Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

darkrokko 9 mei 2013, 287 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Aluminium behuizing
  • Goed uithoudingsvermogen van de accu
  • HTC BoomSound
  • Super helder scherm
  • Makkelijk in gebruik
  • Uiterst stabiel
  • HTC TV

Minpunten

• Warmte productie is wat hoger

Intro
Ik ben een van de gelukkigen die de HTC One namens Tweakers mag testen. Dit is mijn eerste review dus er kunnen wat vreemde punten in zitten. Als iemand een vraag of opmerking heeft hoor ik het graag en zal altijd proberen te antwoorden. Tevens is dit niet mijn eerst android toestel. Hiervoor heb ik altijd Sony (Ericsson) toestellen gehad en deze zijn altijd goed bevallen.

De inhoud van de doos:
• Beats Audio Headset
• Standaard boekjes
• Garantievoorwaarden
• Oplader met USB aansluiting
• USB oplaadkabel
• Papiertje met daarop gelijmd de zogenaamde “simuitwerptool”
• En uiteraard het toestel zelf.

Het toestel:
Het eerste wat opvalt aan het toestel is zijn aluminium behuizing. Hierdoor voelt het toestel zeer stevig aan. De speakergrills zien er goed uit en zijn niet te groot. Verder heeft het toestel een volume knop, een aan/uit knop en nog 2 soft-buttons. De aan/uitknop heeft HTC een leuk dingetje mee gedaan. Dit is namelijk een infrarood zender.

Bereik:
Het bereik van de HTC One is in vergelijking met mijn Xperia T boven verwachting. Waar de T in bepaalde gebieden zeer beperkt bereik heeft, heeft de One daar praktisch geen last van. Dit tenminste voor zover ik het uitgeprobeerd heb. Ook het bereik van bijvoorbeeld Wi-Fi is gewoon goed.

Accuduur:
De accu is iets wat mij behoorlijk heeft verrast. Om te testen heb ik een aantal dagen het toestel volledig opgeladen en ben het toestel normaal gaan gebruiken. Wi-Fi aan, mobiele data aan, regelmatig een berichtje sturen en een aantal telefoontjes (variŽrend van 1 minuut tot in sommige gevallen 10 of soms zelfs 15 minuten). En tot mijn verbazing houd het toestel dit meer dan 35 uur vol. Dit is het eerste android toestel waarbij ik meemaak dat de accu zolang mee gaat en voor mij dus een groot pluspunt.

Gebruiksgemak:
Omdat dit mijn eerste HTC toestel is ben ik dus volledig nieuw met het gehele HTC Sense verhaal. En ik moet toegeven dat ik het wel prettig vind werken. De menu’s lopen lekker vloeiend, de apps reageren lekker snel en ook is het op een redelijk aantal manier zo aan te passen zodat het voor je zelf prettig werkt. Onderdeel van de HTC Sense in dit geval is het nieuwe HTC BlinkFeed. Dit is een home screen waarop je in een Windows 8 stijl een aantal updates kunt zien uit zowel je social media al ook van tweakers.net. Deze feature is echter nog altijd volop in ontwikkeling want op dit moment is het nog niet mogelijk om hier bijvoorbeeld Nu.nl aan toe te voegen.

Het scherm:
Dit is het volgende punt wat mij enorm verrast heeft. Het toestel heeft een Full-HD scherm en dat is ook echt te merken. De kleuren zijn ook enorm levensecht waardoor het een genot is om op je telefoon een filmpje of een serie te kijken. De kijkhoeken zijn erg goed. Ik lig ’s avonds in bed graag nog wat filmpjes te kijken op mijn telefoon en nu kan mijn vriendin naast me ook gewoon de filmpjes mee kijken terwijl ik het toestel gewoon normaal voor mezelf vast houd.

Stabiliteit:
Hier kan ik een heel lang verhaal gaan schrijven maar dat heeft voor mij geen enkel nut. Het is een erg stabiel toestel en ik heb nog niet meegemaakt dat het toestel is vastgelopen. Zo heb ik regelmatig 9 apps openstaan en blijft het toestel normaal reageren. Zelfs van enige mate van vertraging of hapering is niets te bemerken.

Geluid:
HTC heeft hier de marketingnaam HTC BoomSound aan gehangen. Tenminste dat dacht ik in eerste instantie. Niets is minder waar. Wat kan dit toestel een geluid produceren. Mede door de stereo speakers aan de voorkant welke ook nog eens worden versterkt door een ingebouwde 1watt versterker. In een aantal situaties dat ik mensen een filmpje wou laten zien heb ik het geluid half moeten zetten omdat het gewoon bijna te luid was. Ook tijdens het autorijden als je je telefoon als navigatie gebruikt is het zeer goed hoorbaar.

Camera:
De camera doet wat hij moet doen. Hij maakt foto’s. Ik moet wel toegeven dat foto’s gemaakt in een donkere omgeving iets helderder zijn dan met een ander toestel. Hiervoor is de 4 Ultrapixel camera ook ontworpen. Maar voor foto’s gebruik ik toch echt liever een “gewone” camera. Ook de nieuwe feature van HTC (HTC ZoŽ) heb ik dus nog niet uitgeprobeerd.

Prijs:
De prijs is redelijk aan de hoge kant voor een toestel. De adviesprijs van het toestel ligt rond de 699 euro en dat word normaliter gevraagd voor een Apple toestel. En zelfs deze komen waarschijnlijk met een goedkoper toestel om zo ook de overige segmenten van de markt te kunnen bedienen. Hier neemt HTC een redelijk risico. Als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik dat het toestel zijn prijs zeker waard is.

InfraRood zender:
Een leuk extratje op de HTC One is de infrarood zender in de aan/uitknop. Hiermee is het mogelijk om van een redelijk groot aantal tv’s/mediaboxen en eventueel andere apparatuur te bedienen

Conclusie:
De HTC One is met recht het nieuwe vlaggenschip van HTC. Mede door zijn aluminium behuizing geeft het toestel een premium gevoel. Het scherm is echt van superieure kwaliteit en dat merk je alleen al bij het opstarten. HTC BoomSound is een ideale uitvinding voor de telefoon. Eindelijk is het geluid gewoon normaal hoorbaar aan de voorkant van het toestel. Terwijl de meeste toestellen de luidsprekers aan de achterkant of onderkant hebben zitten, zitten ze bij de HTC One aan de voorkant. En dat met een 1 Watt versterker die ook op de earphones werkt. Verder is het toestel makkelijk in gebruik en uiterst stabiel. Dit alles samen met een goed uithoudingsvermogen (toestel gaat bij mij bijna 2 dagen mee per lading) maakt de HTC One voor mij echt “The One”

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?