Philips SNB6500 TrueTurbo Router Review

Dima_2005 10 juni 2008, 2.099 views

Philips SNB6500 TrueTurbo Router

Pluspunten

• 802.11g
  • WPA2 met TPS+AES
  • firewall
  • overzichtelijke webinterface

Minpunten

• kapot!
  • geen telnet
  • stabiliteit kent Philips niet
  • slechte ondersteuning
  • geen firmware dat goed werkt

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3

Deze router heb ik gekocht tijdens een computerbeurs. In de tijd had ik behoefte aan een wireless router, ik dacht dat ik een goede kocht aangezien Philips een goed merk is,maar spijtig genoeg heb ik me vergist. Dus deze review wordt zeker heel wat anders dan de reviews dat jullie van mij gewend zijn. Deze review wordt een negatieve review.
Gelieve me commentaar te geven, ik wil graag weten wat er beter aan kan. (En gebruik het argument foto's in de tekst niet, het is niet zo'n product waarvoor ik dat kan doen, al doe ik dat voor andere reviews!)

Featureset
De featureset van deze router is redelijk goed, spijtig genoeg is dat het enige. Aan deze router ontbreekt namelijk niks.
De belangrijkste feutures zijn:
  • Theoretische 802.11g Turbo (108Mbps) (ondersteunt 802.11b en 802.11g gewoon)
  • Firewall
  • NAPT-routing
  • Veel mogelijke beveiligingen (WEP, WPA2,...)
  • 4 x 100Mbps poorten
  • Ondersteuning voor DSL-modems
  • Vervangbare antenne
Daar hoort natuurlijk bij de meeste onderdelen uitleg, en de meeste zou ik ook uitleggen, sommige in dit onderdeel, terwijl andere in andere onderdelen.

De afbeelding van achter

Firewall
Deze router biedt een ingebouwde firewall. Deze heb ik zelf niet kunnen testen aangezien ik deze niet nodig heb, maar ik heb veel positieve ervaringen over gelezen dat de firewall heel goed werkt. Ik persoonlijk ben niet zo voor de firewall aangezien deze router niks doorlaat als port-forwarding niet aanstaat.

NAPT-routing
Ook gekend als port-forwarding. Dit zorgt ervoor dat er bepaalde ports opengaan zodat je bv. een server kunt laten lopen op je computer. Deze functie werkt goed sinds de firmware 1.09. Zelf heb ik het vaak gebruikt, en eigenlijk was dat ook mijn doel om deze router te kopen, deze had namelijk de ondersteuning hiervoor.

Veel mogelijke beveiligingen
Deze router heeft ook een heel groot voordeel dat hij veel mogelijk beveiligingsniveaus ondersteunt.
De beste manier is WPA2 en WPA. WPA2 biedt ook een mogelijkheid om de beveiliging nog eens te versterken met een TPS+AES sleutel. Ik heb daarnet gelezen dat het wel hackable is, maar daar heb ik al veel informatie over gelezen. WPA2 is wel te kraken indien je geen wisselende sleutel hebt (deze router heeft dat om de 1800 seconden, deze tijd valt te veranderen). Om een WPA2 met TPS+AES-sleutel te kraken heb je zeker minstens 5 uur nodig met een heel krachtige computer en veel dure apparatuur, maar het heeft geen zin om even oneindig lang bezig te zijn om een netwerk te kraken om even gratis op het internet te kunnen (zeker als je buren hebt zonder encryptie 8)7 :X (ik zeg niet dat ik het gebruikt heb, maar ook niet dat ik dat niet gedaan heb :9~ ).
Dan heb je ook nog de WEP-encryptie, deze wordt de laatste tijd steeds minder gebruikt aangezien die binnen de paar minuten gehackt kan worden.

