Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Cryostorm 8 mei 2013, 365 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Bouw en feel
  • Boomsound en in-ears
  • Scherm
  • Geluidsopname
  • TV remote
  • Voelt snel aan.
  • Camera performance bij weinig licht.

Minpunten

• Helaas op het moment een loterij hoe mooi je telefoon is afgewerkt.
  • Blinkfeed niet uit te zetten of te verplaatsen
  • Telefoon kan vrij warm worden.
  • Camera laat het wat afweten t.o.v de concurrentie
  • Camera en galerij software onoverzichtelijk soms.
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Batterij niet te vervangen
  • Facebook in je galerij

Ik heb het geluk gehad om n van de 25 tweakers te zijn die de HTC one mochten testen. Na een geslaagde avond op het tweakers hoofdkantoor kregen wij te horen dat wij het toestel mochten testen. Ik had toen gelijk wat hoesjes besteld uit China. Het toestel kwam wel helaas wat later aan dan gepland, maar dat mocht de pret niet drukken. Nadat mijn vrouw had gebeld dat hij binnen was, kon ik eindelijk aan de slag met de one. Ik kom zelf van een SGS2 vandaan en ik had daarvoor een Iphone 3G. Ik ben zelf geen power user en ik gebruik mijn telefoon primair voor browsen, whatsappen en muziek luisteren (spotify en local).

Eerste indruk (Bouw)

Ik merkte toen ik de doos open maakte dat ik nog steeds onder de indruk was van de bouw van de telefoon. Het is een van de weinige telefoons in jaren dat voor mij echt een wow-factor heeft. Gelukkig was het gap probleem bijna niet aanwezig bij mijn exemplaar. Het enige wat ik aan te merken heb is dat het scherm niet perfect recht in de unibody zit, waardoor bij de speakergrill aan de linkerkant een rand voelt zowel boven als onder. Gelukkig stoor ik mij er niet aan, maar ik kan mij voorstellen dat je voor een prijs van 700 euro perfectie verwacht. Het verbaasde mij weer hoe lekker de one in de hand ligt en het gewicht ervan. De telefoon zelf is qua design een beauty met zijn strakke design. De telefoon is gewoon mooi om te zien en ik vind zelf dat de speaker holes echt een mooie keuze is van HTC. Ik wist niet echt wat men bedoelde met de premium feel van een product, maar met de one heb je toch het gevoel dat je een stukje kwaliteit in handen hebt. Nadeel ervan is dat je meteen bang bent om je telefoon te laten vallen. Ik heb nu een case om de telefoon heen van Metal Slim die compleet transparant is en het design nog steeds tot zijn recht laat komen. Helaas is de bescherming van de boven en onderkant van de telefoon minimaal, waardoor ik bang ben om het aluminium te beschadigen bij een val. De reden dat ik dit ophaal is omdat ik dit gevoel niet heb/had met mijn SGS2.
Dit is trouwens de hoes die ik er nu omheen heb:

Het scherm

Wederom was ik in awe over het scherm. Alles was echt helder en scherp en ik kon de One niet betrappen op kartels of pixels. Alleen bij het gebruik in direct zonlicht op een wat lagere brightness was lastig. Ik gebruik mijn telefoon bijna niet op auto brightness, om zo een beetje de batterij te sparen. In dit geval moest ik de helderheid een stuk hoger zetten om iets goed te kunnen lezen. Verder kan ik met zekerheid zeggen dat dit het beste scherm is wat ik tot nu toe gezien heb in een telefoon. Hij geeft mooie kleuren weer zowel bij foto’s en filmpjes, een dikke thumbs up voor HTC.

