Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

BB72 10 mei 2013, 1.013 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Design
  • Scherm
  • Geluid (zowel via speakers als in-ears)
  • Snelheid
  • Gebruikte hoogwaardige materialen

Minpunten

• Bouwkwaliteit/Afwerking
  • Niet uitbreidbaar geheugen (32Gb kan voor sommige mensen te weinig zijn)
  • Niet verwisselbare accu (kostbaar om te vervangen)
  • Traag opladen (waarschijnlijk voor gekozen i.v.m. levensduur accu)

HTC durft in tegenstelling tot de concurrentie te innoveren m.b.t. design, (software-)features en gekozen componenten en heeft deze keuze’s op 4 april ook duidelijk kunnen onderbouwen. Mag best wel een HTC Fanboy genoemd worden na eigenaar te zijn geweest van de Windows Mobile toestellen P3300, Touch Diamond, Touch Diamond 2 en daarna de Android toestellen Desire & Sensation en mijn echtgenote heeft na mijn Desire versleten te hebben nu, op mijn advies ;-), de Desire X. De logische opvolger van mijn Sensation, de One X, was in mijn ogen echter niet vernieuwend genoeg. Mede daardoor vorig jaar de overstap naar Sony gemaakt (Xperia P).

Is mijn mening met de introductie van de HTC One veranderd ?! Ik denk van wel. Na jarenlang telefoons te hebben gebouwd met een grotendeels gelijk design is DE One echt vernieuwend. De (speciaal voor HTC gemaakte) aluminium legering i.c.m. met (extra versterkte) stereo front speakers & 3.5 mm audio jack aansluiting, 4,7 inch Full HD S-LCD 3 (met de hoogste pixel dichtheid in een smartphone tot op heden > 469 ppi) , Sense 5 met nieuwe HTC Tools/Apps/Features (o.a. Zoe, Blinkfeed, Boomsound, Sense TV en Sense Voice), Snapdragon 600 en 2300Mah accu, maken van DE One in mijn ogen de beste Android Smartphone die tot op heden gemaakt is.

Kan de volledige specificaties hier beschrijven, maar deze kan je beter bekijken op de HTC Site.

Unboxing
Na een paar weekjes wachten op 29/4 mijn One thuisgestuurd gekregen. Het is toch altijd weer een feestje om met je nieuwe gadget aan de gang te gaan. Ook voor de verpakking van de One heeft HTC een nieuw design bedacht. Een klein afgerond, vierkant doosje met daarin uiteraard het toestel, USB-lader met kabel en een in-ear koptelefoontje met rode dopjes in 3 verschillende formaten, een lading aan kleine boekjes (met o.a. garantie-informatie) en een pinnetje om de simkaart-tray te verwijderen.

Opstarten en configureren
Direct na het (supersnel) opstarten van de One de gebruikelijke android wizard voltooid en de 1.29.401.12 update gedownload en ge´nstalleerd. Daarna met de HTC Transfer Tool en Carbon (backup/restore app in de Play Store) alle data, apps en instellingen overgezet van mijn Xperia P. Was binnen een half uurtje klaar met mijn basisconfig (met o.a. 2 mailaccounts, facebook, twitter, 10GB muziek).

Scherm
Wat een WOW-effect. Het wit is niet zo wit als bij mijn Xperia P met Whitemagic scherm, maar wat een fantastisch scherm (in mijn geval PANEL_ID_M7_JDI_SAMSUNG_C2_2). Superscherp en de kleuren spatten ervan af. Full-HD filmpjes van Youtube afgespeeld en EA Real Racing ge´nstalleerd om het scherm even aan de tand te voelen. Mijn complimenten voor HTC. Dit is het beste dat ik ooit in een smartphone heb gezien. Ook buiten blijft het scherm goed afleesbaar (met Brightness op Automatisch). De touchfunctionaliteit is ook prima in orde. Geen haperingen maar gewoon lekkere directe reactie’s.

Snelheid
Nog geen haperingen ondervonden met scrollen door menu’s of in de internetbrowser. Alle GUI’s (Sense en applicatie’s) reageren snel en vloeiend. Denk dat ik voorlopig niets tekort kom met de Snapdragon 600.
Ook het downloaden en installeren van apps uit de Play Store gaat supersnel.

Geluid
Niet te geloven wat HTC op dit gebied voor elkaar heeft gekregen met de One. De versterkte stereo frontspeakers i.c.m. de Boomsound en Beats Audio technologie zorgen voor een fantastisch geluid (zeker voor mobiele apparaatbegrippen). Dit geld ook voor het geluid tijdens het bellen. Dit is erg duidelijk/helder en volgens gesprekspartners voldoet het aan de andere zijde ook prima.

