Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

SebasFM 6 mei 2013, laatste update op 12 mei 2013, 883 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Accuduur
  • Luxe uitstraling
  • Helderheid scherm
  • GPS / GLONASS bereik

Minpunten

• Niet verwisselbare accu
  • Geen micro-SD slot
  • Behuizing wordt soms net iets te warm
  • Ik heb last van dead pixels
  • Android 4.1.2, concurrentie zit standaard al op 4.2.x
  • Geen DAB+

Versiebeheer
v0.1 - 12.05.2013 Eerste versie

Introductie
Begin april werd ik door Tweakers.net benaderd met het bericht dat ik een van de 25 gelukkige Tweakers was om de HTC One te mogen reviewen op het hoofdkantoor van Tweakers in Amsterdam. Dit was een bijzonder leuk evenement, waarbij we eerst een presentatie van HTC kregen over hun nieuwe vlaggenschip waarna we met pre-productie toestellen mochten gaan spelen. We zouden ook een HTC One thuis gestuurd krijgen om er een uitgebreidde review over te schrijven. Desondanks dat we de toestellen cadeau krijgen, zal ik wel kritisch zijn in mijn review over de HTC One. Dat was immers ook de bedoeling van HTC, zodat ze onze mening kunnen gebruiken om hun producten nog beter te maken. Deze review is geschreven met software versie 1.29.401.12, komende vanaf een Samsung Galaxy S3. Ik zal geen benchmarks uitvoeren voor deze review, daar zijn er al genoeg van te vinden op het internet. Naar gelang ik het toestel langer in gebruik heb, zal ik mijn review ook gaan uitbreiden. Binnenkort zal ik nog wat foto's toevoegen binnen de review (ik zoek alleen nog een goede hostingsite voor de foto's). Ik schrijf weinig reviews, dus opbouwende kritiek ontvang ik graag!

Featureset
  • Qualcomm Snapdragon 600, 1,7 GHz quad-core
  • MicroSIM
  • 32 GB opslag
  • 2 GB RAM (waarvan 1,5GB beschikbaar)
  • 4,7" FullHD IPS display, 468 pixels per inch
  • 2300 mAh niet verwijderbare accu
  • HTC BoomSound, stereo speakers aan de voorzijde van het toestel
  • Beats Audio geintegreerd
  • HTC Ultrapixel camera met F2.0 28mm lens aan de achterzijde
  • 2,1Mpixel frontcamera met 88' breedhoeklens
  • 3,5mm stereo audiojack, microUSB aansluiting
  • Bluetooth 4.0, WiFi, DLNA, AGPS / GLONASS / NFC
Ontvangst, unboxing en eerste indruk
Op de dag dat UPS voor de deur stond was ik helaas niet thuis. Ik woon in een appartementencomplex, dus de kans was groot dat het pakketje bij de buren zou zijn bezorgd. Bij thuiskomst geen briefje van UPS in de brievenbus. Toch lag er een dikke bubbeltjesenveloppe voor de voordeur te wachten. Best wel bizar dat het zomaar bij je voordeur wordt achtergelaten terwijl "iedereen" het mee had kunnen nemen. Gelukkig is alles goed gekomen, maar toch geeft me dat niet echt een lekker gevoel. Eenmaal binnen natuurlijk meteen de enveloppe open gemaakt en daar kwam de doos van de HTC One tevoorschijn, evenals een HTC Medialink HD. De doos van de HTC One ziet er naar mijn mening best mooi en plat uit. De doos was niet verzegeld met een stikker en na het openen van de doos kwam de HTC One tevoorschijn. De eerste indruk, nou ja, de eerste indruk thuis, was toch weer wow, wat ziet de One er toch gelikt uit. Het ontwerp doet me op een of andere manier toch denken aan de iPhone. De telefoon ziet er goed uit, in tegenstelling tot sommige andere toestellen die te maken hebben met de welbekende 'gaps'. Alleen vind ik de afwerking van het plastic op sommige plekken matig. Dit uit zich in rafelige openingen voor bijvoorbeeld de headset of de microUSB kabel.<<FOTO'S TEOVOEGEN >> De behuizing voelt solide aan en er zijn geen kraakjes of rammeltjes te detecteren. Nergens heb je de indruk dat je met een goedkope telefoon te maken hebt. Je hebt bij het vasthouden niet de indruk dat het toestel snel uit je handen zal glippen in tegenstelling tot de SGS3 en de One ligt daardoor toch net even wat lekkerder in de hand.

