Specificaties Dual core @ 2,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium G2020 Boxed Review

kakanox 2 mei 2013, 1.663 views

Intel Pentium G2020 Boxed

Pluspunten

• Veel waar voor je geld (50,-!)
  • Behoorlijk snel
  • Prima tijdelijke processor voor als je nog spaart voor een i5/i7
  • Weinig warmteproductie

Minpunten

• Het enige wat ik kan bedenken is misschien de misleidende naam. Nog niet zo heel lang geleden stond "Pentium" voor "top-of-the-bill". Een leek zou je hiermee dus makkelijk om de tuin kunnen leiden.

Even kort mijn oordeel over de Pentium G2020:

Toen ik dit processortje kocht was er nog geen review te vinden. Ik heb het ding dan ook gekocht op basis van de specs die ik opvallend sterk op die van de goedkopere i3-3220 vond lijken. Grootste gemis is de hyperthreading: Deze G2020 is een traditionele dualcore.

Inmiddels zijn er betere reviews verschenen die ik niet kan overtreffen, en die melden eigenlijk precies dat wat ik al verwacht had: De singlecore performance van een goedkope G2020 doet maximaal 5-10% onder voor die van de veel duurdere i3 en i5-modellen. Gezien ik weinig multitask en veelal applicaties gebruik die niet heel erg op multicores geschreven zijn (veelal dual) leek me dit apparaat een veilige keus, ook ivm de upgradebaarheid (op mijn moederbord kan bijvoorbeeld ook een i7-3770).

Het systeem is in gebruik inderdaad erg prettig gebleken en presteert niet voelbaar slechter dan met een i3-3220. De enige echt storende wachttijden die ik gezien heb kwamen voor in Photoshop CS6 (bewerkingen op grote afbeeldingen).

Grootste reden om bovenstaand verhaal te typen is het volgende: Als je moet kiezen tussen een instap-i3 en een G2020, en je hebt nog geen SSD in je computer, kies dan zeer zeker voor de SSD en deze G2020.

Heb jij ook een Intel Pentium G2020 Boxed?

Nog niet zo heel lang geleden stond "Pentium" voor "top-of-the-bill".
Alles is relatief, maar niet zo heel lang geleden? De Core 2 serie is in 2006 ge´ntroduceerd en daarna is Pentium nooit meer top-of-the-line geweest heb ik zo het idee. Maar goed, daar denk je zelf kennelijk anders over ;)
Daar heb je gelijk in NinjaTuna. Keek ff op je profiel, je bent in 1995 geboren zie ik. Ik in 1982 zie ik... de introductie van de Core-serie "voelde" nog niet zo lang geleden. Ik word oud |:(
Pentium IV was inderdaad de laatste top of the bill, maar das alweer 11 jaar geleden hoor!
Born in 1984, zoveel schelen we dus niet.. :)
Haha, het was ook grappig bedoeld, geloof jullie wel (vandaar m'n +2 mod).

Was me er echt niet bewust van dat dat zo lang geleden was.
Ik vind het ook heel misleidend dat Intel deze processors blijft verkopen. Ik heb namelijk, zonder eerst uit te gaan zoeken op internet, totaal geen benul waar ik deze processor zou moeten plaatsen t.o.v. een Core i5 serie bijvoorbeeld.

Nu blijkt mijn vermoeden dus toch waar te zijn en is dit zelfs minder goed dan een Core i3. Mooie review :)
Dat kan je overigens gezien de prijs ook wel verwachten. Het ding is echter veel sneller dan de prijs doet vermoeden t.o.v. de prijs van een Core i3.
Leuke kleine toevoeging: Binnenkort krijg ik m'n i3-2120 binnen. De G2020 gaat dan weg of verhuist naar m'n server (n.n.b.), maar dan wordt het plotseling de moeite waard om te kijken of je beter 50,- kan investeren in een wat oudere Sandy Bridge i3 of in een nieuwe Ivy Bridge Pentium.

M.a.w.: Ik ga benchmarken! :)
En ... heb je benchmarkresultaten?
Nee, helaas, geen tijd meer gehad om die te draaien. Gaat ook niet meer gebeuren gezien de spullen verkocht zijn.