Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Evolll 9 mei 2013, 570 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Accu
  • Snelheid
  • Infrarood + Afstandbediening
  • Scherm
  • Geluid
  • 4G
  • Blinkfeed
  • Zoe

Minpunten

• Afwerking behuizing

Ik was één van de gelukkigen die op de actie van Tweakers had gereageerd en was uitgekozen om naar het test evenement te komen. Hier heb ik de HTC One even kunnen zien en ermee kunnen spelen. Daarnaast kregen we de telefoon thuis gestuurd om 2 weken lang de telefoon de te gebruiken en hierover een review te schrijven. Ik heb de telefoon 29 april mogen ontvangen en sindsdien heb ik hem in gebruik. In deze review zal ik mijn bevindingen vertellen, uit mijn persoonlijk oogpunt. Specs zijn op deze site te vinden, maar zonder al te veel vooruit te lopen op mijn verhaal, zijn niet de voornaamste reden waarom iemand deze telefoon zou willen halen.
Mijn huidige telefoon is/was een Galaxy S. Die is inmiddels bijna 3 jaar oud, en was opzoek naar een nieuwe. Daarom was het evenement een mooie kans voor mij om te kijken hoever de technologie gevorderd is. Bij mij op kantoor lijkt de Windows Phone zijn plek te hebben gevonden. Steeds meer collega’s stappen over op een Lumia. Ik zal mijn vergelijking dus ook voornamelijk baseren op deze telefoons. Voor dit evenement waren de gegadigden de Lumia 920, Galaxy S 3 en 4, en de HTC One. Mijn vraag voor de HTC One was voornamelijk of hij ruim ¤200 meer waard is voor mij dan de Lumia 920 en de Galaxy S 3.

HTC

Eerst even iets korts over mijn ervaring met HTC. Ik heb laatst een artikel gelezen op Tweakers, dat de winst op de mobiele markt verdeelt is over Samsung en Apple. De overige spelers in de markt gaan er dus voor willen zorgen een betere reputatie te krijgen, zodat ze een groter deel van de markt bereiken en meer omzet/winst maken. Het is duidelijk dat HTC ermee bezig is met deze telefoon om zijn reputatie op te waarderen via reclame en promoties. Dit hebben zij zelf ook gezegd op het evenement. Dit is volgens mij een goed teken voor de consument, want ik denk dat dit betekent dat zij zich zullen inzetten om de consument blij te maken. Dit zou zich kunnen laten zien ik goede garantie regelingen, software updates en dergelijke. Nu snel verder over het toestel.

Uiterlijk & behuizing

Het uiterlijk van de HTC One is vrij uniek, dit komt vooral door de boxjes aan de voorkant. Ook het scherm is interessant omdat het glas aan de zijkant doorloopt. Het aluminium ziet er mooi uit en geeft de telefoon wel iets extra klasse dan het plastic was ik gewent was van de Galaxy S. De volume knop aan de zijkant ziet er heel mooi uit en is prima bedienbaar. Helaas zijn er 2 mindere puntjes: de uitknop aan de bovenkant zit aan de verkeerde kant. Ik dacht in eerste instantie dat dit niet uit zou maken, maar helaas heeft het zeker invloed. Wanneer voor een applicatie het scherm automatisch draait naar widescreen, zit je hand altijd op de verkeerde plek en moet je actief rekening houden met het niet indrukken van die knop. Puntje 2 zijn de randjes tussen de verschillende onderdelen. Er wordt geadverteerd met een aluminium behuizing uit 1 stuk, maar er zijn geen telefoons met meer zichtbare en voelbare randen tussen bijvoorbeeld het scherm en het aluminium en de bekende ‘kloven’ aan de onderkant en de bovenkant tussen het aluminium en het plastic. Het valt allemaal niet zo heel erg op en is ook niet zo erg, maar een premium product, waar deze telefoon onder zou moeten vallen volgens mij, zit dit soort foutjes niet moeten hebben.

Hardware

De onderdelen waar de telefoon uit bestaat zijn duidelijk top of the line. De processor, het scherm, de accu zijn allemaal uitmuntend. Het geheugen, sensoren en connectoren zijn allemaal beter/nieuwer dan de vorige serie. Mijn grote vraag was vooraf alleen of het wat uit zou maken. De Lumia, HTC One X en Galaxy S 3 zijn allemaal super snel, en hebben geen problemen om apps te draaien en de schermen en camera’s zijn prachtig. Daarom ben ik ook van mening dat dit geen argument zou moeten zijn om deze telefoon te kopen. Het is allemaal beter, maar je merkt er heel weinig van in het gebruik. Er zijn wel een paar uitzonderingen: De connectoren zijn uitgebreider. Deze heeft bijvoorbeeld 4g en NFC, waar ik overigens nog geen gebruik van heb gemaakt, maar ook Infrarood is weer terug. Die laatste is super handig om je tv mee te besturen, waar ik bij ‘Software’ nog wel op terug kom. Het geluid van de boxjes is beduidend beter dan van andere telefoons, maar hier merk je weer heel weinig van als je ‘oortjes’ in hebt, wat toch vaak het geval is. Waar ik het meest over te spreken ben que hardware is de accu. Met mijn gebruik (paar keer per dag nieuws consumeren, af en toe een spelletje, video e.d.) gaat de telefoon gewoon bijna 4! dagen mee. Ik heb dan wel vrijwel altijd de ‘energie besparing’ functie aan, die er standaard opzit en o.a. de helderheid van je scherm beperkt. Maar dit is zeker een vooruitgang op mijn oude Galaxy S, die ondertussen al bijna 2x per dag moest laden met eenzelfde gebruik.