Het geluid

Ik weet nog de eerste keer toen ik de marketingkreet boomsound hoorde en dacht gaan ze weer met fancy termen waar niemand wat aan heeft. Immers hoe goed kan het geluid van een telefoon nou zijn? Nou in het geval van de One ontzettend goed. Ik denk dat dit het punt is wat mij het meeste bevalt aan de telefoon. Wat een geluid produceert dit ding zeg! Natuurlijk het blijft een telefoon met kleine speakers, maar toch weet de one mooi en helder geluid te produceren richting de gebruiker. De speakers kunnen vrij hard aan, alleen heb je dan te maken met wat vervorming in het geluid. Ik moet zeggen dat HTC hier een stap voor is op de concurrentie. Alleen al vanwege het feit dat ik niet meer mijn telefoon op zijn scherm moet leggen of een externe speaker hoef aan te sluiten om toch goed geluid te kunnen krijgen. Voor mij persoonlijk ideaal als ik met het vrouwtje naar het strand ga en wat muziek wil opzetten. De meegeleverde in ear koptelefoon is ook dik in orde. Ik luister vaak muziek waar redelijk wat bas in zit, en ik merk dat het geluid helder en warm is en de lage tonen goed doorkomen. Ik ben geen audiofiel, maar dit is voor mij prima.

Camera

De one heeft naar mijn mening wel een redelijke camera. Ik heb het gevoel dat mijn SGS2 onder normale omstandigheden betere foto’s maakt. Je merkt toch dat het aantal megapixels net iets te weinig is om de concurrentie echt achter zich te laten. Wat wel een pluspunt is aan de camera is het maken van foto’s in een omgeving met weinig licht. Je merkt dat er veel meer detail in de foto zit (in vergelijking met de S2). De software is ook dik in orde je hebt werkelijk een batterij aan opties om je foto´s te tweaken, echter is voor mij persoonlijk niet alles even helder en makkelijk terug te vinden in het menu. De toevoeging van Zo kan ontzettend handig zijn, maar ik merk dat ik het in de praktijk niet veel gebruik. Dat de telefoon een filmpje voor je maakt en afspeelt in je galerij vind ik dan wel weer een mooie toevoeging, echter zijn er twee dingen waar ik mij aan irriteer. Ten eerste het feit dat als je hem op album modes zet dat hij niet laat zien hoeveel foto’s er aanwezig zijn en dat je moet gaan zoeken naar de juiste ‘map’. Ten tweede het feit dat facebook foto’s en video worden toegevoegd en de laatste altijd word weergegeven in je galerij. Stel je even voor dat je even iets moet laten zien aan een klant en iemand zijn laatste facebook foto is op zijn zacht gezegd een beetje raar, dan krijg je al scheve gezichten met ‘Wat voor rare dingen heb jij op je telefoon staan’. Ik heb helaas nog niet kunnen ontdekken of dit uitgeschakeld kan worden. De HD opname van filmpjes is ook dik in orde. Het beeld is scherp en heeft nauwelijks last van haperingen of artifacts, maar de ster in deze functie moet toch echt de microfoon zijn die het geluid opneemt tijdens de opname. Waar mijn Samsung bij hard geluid (bas) nog een klonk als een geluidopname uit een slechte horrorfilm, heeft de one absoluut geen moeite. Het geluid wordt mooi opgenomen en afgespeeld. Tuurlijk als het echt te hard gaat dan kraakt het wel eens, maar wat een vooruitgang is dit op het gebied van telefoons. Nu kan je tijdens een festival tenminste horen wat het nummer is i.p.v naar gepiep en gekraak te luisteren.

Processor

Snel,sneller, snelst. De telefoon doet wat hij moet doen en doet dat gewoon naar behoren. Geen last van haperingen en de telefoon voelt gewoon snel aan. Nadeeltje is wel dat je merkt dat de processor snel warm wordt bij wat intensievere gebruik. Met het hoesje eromheen heb ik daar echter geen last van.

