Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Chadi 9 mei 2013, laatste update op 9 mei 2013, 1.065 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Design is echt mooi
  • Lange accuduur
  • Bereik
  • Foto's bij weinig licht
  • Boomsound
  • Microfoon
  • Afstandsbediening
  • Scherm

Minpunten

• Geheugen niet uitbreidbaar
  • Niet verwisselbare accu
  • Zenderlijst niet aan te passen

Dit is mijn eerste review. Hoop dat het voor de mensen die twijfelen het laatste zetje geeft om wel of niet voor dit toestel te kiezen. Aangezien ik geen professionele meet apparatuur heb is dit een review gebaseerd op vergelijkingen met de SG3 en de Iphone5 in real live gebruik. Dit om een indicatie te geven hoe goed of slecht het toestel presteert in verhouding met deze toestellen. Het is geen volledige vergelijking van het toestel met andere toestellen.

Unboxing:
Naast de telefoon vind je in de box een lader bestaande uit een usb kabel en een 220volt usb adapter. Ook zijn er oordopjesaanwezig. Daarnaast een punchtool om het klapje waar je je simkaart in stopt eruit te punchen. De telefoons worden vooralsnog alleen met 32GB geleverd. De 64GB modellen worden binnenkort verwacht.

Design:
Het design van de HTC One springt in het oog. Het is een uit een blok aluminium gesneden body met daarboven op het scherm. Tussen het scherm en de body zit een laag kunststof. Ok aan de achterkant zitten dunne strippen kunststof waar de antennes in zijn weggewerkt.
De telefoon voelt ondanks het formaat licht aan en oogt minder groot dan hij in werkelijkheid is. In de hand ligt hij verrassend goed voor het formaat. Al snel neemt de telefoon de juiste tempratuur aan in je hand waardoor je hand en de telefoon lijken samen te smelten. Extreem warm wordt de telefoon niet ook bij zware belasting. Je voelt wel dat de telefoon iets warmer wordt dan gebruikelijk. De camera aan de achterkant zit in tegenstelling tot eerdere toestellen in de body waardoor hij niet heel erg wiebelt als je hem op tafel legt.
De power button zit net als de audio jack aan de bovenkant . In de power button zit de IR zender verwerkt. De plek van de power button vind ik persoonlijk onhandig. Ik had hem liever aan de zijkant gehad. Aan de rechter zijkant bevinden zich de volume up en down toetsen. Aan de onderkant zit de data en laad punt. Het scherm bevat 2 in plaats van de normale 3 knoppen die we gewend zijn. Rechts van het HTC logo zit de “Home” toets en links de “Back “ toets. De toetsen zijn touch gevoelige toetsen. Voor in de rechter boven hoek zit de front camera. De licht sensoren zitten in de andere bovenhoek. Tussen de sensoren zit de boven speaker en het led lampje. Dezelfde speaker zit aan de onderkant. De simkaart ingang zit links boven zijkant. Met een bijgeleverde pin kan je deze eruit drukken. Zodra deze terug gezet is werkt hij zichzelf mooi weg in het geheel.
De “gaps” tussen het scherm en de kunststof tussenstuk vallen erg mee .
De telefoon voelt stevig aan en heeft de uitstraling die Android toestellen al tijden missen. Namelijk luxe. Het zou mooier zijn geweest als het aluminium was doorgetrokken tot het scherm. Al met al kan je gerust concluderen dat het design er mag zijn ondanks de kleine imperfecties. Het is de beste telefoon die ik in mijn handen heb mogen houden zonder enige twijfel.
Uiteraard heb ik hier ook iets op aan te merken. Een memory card zou wel leuk zijn geweest. Al heb ik genoeg aan 32GB.

Het scherm:
Het scherm is een 4.7” full HD display en in vergelijking met mijn oude HTC HD2 en met de Samsung GS3 veel en veel beter. De kleuren komen veel natuurlijker over dan op beide toestellen. Het zal denk ik per persoon afhangen hoe hij of zij het scherm wil hebben. Bij het kantelen van de telefoon blijf je goed in staat de tekst te lezen. De bovenkant van het scherm voelt veel gladder aan waardoor vinger bewegingen soepeler lijken te verlopen dan op de andere twee toestellen. Zelfs in vergelijking met de iphone vind ik hem iets beter.