Ondersteuning voor DSL-modems
Dit is ook een heel leuke feature, je kan gewoon een ADSL-modem aansluiten en deze in bridge-mode zetten zodat de router alles doet, hij doet als een modem, maar gebruikt daar gewoon externe hardware voor. De router ondersteunt PPPoE en PPPoA. De andere manieren om internet door te verbinden zijn Dynamic IP (bv. telenet), Static IP (bv. nog van een andere router), Bridge Mode (de router dient gewoon als een extra router om bv. de range te vergroten).

Prestaties
De prestaties voor deze router zijn middelmatig, de doorvoersnelheid is natuurlijk niet 108Mbps (ik weet echt niet hoe ze aan dat cijfer geraken!), maar als de Turbo Mode aanstaat haalt de router toch wel makkelijk 20-25Mbps draadloos (afstand ~ 3 meter, LAN->WLAN) en LAN->LAN hallt die zelfs een mooie 95Mbps, bijna 100. Verder moet ik zeggen dat de snelheid niet te veel varieert naarmate je je verplaatst, op een afstand van 10m haal je bijna dezelfde snelheid als op een afstand van 1m, dit is wel positief.

Draadloos bereik
Draadloos bereik is altijd een probleem bij de meeste routers, zelf heb ik niet zo'n grote huis, maar de grootste afstand was bij mij 30m (tuin), daar had ik nog een signaal, het was zwak, maar het was er wel. Er werd meer beloofd (50m), maar dat ligt natuurlijk aan de elektro-golven,... er zijn genoeg uitvluchten voor de fabricaten.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Dit is een heeeeel diepe steek in mijn zij. Zo hard dat het vreselijk veel pijn doet. De betrouwbaarheid van de router is echt slechter dan slecht. Het gebeurde vaak (al van in begin) dat de router gewoon opeens stopte met reageren, het hing vast en reageerde op niks, niet met draad, niet draadloos, elke keer moest die gereboot worden (wat alweer dan 40 seconden duurde), en soms had je het zelfs voor dat de router na een reboot alweer vasthing. Het gebeurde zekere naar het einde toe heel regelmatig dat ik daardoor de helft van mijn dag niet kon werken omdat het niet werkte (bestanden uploaden, downloaden, radio luisteren,... gaat allemaal niet!). Ik heb meerdere verhalen gelezen met juist dezelfde ervaringen.

Beheersbaarheid
Voor mij telt beheersbaarheid ook mee dat de router doet wat je wilt doen, werken dus, maar dat doet die niet. Maar ik kan wel zeggen dat de webinterface wel redelijk goed is en ook heel overzichtelijk, daar valt er zeker niet over te klagen! Ik ontbreek wel nog Telnet-console, zou leuk zijn om bepaalde dingen te kunnen automatiseren, maar voor de rest is de webinterface heel goed onderverdeeld in 3 stukken: wizard, basis, geavanceerd. Dit zijn dan de functies voor de 3 niveaus van gebruikers, ook al vind ik de basis soms heel uitgebreid. De grootste voordeel dat hij niet moet rebooten na het saven van gegevens, je router ligt plat voor 5 secondjes en je kan weer verder.

