Zalman CNPS9500 LED Review

Kami01 2 juni 2008, laatste update op 2 juni 2008, 1.513 views

Zalman CNPS9500 LED

Pluspunten

• de blauwe led
  • niet te zwaar
  • stil op lage snelheid

Minpunten

• slechte bevestegings wijze
  • slechte thermalpasta
  • geen 4pins cpu mobo aansluiting, maar 3 pins
  • past niet op elk moederbord

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 2
Tijdens het bouwen van een nieuwe pc, deze cooler aangeschaft. In mijn vorige pc zat ook een zalman(7000-AlCu) en was daar erg tevreden over.
Ik heb de koeler op een asus p5e3 moederbord met een intel quad 9300 cpu gezet , dat alles in een coolermaster stacker met goede airflow.

Ik wil even vermelden dan ik een zalman fanboy ben(niet meer dus, wel van de psu's)

Ik moest op het moederbord de heatsinks bij knippen omdat de cooler anders niet gemonteerd kon worden vanwege dat hefboom principe(later meer). Het was wel een risico op een nieuw moederbord, maar ik was niet van plan om het eerst met een stock koeler te gaan testen weer het mobo eruit enz enz.

Over de 9500 ben ik dus niet te vreden , vanwege slechte koel prestaties op lage fan snelheid(7 volts) en het bevestigings mechanisme vindt ik erg goedkoop een soort hefboom die je vast klemt aan 1 kant en aan de anderekant vast klikt met een lipje.
Mijn vorige cooler moest ik vast schroeven op het moederbord, waardoor die beter koelt.

Ik verdenk, gezien mijn core temps dat de koeler scheef valt omdat het moederbord vertikaal staat. Waardoor de bovenkant mindergoed koelt dan de onder kant er zit 5-6 graden verschil in(gemeten met real temp).
Dit moederbord heeft een epu chip waardor je de cpu overklokken/onderklokken in windows op vaste settings.
Als hij dus op "max performance" staat is de cpu 1-2 graden warmer op de koelste core dan het moederbord, en 6 graden warmer op de heeste core.

Ik heb de stock thermalpaste van zalman gebruikt, volgende keer ga ik artic silver gebruiken.

Ik raad deze koeler niemand aan tenzij zalman met een 4 punts schroef mechanisme komt.
Ik ga een ander merk cooler kopen.

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 LED?

Vreemd, ik heb ook deze cooler (wel de NT-versie in chroom voor AM2) en ik vond het sluitsysteem juist heel gebruiksvriendelijk en eigenlijk ook wel betrouwbaar. Mijn moederbord staat ook verticaal hoor, maar ik haal heel nette temps op de laagste toerenstand. Mijn CPU (een AMD X2 6000+) is nochtans ook een heethoofdje, maar hij gaat nog zelden boven de 45°

Los van je mening (waarop ik natuurlijk geen kritiek kan geven), vind ik je review nog iets teveel op een kladje lijken. Het lijkt meer op een snel neergekrabbeld iets waarmee je later een mooie review zou kunnen schrijven. Sommige dingen zeg je 2x en je zinnen zijn ook meestal in telegramstijl opgesteld...

Edit: @Hieronder => Heb ik ondertussen ook ontdekt. Maar of dat dan aan Zalman ligt of aan het feit dat AMD moederborden beter uit de fabriek rollen (met ingebouwde backplate) laat ik dan in het midden :P

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 2 juni 2008 13:48]

Als ik mij goed herinner (zal het zo even nakijken), dan zijn die Zalmans erg goed en makkelijk aan te sluiten op een AM2. Bij de Intel moet je werken met een backplate, waarna het ook allemaal weer goed gaat, maar een hoop meer werk oplevert (in ieder geval moet je Mobo uitgebouwd worden).

Tot nog toe had ik alleen positieve reviews gezien over de Zalman. Het lijkt mij overigens ook sterk dat de koeler "scheef valt". Als er geen contact meer zou zijn (aan één kant), hetgeen je een beetje suggereert, dan lijkt het mij per direct een kacheltje te worden, misschien is er wel een andere rede. Ik zou de koeler er even afhalen, goed schoonmaken, CPU goed schoonmaken, nieuwe pasta ertussen en op nieuw monteren. Ik denk dat het dan wel goed gaat komen..... :Y.

/edit
Even nagekeken. Idd een back plate nodig voor Intel. Het enige dat ik mogelijk zie dat je fout gedaan zou kunnen hebben bij de installatie is het volgende: het is zeer belangrijk dat je niet één kant vast draait en dan de andere. Het moet op dezelfde manier als waarop je een wiel op de auto legt. Een slag aan de ene kant en een slag aan de andere kant, enz., net zolang tot de koeler vast zit. Dan pas heb je de garantie dat die ook gelijkmatig recht op de CPU aangebracht is.
Misschien is de koeler (of de aansluiting) een kwart slag draaien ook nog een optie (voor het geval die toch scheef zou vallen, hetgeen ik dus betwijfel.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 2 juni 2008 13:50]

Ik heb mijn zinnen iets aangepast, maar ik vertel nou eenmaal kort en krachtig. Ook is het mijn 1e review. ;)
De koeler zou wel scheef kunnen vallen, daar bedoel ik mee, dat de druk die de koeler uitoefend op de cpu aan de onderkant groter is, dus temperatuur verschillen.

@Pjerry. De koeler is vast gemaakt met een hefboom, dus kruislings vast draaien was geen optie.
Ik zou wel zo'n systeem willen hebben, dus gaan we naar een andere koeler shoppen, een Thermalright Ultra-120 eXtreme wordt het dus.
Met een mooie Scythe s-flex fan erop.
Nee, idd niet kruislings, maar eerst links dan rechts weer links, enz.
Zie het filmpje onder de button "how to install".
leuk filmpje, maar deze moet dus echt met een clip vast gehaakt worden volgens de handleiding, dat zie je dan ook aan het eind van het filmpje.
Ik wil hem best vastschroeven, maar dat is alleen voor een 478 socket.

