Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

tmaniac 3 mei 2013, laatste update op 3 mei 2013, 827 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Heel mooi design
  • Bloedsnel
  • Super geluid
  • Voelt dun aan
  • Accuduur

Minpunten

• Het toestel design is gevoelig voor fouten, ik heb het gaps probleem
  • BlinkFeed heeft te weinig configuratie opties
  • BlinkFeed voelt nog niet "af" aan.
  • S-On

Dé HTC One...of toch niet DE One?

Nadat ik samen met nog 24 andere tweakers uitgenodigd was op Tweak HQ en een verhaaltje over de huidige telefoon markt en HTC te horen had gekregen mochten wij met de HTC One spelen.
Helaas bleef het maar bij even spelen, het waren demo modellen.

"Maar weest gerust beste tweaker...voor 16 april heb je een productiemodel thuis ontvangen en kan je helemaal los gaan!"
Helaas werd 16 april uitgesteld naar 1 mei maar het was dan eindelijk zo ver.

Vol spanning maakte ik de doos open en daar lag hij dan, de One in volle glorie.
En ik kan je vertellen, het is echt een hele mooie telefoon!
Als de telefoon zo spik splinter nieuw naast mijn oude One X ligt dan is toch duidelijk welke telefoon er strakker, dunner en gewoon rond uit veel mooier uit ziet.
Precies, de One.

Harde waren: De behuizing.
HTC adverteert met een unibody design. Bij unibody design denk ik aan een enkele behuizing waar een beeldscherm in verzonken zit, zoals bij de One X.
Bij de One is dat dus niet zo.
De telefoon is gemaakt van een aluminium achterkant uit 1 stuk, hier bovenop zit een kunststof rand geplakt en daar weer bovenop zitten 2 aluminium speaker-grills en het beeldscherm geplakt.

Hier zit dus de meest veel voorkomende productiefout en helaas ook de fout die ik in mijn toestel heb zitten en dat zijn gaps.
Het plakwerk is niet zo netjes als je verwacht van een duur, high-end toestel. De speaker-grills en het beeldscherm zitten een beetje scheef waardoor je aan de ene kant van het toestel een overhangende rand hebt en aan de andere kant een uitstekende rand.
Het is maar een klein beetje maar het moet niet kunnen op een toestel van 650 euro.
Controleer dit dus in de winkel voordat je het toestel koopt!
http://www.tmaniac.nl/tweakview/One_1_thumb.jpg http://www.tmaniac.nl/tweakview/One_5_thumb.jpg

Harde waren: Het beeldscherm
Een van de belangrijkste dingen van een smartphone is toch wel het beeldscherm.
Hier kan ik niet zo veel woorden aan vuil maken, letterlijk.
Het 1080p beeldscherm is kraakhelder, zeer scherp en (in mijn optiek) beter dan die van zijn voorganger, de One X
Ik gebruik het toestel op dit moment nog zonder screenprotector maar deze gaat er zeker komen.
Het scherm is dan wel van gorilla-glass 2 maar dat houdt niet in dat het ongevoelig is voor krasjes van bijvoorbeeld sleutels of muntgeld.
Harde waren: Processor
De One heeft een van de nieuwste mobiele processoren, een 1,7Ghz Qualcomm SnapDragon 600
Dat zal je merken ook, het toestel is bloedsnel!
Opstarten van helemaal uit naar in gebruik kost ongeveer 5 seconden, zo snel heb ik het nog nooit gehad.
In het gebruik merk je dat alles snel en soepel loopt.
Gamen doe ik niet veel op telefoons maar het starten van apps en het scrollen door menu’s gaat gewoon heerlijk vlot.
Ook het laden van websites vliegt gewoon.

Harde waren: Geluid!
En jongens: dat is er!
Bij mijn oude telefoons moest ik het volume op maximaal zetten om de ringtones en filmpjes te kunnen horen.
Nu durf ik de telefoon bijna niet maximaal te zetten omdat het volume zo hard is.
Hard geluid is niet alles, het moet ook vol zijn…en dat is het ook!
HTC noemt het Boomsound! en dat is het ook.
Het helpt gewoon enorm dat de speakers aan de voorkant zitten, hierdoor is het geluid al op je gericht en kan je in drukke kantines makkelijk je eigen geluid horen als je bijvoorbeeld een youtube filmpje kijkt.

