nog beter. De One gebruikt een extra microfoon aan de achterkant van het toestel die het omgevingsgeluid bepaalt en aan de hand daarvan de microfoon en luidspreker bijstelt voor zowel de gebruiker als degene die het gesprek ontvangt. De gesprekskwaliteit is ronduit goed te noemen. Het geluid is kraakhelder en het toestel is meer dan luid genoeg.
De notificatie- en ringtone- geluiden kunnen meer als luid genoeg. Dit is na mijn Samsung 8510i de enige telefoon waarop ik de ringtone + notificatie geluiden niet gewoon op vol volume heb staan. De One kan hard!

De bijgeleverde in-ear koptelefoon voldoet prima, er zit een prima bas in. Alleen de pasvorm is vergeleken met mijn oude sony mdr-ex71 wat minder.
Persoonlijk vind ik de Beats look-a-like zwarte platte kabel en rode oordopjes wat afbreuk doen aan de kwaliteit die het toestel uitstraalt.

De Software:
Na de update 1.29.401.12 binnengehaald te hebben draait het toestel op android 4.1.2 met de Sense5.0 schil van HTC erover.
Sense vind ik een erg goede schil over android met een aantal handige features. Dat is op de One niet anders. Waar ik bij mijn Desire HD nog een vertraging bemerkte in Sense is dat nu verleden tijd. Het loopt allemaal als een speer. Een vernieuwing is HTC BlinkFeed™, ik weet nog niet precies wat ik daarvan moet vinden. Het idee erachter om een soort overzicht te maken van twitter/ facebook/ flickr/ linkedin en nieuws sprak me erg aan ondanks dat ik het alleen voor het nieuws zou gaan gebruiken aangezien ik de andere zaken gewoonweg niet heb. Toch komt dit informatie "snacken" nog niet helemaal tot zijn recht.
De keuze is tot op heden erg beperkt, voor de introductie was er nog wel even een add-on gemaakt van tweakers.net maar een hoop andere opties zoals bv. nu.nl missen in de lijst. De potentie is er maar er moet nog wel het één en ander aan versleuteld worden voordat ik er positiever over word en het meer zou gaan gebruiken. De opties om het aan te passen zijn nog wat beperkt, de informatie wat te random.
Desondanks ziet het er wel mooi uit, het is tot op heden nog wel mijn startscherm.
Verder bevat de software op de One eigenlijk maar weinig bloatware, dit vind ik zelf wel een pluspunt. Ik installeer zelf wel wat ik nodig heb.
Wel een nadeel vind ik dat bv. standaard een mail, berichten en agenda widget mist. Dit zat in voorgaande versies van Sense altijd wel. Ook niet onoverkomelijk maar ik vond de standaard widgets eigenlijk altijd prima voldoen.
Ik ben wel erg benieuwd naar de toekomstige updates van de software/ rom door HTC, ze beloven voor de One in ieder geval één update naar de nieuwste build van android. Ik wacht het af ;)

De camera:
Hier is HTC op een gewaagd pad gestapt. De keuze van een 4MP ultrapixel camera daar kan je over discussiëren.
Feit blijft dat de One echt meer dan prima foto's maakt, de foto's zijn gewoon erg scherp ook als je inzoomt. Als de lichtcondities wat slechter worden dan is de One wel erg in het voordeel met de speciale sensor. Foto's in donkere situaties bevatten veel meer detail dan foto's van de Note n7000.
De opties zijn wat mij betreft de doorslaggevende factor: HTC Zoe™, reeksopnames en object kunnen verwijderen.
Wederom briljant gevonden. De camera kan zo snel foto's nemen en wegschrijven dat je een hele serie kan maken waaruit je later de beste kan kiezen. Zoe's, een soort foto filmpje van een paar seconden, erg leuk! Volgens mijn vriendin lijken het wel de portretten uit Harry potter die ook bewegen.
Het voegt mijns inziens echt wat toe, als je een opname maakt met de Zoe modus kan je ook objecten uit de foto verwijderen. Zo mooi en makkelijk uitgewerkt, heel simpel te gebruiken maar zo effectief. Wat mij betreft heeft HTC hier een prima keus gemaakt met meer dan prima opvallende opties eraan gekoppeld.

De accu:
De accu heeft 2300 mAh, met mijn gebruik:
- whatsapp
- buienradar app
- zonnepanelen opbrengst app
- regelmatig een foto/ zoe schieten
- internetbankieren app
- veel gebruik van de galerij
- internetradio
- marktplaatsapp
Red ik eigenlijk redelijk makkelijk 2 dagen, het slaapverbruik is echt minimaal te noemen. Ondanks dat ik hem meer gebruik als mijn Desire HD is de gebruikstijd op 1 acculading een stuk langer geworden.
Het laden duurt wel wat aan de lange kant, maar als op deze manier de gezondheid van de niet verwisselbare accu verlengd wordt is het wat mij betreft een prima keus.

De infraroodfunctie
In de aan/uit -knop zit een infrarood zender verwerkt, hierdoor is het mogelijk de One als afstandsbediening te gebruiken met ingebouwde gids. De software is prima uitgewerkt, na het selecteren van de tv/ decoder en tv-provider stelt het toestel zichzelf in en downloadt de gids en laat deze zien op je telefoon.
Hierop kan je dus gelijk wat informatie lezen over het programma wat je wil zien en zet de One dit kanaal ook aan. Er is ook een optie om je te laten waarschuwen wanneer een programma begint. Ik heb deze optie even snel geprobeerd. Zodra ik het wat uitgebreider heb gebruikt en ook geprobeerd heb om de One het inschakelen van diverse apparaten te leren net zoals bv. met een Logitech Harmony zal ik dit in deze review aanvullen.

De HTC medialink
Vanwege de uitgestelde lanceringsdatum en vertraagde levering aan de 25 Tweakers die bij de introductie waren kregen we ook de medialink erbij.
Ik heb de medialink even snel geprobeerd, na een update van de medialink is het instellen en inschakelen een peulenschil.
Voor even snel foto's laten zien op de tv werkt het echt perfect, bij de zoe's die ik even wilde laten zien leek er wat vertraging te zijn in het beeld en geluid.
Dit heb ik verder nog niet uitgebreid kunnen testen en zal ik later nog aanvullen in deze review! :)

Mijn conclusie:
Zonder meer is dit naar mijn mening terecht een toptoestel, qua design steekt het met kop en schouders boven de concurrentie uit. De software in combinatie met Sense is weer in een lekker sausje gegoten met mooie opties bv. voor de camera. Ondanks de adviesprijs van 699¤ zou ik het er wel voor over hebben.
zo'n mooi toestel met zulke mooie/ leuke opties! Maar ja, ik hou dan ook van mooie glimmende gadgets! :*)

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Nette review Charrel :)
Dit word de opvolger voor mijn Desire
Moet je hem wel goed vasthouden, beschadigd toch wel snel..