Software

De hardware is niet world changing, de software laat wel meer verandering zien. HTC Sense 5.0 zit met een aantal goede (nieuwe) features, zoals Blinkfeed om mee te beginnen. Ze hebben het start screen van Windows Phone prima ‘nagemaakt’. Nu ben ik zelf geen social media fan en heb dus alleen het nieuws van verschillende sites, waaronder Tweakers, toegevoegd. Ik kan nu in één keer alle nieuwtjes zien op het moment dat ik mijn telefoon gebruik. En dit ziet er in full HD echt prachtig uit. Het start scherm is één van de dingen die Windows Phone heeft die ik erg mooi vind, dus ik ben heel blij dat dit niet meer exclusief is.
Zoals ik al bij hardware aangaf ben ik ook heel blij met de return van infrarood. HTC heeft een fantastische app gemaakt om je tv/set-up box/home cinema systeem te bedienen. Het kent alle merken en systemen, dus het kost ongeveer een minuutje op het op te zetten. Je krijgt zelfs een lijstje met programma’s die op dat moment en in de toekomst op tv zijn. Heel slim programma.
Dan heb je nog Zoe, een extensie op de standaard Camera software. Zoe werkt net als het maken van een foto, maar in plaats van 1 moment, krijg je een mini filmpje van 3 seconde, met geluid. Je kan hiermee een aantal leuke dingen doen, zoals het shot kiezen waar het object niet met zijn ogen knippert op dat moment. Maar zelfs bij een foto van bijvoorbeeld 3 personen, per persoon kiezen welke shot van het gezicht het beste is, en die combineren. Kijk voor meer voorbeelden maar eens hier: http://blog.htc.com/2013/04/using-htc-zoe/. Het werkt super.

Mijn vraag voor het test-evenement was of deze telefoon het geld waard was. Zelfde gold voor de Galaxy S 4. De Lumia 920 en nieuwe versie van Galaxy S 3 met LTE kosten ruim 200 euro minder. Dat zijn nogal forse bedragen. Er is mij vertelt dat ik eerlijk moet/mag zijn in deze review, dus ik ga geen verkoop praatje houden. Wanneer ik nu een telefoon zou kopen zou dan geen telefoon van boven de ¤450, omdat ik daar genoeg aan denk te hebben. Desalniettemin raad ik deze telefoon wel aan. Ik vindt de features van deze telefoon ver boven die van de Galaxy variant staan. Ik denk dat dit zeker de beste telefoon is van het moment. Ook al lijkt de Galaxy S 4 qua specs net iets boven deze te staan, weet ik zeker dat de software deze telefoon veel meer waarde geeft. Dus voor iedereen die een top of the line wil, HTC is the way to go.

Ik lees verschillende berichten dat de camera niet zo goed is bij daglicht. Helaas kun je hier alleen kleine foto's toevoegen van 300kb groot, dus heb ik er een paar in dropbox gezet. beslis zelf:

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Goede review hoor, maar omdat we toch wat te zeuren moeten hebben: pas even al je als/dan foutjes aan. Na een stellende trap komt als, na een overtreffende trap komt dan ;)
Dat is nooit mijn sterkste punt geweest :) ik ga het ff proberen te fiksen en als het nog niet goed is moet je het maar weer even zeggen!
Toch mooi dat je zeker weet dat de software deze telefoon meerwaarde geeft tov. de S4, terwijl je daar helemaal geen ervaring mee hebt. Nog sterker, het feit dat je 4 dagen met de accu doet (terwijl alle tests wijzen om een normale accu duur van rond een dag), doet mij vermoeden dat je de telefoon amper gebruikt ;)
1. Ik weet wel dat de Galaxy S 4 deze software niet heeft.
2. Ik ga er dan maar van uit dat de rest van de testers de 'energie besparing' functie wellicht niet aan hebben staan. Daarbij heb ik ondertussen ruim 1,5 week met het toestel rond gelopen en em gebruikt zoals ik al heb aangegeven. Ik heb hem sinds de eerste dag nu 3x opgeladen. Dit zijn mijn bevindingen.