Scherm
Het scherm is geweldig. Ik vond het scherm van de SGS3 en de iPhone met Retina Display al behoorlijk scherp. HTC heeft in de One een 4,7" FullHD scherm geintegreerd wat resulteerd in een spectaculaire 468 ppi. Aan de ene kant zou je denken, wat moet je met een FullHD scherm op een telefoon. De meerwaarde zie je pas als je het met eigen ogen gezien hebt. Kleine tekst op websites blijft goed leesbaar en ook foto's en YouTube filmpjes zien er bijzonder scherp uit. Desondanks dat het geen AMOLED scherm is, vind ik de kleurweergave goed. De kleuren zijn natuurlijk minder gesatureerd dan bij AMOLED, maar het scherm van de One ziet er voor mij een stuk natuurgetrouwer uit. Wel heb ik enkele dode pixels naast elkaar zitten. Omdat de pixels zo klein zijn zie je het bijna niet en moet je goed zoeken wil je het zien. Ik vind het op dit moment niet echt de moeite waard om de telefoon hiervoor terug te sturen. Helaas heb ik niet de beschikking over een microscoop, anders had ik hier een foto van willen maken. Dat er uberhaupt dode pixels in een toestel met een adviesprijs van 699,- zitten, moet eigenlijk niet kunnen.
~[update]
De pixels had ik uiteindelijk toch laten repareren door HTC~[/update]

Sense 5 en Android
HTC levert Sense 5 mee met de One. Standaard staat je homescreen ingesteld op BlinkFeed. BlinkFeed is een soort Flipboard achtige "widget" welke niet is uit te zetten. In BlinkFeed komen al jouw sociale media bij elkaar samen, evenals headlines van zelf toegevoegde mediabronnen. Het toevoegen van deze mediabronnen is zeer beperkt en hier heeft HTC dus zelf controle over. Het blijft op dit moment beperkt tot ANP, een aantal (vrouwelijke) lifestyle magazines, Deezer, UEFA, Tweakers.net en Eurogamer. Headlines van NU.nl toevoegen aan BlinkFeed is dus helaas niet mogelijk en dat vind ik persoonlijk een groot gemis. Ik hoop dan ook dat HTC dit in de toekomst zal gaan aanpassen. Op dit moment heb ik niet echt de behoefte om BlinkFeed te gebruiken vanwege deze tekortkoming en zou het dan ook graag willen uitschakelen. Dit is echter niet mogelijk. Wel kan je maximaal vier extra homescreens toevoegen die je ook als standaard kan instellen. Zodoende hoef je dus niet continue te worden geconfronteerd met de BlinkFeed. << FOTO'S TOEVOEGEN >>
De AppDrawer werkt enigszins anders dan andere Android 4.x toestellen. Ook hier komt de Sense klok weer tevoorschijn. Jammer, want het neemt onnodig ruimte in beslag en ook hier is de Sense klok tot irritaties aan toe niet uit te schakelen. HTC heeft een bijzondere keuze gemaakt om verticaal te moeten scrollen door de AppDrawer. Dit doet me terug denken aan Android 2.3. Opvallend is het wel, maar het vergte de eerste week toch enige gewenning.