Accu

Ik heb de one helemaal leeg laten lopen en daarna volledig opgeladen gedurende de nacht. Ik heb hem om 09:00 uit de oplader gehaald om hem vervolgens pas de volgende dag rond een uur of 23:00 weer in de oplader te doen. Zoals ik al aangaf ben ik geen power user en ik gebruik de telefoon ook niet intensief., maar ik ben hier dik tevreden mee. Mijn galaxy s2 bij een volle lading al na een dag opgeladen worden. Ik heb de one overigens niet anders gebruikt dan mijn oude telefoon. Mijn dag bestaat uit browsen, whatsappen en streaming muziek luisteren in de trein.

Software

Ik had zelf nog geen ervaring met Sense, en ik merkte dat ik wel dat ik moest wennen aan het Android OS in deze vorm. Touchwiz van samsung mag misschien wat gedateerd eruit zien, maar is in mijn opinie wat toegankelijker. Het gemis van een menu button onderaan, was in het begin wel lastig voor mij. Eerlijk gezegd vind ik een menu button wat lekkerder werken dan de drie puntjes in de software zelf. Vooral bij het gebruik van de facebook app is het gewoon raar dat je een zwarte balk hebt met 3 puntjes voor je opties. Het multitasken gaat wel heel lekker in Sense. Je tikt twee keer op de homebutton en je krijgt al je runnende apps te zien en dan kan je naar boven swipen om ze te sluiten. De OS zelf ziet er strak en zakelijk uit en is erg mooi om te zien.

HTC Blinkfeed

Dit is een feature die ik dacht dat ik links zou laten liggen, maar ik vind het handiger dan gedacht. Je kan makkelijk in een oogopslag zien wat de updates op facebook of bijvoorbeeld tweakers is. De feed laat ook aanbevolen tv programma’s zien. Ik gebruik de blinkfeed eigenlijk elke dag wel. Het leuke is dat je uitnodigt op het te gebruiken. Nadeel vind ik wel dat je niet de keus hebt om het uit te zetten en het feit dat er nog niet veel aanbieders zijn van feeds. Dit veranderd natuurlijk als HTC gaat werken met RSS, maar dat is voor nu maar even afwachten.

TV remote

Ook een ontzettend leuke toevoeging aan de telefoon en werkt ook beter dan ik had gedacht. Je krijgt een lijst voorgeschoteld met aanbevolen programma’s en je kan naar links of naar rechts swipen om zo een complete programma lijst te zien. Je kan dan op het programma drukken en dan zapt hij naar het juiste kanaal. In het begin is het raar om je telefoon als afstandsbediening te gebruiken, maar he why not. Ik merkte dat ik vaak op de bank ging zitten met mij telefoon en in plaats dat ik door het trage menu van mijn horizon box moest worstelen, kon ik meteen zien wat er op tv is en meteen naar de juiste zender gaan.

Bellen en bereik

Met al deze functie zou je haast denken dat de je niet eens meer over een telefoon praat. Wees gerust de one kan ook bellen :P. Het geluidskwaliteit is goed te noemen en er is een merkbaar verschil met mijn oude telefoon. Zal denk ik komen door de betere speakers die gebruikt zijn in het apparaat. Ik heb geen last gehad van onderbroken gesprekken of van wegvallend bereik. De wifi/3G ontvangst is ook gewoon goed. In huis heb ik gewoon goed ontvangst, alhoewel soms het signaal terug gaat naar 1 streep en dan weer naar vol, maar het benvloed de browse performance niet.

De vraag is zou ik hem halen als ik hem niet mocht testen en heb ik er 700 euro voor over. Het antwoord is ja. Ik ben gewoon zeer tevreden over deze telefoon. HTC heeft in mijn opinie gewoon goud in handen met deze telefoon. Natuurlijk heeft hij kleine minpunten zoals het niet kunnen uitbreiden van het geheugen en de onvervangbare batterij, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een erg goede telefoon is. Is het voor mij de beste telefoon ooit? Nee die eer hou ik aan de Iphone 3G die mijn hele visie op telefoons veranderde, maar dat is meer sentiment.
Ik wil bij deze Tweakers en HTC nog bedanken dat ik de HTC One mocht testen!

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?