Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Dav0s 8 mei 2013, 1.566 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Zoë's
  • Microfoon met dubbel membraan
  • Boomsound speakers
  • Camera bij weinig licht
  • Design
  • Batterijduur

Minpunten

• Camera bij gewoon licht (al ben ik hier niet eens zo heel negatief over)
  • Overmatige Facebook-integratie in standaard galerij (hopelijk in een komende update eruit)
  • Minieme gaps in het design (opstartproblemen bij de fabriek?)

Hoewel dit Tweakers.nl is en er dus nogal wat diepgang verwacht wordt, ga ik proberen een review te schrijven puur op basis van indrukken als ‘normale’ gebruiker. Voor technische vergelijkingen zijn er al voldoende professionele reviews te vinden. Mocht je hier naar zoeken: voor mij persoonlijk kwam die van Anandtech het dichtst bij de realiteit (http://www.anandtech.com/show/6747/htc-one-review). Ter info: hiervoor heb ik een jaar met een HTC One X rondgelopen. Ik gebruik mijn telefoon om muziek te luisteren in de trein en ondertussen te browsen of een spelletje te spelen. Verder wil ik zonder problemen op Facebook kunnen en zo nu en dan wat foto’s maken ter herinnering of om te uploaden naar verschillende social media. Foto’s en filmpjes maak ik voornamelijk bij omstandigheden met weinig licht (feestjes/festivals).

Een eerste indruk: Bouwkwaliteit en Design
Ik was één van de gelukkigen die enkele weken voor de officiële release op het hoofdkantoor van Tweakers vast met de HTC One mocht spelen en later dit prachtige toestel ook thuisgestuurd kreeg. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kreeg ik dit toestel op 29 april binnen. Na het beschermfolie van het toestel verwijderd te hebben, volgde direct een geluksmomentje. De telefoon lag lekker in de hand, voelde degelijk, maar zag er toch verzorgd uit. Een speelse vorm, met zakelijke degelijkheid.

Als trouwe volger van het HTC One topic heb ik de telefoon allereerst onderworpen aan een snelle ‘gap-check’. Ik constateerde een minieme gap aan de onderkant van het toestel en een minstens net zo’n klein verschil tussen het scherm en de bovenste speakergrill (minder dan een halve millimeter). Na heel kort getwijfeld te hebben hoe storend ik dit vond, heb ik besloten me er niet druk over te maken. Verder zat het toestel goed in elkaar. Op het moment van schrijven van deze review (anderhalve week later) merk ik al niks meer van de kleine gaps/verschillen, en heb alleen nog oog voor hoe mooi het toestel is.

Na de micro-sim in de telefoon gestoken te hebben, kon de telefoon voor de eerste keer opgestart worden. Direct volgde geluksmomentje nummer twee. De opstart-tune van HTC, normaal een moment van ergernis, knalde door mijn kamer. Wat een volume! Direct hierna stond de telefoon in no-time bij het startscherm. En wat een scherm! Mooie volle kleuren, haarscherp, echt een plaatje. Ik kon niet wachten tot ik kon zien wat dit toestel verder in zijn mars had!

Opstarten
Na de laatste Android-update er op gezet te hebben, verwachte ik het vermoeiende proces van het instellen van de telefoon. Gelukkig heeft HTC daar het programma “HTC Hulpprogramma voor overzetten” voor. 4000+ foto’s, 500+ mp3’s, al mijn contacten, al mijn instellingen en zelfs ingestelde achtergronden werden zo binnen een kwartier overgezet van mijn HTC One X naar mijn HTC One. Zonder gedoe met kabels. Na de synchronisatie begint hij zelfs automatisch de op de vorige telefoon geïnstalleerde app’s weer te downloaden.

Gebruiksgemak
Qua interface zijn er geen gigantische verschillen tussen Sense 4.0 en Sense 5.0. De lay-out is iets zakelijker dan het vrij speelse Sense 4.0 en alles lijkt iets vloeiender te lopen, zonder haperingen.
De telefoon is wat langer en smaller dan de One X. Het smalle is fijn want je duim haalt makkelijker de overkant van het scherm (bij één-handig gebruik). Het langere maakt het soms moeilijk de bovenkant te halen. En dit terwijl ik niet echt kleine handen heb. Dit is lastig aangezien de notificatiebalk daar zit. Door de gladde achterkant schuift je hand echter gemakkelijk langs de achterkant van de telefoon, dus is met een simpele (één-handige) methode de bovenkant te bereiken.

Bereik
Waar ik met mijn One X zelden WiFi gebruikte omdat de ontvangst bij vlagen echt waardeloos was, heb ik met de HTC One perfect bereik. Ook telefoongesprekken gaan zonder stotteren of haperen. Helaas woon ik niet in Amsterdam en heb dus nog geen 4G kunnen gebruiken.

Featureset
Blinkfeed: groots aangekondigd door HTC, maar in geen enkele omschrijving kon ik het nut er van inzien. Ik heb er eenmalig een paar feeds in gezet samen met Facebook en mijn agenda. Na 5 minuten stoorde het mij al dat alles door elkaar stond. Als ik NU.nl wil lezen open ik die app wel, en als ik berichten van vrienden wil lezen start ik Facebook. Voor mij hoeft het niet allemaal door elkaar.

Boomsound: Wowwowwow! De grootste verrassing van deze telefoon zijn echt de speakers. De eerste keer dat je ze aanzet, snap je niet dat zoveel geluid uit zo’n telefoontje kan komen. Met vrienden aan de keukentafel kan je dit prima gebruiken als achtergrondmuziek zonder dat iemand klaagt over de kwaliteit van het geluid. Zelfs de bas is redelijk. Doet niet onder voor goeie kwaliteit laptopspeakers.