Ondersteuning
Hier heeft Philips me heel zwaar telleurgesteld. De ondersteuning is gewoonweg vreselijk. Als je hun een e-mail stuurt krijg je al een antwoord dat het 5 werkdagen kan duren (staan wel nummers bij om te bellen). Bij mij duurde het wel altijd maar 1 werkdag, maar dat zal komen omdat het nu nog niet te druk is. Ik vind het toch wel direct een afschrikking. Maar hier is nog het begin!
Bij mijn eerste e-mail heb ik de situatie geschetst en de oplossingen gegeven die ik geprobeerd heb, de dag erna krijg ik gewoon een antwoord van mijn geprobeerde oplossingen in een lijstje, dit is gewoonweg niet logisch. Lezen ze wel die mails????
Dan daarop natuurlijk geantwoord, wat blijkt?? Hun email werkt niet, dus maar weer met die compacte contact-form moeten werken. Daarop heb ik een kort antwoord gekregen: ga naar de winkel!
Ik heb daarna nog eens de oplossingen geprobeerd... firmware opnieuw opgeladen,... werkte allemaal niet.
Dat was voor mij de toppunt. Ik heb daarop uit kwaadheid naar hun gebeld. Leuke vriendelijke jongen aan de lijn gekregen, hij zei aan mij om de hard-reset te doen (eindelijk iemand met een oplossing), hij zei ook dat het in de handleiding fout staat, moet 15 seconden zijn in plaats van 5. Ook goed, maar hij pushte mij om op te hangen, ik dacht dan maar... ok ook goed, ik zou dan maar proberen... geprobeerd, werkt niet... dan weer terugbellen. Ik heb 3 keer gebeld voor 15 minuten, maar kreeg niemand aan de lijn.
Vandaag heb ik weer gebeld, ik leg mijn situatie uit, de medewerker die begon me te verdenken dat ik smoesjes aan het verzinnen ben om een nieuwe te krijgen omdat ik al zo vaak gemailed en gebeld heb! (logisch toch, moeten ze maar met een oplossing komen) Ik dacht ok, geen probeem, 15 minuten mijn probleem alweer uitgelegd (terwilj hij het aan het nalezen was) en hij zei om een hard-reset uit te voeren. Ik zeg daarop dat de hard-reset niet werkt. Daarop heeft hij gewoon gezegd dat de router kapot is en als ik kan bewijzen dat die minder dan 2 jaar oud is (ik heb geen bonnetje), dan kan ik die insturen anders een prettige dag nog.

Trouwens, er waren in de laatste 1,5 jaar precies 4 firmware upgrades (de eerste 3, 3 dagen na elkaar en daarna nog een keertje een jaar geleden).

Conclusie: je verspilt tijd en geld om te horen dat het product kapot is... precies ik dat nog niet wist!

De prijs nu is zeker wel te doen (35¤), maar ik heb het toen voor 65¤ gekocht, terwijl die in de winkels 90¤ kostte, dus het was wel een koopje. Maar ik vind het nog altijd niet waard om de router te kopen, zonde van het geld. Wel leuk om ermee te prutsen.

Het is een waardeloze router zonder ondersteuning. Zonde van het geld, koop hem niet!

Heb jij ook een Philips SNB6500 TrueTurbo Router?

De verklaring: Philips maakt deze routers zelf niet, maar besteedt zijn zaken aan SMC uit. Dit verklaart waarom er weinig updates zijn en op de helpdesk weinig terzake kennis aanwezig is. Zelfs al zou je verwachten dat ze daar dan wel op letten, maargoed.

Wat betreft het mailcontact: dat kan ook kloppen, ik las elders dat de externe Exchange hosting van Philips bij HP eruit ligt, al 2 weken(!!!!!!!)... Philips zelf gebruikte altijd Lotus notes en dat werkte gewoon.

Opmerking terzijde (die wel ondersteund wordt door de twee opmerkingen hierboven maar helaas door nog veel meer ellende): Philips kan best leuke dingen maken en doen, maar zodra ze het uit gaan besteden gaat het gigantisch mis. Conclusie: goede ingenieurs, brak management.
Misschien is deze router intern dan gewoon een SMC model en kan je ook de SMC firmware flashen. Het is misschien de moeite waard om het toestel eens open te schroeven en de binnenkant grondig te bestuderen :)

Overigens kan een fabrikant die zoveel verschillende producten maakt ook nooit al zijn producten zelf ontwikkelen en produceren.

