Kingston DataTraveler 100 1GB Zwart Review

Megaflix 7 juni 2008, laatste update op 7 juni 2008, 1.059 views

Kingston DataTraveler 100 1GB Zwart

Pluspunten

• compact uiterlijk
  • redelijke leessnelheid
  • goede verpakking

Minpunten

• geen kapje om usb-zijde af te sluiten
  • zwak status-ledje
  • schrijfsnelheid aan de langzame kant
  • komt een beetje gammel over

Deze week was ik op zoek naar een nieuw toetsenbord/muis-combi en tijdens het zoeken kwam ik langs een rek met USB-geheugensticks. Ik zocht er nog eentje voor mijn pa om te gebruiken om wat foto's naar kennissen te brengen en het liefst een zo goedkoop mogelijke, aangezien hij een geschiedenis heeft met het kwijtraken van kleine electronica.

Het was een echte impulsaankoop, dus eigenlijk kwam ik er pas tijdens het reviewen achter wat ik nu eigenlijk gekocht had. Het blijkt een Kingston DataTraveler DT100/1GB te zijn, in het zwart.

Kingston DataTraveler DT100/1GB

De prijs is goed, ik heb er 7.95 voor neergelegd. Dat is meer dan de gemiddelde prijs in Pricewatch, maar ik heb er geen 16 euro verzendkosten voor hoeven betalen, wat je wel moet bij de goedkoopste in de Pricewatch :+ Al met al ben ik tevreden over de prijsstelling, zeker gezien het feit dat er op zo'n stick nog 5 jaar garantie zit ook.

Specificaties
  • Capaciteit: 1 Gb
  • Gebruikstemperaturen: 0 C to 60 C
  • Opslagtemperaturen: -20 C to 85 C
  • Gewicht: 12 gram
De stick kan zonder drivers gebruikt worden in Windows Vista, Windows XP, Windows 2000, Mac OS (10.3.x en hoger) en Linux (kernel 2.6 en hoger).

De stick

De stick zelf ziet er goed uit en is gemaakt van hard, zwart plastic en Kingston heeft zelfs nog de moeite genomen om een beschermfolie over het logo te doen :+ Dat is nog eens afwerking waar ik van houd. Je ziet op de foto's de beschermfolie nog op de stick zitten.

Kingston DataTraveler DT100/1GB

Het gedeelte wat je in de USB-poort steekt, kan dmv een schuifje ingeschoven worden. Dat schuifje gaat best wel stroef, maar dat is denk ik ook de bedoeling geweest. Er zit geen beschermkapje op de USB-stick-uitgang, wat ik een klein minpuntje vind. Daardoor is hij wel weer heel compact, dus pluspunten daarvoor. Zoals je op de foto kan zien is hij kleiner dan het naambordje wat ik draag op mijn werk :+

Hij voelt heel licht aan en de opgave van 12 gram is juist, de brievenweegschaal geeft ook 12 gram aan. Het naambordje weegt 4 gram trouwens. Er zit een zwak ledje aan de bovenkant van de stick die aangeeft of deze nog ergens mee bezig is. Dat ledje zit verstopt onder het Kingston logo. Ik had hier eerst staan dat er geen ledje in zat, toen ik wat zag knipperen tijdens de benchmarks. Het ledje is niet zichtbaar als de stick niet bezig is.

Benchmarks

Een echte tweaker gelooft niets zonder het gemeten te hebben. Voor de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van SiSoft Sandra Lite 2008.5.14.24. Helaas heb ik nog geen andere USB-sticks als vergelijkingsmateriaal, maar ik zal even een paar USB-stickjes lenen binnenkort om te zien hoe het zich allemaal verhoudt.

512bytes Files Test

Read Performance : 3ops/minute, 12.80MB/s, 87.38X
Write Performance : 1ops/minute, 4.27MB/s, 29.13X
Delete Performance : 907ops/minute
Combined Index : 2ops/minute

Dat is een hoop tekst en een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Vandaar dat ik dat ook even in een grafiekje heb gegoten.

Kingston DataTraveler DT100/1GB Benchmark-resultaten

Temperatuur-tests

Deze komen aanstaande week. Kingston biedt 5 jaar garantie en als je leest dat hij gebruikt kan worden tussen 0 en 60 graden Celcius en dat hij het overleeft bij opslag tussen -20 en 85 graden Celcius, dan snap je natuurlijk wel dat dat getest moet worden.