Bereik Netwerk / GPS / WiFi
Het bereik is natuurlijk een belangrijk aspect van een telefoon. De One heeft een metalen body wat natuurijk een kooi van Faraday veroorzaakt. Om toch de signalen te kunnen ontvangen en verzenden heeft de HTC One kunststof zijkanten. Het bereik is vergelijkbaar met de SGS3 en ik heb overal ongeveer het zelfde bereik met 3G. Een handige graadmeter is dat het 3G bereik bij mij op het werk aan de matige kant is. De SGS3 kon het 3G signaal van Vodafone net iets langer vasthouden dan de HTC One. Of dit verschil softwarematig is weet ik niet. Ik had met de SGS3 vaak wel minimaal bereik op 3G volgens de telefoon, maar het verzenden of ontvangen van data was dan vaak niet mogelijk. Wel een opvallend verschil is het bereik van de GPS/GLONASS. De One excelleert hier. Zelfs binnenshuis weet de One toch een aardige prestatie neer te zetten. En dat ondanks zijn metalen behuizing. << FOTO TOEVOEGEN >> Navigeren in de auto gaat dan ook prima met deze telefoon. Handig is dan natuurlijk dat het geluid op je af komt in plaats van dat het tegen de voorruit geprojecteerd wordt. Wijk je van de vooraf aangegeven route af, dan weet de software zich snel aan te passen. Mijn ervaring is dat binnen een a twee seconden hij een alternatieve route voor je heeft bepaald. WiFi werkt ook prima. De One heeft een WiFi spaarstand waarbij men claimt dat de prestaties zijn teruggeschroefd. In de praktijk merk ik daar weinig van. Ik kan in de spaarstand prima FullHD televisie streamen vanaf mijn satellietontvanger. Af en toe stokt het even, maar daar had ik op mijn SGS3 meer last van.

Geluid
Het geluid is voor een telefoon zijnde bijzonder goed te noemen. De One is uitgerust met dubbele speakers aan de voorzijde en het stereo effect is dan ook goed waar te nemen als je de telefoon voor je neus houdt. Goed, lage diepe bassen produceert de telefoon natuurlijk niet en dat kan natuurlijk ook niet met zo'n kleine behuizing. Maar toch klinkt muziek zeer goed en ben dan ook meer dan verrast door het geluid. Het geluid kan ook best hard. Ringtones knallen dan ook de telefoon uit als je je ringtone op maximaal hebt gezet. Schakel je de BeatsAudio in het instellingen menu uit, dan klinkt de muziek uit de speakers ook ineens een behoorlijk stuk minder. Kortom, geen reden te bedenken om de BeatsAudio uit te zetten. Eerlijkheidshalve snap ik dan ook niet waarom de functie aan of uit te zetten is, maar dat terzijde.

Camera
De keuze van HTC om een 4 Mpixel camera in de HTC One te stoppen is een opvallende. De concurrentie gaat steeds verder in de Megapixel oorlog en HTC doet daar dus niet aan mee. De reden is dat de individuele pixels van de beeldsensor groter zijn en dus per pixel meer fotonen kan opvangen dan de concurrentie. Dit is vooral handig in donkere omstandigheden. In donkere omstandigheden maakt de HTC toch best nog redelijke foto's. Maar detail ontbreekt in de foto's ten alle tijde als ik het vergelijk met de foto's van de SGS3. Wat ik vreemd vind is dat in een donkere omgeving geen hulplicht wordt gebruikt om te focussen, terwijl er ik er toch voor gekozen heb om geforceerd met flits te fotograferen. Zo krijg je dus onscherpe foto's en dat is jammer. Sowieso heeft de One moeite om scherp te stellen in donkere omstandigheden. Ik hoop dat HTC dit in een toekomstige software upgrade nog gaat aanpassen. Verder zit er een handige feature in voor het maken van panorama's. Het beeld is voorzien van een ingebouwde waterpas, waardoor je de beweging net wat stabieler kan uitvoeren en zo een nettere panoramafoto krijgt. Ik ben zelf wel onder de indruk van de panoramafoto's. De losse foto's worden veel beter en onopvallender aan elkaar gestitched als bij de SGS3. Ook de HDR modus werkt prima en is een nuttige toevoeging. De Zoe functionaliteit heb ik nog niet getest<< FOTO's TOEVOEGEN >>
Qua video doet de HTC het niet onaardig, maar deze functie heb ik niet heel erg uitgebreid getest. Wat mij wel opvalt is dat de framerate in Nachtmodus enorm inzakt. Als je dit op de Medialink HD wil afspelen, wordt het beeld veel te snel afgespeeld terwijl het geluid wel goed loopt. Kortom, e.e.a. is nog niet goed op elkaar afgestemd.
Link naar video gemaakt met nachtmodus
Link naar video bij schemering, normale opnamemodus

