Specificaties 18,4" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K95VM-YZ007V Review

anti-rsca 3 mei 2013, 1.606 views

Asus K95VM-YZ007V

Pluspunten

• Snelheid
  • Schermgrootte
  • Opslagcapaciteit
  • Bouwkwaliteit
  • Geluid
  • Speakers

Minpunten

• Korte kabel stroomadapter
  • Kleine draaihoek scherm
  • Kwaliteit scherm (afdoende, maar niet super)

M'n oude pc was ondertussen al 9 jaar oud en was hopeloos traag. Door bouwplannen en kinderwens had ik niet onmiddelijk nood aan een nieuw systeem wanneer het eigenlijk nodig was om deze dinosaurus te vervangen.

Naar het einde van de bouw toe, kwam er meer tijd vrij, dus opnieuw tijd om te gamen en om voor ontspanning achter het scherm te kruipen. Graag had ik eerst een toren gehad, met de gekende pluspunten als de mogelijkheden tot uitbreiden en upgraden. Maar aangezien ik nu ook maximaal wil genieten van onze dochter, had ik toch graag in de woonkamer gezeten wanneer ze wakker was en ik op m'n computer zat. Dus de keuze voor een notebook was gemaakt.

Ik wou niet zomaar een notebook, maar een notebook die heel wat in z'n mars had. Groot scherm, nummeriek klavier, i7 processor, minimaal 8 GB ram, liefst meer en last, but not least: het moest een ASUS zijn. Dit merk geniet mijn voorkeur bij zowat alle hardware dat deze fabrikant produceert.
Bij m'n zoektocht kwam ik al snel uit op prijs van meer dan ¤ 1300 tot maar liefst ¤ 2500 en zelfs nog meer.
Aangezien we nog maar net gebouwd hadden, hadden we niet zo'n groot budget. Ik had me voorgenomen om niet meer dan ¤ 900 te spenderen.
Tijdens een zoektocht kwam ik uit bij Coolblue, deze hadden voor ¤999 een laptop met maar liefst 12 GB ram, 1TB harde schijf, afdoende grafische kaart en een mooie i7. Als je het mij vraagt, was dit big bang for small bucks.

Zoals het Coolblue beaamt, was de laptop daags na bestellen reeds geleverd.
Bij uitpakken zat de laptop stevig en schokbestendig verpakt. De laptop voelt vrij zwaar en stevig aan. Zwaar omdat het een mastodont is (18.4" beeldscherm) en stevig... omdat het een ASUS is :).

Vanuit fabriek was Windows 7 geďnstalleerd, maar deze heb ik niet geconfigureerd, omdat ik gewacht heb op de Windows 8 die ik gratis van ASUS kon krijgen, heb wel ¤ 15 moeten betalen voor Windows 8 op een fysieke drager te hebben.

Na de installatie van Windows 8 ben ik wat aan het testen gegaan. De notebook reageert heel vlot en doet wat van zo'n monster verwacht wordt.

Wat mij betreft heeft de laptop aan de buitenzijde ook genoeg aansluitmogelijkheden. USB (3.0), HDMI, bluetooth, webcam, DVD-RW en kaartlezer. Sommige mensen willen misschien wel wat meer, maar voor mij voldoet dit.

Echt doorgedreven heb ik hem nog niet kunnen testen, maw nog geen benchmarks ed.. Wel heb ik reeds Battlefield 4 gespeeld op deze notebook. De instellingen staan niet heel hoog, maar het niveau van detail is meer dan afdoende en deze notebook trekt zich goed uit de slag. De warmte productie is natuurlijk wel hoog tijdens gamen, maar ze wordt vlot afgevoerd en er treed geen vertraging op, ookal speel je een hele poos aan een stuk. Tijdens desktop modus is de warmteproductie vrij laag zelfs. Dit heeft denk ik te maken dat door de grootte van deze laptop meer lucht kan spelen dan bij kleinere modellen.

Het beeldscherm is goed, maar om te zeggen supermooi, is het niet. Ook is de draaihoek waaronder het scherm duidelijk is, niet heel groot.

Verder is deze notebook geruisloos, ookal draait de cpu-fan heel hard, het geluid is als niet storend te ervaring. In gewone desktop modus, hoor je hem zelfs niet, behalve het tikken van de schijf dan.
Dan is er nog het geluid dat de speakers produceren. Dit is heel goed voor een laptop te zijn. Mooi, klaar geluid, zelfs met enige vorm van bass. Het is natuurlijk geen B&O 6:1 opstelling, maar voor een notebook is dit superieur als je het mij vraagt.

Kort samengevat is dit een zeer performante laptop voor een zéér scherpe prijs. De laptop presteert goed tot zeer goed, met als minpunt het minder kwalitatieve scherm en korte kabel voor de adapter.

Had je graag nog wat extra informatie, laat een reactie achter en ik voeg het er aan toe.

Heb jij ook een Asus K95VM-YZ007V?