Harde waren: De accu
In de One zit een 2.300mAh accu.
Dit is voldoende om rustig een hele dag gebruik te maken van je toestel bij gemiddeld tot bovengemiddeld gebruik.
Bij mijn gebruik is de accu aan het einde van de dag teruggevallen tot 14% bij iets boven gemiddeld gebruik (on battery vanaf 07:00 tot 0:40). Denk hierbij aan een screen-on time van rond de 2:30 uur en push-sync van 2 exchange accounts, Facebook synchronisatie, WhatsApp, bluetooth, WiFi en een constante dataverbinding.
Ik woon en werk in de randstad dus wat betreft data-verbinding heb ik overal wel goed bereik.

De accuduur zou misschien in de toekomst nog wel kunnen verbeteren met custom-roms en custom-kernels maar met de standaard firmware is bovenstaande wat ik tot nog toe bereikt heb.

Software
De telefoon komt met android 4.1.2 en de sense 5 schil.
Sense 5 is best mooi, simplicity rules is wat de designers gedacht moeten hebben.
De grootste features waar HTC reclame mee maakt zijn de volgende:
- BlinkFeed
- HTC Zoe
- HTC TV

Software: HTC BlinkFeed
HTC BlinkFeed is een soort newsfeed op je homescreen.
Hierin wordt informatie verzameld van diverse nieuwsbronnen die je in kan stellen maar ook van diverse social media (Facebook, Twitter, LinkedIN e.d.).
Het idee hier achter is erg leuk maar ik heb het gevoel dat BlinkFeed nog niet helemaal af is.

Als je je bronnen ingesteld hebt zal de feed automagisch content ophalen en op je homescreen weergeven.
Je kan echter niet aangeven hoe hoog je je update interval wilt hebben staan. Sterker nog, het enige wat je kan configureren is het land voor lokale content en of je wil syncen over WiFi of over WiFi en data.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik het idee dat BlinkFeed nog niet helemaal af is, of in ieder geval nog behoorlijk buggy.
Bij mij wordt bijvoorbeeld Facebook niet meer geupdate, ook niet na het clearen van de app-cache van HTC Sense. Tevens werkt het automatisch updaten niet, na 2 uur wachten is er nog steeds geen update gedaan.
Waarschijnlijk zal een factory reset e.e.a. oplossen maar om nu bij elke fout een factory reset te draaien…
Conclusie: BlinkFeed, leuk concept maar in mijn ogen nog niet helemaal af.

Software: De camera, HTC Zoe en HTC Share
De One is uitgerust met een ultrapixel camera, deze camera zou in principe betere foto’s moeten maken dan de megapixel camera’s op andere telefoons.
Het is een hele marketing-truc al dat gedoe rond die ultrapixels, althans, dat is wat ik dacht toen ik het verhaal hoorde over de “revolutionaire” ultrapixel camera module.
De foto’s die ik gemaakt heb zien er gewoon goed uit. Ik maak geen grote natuur-foto’s met mijn telefoon maar gewoon foto’s van vrienden of dingen die ik interessant vind. Die foto;s maak ik altijd van dichtbij en in veel gevallen zijn de lichtcondities verre van optimaal.
Hier is de camera van de One gewoon heel goed. Weinig licht is bijna geen probleem, de foto;s die gemaakt worden zijn scherp en duidelijk.
Erg goed dus voor mijn gebruik en zeker geen marketing-truc.
Bij de camerasoftware zit een nieuwe feature genaamd Zoe.
Als je met Zoe een foto maakt wordt er, zodra je de foto-knop indrukt, een filmpje van 10 seconden gemaakt. HTC Zoe Instructie filmpje
Vergis je niet, Zoe is niet te verwarren met de camera-burst mode die je hebt als je de foto-knop ingedrukt houdt, het is echt een losse feature.
De door Zoe gemaakte mini-filmpjes staan ook in je gallery als een bewegende foto, als je de feature vaak gebruikt zie je dan ook allemaal foto’s in je gallery die om en om bewegen wat best een grappig effect heeft.
Zodra je dat filmpje dan opent wordt het filmpje weergegeven.
Als je de gallery op event-style hebt staan dan krijg je ook nog een random effect en muziekje te horen als je de Zoe-foto opent.