Belgacom heeft trouwens een hele tijd Philips wireless routers/modems gebruikt dus ofwel hebben ze een hele goede prijs, ofwel doen ze soms toch iets goeds op dat gebied.
Philips ontwikkelde altijd een groot deel van zijn producten zelf, daar waren ze groot genoeg voor. Het huidige businessmodel is echter gebaseerd op research en 1 of 2 productgroepen die de directie op dat moment wel aanstaan. Bij het uitbesteden van de rest wordt puur naar de prijs gekeken, bij SMC is dat niet zo duidelijk omdat dat in mijn ogen een redelijk merk is, maar ze doen bijvoorbeeld ook veel zaken met Funai en Profilo-Telra. Iemand die een beetje bekend is in het bruingoed weet genoeg als hij zulke namen leest.
Dima zelfs deze negatieve review heb je weer prima in elkaar gezet, zoals ik van je gewend ben. _/-\o_
Je hebt hem volgens mij alleen heel snel in elkaar gezet; er zitten nog links en rechts wat kromme zinnen en taalfoutjes in.
De beste mogelijkheid hiervoor is de WPA/WPA2, deze heb ik ook gebruikt, en daar is er zelfs een onderverdeling van de mogelijke sleutel, oftewel een wachtwoord oftewel een pre-shared key en ook de vorm van encryptie, oftewel gewoon oftewel TPS+AES, deze laatste heb ik ook gebruikt. Dit is zo goed als onhackable.
Op dit punt moet ik je teleurstellen. Een ervaren hacker heeft een WPA2 netwerk, inclusief MAC-adres beveiliging en onderdrukte SSID binnen 10 minuten gekraakt. Ik kan het niet want ik ben niet zo'n hacker.... :) (ik zal nog wel eens op zoek gaan waar ik dat nou weer gelezen heb, zodat ik ook aan bronvermelding kan gaan doen). :X

Om één of andere reden hebben Nederlanders het idee dat Philips goed is. Zal wel een beetje chauvinisme zijn, maar ook een goede marketingstrategie van Philips.
Philips had namelijk in Nederland een prima distributienetwerk opgezet, dat was voor de voor de tijd van de Media Markten, de Experts, de BCC's en andere van dat soort "speciaal zaken". Bij wijze van spreken had ieder plaatsje wel een Philipsdealer zitten, hoe klein dat plaatsje ook was. Naast dat distributienetwerk beschikte Philips over een uitstekende marketingafdeling, die maar constant aan het roepen was hoe goed Philips wel niet was. Gevolg was dat Philips in Nederland (en België ?) het elektronica merk werd. Iedereen was van de goede service overtuigd (een dealer op "loopafstand") en van het feit dat het een goed merk was.
In de jaren 70 en 80 was ik nog fanatieker op het gebied van HiFi dan dat ik nu ben op het gebied van computers. Ik heb toen topmodellen van Philips langs zien komen waar de tranen van in je ogen sprongen. Topmodellen welke als je die open schroefde letterlijk met elastiekjes aan elkaar hing.
Het is niet allemaal kommer en kwel bij Philips, nee, het is (was) een club van uitvinders. Komt de CD niet uit het Philips lab, zijn zij niet de uitvinder van de cassette recorder, de eerste interactieve CD-ROM speller (een gigantische flop toentertijd) de uitvinder van het beste video recorder (VCR, waarbij hun marketing ze toen een keer in de steek liet), enz.?

Dit lange verhaal wilde ik alleen maar houden, om te zeggen dat ik er niet van sta te kijken hoe hun service-apparaat werkt; het sluit precies aan bij mijn bevindingen uit mijn "HiFi-verleden".

Philips is de uitvinder, Philips is de club van uitgebreide features, maar Philips is ook de club van slecht af- en uitgewerkte apparatuur. Dit alles kom je in deze review tegen
8-)
Kromme zinnetjes even aangepast. Je hebt gelijk, ik zou beter mijn reviews nalezen.
Bedankt voor alweer een uitgebreide reactie en je complimenten.

Je hebt wel gelijk dat Philips iets te veel misbruik gemaakt heeft van zijn machtspositie. Ik heb er nog onlangs een presentatie over gegeven. Een andere goede voorbeeld is zeker: Aldi, ze verkopen pc's die brol zijn aan hogere prijzen dan goede pc's.