Kwartslag draaien wil ook niet, ivm met moederbord restricties.
Of ik moet echt heatsinks gaan mollen.

Edit3: De Zalman 9700 moet wel vast geschroevd worden voor een 775 socket en dan vindt ik dat een betere keuze voor die socket.

[Reactie gewijzigd door Kami01 op 2 juni 2008 15:17]

Ik heb zelf ook een 9500 van Zalman en die moest ik gewoon vastschroeven (2 schroeven ). Ding zit muurvast en koelt ook naar behoren (ik gebruik ook gewoon socket 775, en volgens de handleiding moest die ook gewoon vast geschroeft worden).

Dat hele plastic ding plus backplate is soms wel iri ja, die van mij wilden de schroeven niet goed door maar dat was het enige.

En past niet op 4 pins aansluiting? Ik heb em er anders gewoon opzitten.

[Reactie gewijzigd door Nemesizz op 2 juni 2008 16:08]

Inderdaad, ik dacht dat het klemsysteem eigenlijk alleen voor AMD sockets was maar blijkbaar gaat het ook op een 775. Alleen vind ik vastschroeven toch even veiliger :P

Miscchien heb je de versie gekocht voor AMD cpu's want meestal zit er ook een bracket bij speciaal voor intel socket 775, heb zelf 4 van deze Zalman koelers.
Mijn installatie is speciaal voor de 775 socket, dus met die klemmetjes.
Zalman heeft het gewoon veranderd, waarschijlijk na wat installatie klachten.
Ik kan de koeler nog van boven gezien , naar links en rechts bewegen.
Als je deze link volgt en dan op "manual downloads" klikt en de pdf handleiding binnen haalt, dan zie je hoe ik hem gemonteerd heb en moest want er zat geen andere bracket bij.

Wat betreft de 4pins mobo aansluiting, je hebt gelijk en wordt aangepast

Edit: Wat ik nu begrijp dat de eerdere versies geschroefd moesten worden en later zijn ze met die clip constructie, geen verbetering imho.

[Reactie gewijzigd door Kami01 op 2 juni 2008 17:06]

4 pins is normaal voor cpu. Maar je kunt hem er gewoon opklikken alleen heb je dan geen PWM mogelijkheid.
Ik zal eens wat pics post (als dat werkt tenminste) hoe het bij mij eruit ziet.
[IMG]http://img507.imageshack.us/img507/3057/40145309tm3.th.jpg[/IMG] [img=http://img148.imageshack.us/img148/7421/88266208vk2.th.jpg]

Daar kun je ook nog net het schroefje zien zitten. Kan zijn dat ze het verandert hebben naar een clipje, soms doen fabrikanten van die (stomme) dingen.

@TweakJerommeke: Ik had zo'n doos waar vanalles inzat. Voor socket 478/775 en AMD sockets, de hele meuk iig :P

EDIT: Let op pics zijn misschien ietwat groot en evt kans op pop-up.

[Reactie gewijzigd door Nemesizz op 2 juni 2008 18:23]

Ik vindt dit niet zo'n sterke review.

Als je wat verder had gekeken als Zalmanfan, dan had je de CNPS9500AT moeten nemen, deze heeft wel een 4pins mobo-aansluiting.

Deze cooler heb ik al een jaar draaien, en controleer de fanrotatie met Speedfan.
De cooler is praktisch onhoorbaar, en koelt fantastisch, zowel iddle als stressed.
Nog nooit boven de 45 graden geweest.
Normale temperatuur is zo'n beetje 32 graden. Dit met een Pentium E6600.

De CNPS9500A Led, de jouwe dus, heb ik op een andere computer draaien, met exact hetzelfde resultaat. Beide met Artic Silver koelpasta.

De montage is beslist niet moeilijk, maar even goed kijken hoe een en ander past.
Van te voren even alles opmeten, de coolermaten staan op de Zalmansite, heb ik ook gedaan, en toen geen probleem gehad.

Zalman is gewoon goed.
Niet zo'n sterke review, alleen omdat jij Zalman gewoon goed vindt.
Jouw ervaringen zijn goed dat wil niet zeggen dan deze fan met deze constructie methode goed is.
Voorheen werdt deze geleverd met een schroef methode en ik ben er van overtuigd dat die beter is.
Ik kan mijn koeler met 1 vinger heen er weer draaien, dan staat er niet al te veel druk op de cpu.

Ik heb na wat burn-ins een iets lagere temp op de cores(1-2 graden) maar het verschil is nog steeds 5 graden tussen de cores.

Ik verwachtte meer van Zalman,omdat ik ook zalman gewoon goed vondt.
Ik heb dezelfde koeler, en bij mij kwam de sluit-klip precies over(door) mijn southbridge koelblok. Daar heb ik een aantal delen van weg moeten zagen/vijlen/knippen om het te laten passen. Overigens heb ik een AMD-mobo ( Asus M3A), en bij mijn 6400BE had ik hetzelfde temp. probleem als jij, nl dat de ene core heter werd dan de ander. Nu ik er een sempron 9600BE ingehangen heb, ben ik van de temp.verschillen af (alle 4 de cores zijn gelijk). Waaraan het heeft gelegen....geen idee.
Max temp op een 9% overclock wordt nu bij mij 49 graden (idle), en na een paar uur zo'n 56 graden ( vindt ikzelf heel erg netjes).

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 3 juni 2008 19:12]