Specificaties Surround geluidsweergave - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Gaming Headset G930 Review

lassieman 3 mei 2013, 3.113 views

Logitech Wireless Gaming Headset G930

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Functies/features
  • Surround

Minpunten

• Kussen op hoofdband had breder gemogen.

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Nadat mijn ruim één jaar oude Creative SoundBlaster Tactic 3D Alpha kapot was gegaan doordat ik achter het onhandige draad bleef hangen, moest ik wel een nieuwe headset hebben. Dit keer draadloos en van goede bouwkwaliteit zodat hij het, hopelijk, wat langer uit zou houden. Na wat reviews gelezen te hebben bleven uiteindelijk twee producten over; de Logitech G930 en de Crosair Vengeance 2000. Beiden voldeden aan mijn eisen, maar als ik het internet mocht geloven was de G930 toch wat steviger gebouwd.

Ik bestelde de headset bij MyCom, de goedkoopste (betrouwbare) winkel en hij kwam keurig twee dagen later aan (Koninginnedag zat er nog tussen). De G930 zat in een mooie doos waar je de helft van de headset kon zien. In de doos zelf zaten nog wat boekjes, een CD met de software, de ontvanger, een station, de oplader en de headset zelf natuurlijk.

title

De headset voelt stevig aan zoals ik al verwacht had. Er wordt gebruik gemaakt van een metalen hoofdband die in dertien verschillende groottes te zetten is. De hoofdband zelf is erg breed, maar het (nep)lederen kussentje is een stuk dunner waardoor het weinig nut heeft. Dit is jammer, maar hij zit verder prima. De oorschelpen zijn voor mij groot genoeg en redelijk diep, ze hebben een wat harder (nep)lederen rand. Deze randen zijn tevens vervangbaar en makkelijk schoon te maken. Ook schijnen ze gemaakt te zijn van memory foam, waardoor het op ten duur precies goed voor jou gaat zitten. Hiervoor heb ik hem nog niet lang genoeg en kan ik dus niet bevestigen.

title

De linker oorschelp bevat een aantal knoppen, namelijk drie instelbare G knoppen, een volume wieltje, een microfoon muter, een schuifknop waarmee je van stereo naar surround kan switchen en een aan/uit knop. Ook moet je hem hier opladen door middel van een normale micro-usb aansluiting en zit de microfoon hier.

title

Zoals ik al gezegd heb kan je de G knoppen zelf instellen, dit doe je in de speciale Logitech software. De G knoppen kunnen bijvoorbeeld je media pauzeren, een bepaalde toetsencombinatie uitvoeren of je wapen herladen. In deze software kun je ook de volume aanpassen, er zit een equalizer in, er zijn wat surround opties en zogenaamde voice avater, waarmee je je stem kan vervormen. Als je het de eerste keer opstart worden je games ook gedetecteerd en automatisch profielen aangemaakt die je dan later weer kan customizen.

Het geluid van deze headset is prima, zeker als je bedenkt dat hij draadloos is. Alles klinkt goed helder en de bas is ook goed hoorbaar. Het geluid kan niet extreem hard maar daardoor de headset isolerend is heb je dat eigenlijk niet nodig. Het surround werkt bij de meeste dingen erg goed, en als het niet werkt is het door middel van het knopje eenvoudig uit te schakelen.

title

De microfoon kwaliteit is ook prima, het geluid is helder genoeg voor een headset. Er zit geen groot verschil in deze en mijn oude SoundBlaster van 35 euro maar voor TeamSpeak en Skype heb je eigenlijk niet veel meer nodig. Omdat de G930 isoleert hoor je jezelf niet praten, maar Logitech heeft hiervoor een handige feature in de software gedaan. Als je dit aanzet hoor je jezelf praten door de speakers, zonder enige merkbare vertraging.

Het bereik van deze headset is acceptabel, ik kan er makkelijk mijn kamer mee rond lopen. Maar als ik naar beneden ga wordt het toch wel wat minder allemaal. Het is wel gewoon goed genoeg voor normaal gebruik. De headset gaat op één batterij makkelijk zo'n acht uur mee. Wel moet ik zeggen dat de software niet goed aangeeft wanneer hij helemaal is opgeladen. Als de accu dan toch leeg is kan je hem "gewoon" bedraad aansluiten en kan je weer verder.

Kortom, als je van plant bent om een nieuwe headset te halen moet je de G930 sowieso overwegen. Het geluid is goed en het surround werkt prima. Hij zit lekker, zal niet zomaar kapot gaan en ziet er nog eens goed uit ook. Het is lekker dat hij draadloos is en de software bevat veel features. Een aanrader!

Heb jij ook een Logitech Wireless Gaming Headset G930?

Ik heb zelf ook dit type. Wanneer je de headset wilt gebruiken, moet er eerst verbinding gemaakt worden met de ontvanger. Het connecten werkt soms niet of duurt best lang, niet ideaal.
Mhh, zelf nog niet echt last van gehad. Soms wel dat je de aan/uit knop net niet lang ingedrukt houdt, maar het verbinden op zich werkt bij mij wel.
Wat je hier noemt heb ik nog nooit meegemaakt. Altijd meteen connected. Alleen toen ik een nieuwe stick had gehaald, omdat ik de mijne kwijt was, had ik even issues om het ding te binden, maar ook met nieuwe stick na het binden, altijd probleemloos.

Ook de garantieafhandeling van Logitech is perfect. Ik had een dingetje, en na wat foto's en een kopie factuur had ik binnen een week een hagelnieuwe liggen! Wat ook wel mag voor dat geld, natuurlijk... :)
Bedankt voor je review , heb je geen driver issues gehad met windows 8 , zie op verschillende fora veel problemen.
Ook geen last van gehad, zowel op Vista, 7 als 8, achter elkaar draaiend. Ik heb tevens een Gaming Keyboard van Logitech en alles is naadloos op elkaar afgestemd, met de Logitech Gaming Software. Echt een aanrader om die te installeren!
Nee, helemaal geen problemen mee gehad. Sowieso nog weinig driver problemen met Windows 8 meegemaakt.