Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Whisky 9 mei 2013, laatste update op 19 juli 2016, 579 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Uitstekend Scherm
  • Uitstekend Geluid
  • Uitstekende accuduur
  • Stevige behuizing
  • Goede kwaliteit oordopjes
  • Lekker in de hand

Minpunten

• Aan/Uit knop op wat ongemakkelijke plek
  • Geen batterij precentage
  • Oordopjes hebben geen volume knoppen

Intro
De HTC One, als gelukkige mocht ik samen met 24 mede Tweakers de HTC One op het Tweakers hoofdkantoor komen testen. Tijdens deze testsessie werd ons verteld dat we zelf een HTC One krijgen opgestuurd om grondig te testen.

Op Maandag 29 April kreeg ik het verlossende telefoontje vanuit thuis, hij is afgeleverd, en omdat we zo geduldig waren, kregen we vanuit HTC ook een gratis Media Link HD erbij.

Wat wel handig is om even te vermelden, na het instellen van de HTC One, kun je via 'Overdracht van inhoud' kiezen of je de inhoud via een HTC toestel, Android toestel, Iphone of ander toestel wil overzetten.

Ik ben deze feature, achteraf toen mijn toestel helemaal was ingesteld, pas tegengekomen.
Het instellen van de telefoon was snel en eenvoudig gedaan. Het is dus een voordeel dat je de inhoud van je vorige telefoon zo snel kunt overzetten, zodat je meteen met je HTC aan de slag kunt gaan.

Featureset
HTC denkt aan de toekomst, niet alleen qua technologie maar ook qua verpakking. De ONE wordt geleverd in een platte vierkante doos, het heeft wat weg van een Apple Mini, het karton is voor 98% gerecycled en op de verpakking is Soya inkt gebruikt voor de prints.

In de doos zit:
  • Het toestel, de HTC One Zilver 32GB
  • Een power adapter met USB aansluiting
  • een USB naar Micro USB kabel
  • Oordopjes
  • Handleidingen
  • Pinnetje voor de simkaart tray

Bij het aanzetten wordt je verwelkomd door het 4,7inch, 1080p Full HD scherm met een resolutie van 1920x1080 met 468 PPI.

De telefoon bevat 32GB, bij het testen viel me al op dat je het geheugen niet kunt uitbreiden en dat de batterij niet kan worden vervangen.

Het beestje bezit over een Snapdragon 600 processor, en dit merk je zeer goed. De interface en apps draaien super, er is weinig tot geen hapering aanwezig.

De camera is een 4.0 Ultrapixel camera, dit zijn grotere pixels waardoor er meer licht binnenkomt, zodat de foto's in donkere omstandigheden er beter uitzien.

Je kunt via USB OTG een opslag medium aan je telefoon hangen en deze gebruiken om bestanden over te zetten.

Uiterlijk
De telefoon ziet er echt gelikt uit, alles is mooi afgewerkt, het aluminium voelt solide aan en geeft een zakelijke en strakke uitstraling.
Het is een telefoon van topkwaliteit, en dat voel je dan ook vrijwel direct! Hij ligt lekker in de hand, en is prima te bedienen met één hand.

Er waren een aantal mensen met een 'Gap' aan de rand van het toestel, dit is bij mij ook het geval, echter is de 'Gap' zo klein dat het mij niet stoort.

De enige Hardware knoppen op het toestel zijn de Aan/Uit knop en de volume knoppen.
Wat mij opviel is de plaatsing van de Aan/Uit knop, deze zit aan de linker zijde bovenop het toestel.
Zelf ben ik rechtshandig, en houdt mijn mobiel altijd met mijn linkerhand vast,.
Dit houdt in dat ik een rare manoeuvre moet doen om met mijn wijsvinger de aan/uit knop te bedienen met alleen m'n linkerhand.

Aan de onderkant bevindt zich een micro-USB aansluiting, aan de bovenkant van het toestel, zoals gezegd een aan/uit knop, en rechts daarvan de audio jack.

Ik mis die 3e hardware button in sommige gevallen nog wel en betrap mijzelf erop dat ik af en toe op het HTC logo druk. :')

Scherm
Het scherm is echt haar, maar dan ook haarscherp! Zo scherp en mooi dat hij vanaf een flinke kijkhoek nog prima presteert. Teksten lezen ook veel fijner. Over het scherm heb ik geen aan- of opmerkingen.
Ik kan met het blote oog geen pixel bekennen. De kleuren springen er ook gewoon uit, maar wat verwacht je ook van een Full HD Display!

De automatische helderheid past het scherm goed aan in daglicht en bij donker. Ik heb tot nu toe weinig tot geen last gehad van het 'glossy' scherm.

Interface & Bediening

Sense 5
Strak, modern, en re-te-snel! Ik ben tot nu toe nog geen haperingen tegengekomen, door alle lijsten scrolt hij snel, de galerij is binnen no-time geladen, multitasken werkt prima, alleen het aanpassen van de dock, het slepen van icon's uit de appdrawer naar je scherm is allemaal een beetje omslachtig, je moet het icoon eerst naar linksboven slepen en dan pas op mijn homescreen. Je kunt uiteraard je eigen launcher op de telefoon zetten, maar ik vind de look en feel wel dik in orde dus leer ik er maar mee omgaan :p

Blinkfeed
Blinkfeed is.. Blinkfeed. Het is een soort Flipboard maar dan ingebakken in Sense 5. Je kunt hier Sociale media aan hangen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Flickr. Maar ook Apps zoals Agenda, HTC Share en TV, plus nieuws items die je per categorie uit of aan kunt zetten.