Sound:
Er is maar 1 woord voor en dat is dat het geluid uit deze telefoon ieder andere telefoon met gemak overtreft. Je hand achter de telefoon zetten om iemand iets te laten horen is hiermee echt verleden tijd.
De beltonen en de wekker zijn vanaf mute in 7 stappen te regelen en de audio voor muziek is in 15 stappen te regelen. Het had beide naar mijn smaak wel wat fijner gemogen . Zeker gezien het geluid wat er uit de speakers komt. De oordopjes die erbij geleverd worden zitten prettig en geven het geluid goed door. Op de hardste stand vindt er geen hoorbare vervorming plaats zowel met oordopjes als zonder oordopjes. Het geluid wat geproduceerd wordt, klinkt erg natuurlijk. Beats audio wat dit mogelijk maakt, kan aan en uit gezet worden.
Bellen in de auto op speaker gaat ook erg goed. Het schijnt dat de microfoons geluid filteren waardoor je beter hoorbaar bent aan de andere kant. Aan de andere kant heb ik helaas zelf niet kunnen staan. De mensen die ik gebeld heb, hadden geen klachten bij navraag.
Het zou handig zijn als er iemand is die het zou kunnen testen met een meter op verschillende frequenties. Deze apparatuur heb ik helaas niet. Ik heb het wel kunnen vergelijken met de SG3 en de Iphone5. Beide doen het slechter zowel het bellen als het afspelen van audio.
Boomsound? Absoluut geslaagd!
Accu:
Een van de bottlenecks bij smartphones met een groot scherm is de accu. Tegenwoordig is een tweede batterij of een Powerbank geen overbodige luxe als je lang verstoken blijft van een laadpunt. De accu in de HTC one is door het ontwerp niet verwisselbaar. Sommige gebruikers kunnen dit als een minpunt zien maar aangezien er tegenwoordig betere powerbanks bestaan en deze in formaat ook niet echt groot meer zijn is het voor mij persoonlijk geen struikelblok.
Wat mij meteen opvalt is dat de accu op zich best goed presteert. En vooral boven verwachting. Twee dagen bij normaal gebruik haal ik makkelijk waar ik vroeger al binnen 12 aan het infuus moest. Ook in vergelijking met de One-X presteert de accu erg goed. Ik draai met gemak 48 uur zonder het toestel te laden.
Hier een overzicht van de batterij bij redelijk gebruik .
In standby overnacht de telefoon met gemak op 1%. Van volledig geladen naar 99% gedurende de hele nacht, 8 uur . Tijdens de nacht zijn email en whatsapp berichten van stappende vrienden binnen gehengeld . Zodra de telefoon in rust is verbruikt hij bizar weinig. Persoonlijk bevalt de accu erg goed. Om de accu goed te testen ontbreekt het ook aan tijd en andere toolings. Op verschillende sites zijn inmiddels accu tests gekomen waarin de accu het toch erg aardig doet.
Een goede vergelijking is hier te vinden:

Camera:
De Camera is bij weinig lichtval uitstekend te noemen. Voorbeelden van De Iphone5 en SG3 zijn bijgevoegd. Bij genoeg daglicht doen ze amper voor elkaar onder. Ik vind dan wel dat de SG3 de beste foto’s van de 3 maakt al is het verschil nihil.
Iphone5:
Iphone5:
Samsung Galaxy S3:

De fotosoftware die erbij geleverd wordt is ook uitstekend. Zo kan je van verschillende plaatjes die je in 5 seconden klikt 1 actie foto maken. Je kan dus met 1 foto een hele actie vastleggen en uitbeelden.