Maar op deze wil ik even een my side commentaar geven.
Je hebt gelezen van de mogelijkheid tot het kraken voor WEP, daarom bevelen de meeste fabrikanten WPA2 aan omdat deze zo goed als onhackable is. De oudere routers zijn wel te kraken, maar zelfs deze is niet te kraken, de sleutel is immer altijd aan het veranderen. Daarbij duurt het 5 uur om een sleutel te kraken (als het lukt!) en tegen dan is die al lang verandert!
Trouwens waarom zou je zoveel moeite doen om even een paar dagen bezig te zijn om de sleutels te kraken om 5 minuten om het internet te gaan? Voor meer heb je dat niet nodig, ik heb toch geen waardevolle bestanden op mijn pc (en diegene die waardevol zijn zijn toch met vingerafdruk+eid beveiligt.... onhackable pc :D)

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 10 juni 2008 18:05]

Kleine terzijde: VCR was de eerste huiskamervideocasetterecorder (1973), niet de beste. Ook het latere VCC systeem was nog lang niet uitontwikkeld toen het flopte, maar in elk geval wel doordachter en mooier dan VHS.
Ja, je hebt gelijk. Eventjes niet ver genoeg teruggedacht (of juist te ver :)).
VCC of Video 2000 is het goede omkeerbare systeem dat het loodje legde door de invoering van VHS als standaard.

Naar mijn idee is geen enkel video-systeem ooit uitontwikkeld geweest., maar goed dat is voor de geschiedenisboeken... :P

@ Beretta1979
Ik kan je mening niet delen. Philips is op onderdelen best goed (geweest), denk daarbij bijv. aan de alom geroemde beeldbuis van Philips. Alleen de uitwerking is altijd zo minimaal. Ze ontwikkelen de cassette. Wie gaat er met de eer strijken, niet Philps, nooit een goede cassetterecorder van Philips gezien. Nee, Japanners als Nakamichi, daar werden de echte spullen gemaakt.
Ik weet niet of Philips de actieve boxen heeft uitgevonden, maar ze waren er in ieder geval wel zeer snel bij. Jammer dat ik nooit een goed klinkende box (relatief gezien dan, we spreken toch over absolute top) van Philips gehoord heb. Zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Innovatief: ja absoluut, als producent: zeer mediocre. In mijn ogen nooit een topmerk geweest.

@ mae-t.net
Het feit dat ze wat uitbesteden (is overigens gemeengoed in de elektronica- en computerwereld) kan toch nooit een excuus zijn om dan maar een belachelijke ondersteuning te bieden. Als jij een Microsoft gecertificeerd bedrijf bent, hebt je de programmatuur toch ook niet zelf gemaakt, maar kun je wel de ondersteuning leveren die nodig is?
Geen excuus, maar in mijn ervaring (vooral met bruingoed) is het wel de oorzaak van de baggerkwaliteit. Als je zaken doet met prijsvechters zoals Profilo-Telra en vooral Funai, dan weet je dat het niet om de kwaliteit gaat. Althans, het zou kunnen dat het management gelooft van wel, dat zou zomaar kunnen.
Even uitleg...
Ik heb geen zin om een review te schrijven voor iets dat ik vreselijk vind.
Philips biedt zo goed als geen ondersteuing, 4 keer gevraagd voor ondersteuning.
1ste keer antwoord gehad om binnen te doen, 2de keer hetzelfde, 3de keer nieuwe firmware opzetten, 4de keer... was al omdat de firmware mijn router volledig verpest heeft en nu start die helemaal niet meer op. Laatste keer zelfs niet kunnen vragen... 2 uur aan de telefoon en geen antwoord.
Hard-reset zou moeten werken, maar werkt weeral niet bij mij.
Zonde van het kopen, ik heb het 1 jaar gehad en heb er spijt van!

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 7 juni 2008 18:32]

Ben zelf belg en Philips had hier vroeger ook een heel goede naam en was echt een top range merk. Nu heb ik toch het gevoel dat het een mid-range merk is geworden. Bij veel pruducten van hen stel ik mij toch vragen ivm de kwaliteit.
Ik zou de algemene beoordeling dan toch lager zetten. Ondersteuning is vandaag minstens zo belangrijk als het product zelf.Dit hebben ze blijkbaar niet. Spijtig van je geld. :s