Speciale microfoon: de microfoon was voor mij onverwacht. HTC maakt hier maar weinig reclame over, maar door het dubbele membraam is het mogelijk zelfs bij hard geluid verstaanbaar geluid op te nemen. Zonder dat de helft van de tonen wegvallen of het één grote berg ruis wordt, neemt deze gewoon op wat je hoop dat hij opneemt: datgene dat je hoort. Bij een techno-feest middenvoor staan, een filmpje maken en het geluid de volgende dag thuis kunnen herkennen is iets wat ik nog niet eerder bij een telefoon heb gehad.

Zoë’s, de camera en de galerij: de extra features van de camera zijn eindeloos. Dit draait voornamelijk rondom de zogenaamde Zoë’s. Door de Zoë knop op de camera in te drukken wordt niet eenmalig een foto gemaakt, maar een filmpje van 3 seconden + 20 foto’s. Door deze timelapse van foto’s is het vervolgens mogelijk bijvoorbeeld ongewenste voorwerpen uit een foto te halen (mits ze op één van de 20 foto’s niet staan) of per gezicht op een foto de leukste glimlach van de 20 te selecteren.
Al deze foto’s en video’s worden automatisch opgeslagen in een map in de galerij, samengevoegd op datum en locatie. Na bijvoorbeeld een dagje uit met vrienden is de map met foto’s en video’s van deze dag dus gemakkelijk terug te vinden. Eén van de leukste features is de mogelijkheid de telefoon automatisch een soort aftermovie te laten maken. Met één druk op de knop wordt een filmpje gemaakt van 30 seconden met een muziekje eronder en wat videobewerking waarin alle foto’s en video’s van die dag terugkomen. Ook ik vond dit nogal cheesy klinken toen ik het voor het eerst hoorde, maar na het één keer gebruikt te hebben ben je om. Het gaat vlug, ziet er semiprofessioneel uit en iedereen vind het leuk als ze bij terugkomst van een leuke dag direct ’s avonds al een geinige korte samenvatting in hun mailbox hebben! ;)
Enig nadeel van de galerij is dat HTC besloten heeft dat alle foto’s die je via Facebook bekijkt ook individueel in die app moeten verschijnen. Hierdoor wordt het een beetje een zooitje. Hopelijk iets wat in een toekomstige update verdwijnt!
De camera is zoals veel gezegd uitzonderlijk goed bij omstandigheden met weinig licht. Soms komen er zelfs meer details op de foto terecht dan je zelf had gezien. Bij normale licht omstandigheden merk je wel dat de telefoon slechts 4 megapixels heeft. Dit zie je overigens wel pas als je de foto’s op een groot scherm, full-size gaat terugkijken. Op het scherm van je telefoon en in Facebook previews ziet alles er prachtig uit. Het is ook duidelijk dat deze camera daar voor bedoeld is en niet voor hoogwaardige fotografie.
Let op: verwacht ook geen zoom met dit toestel. Het zit er wel op, maar het voegt weinig toe.
Stabilisatie: de foto’s/video’s blijven heel stabiel. Niet elke trilling van je hand is terug te zien in het uiteindelijke resultaat. Wel heeft de telefoon bij donkere omstandigheden wat moeite met focussen.

Batterij en Betrouwbaarheid
Omdat de telefoon zo degelijk is, heb je geen moment het gevoel er niet op te kunnen vertrouwen. Ik heb in de anderhalve week dat ik hem nu gebruikt heb geen enkele vastloper gehad. Daarom zou er hoogstens twijfel kunnen zijn over de batterij. Ik heb geen uitgebreide batterijtests gedaan, maar een gemiddelde dag zit ik 1,5-2 uur in het OV. Ik luister dan muziek, wat ik stream via HSDPA en zit ondertussen te browsen of spelletjes te spelen. Verder gaat mijn telefoon rond 10 uur uit de lader en er vaak pas na middernacht weer aan. Met mijn One X ging dit standaard niet. Als ik rond 17u thuis kwam, was het vaak al nodig tussentijds op te laden. Nu gaat dit probleemloos. De telefoon blijft doorwerken. Ik heb geen moment het probleem gehad dat de batterij bijna leeg was. Het is dus een zorg die ik met deze telefoon niet meer heb.

De HTC One is een prachtig toestel. Echt eerlijk waar: ik ben nog nooit zó enthousiast geweest over een telefoon. Hij doet alles wat je van een telefoon zou willen: vloeiende interface, héél goed werkende camera bij weinig licht, redelijke camera bij veel licht, leuke features om foto’s en video’s te bewerken, goede speakers, uitzonderlijke microfoon en ziet er nog mooi uit ook. En je kan er ook nog mee bellen!

Als de problemen met de gaps zijn opgelost en die rare Facebook-mappen uit mijn galerij zouden kunnen is er vrijwel niks op deze telefoon aan te merken!

Mocht je nog vragen hebben na deze review, stel ze dan vooral! Of kijk even in het HTC One topic van GoT, waar vrijwel elke vraag al eens langs is gekomen ;)

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Kun je makkelijk van taal wijzigen qua toetsenbord op de One ? Dus snel switchen tussen NL en US autocorrect ?
Er zit in het standaard toetsenbord gewoon een knop naast de spatiebalk waar je met één druk op de knop kan wisselen naar Duits/Frans/Engels/Nederlands/etc. Je hoeft hiervoor dus niet een menu in.