HTC TV:
Het opzetten van de TV functionaliteit is erg makkelijk. Je kan kiezen uit presets van bekende merken. Mocht je merk er niet tussen zitten dan kan je de combinaties in bijna alle gevallen leren. De enige combinatie die ik het toestel niet heb kunnen leren is als je heel lang de “UIT” knop indrukt je op mijn box definitief uit moet. Het grootste gemis is eigenlijk dat je de zenderlijsten niet handmatig aan kan passen. De zenderlijsten worden automatisch geladen zonder dat je ze van positie kan veranderen. Dit maakt mijn lijst in eerste plaats onwerkbaar en ik moet de zendernummers van de provider aanhouden wil het goed werken.
Hieronder de verschillende opties binnen HTC TV:
http://i1299.photobucket.com/albums/ag65/Chadi_1/Camera/HTC%20TV/Screenshot_2013-05-09-21-20-42_zps387ff707.png http://i1299.photobucket.com/albums/ag65/Chadi_1/Camera/HTC%20TV/Screenshot_2013-05-09-21-20-45_zpsb0ea1b49.png http://i1299.photobucket.com/albums/ag65/Chadi_1/Camera/HTC%20TV/Screenshot_2013-05-09-21-20-53_zpsd401be7f.png http://i1299.photobucket.com/albums/ag65/Chadi_1/Camera/HTC%20TV/Screenshot_2013-05-09-21-21-56_zpsd7dfb406.png http://i1299.photobucket.com/albums/ag65/Chadi_1/Camera/HTC%20TV/Screenshot_2013-05-09-21-22-11_zpsdb7c3cd4.png http://i1299.photobucket.com/albums/ag65/Chadi_1/Camera/HTC%20TV/Screenshot_2013-05-09-21-23-35_zpsd883e315.png

Bereik:
Het bereik van de HTC is opvallend goed. Ik heb overal goed bereik met mijn 3G en ook wat betreft Wifi is het razendsnel.

Software:
Blinkfeed is een van de punten die ik uit wil lichten. Het was in het begin voor mij een raadsel wat ik hier eigenlijk mee moest. Na 3 dagen kan ik niet zonder. Het is een heel handige feature die ervoor zorgt dat allee wat je nodig hebt in 1 klik te bereiken is. Toch moet ik ook hier iets aan opmerken. Ik vind het niet meer anno 2013 dat je een feature niet kan uitzetten. Fabriek af moet je als consument iets aan of uit zetten. Je kan wel de homescreen veranderen als je dat wil maar dat is niet echt uit.
Verder vind ik de schil in deze versie stukken sneller dan in de vorige versies. Het is nu eindelijk een positieve toevoeging in plaats van een blok aan het been waar je zo snel mogelijk vanaf wilde.

Accesoires:
Er zijn voor dit toestel voldoende accessoires te krijgen op de HTC website. Ik heb voor mezelf een hoes gekocht. Aan de ene kant heel erg zonde omdat het een beeldschoon toestel is maar aan de andere kant weet ik dat hij geheid een paar keer binnen het kwartaal tegen de grond gaan. Ik heb er een harde case omheen gezet op zich ook wel mooi. Sommige mensen denken dat dat het toestel zelf is.

Conslusie:
De telefoon voldoet aan bijna al mijn eisen. Als ik hem zou moeten kopen voor 700 euro zou ik het eerlijk gezegd niet gedaan hebben. Ik vind het persoonlijk nog net iets te veel voor een telefoon. Maar als ik 700 euro te besteden zou hebben voor een toestel dan zou ik het absoluut gedaan hebben. Het toestel onderscheidt zich van de rest van de toestellen in positieve zin.
Ik wil Tweakers en HTC daarom bedanken voor dit mooie toestel .

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Ik heb er een harde case omheen gezet op zich ook wel mooi.
Uitstekende review! Mag ik vragen welke case je voor dit toestel gekocht hebt?
Ik neem aan dat je bedoeld dat de HTC One de beste foto's maakt? Want op de foto's met de One zie ik een foto, maar die van de Samsung zie je eigenlijk een zwart gat :P

De afbeeldingen van de TV remote functie kunnen wel iets kleiner (A)
Verder een goede review!
Ik heb hem zelf ook en ben zr tevreden :)