Software
Sense 5 is even wennen. Met name door de prominente aanwezigheid van Blinkfeed op je primaire homescreen (je kan wel een alternatief primair homescreen kiezen). Heb er toch voor gekozen om Blinkfeed een eerlijke kans te geven en daarom (voorlopig) het default primaire homescreen te gebruiken. Moet zeggen dat na ruim anderhalve week gebruik, Blinkfeed voor mij toch wel toegevoegde waarde heeft om even snel de laatste Twitter en Facebook feeds te volgen. Om Blinkfeed wel enigzins overzichtelijk te houden heb ik alle andere (nieuws-) feeds uitgezet. Heb verder nog geen (software-)bugs kunnen ontdekken. Dit is wel eens anders geweest met de lancering van nieuwe HTC’s.

Camera
Camera blijft voor mij in een telefoon van ondergeschikt belang. Daarvoor heb ik meestal een Panasonic Compact camera op zak. En als er wat serieuze plaatjes moeten worden geschoten, dan pak ik mijn Canon DSLR erbij. Na het toepassen van wat tips van Androidcentral, en wat spelen met de exposure/contrast/saturation/sharpness, moet ik concluderen dat de One het prima doet op dit gebied. Weet alleen niet of de One hier beter zal zijn dan de high-end modellen van de concurrent zonder ultrapixel sensor maar met meer megapixels. HTC ZoŰ is een handige/leuke toevoeging die tot 20 continuous shots en een 3 seconden video maakt en o.a. de optie heeft om (ongewenste) objecten van foto’s te verwijderen.

Geheugen
Voor veel mensen schijnt 32GB te weinig te zijn, gezien alle kritiek op het niet uitbreidbare 32GB grote geheugen van de One. Ik denk niet dat het voor mij een probleem gaat opleveren. Heb mijn favoriete muziek in 320kbps naar de One gekopiŰerd en alle applicatie’s die ik gebruik/denk nodig te hebben ge´nstalleerd en hou nog ruim 15GB over. Ik denk dit het wel/niet voldoen op dit vlak enorm afhankelijk is van de toepassingen van de One. Kijk je veel Full HD content rechtstreek vanaf de internal storage dan zal die 32GB waarschijnlijk niet toereikend zijn.

Bouwkwaliteit/Design
Wat een mooi toestel is de One. Strak design met hoogwaardige materialen en een lekker in de hand liggende vorm. Helaas heeft ook mijn One de schoonheidsfoutjes in de bouwkwaliteit/afwerking, waar inmiddels op internet genoeg over te lezen is. Kleine opening tussen het aluminium en de witte rand aan de bovenzijde en het scherm wat aan de bovenzijde niet helemaal netjes in de behuizing ligt, waardoor een opstaand randje voelbaar is. Het stoort (nog) niet en ik denk niet dat ik er iets mee ga doen. Heb geen zin om mijn nieuwe speeltje weer aan paar weken kwijt te zijn.

In mijn optiek DE high-end smartphone van dit moment. Heb in de de winkel de Samsung Galaxy S4 vergeleken met mijn One en het grote gemis bij de S4 is de high end look/deel en design die de S4 niet heeft en de One wel. De S4 lijkt daarvoor ook teveel op zijn voorganger. De S4 bevestigd voor mij wederom mijn mening m.b.t. Samsung smartphones. Ben nooit enthousiast geweest over de Samsung designs, gebruikte materialen en de Touchwiz software.
Ben de laatste tijd ook erg gecharmeerd van de Sony designs van o.a. mijn Xperia P en van de Xperia Z en SP. Die laatste stond op de shortlist om mijn Xperia P in juni/juli op te volgen, omdat ik de huidige high-end modellen gewoon te duur vind voor de geboden functionaliteit. Daarom erg blij met de door HTC beschikbaar gestelde One.

Ik vind het wel erg jammer, dat de perfect afgewerkte One’s blijkbaar dun gezaaid zijn. Heb nog weinig mensen gehoord die een One zonder schoonheidsfoutjes (niet naadloos aansluitende delen van de behuizing, niet netjes afgewerkt aluminium, luie/dode pixels) hebben ontvangen. Ook een groot deel van de 24 mede-Tweakers die een One in het kader van de HTC One Experience hebben mogen ontvangen, hebben helaas moeten constateren dat hun One niet perfect is. Dit zou in mijn ogen niet moeten kunnen als je als fabrikant DE smartphone van het moment en het hoofd van de ONE familie op de markt brengt, die ook nog het verloren marktaandeel (deels) terug moet gaan winnen. Tevens is de introductie meerdere malen uitgesteld, omdat de produktie vertraging heeft opgelopen door tekort aan onderdelen en het optimaliseren van het produktieproces. Dat schept tevens de verwachting dat dit soort, in mijn optiek aanloopproblemen, opgelost zouden moeten zijn. Erg jammer HTC. Dit moet echt beter.

Dankzij de HTC One Experience avond op donderdag 4 april, georganiseerd door Tweakers en HTC, in het bezit gekomen van de HTC One. Beide bedankt hiervoor.

Zal deze review blijven updaten de komende weken/maanden, met nieuwe bevindingen.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?