TV Remote
He wat fijn. Eindelijk hebben ze weer een infrarood poort in een telefoon gebouwd. Een van mijn eerste smartphones (Sony Ericsson P1i) had ook zo'n infrarood poort erop zitten, maar daar waren bij mijn weten geen apps voor om je telefoon als afstandsbediening te gebruiken. HTC levert bij de One een standaard app die dat wel kan. En HTC heeft daar een slim dingetje ingebouwd. Je kan zappen op programma wat op TV wordt uitgezonden. Stel: je wilt DWDD zien, tik je op het icoontje van DWDD en de telefoon is dan slim genoeg om je televisie op Nederland 3 te zetten. Ideaal! Dit werkt natuurlijk alleen als de telefoon ook weet op welk nummer bepaalde zenders zitten. In de wizard kan je je postcode opgeven waarna je een aantal televisieproviders te zien krijgt, zoals KPN, UPC en Ziggo. Ik ben er achter gekomen dat niet elke postcode de optie krijgt om digitale TV van KPN te selecteren. In dat geval, kies eens een andere postcode en kijk of het er wel bij zit. Helaas is de zenderlijst van KPN die HTC aanlevert niet actueel. KPN heeft eind januari een aantal wijzigingen in het aanbod doorgevoerd, waardoor de nummering niet meer klopt. Inmiddels zijn we maanden verder en HTC heeft nog steeds het verkeerde lijstje in de telefoon staan. Niet echt handig, want zo draait het zappen per programma in de soep. En dat is een gemiste kans van HTC. Ik hoop dan ook dat HTC zeer binnenkort met een aangepaste zenderlijst voor Interactieve TV van KPN komt. Voor de puberale jeugd is dit een feature waar ze graag misbruik van zullen maken. Zo kan je, als je een aantal merken in je telefoon inprogrammeert, allerlei televisies uitzetten of van programma laten wisselen. Leuk voor als je bij een elektronicaketen aan het shoppen bent. Met een druk op de knop een heel muurtje Samsungs uitzetten :P

Overig
Er zit ook een ouderwetse FM radio in. Dat is fijn want ik luister graag radio 's ochtends. Vanaf komende september zenden de commercielen ook uit in de ether via digitale radio (DAB+). De Publieke Omroep doet dit al in een deel van Nederland. Het is jammer dat de One nog geen DAB kan ontvangen. Misschien ook wel een bewuste keuze, want het schijnt zo te zijn dat de chips voor het ontvangen van DAB nogal stroom slurpen.

Naar gelang ik het toestel langer in gebruik heb, zal ik mijn review ook gaan uitbreiden. Voor nu laat ik het hier bij.

• HTC HC C840 Hard Shell DoubleDip
  • HTC Media link HD
  • HTC SP P910 screen protector
  • KiDiGi desktop cradle
  • Logitech Wireless Music Adapter voor Bluetooth
  • Pebble Smartwatch
  • Pioneer DEH8300 autoradio

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Plaatjes in je review?
Die staan klaar om toegevoegd te worden. Ik moet ze alleen nog even op een betrouwbare imagehostingsite neerzetten.