Het werkt zoals het moet werken, je ziet allemaal vakjes met plaatjes en teksten, alle updates die je wilt zien als je de telefoon aanzet.

Leuk en aardig, maar als je het niet wilt hebben kom je van een koude kermis thuis, het is niet mogelijk Blinkfeed uit te zetten of te verwijderen, het enige wat je kunt doen, is je homescreen toewijzen aan een ander scherm, dit heb ik zelf ook zo ingesteld.

Ook kan ik niet kiezen van welke nieuwsbron ik bepaald nieuws wil ontvangen. Ik zelf vind de NOS een prima nieuwsbron, maar Blinkfeed maakt gebruik van ANP.

Verder gebruik ik gewoon alle apps die ik normaliter ook gebruik om updates te bekijken. Alleen als ik echt snel ff wat info nodig heb check ik mijn blinkfeed.

Sense TV
De aan/uit knop is niet voor niets zwart, want er zit een infrarood sensor in, deze kun je in combinatie met de Sense TV app gebruiken om je TV, Home cinema set of je HDD Recorder te bedienen.

Omdat ik verder alleen een simpele TV heb, heb ik de app niet uitbundig kunnen testen, maar ik kan concluderen dat het echt handig is, je hebt in principe altijd je afstandsbediening bij de hand. Het instellen is binnen no-time gedaan.

Ik had wel graag een uitgebreide interface gezien. Ik kan niet switchen tussen bijvoorbeeld welke input ik wil hebben (HDMI 1, HDMI 2, SCART ect).

Camera
Het toestel heeft een 4 Mega, wat zeg ik, Ultra pixel camera aan boord. Dat betekent minder pixels, maar doordat deze groter zijn komt er meer licht binnen dus kun je in mindere lichtomstandigheden een prima foto nemen. Het enige nadeel is dat als je ook maar een beetje inzoomed, de kwaliteit minder is.

Ik ben wat foto's gaan maken om te vergelijken, daarbij heb ik mijn Samsung Note 2.0 gebruikt.
Ik merk dat de kleuren op de foto’s van de HTC one heel mooi overkomen, er zit net wat meer kleur in dan de 8MP camera van de Note.

Hier onder zie je een aantal foto’s (verkleind)

Geluid
De HTC One is uitgerust met twee frontale speakers, die samen met Beats Audio en Boomsound een geweldig geluid leveren.

Beats Audio zorgt voor een voller geluid, muziek klinkt vele malen beter en geluidseffecten uit filmpjes komen echt tot leven!

Dankzij Boomsound gaat het geluid hard, zo hard dat de laagste stand in sommige gevallen nog te hard is.

Ik mag toch zeggen dat dit tot nu toe, het beste geluid is wat ik ooit uit een telefoon heb gehoord. En doordat de speakers aan de voorkant zitten, waardoor het geluid recht op je afkomt, hoef je nooit meer je handen achter of naast het toestel te houden om het geluid de juiste kant op te sturen.

Accu
De accu werkt uitstekend. Ik heb nog geen een keer mee gemaakt dat de telefoon leeg was voor ik hem weer moest opladen.
De langste dagen van 6:15 to 23:00 haalt hij met gemak en dan gebruik ik hem best veel. Ik luister op een lange dag zeker 2,5 uur muziek via Spotify (gedownload niet gestreamed) op de heen en terugreis. Whatsapp gebruik ik heel de dag door, ik zit op Social media, nieuwssites en gebruik de browser om website’s te testen en als ik even wat moet opzoeken onderweg.
En dat vind ik een hele goede prestatie van deze accu.

Bij mijn Samsung Note 2.0, en de S3 die ik daarvoor had was hij meestal rond 18:00 - 19:00 al rond de 15% resterend, terwijl de HTC One nog dik rond de 29% zit, terwijl ik dan precies dezelfde dingen doe op beide telefoons!

Telefonie en netwerk
Ik ben hier heel kort in, het werkt zoals de meeste smartphones met een onscreen toetsen layout, je kunt bijvoorbeeld al iemand zijn naam intikken zodat je niet heel je contacten lijst door hoeft te spitten. De geluidskwaliteit is uitstekend, ik kan de mensen aan de andere kant van de lijn goed verstaan en zij mij ook.

Verder zijn er geen verbindingen weggevallen of onderbroken. 3G werkt zoals het moet werken en heb hier verder niks aan toe te voegen.

De 4G verbinding heb ik helaas niet kunnen testen, alhoewel ik dan eerst 4G moet aanschaffen, wat voor mij toch nog een tikkeltje te duur is op het moment.

Ik ben dik tevreden over de HTC One. Het is een stevige, mooie telefoon met flinke kracht onder de motorkap en een mooi en snelle User Interface.

Een prima camera, uitstekende accu, geweldig geluid en al met al een fantastisch beeldscherm.

Als ik deze telefoon een cijfer tussen de 0 (slecht) en 10 (perfect) moet geven. Dan krijgt hij een dikke 9.

Tot slot wil ik HTC en Tweakers.net bedanken dat ik dit toestel heb mogen testen! En als het goed is na het inzenden van deze review ook mag houden.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Uitstekende review! De foto's zien er goed uit, hoe (en met welke instellingen) heb je die zo gemaakt?
Met de standaard instellingen. Ik heb niks aangepast :)
Al uw afbeeldingen zijn momenteel corrupt vrees ik wel.