Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio SVE1513C1EW Review

Johannes77 6 mei 2013, laatste update op 20 september 2013, 2.388 views

Sony Vaio SVE1513C1EW

Pluspunten

• Processor is echt wel goed.
  • GPU is ook heel goed
  • Scherm is super voor deze prijsklasse

Minpunten

• Toetsenbord
  • "Net niet" behuizing
  • Windows8

Na mijn vorige review waar vraagtekens waarbij vraagtekens ontstonden waarom voor mijn dochtertje van destijds 9 jaar een laptop met core i3 moest krijgen. Nu is mijn kleine mannetje 9 jaar geworden. Nu begrijpen waar dit naar toe gaat, hij heeft ook een laptop gekregen. Hij is normaal erg onzeker van zich zelf maar toen ik voor een vriendin van mij een Sony Vaio mocht opereren, durfde hij het om tegen z'n papa (ik dus) te zeggen dat hij die Lenovo van zijn zus en de Elitebook van mij wel mooi vond vond, maar die Vaio veel mooier. Daar ging het plan om voor hem ook een Lenovo te halen.

De zoektocht
Nu keek ik rond in de pricewatch, en daar zag ik dat de 15,6" Sony's zo rond de 500 euro begonnen. Uiteindelijk kwam Sony Vaio SVE1513C1EW die ik op mijn shortlist voor hem had gezet via mail binnen dat hij voor 444 euro ex. verwijderingsbijdrage bij Media Markt in Den Haag te koop stond.

Eerste indruk
Eerste indruk, als je de laptop eenmaal in handen hebt, ziet het er allemaal heel mooi uit, lijkt een soort parelmoerwit. Maar dan kijk je verder, en zie je waar de concessies zijn gedaan. De behuizing sluit regelmatig maar voor een witte behuizing zijn de kieren eigenlijk te groot. Je ziet ze erg duidelijk (foto's volgen nog). Ook doet het toetsenbord enigszins tacky aan, de toetsen liggen hoog en de algehele touch en feel zijn minder.
Edit: Nu hebben we deze laptop al een tijdje in gebruik, en om eerlijk te zijn moet ik het idee over deze laptop (en voornamelijk de behuizing) naar boven bijstellen. Waar ik bang voor was, is dat hij erg krasgevoelig zou zijn. Dat valt in de praktijk gelukkig wel mee. Ook het toetsenbord is in de praktijk minder tacky als eerder omschreven.

Scherm
Wel heel erg goed is het scherm, de kleuren en kijkhoeken voor deze prijsklasse zijn heel goed te noemen. Vooral de zijdelingse kijkhoeken zijn voor deze prijsklasse heel goed (ook hier volgen nog foto's van)
Edit: Ik heb op navraag van pcdummie gekeken wat het scherm doet met veel licht in de omgeving en om dat te verduidelijken heb ik daar een foto van geschoten. Dit was op de slechts mogelijke manier, namelijk vol in de zon buiten waar deze laptop niet voor gemaakt is. De foto is te zien op Facebook https://www.facebook.com/...80.100000133261277&type=1

CPU en GPU
De CPU is deze keer een Pentium, en de laatste Pentium waar ik mee werkte, een Pentium 4 Mobile (de ballenwarmer), was niet om naar huis te schrijven. Nu is er in de tussentijd een hoop veranderd, maar was de Pentium reeks, budget, en liep achter in de ontwikkeling.

Nu kwam er met de Sandy-bridge generatie al een redelijke verbetering, en met de Pentium 2020 M is het verschil met de core i3 heel klein geworden (vergelijkbaar met een ultrabook Core i3).