Zoe foto’s kan je ook dusdanig bewerken dat je ongewenste personen of objecten kan verwijderen uit de foto; stel je maakt een groepsfoto en er lopen mensen in de buurt, dan zou je de ongewenste personen dus uit de foto kunnen editen. HTC instructie filmpje!
Ook is een optie om van een groepsfoto de juiste gezichten te selecteren, bijvoorbeeld als iemand net niet lacht op het moment dat je de foto neemt maar een seconde later wel, dan kan je het lachende gezicht selecteren.
Ik heb enkele foto’s gemaakt met Zoe en het bewegen in de gallery ziet er leuk uit.
Het editen heb ik tot nog toe niet gebruikt omdat ik gewoonweg niet zo vaak groepsfoto’s neem ;)

Je kan je foto’s delen via HTC share. Dat is een soort cloudstorage waar je een selectie foto’s naar kan uploaden welke dan in een BlinkFeed-achtige presentatie neergezet worden.
Je kan de link naar de HTC share met je vrienden delen zodat zij die daar dan weer kunnen bekijken.
Dit is een feature die ik nog niet gebruikt heb maar het ziet er geinig uit (geinig, niet nuttig; ik deel mijn foto’s gewoon op Facebook en wil mensen niet de hele tijd deep-linken naar andere sites om een foto te zien)
Voorbeeld foto’s gemaakt met de One;
http://www.tmaniac.nl/tweakview/One_Sample_1_thumb.jpg http://www.tmaniac.nl/tweakview/One_Sample_2_thumb.jpg

Hier 2 voorbeelden in het donker, de 1e foto is met de One X genomen, de 2e met de One. Beide zonder flits.
http://www.tmaniac.nl/tweakview/One_X_Sample_Dark_thumb.jpg http://www.tmaniac.nl/tweakview/One_Sample_Dark_thumb.jpg

Software: TV
Na jaren afwezigheid is hij weer aanwezig op de mobiele telefoon!
Ik heb het dan natuurlijk over de IR functie.
Bij de One zit er in de aan/uit schakelaar een IR blaster. Hiermee kan je je apparatuur bedienen (voor zover je dat nog niet middels WiFi doet ;))
Bij de One zit een applicatie geleverd welke het handig mogelijk maakt om als een soort van universal remote je apparatuur te bedienen (versterker, tv en settopbox).
Dit alles is eenvoudig in te stellen door een wizard. Na het instellen kan je ook nog je favoriete programma’s e.d. instellen zodat je (via de BlinkFeed) op de hoogte blijft wanneer je programma’s beginnen.
Ikzelf heb een mediacenter met MediaPortal draaien waar ik alles mee doe (tv, radio, muziek, films, series) en dat wordt helaas niet out-of-the box ondersteund.
Hier zijn eventueel wel de IR codes voor aan te leren maar aangezien ik al een mediaportal remote-app gebruik maak ik geen gebruik van de TV functie.

Overige puntjes
In het dagelijks gebruik is de One een heerlijk toestel.
Ik zelf ben meer fan van een wat kale android, tevens hou ik er van om de DPI van het toestel te verhogen zodat je wat meer screen real-estaete hebt.
Dit kan je echter pas aanpassen als je geroot bent en om te rooten moet je HTC Dev-unlocked zijn.

Het Dev-Unlocken heeft als grote nadeel dat je een groot deel van je garantie inlevert zodra je je toestel hier voor registreert.
Ik ga dit dan ook nog niet doen want zodra een S-Off hack uitkomt kan je hetzelfde bereiken zonder in te leveren op je garantie.

Zoals eerder vermeld in deze review is de telefoon in mijn geval niet helemaal goed afgewerkt.
Dit vind ik een grote afbraak aan de algehele kwaliteit van het toestel, het hoort gewoon niet te gebeuren bij zo’n high-end toestel.
Ik zal deze telefoon dan ook middels een RMA procedure terugsturen in de hoop een perfecte unit terug te krijgen.

Verder heb ik deze review gemaakt met HTC firmware versie: 1.29.401.12

2 foto’s van de fouten in de behuizing van mijn unit.

Ik zal vanavond enkele foto's maken in het donker en deze aan de review toevoegen.

Edit: 03-05-13 - 21:44: Foto's toegevoegd van donkere situatie
Edit: 05-05-13 - 14:22: Foto's toegevoegd van One vs One X

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Hele mooie review !! Bedankt hiervoor