Volgende week haal ik een twee-tal extra stickjes, die ik dan op het werk lekker kan testen. Ik heb een oven, die instelbaar is per graad Celcius en ik heb een diepvries die temperaturen reguleert op tiendes van graden >:) Eerst eentje telkens verwarmen tot het kapot is en die andere in temperatuur verlagen tot hij het niet meer doet.

Mochten er nog mensen zijn die denken dat ze nog data kunnen redden van mijn straks gesloopte stickjes, dan mogen die dat best proberen :) En nee, ik ga niet proberen om het geld onder garantie terug te krijgen.

Databeveiliging

Even iets wat niet direct met deze stick te maken heeft, maar wel met het gebruik van USB-sticks in het algemeen... databeveiliging. Dat is namelijk bij de meeste USB-sticks de grote afwezige, zo ook bij deze uiteraard. Gezien het feit dat ministeries, politie en bedrijven ze met enige regelmaat kwijtraken, is dat natuurlijk geen overbodige luxe.

TrueCrypt is een gratis software-pakket wat gegevens of delen van gegevens op computers, harde schijven en usb-sticks kan versleutelen. Iets wat een stuk beter werkt dan het kopen van een 250 euro of zelfs nog duurdere, met vingerafdruk of wachtwoord beveiligde, USB-stick.

Die worden namelijk met bosjes tegelijk gekraakt door de community van Tweakers.net. Door zelf de databeveiliging te regelen kun je dus een hoop geld uitsparen.

Pricewatch

De USB-stick is leverbaar in diverse formaten, te weten 1, 2, 4 en 8 GB en in diverse kleuren. Hieronder de linkjes naar de betreffende producten in Pricewatch.

Zwart

Blauw

Rood

Om een lijst te zien met alle Kingston DataTravelers, kun je hier klikken.

Gathering of Tweakers

Op GoT zijn diverse topics te vinden over USB-sticks, maar er is er eentje die er positief tussenuit springt en dat is http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1286723. Daarin staan diverse benchmarks van andere USB-sticks.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 100 1GB Zwart?

Zoveel moeite voor een review van een memory stick, chapeau! :Y)
Ik ben niet de enige die dat doet hoor :D Kijk de onderstaande mooie 5-sterren review maar eens!

productreview: Sandisk Cruzer Micro U3 2GB (USB 2.0, Zwart) review door Dima_2005
Ik dacht net ook aan mijn eigen review. Maar wel waar, je hebt een heel mooie review in elkaar geknutseld, ik geef je alleen maar nog een hint voor de volgende reviews: gebruik een beetje verschillende afbeeldingen, hier komt het bijna op hetzelfde neer, dezelfde afbeelding, maar voor de rest is het heel vlot en leuk om te lezen!
Success met je volgende reviews en je usb-stick en dank u voor meer bezoekers naar mijn review :)
Volgende week een verbrande en een diepgevroren usb-stick erbij? :P

Wilde eerst maar 2 foto's, ingeklapt en uitgeklapt, dus heb ze ook vanuit dezelfde hoek geschoten. Daarna eentje met m'n naambordje, puur voor de fun.

Ik zag dat de meesten een tooltje gebruiken om lees- en schrijfsnelheid te meten met de naam Atto, dus dat ga ik komende week ook nog even gebruiken, dat zou ook nog een ander screenshotje er tussen moeten opleveren.
HDTune kun je ook gebruiken voor het meten van de leessnelheid.

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 8 juni 2008 11:29]

HDTune geeft aan dat ik eerst partities moet verwijderen :? Ik hou het wel bij Atto en Sandra, tot ik uitgevogeld heb hoe ik HDTune moet gebruiken, want die stick is niet gepartitioneerd, is gewoon 1 schijf.
ik moet toch eens uitzoeken hoe je die afbeeldingen in de review zelf krijgt :Y) .

Nette review en zeker de komende update met DE test :P
Plaatjes is net als op het forum. Gebruik onderstaande methode, maar dan zonder alle spaties er in.

[ img=,,,,Alternatieve tekst]http://www.linknaarplaatje[/ img]
Snellere USB sticks kunnen intussen al 22 a 30 MB per seconde schrijven. Zoek maar eens op OCZ ATV TURBO USB 2.0 Dual Channel Flash Drive, 8GB , Read/write (35/30MB)