In het geval van de Vaio wordt de 2020M geassisteerd door een Radeon HD7650M, die 1 GB GDDR5 RAM heeft. Dit maakt dat de 4 GB RAM veel beter tot zijn recht komt, en de processor na opstart zeker net zo snel is als de Lenovo van zijn zus. In beide laptops zitten schijven van 500 GB, maar die in de Lenovo doet net iets sneller aan. Grafisch is de Sony wel lekker vlot.
Edit: Op navraag van 82Diablo, even de opstarttijden van de laptop zijn toch heel veel sneller dan ik op mijn gevoel inschatte. Vanaf de PC aanzetten tot aanmelden is ongeveer 15 seconden. Daarna is het ongeveer 10 seconden tot hij gebruiksklaar is.

Software
Daarnaast, software op een Sony. Normaal is het probleem bij Koning Bloatware (Sony), dat er een hoop reclamerommel op staat, maar in dit geval is het heel erg beperkt. De grootste ellende die er op staat is Windows8, en dat is echt ellendig.
link naar passmarkscore

Heb jij ook een Sony Vaio SVE1513C1EW?

Mooie review, kort maar krachtig en objectief,
zelf heb ik niet zo veel met de Sony Vaio maar, de vergelijking is erg goed gedaanen laat een goede benchmark zien.
Thanks voor je compliment
Ik denk dat Sony hier laat zien dat je voor een redelijk bedrag een goede laptop een snelle laptop kan kopen. Hij staat inmiddels voor 412,zoveel in de pricewatch, en is voor die prijs absoluut een goede deal. Eerste waar ik wel aan denk om er echt snel mee te werken is een SSD, dat zou heel veel van de opstarttijd afhalen.
Hoe snel is de opstarttijd nu?
Ik heb nog geen meting gedaan, maar op dit moment zal dat een krappe minuut zijn. Dit is zonder Ready-Boost, of ssd
Ik heb nu even de metingen gedaan, en ze zijn eigenlijk veel sneller dan ik ze verwachtte. Tot het aanmeldvenster van Windows8, duurt het 15 seconden, en van het moment dat ik mijn wachtwoord bevestigd, duurt het 10 seconden voor ik de Modern UI in beeld heb. Aangezien ik op mijn eigen laptop Linux vanaf een ssd opstart, lijkt het langer dan het daadwerkelijk is.
Heel erg bedankt voor je reactie. Ben bang dat ie mij te reflecterend is. Mijn oude (acer) is dat ook en neem mn laptop nogal es mee onderweg en dan is een glossy scherm niet handig. Toen ik mn acer kocht was ik al op zoek naar 1 met een mat scherm maar was bijna niet te krijgen. Het aanbod is dacht ik wel ietsje groter geworden maar houdt niet over. Nogmaals bedankt!
Ik ben het met je eens dat een mat scherm veel fijner is, maar in deze prijsklasse is het eerder gebruik dat er een spiegelend scherm geleverd word. Als je dat perse wil hebben, is de eerste optie waar ik aan denk een matte folie, en een tweede optie is een laptop uit de Satellite Pro serie van Toshiba. Alleen Azerty levert die voor een vergelijkbare prijs.
Heb met interesse je review gelezen. Heb een vraagje over het scherm.
Is het een glossy scherm of mat of anti-reflectie. En hoe bruikbaar is het scherm buiten bij helder weer en zonlicht.
Ten eerste bedankt voor je getoonde interesse, altijd fijn om dat te horen!

Ik heb het even voor je uit geprobeerd, in verschillende standen qua helderheid en hij reflecteert behoorlijk. Ik heb een foto voor je geschoten, en het contrast is groter dan het in het echt overkomt. Staat op mijn Facebook. Het is heel erg duidelijk met het weer zoals het nu is, maar op de een of andere manier niet storend.

Met het scherm op maximale helderheid is het, ondanks de reflectie, een fantastisch scherm om naar te kijken.

Waar je wel echt rekening mee moet houden, is dat als er direct zonlicht op het scherm valt, en je de helderheid op +/- 40 procent hebt staan (mijn standaard instelling) het het scherm sterk een afwijking naar groen heeft, nu pas achtergekomen door buiten testen.