Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

leppe 4 mei 2013, 1.044 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Heel mooi ontwerp
  • Erg goed scherm
  • Geluid uit de speakers
  • Goede 'feel'
  • Accu
  • Camera
  • HTC Zoe
  • Microfoon

Minpunten

• Schoonheidsfoutjes bij de afwerking
  • Ergonomie van ontwerp laat te wensen

Na jarenlang een HTC Desire en daarna een jaar een iPhone 4S te hebben gebruikt, ben ik ontzettend aangenaam verrast door mijn nieuwe HTC One. De evolutie van Android is ontzettend snel gegaan in dat ene jaar en ik zou nu absoluut niet terug willen naar mijn iPhone. Omdat er al genoeg generieke reviews van de One online te vinden zijn, zal ik mijn review schrijven met mijn overstap van de iPhone 4S naar de One in mijn achterhoofd.

Dat ik niet meer terug wil naar de iPhone komt voornamelijk door het heerlijke ontwerp, het goede geluid en de vernieuwende camera van de One. Een aantal andere belangrijke zaken zijn de simpele, open opzet van Android (geen iTunes meer :*) ), het geweldige scherm van de One en de vloeiendheid waarmee alle applicaties draaien.

Om bij het begin te beginnen:

Ontwerp
Bij het openmaken van de doos valt direct iets op: wat een mooi ding! Waar Apple vaak wordt geroemd om het ontwerp van hun spullen, stond de One ook zeker vooraan in de rij toen de fraaie rondingen werden uitgedeeld door de designgoden. Een gigantisch zwart scherm dan de hele telefoon in de breedte beslaat. Twee aluminium speakergrilles. Een minimalistische achterkant met lekkere geometrische vormen. Wauw.

Helaas heeft HTC hier wel een aantal kleine steekjes laten vallen. Zoals op verschillende fora luidkeels wordt beklaagd, zitten er soms kleine kiertjes tussen het aluminium van de voor- of achterkant en het witte plastic dat de twee zijdes bij elkaar houdt. Je moet er echter van weten om het te zien, echt last heb ik er dus niet van.

Een ander punt dat me wel lichtjes tegenvalt, is de plaatsing van de hardwareknoppen. Omdat ik redelijk grote handen heb is het geen probleem dat de aan/uit knop aan de linkerkant zit. Hij ligt alleen bijna helemaal verzonken in de behuizing, waardoor ik vaak moet kijken of ik hem in kan drukken of dat ik de telefoon ondersteboven uit m'n zak heb gehaald. Idem voor de volumeknoppen.

Scherm
Een full HD resolutie op 4,7 inch: dat is scherp :9~ De helderheid is geweldig. Zelfs met een zonnebril op kan ik het scherm in volle zon prima zien. De automatische helderheidsinstelling werkt perfect. Hoewel het in alle smartphones die ik ooit in handen heb gehad te gebruiken is, heb ik het op de One voor het eerst ook echt aan staan. Vergeleken met m'n iPhone 4S lijkt het scherm een stuk helderder en ook merkbaar scherper. Het voornaamste verschil is echter uiteraard de grootte. In het begin even wennen, maar nu toch wel erg fijn!

Geluid
Bij het voor het eerst inschakelen van de telefoon schrik je waarschijnlijk even van de opstart toon. Er komt namelijk een fikse bak geluid uit die twee front speakers. Harder en vooral mooier dan welke andere telefoon die ik ooit heb gehoord. Daar zit ook een kleine keerzijde aan. Zelfs met het volume op z'n laagst, is het niet prettig wakker worden met de wekker van de One.

Camera
Met mijn iPhone maakte ik vooral foto's bij het uitgaan, of van dingen die ik op straat even snel wilde vastleggen. Bij het uitgaan leverde dit vaak lelijke overbelichte foto's op (met flits), of korrelige plaatjes waarop weinig tot niets te zien was (zonder flits). Dit probleem is opgelost met de One. Door de grotere sensoren kun je ook met weinig licht fatsoenlijke plaatjes schieten. Omdat ik mijn foto's op mijn telefoon toch op mijn telefoon bekijk, mis ik de extra pixels die bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S4 heeft totaal niet. De camera van de One is vrij simpel samen te vatten. Overdag redelijke foto's als je niet te veeleisend bent wat betreft details, 's nachts de beste telefoonfoto's die je maar maken kan.

HTC Zoe is een goede toevoeging voor mij. Hoewel het me eerst nogal een gimmick leek, heb ik het toch al een aantal keren met plezier gebruikt.

Microfoon
Bij het bellen en filmen in lawaaiige omgevingen merk je dat de microfoons van de One hun werk heel goed doen. Filmpjes van concerten kun je eindelijk eens terugkijken zonder je af te vragen of je bij een metalconcert geweest bent, of toch echt bij Andre Rieu zat zoals je dacht. Ook het bellen in lawaaiige omgevingen werkt perfect. Afgelopen dagen heb ik meerdere malen op festivals en technofeestjes gebeld en mensen verstaan je prima, terwijl ik dat absoluut niet had verwacht.

Algemene ervaring
Het toestel ligt lekker in de hand en is makkelijk te bedienen. Het aluminium is wel gevoelig voor vet. Als je met je vette klauwtjes aan je telefoon zit, kost het daarna even wat serieus boenwerk om het aluminium weer blinkend schoon te krijgen.

Met de (op het oog) niet zo grote accu kan ik makkelijk anderhalve dag toe. Na een werkdag, waarin ik de telefoon 's ochtends van de lader haal en de hele dag af en toe gebruik, was ik maar 20% van de batterij kwijt. Met mijn iPhone zou dat zeker rond de 40% zijn.

De softwaretoevoegingen vind ik, op Zoe na, niet zo nuttig. Blinkfeed heeft me tot nu toe nog niet kunnen overtuigen. Ook de overige camera opties, zoals het wegpoetsen van bewegende objecten, heb ik nog niet hoeven gebruiken. Wie weet komt er ooit nog eens die ene perfecte foto waarop net een gruwelijke photobomb plaatsvindt... De tijd zal het leren, maar voor nu ligt deze functie elektronenstof te vergaren.

Omdat ik in mijn studentenhuis geen digitale televisie heb, kan ik de HTC TV functie helaas niet ten volle benutten. Ik vind het wel een selling point voor diegenen die wel digitale tv hebben. Heeft in ieder geval een hoog gadget-gehalte, je tv bedienen via de interactieve programmagids op je telefoon :Y)

Samenvattend ben ik erg blij met de One. Wat telefoons betreft heb ik altijd een redelijk pragmatische instelling: een telefoon is een telefoon. Dit is dan alleen wel een heel mooi exemplaar :-)

Hoewel ik mijn One gratis heb gekregen bij de event van tweakers.net in samenwerking met HTC, zou ik hem anders zeker zelf gekocht hebben!

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Wat is HTC Zoe dan? Ff uitleggen hea!
Als drie miljoenste reviewer uitleggen wat HTC Zoe is? Sure, komt 'ie: