Specificaties 110mm diameter met 17dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS7500-Cu LED Review

SSH 7 juli 2008, laatste update op 7 juli 2008, 2.324 views

Zalman CNPS7500-Cu LED

Pluspunten

• Super mooi!
  • Stil (op lage RPM)
  • Koelt ook het moederbord / geheugen / chipset door wide airflow

Minpunten

• Lastige montage en koper blades kunnen snel verbuigen
  • Erg groot. Past denk niet in elk moederbord.
  • Zwaar

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Ik zocht een nieuwe koeler die minder geluid maakte, omdat ik de Intel stock cooler wel een beetje zat was. Verder heeft mijn computer een transparante zijkant waar al wat blauw zichtbaar was door de coolers, dus wat extra blauw licht was ook wel leuk. Mijn oog viel op deze Zalman vanwege de blauwe LED, mooi uiterlijk en de beloofde stilte.

Toebehoren
Erg compleet: Koelpasta, fanmate, backplate en frontplate voor zowel Intel als AMD modellen.

Koelvermogen
Ik heb geen tests gedaan of deze cooler beter koelt dan mij stockcoler. De testresultaten te vinden via Google of hier op tweakers van vergelijkbare modellen geven aan dat dit een top cooler is. (maar ook niet de beste) Dit was voor mij niet zo heel belangrijk omdat ik niet overclock.

Ik heb wel getest of max / min RPM een groot verschil maakt. Dat was slechts 2-4 graden.

Een ander voordeel kwa koelvermogen met deze cooler is dat hij de lucht over het moederbord blaast. Zo koelt hij dus ook het geheugen en de chipset. Mijn actieve koeling voor de chipset kan ik dus wel vervangen door een passief blok.

Geluidsproductie
Ik had de cooler met fanmate aangesloten. Toen ik mijn PC voor het eerst startte merkte ik dat er bijna netzo veel geluid uit kwam als eerst. Wat bleek, de fanmate op min. RPM zette maakte hem nauwelijks hoorbaar. Op min RPM is er nog voldoende airflow over het moederbord.

Installatie
Bij mij zit hij bijna tegen de voeding, mobo connector en chipset cooler aan. Het was dus even priegelen met zo'n groot en zwaar ding. De installatie is niet makkelijk maar wel te doen. Je hebt een schroevendraaier nodig om de clip vast te zetten.
Handig is dat deze cooler op elke moederbord te monteren is. Aangezien ik niet weet naar wel socket ik ga upgraden...

In gebruik
Zoals elke cooler zie ik op deze ook stof zitten. Stofzuiger erop hielp niet. Hard blazen wel, maar das niet echt lekker.

Koelpasta update 7-7-08
Omdat ik mijn chipset koeler wilde vervangen door een passief blok moest ik de CPU cooler tijdelijke afnemen. Hierna heb ik opgemerkt dat de CPU temp. 3 graden is gezakt. Ik had nu niet de Zalman pasta gebruikt, maar Cooler Master Premium. De Zalman pasta was al redelijk uitgedroogd en kleefde niet super meer aan de CPU en blok. Maar dat kan ook liggen aan het niet gebruikte toxische chemicalien natuurlijk ;)

Heb jij ook een Zalman CNPS7500-Cu LED?

Ik zie dat de cooler uiteindelijk via een klip vastgezet wordt. Vroeger was dat altijd schroeven dacht ik. Maakt hij door de klip net zo'n goed contact.
Onlangs was daar een hele discussie over in een andere review die over de CNPS9500 ging.

Heb je nu ook de backplate gebruikt. Volgens mij is dat "verplicht" bij de Intel processoren (LGA775). Indien ja, dan moet je je MoBo uitbouwen en zit toch je voeding niet meer in de weg?

Nog een laatste vraagje: De Zalmans worden geleverd met een fanmate, waarmee je de snelheid in kunt stellen. Veel MoBo's kunnen voorzien in automatische snelheidsregeling van de fan. Die sturing is dan afhankelijk van belasting en temperatuur. Werkt dat nog als je de fanmate ook gebruikt of is de aansluiting voor het MoBo nu geen 4-pins meer.

Voor het uiterlijk kan ik me goed voorstellen dat je deze koeler koop, daarnaast is het een Zalman die ook nog eens goed betaalbaar is. Veel succes met je mooie cooler.

/edit @ SSH
Ik bedoel dat je niet bij de achterkant van het MoBo kunt komen zonder hem uit je kast te halen. Bij de animatie "how to Install" zie ik duidelijk dat er een back plate gebruikt wordt bij LGA775.

Wanneer krijg je je belastinggeld terug :+

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 juni 2008 19:19]

Er zit één metalen balkje onder het koelblok dus die moet als het goed is de krachten verdelen. Schroeven bij dit ontwerp type gaat niet lukken denk ik, omdat de ribben in de weg zitten.

Je backplate vraag snap ik niet helemaal... (kwa uitbouwen)

Mijn moederbord is nogal oud en ondersteund geen automatische snelheidsregeling. Als mijn belasting teruggave binnen is laat ik je het weten :)
Ik heb ook zo'n dergelijk cooler in mijn oude pc zitten, die is erg goed en dat zal met deze net zo goed zijn.
Overgens heb ik die altijd op 5volt lopen en het stof tussen de ribben verwijderde ik met een klein kwastje.
Totdat ik ik een nwe pc ging bouwen en die oude in een andere kast ging doen.
Ik had "per ongeluk" de fan op 12 volt aangesloten en ging hij dus vol aan draaien, wat resulteerde in een flinke stofwolk :D
Dus vanaf nu, maak ik zo de cooler schoon.

Ik heb overgens de 9500 in mijn nwe PC en daar was ik niet zo tevreden over, maar daar gaat deze review niet over.

Mooie review!
Kwastje is inderdaad een goede oplossing! Ik probeerde het met mijn pink, was net te dik. Bedankt voor de tip en het compliment!

Was eigenlijk een simpele review omdat er nog geen was...