Sandisk Cruzer Micro U3 2GB Zwart Review

Dima_2005 19 april 2008, laatste update op 27 mei 2008, 2.710 views

Sandisk Cruzer Micro U3 2GB Zwart

Pluspunten

• U3
  • ReadyBoost
  • Klein
  • Mooi
  • Felle activiteitsled, maar niet te geconcentreerd
  • Compatiebel met veel OS'en
  • Zeer snelle leessnelheid

Minpunten

• Trage schrijfsnelheid

Deze USB-stick heb ik nog in september 2007 gekocht voor school. Aangezien ik veel nodig had om mijn huiswerk te maken en dan ook zelf een paar bestanden mee te hebben op school als ik me verveelde.
Deze USB-stick heb ik toen gekozen omdat er een U3 mogelijkheid was en omdat het SanDisk is, die hebben immers een goede naambekendheid.

Featureset
  • 2GB opslagcapaciteit (1.90 GB reel)
  • High Speed
  • Uitschuifbare USB-connector
  • Felle diffused activiteits-LED
  • U3 mogelijkheid
  • ReadyBoost voor Vista
  • Klein (7.94mm x 20.6mm x 57.15mm)
  • USB 2.0 (backwards compatiebel naar USB 1.1)
  • Compatiebel met veel OS'en
Zoals je ziet zijn er dus veel mogelijkheden, en sommige hebben toch wel meer verduidelijking nodig.

High Speed
Deze USB-stick is redelijk snel voor het lezen, maar de schrijfsnelheid is toch al zeker niet High-Speed, vind ik wel raar, maar niks aan te doen.
Meer info over de snelheden zul je zien bij Prestaties

U3 Mogelijkheid
Dit is waarvoor deze USB stick gekocht wordt en waarom hij juist voorsprong heeft. U3 is een technologie waarbij je van de USB-stick gerust programma's kunt gebruiken zonder ze te moeten installeren.
Wanneer je de USB-stick insteekt komt er een menu tevoorschijn met mogelijke programma's, standaart staan er weinig programma's op nl.:
  • CruzerSync synchronization software
  • ignupShield password manager
  • SKYPE "Make video calls from PC to PC"
  • McAfee-30 day trial
Maar je kan ook andere programma's downloaden van verscheidene sites, enerzijds van U3 Software Central, maar er zijn ook alternatieve sites van SanDisk U3 Download, maar er zijn nog meer andere sites die overal te vinden zijn, een goed voorbeeld ook is PortableApps.
Met een beetje rondkijken lukt het wel om met deze menu te werken..

Ik raad toch al zeker aan om eens rond te kijken voor goede veel gebruikte door u programma's.

ReadyBoost
Dit is een theoretische mogelijkheid om Vista te versnellen, bij ReadyBoost wordt je USB-stick gebruikt als extra RAM-geheugen, maar er zijn al tests die uitgewezen hebben dat dit heel weinig uitmaakt, zelf gebruik ik dat niet, maar voor mensen die dit misschien nuttig vinden, kunnen het zeker gebruiken met deze USB-stick.

Compatiebel met veel OS'en
Officieel door SanDisk worden Windows ME, 2000, XP, Vista en Mac OS 9.1.x+, OS X v10.1.2+ ondersteund, maar onder Linux werkt deze USB-stick ook (Ubuntu 7.1).
Dit is dus heel handig en da's ook dus een voordeel.

Prestaties
Hier dan zijn het meest orthodoxe resultaten, zoals eerder al gezegd is deze USB-stick High Speed, maar de snelheden zeggen toch wat anders.
Het rare is dat de USB-stick een hoge leessnelheid heeft, maar een zeer lage schrijfsnelheid heeft.... Ik zelf weet niet hoe het komt, maar goed.
Bij HDGraph krijg ik de volgende resultaten:

Zoals je ziet, zijn ze vrij goed.
Bij het kopieren van bestanden krijg ik ook redelijke resultaten, bij het kopieren van de USB-stick naar de harde schijf heb ik een gemiddelde snelheid van 16MB/sec voor kleine files en zo'n 22MB/sec voor een groot bestand (~ 600MB).
Maar dan het tegenovergestelde klopt het weer niet, bij zowel kleine als grote bestanden haalt de USB-stick gemiddeld zo'n 7MB/sec, dit is toch een beetje weinig, als hij tegen de andere USB-sticks kan concurreren voor het lezen, kan hij toch al zeker niet tegenop de andere voor het schrijven.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Werkt heel goed, geen enkele keer een groot probleem gehad, wat wel een probleem is dat we bij ons op school niet meer als 1 USB-apparaat mogen aansluiten tegelijk, maar de U3 wordt als een aparte schijf herkend, dit betekent dat je niet aan de bestanden kunt, maar ik heb al ontdekt dat als je een van de 12!!! netwerkschijven ontkoppeld, dan komt de USB-stick er wel probleemloos op.
Dus: Als je geen administrator hebt en veel netwerkschijven, kijk eens goed hoe je dat probleem moet oplossen, koppel desnoods een netwerkschijf los.

Ik heb het toen aan 18¤ gekocht, maar nu kosten die al zo'n 11¤. Ik vind dit nu (en toen ook eigenlijk al) een zeer mooie prijs voor zo'n goede USB-stick, zeker waard om te kopen als je de hele tijd toch dezefde bestanden hebt en die alleen maar vervoert en overal gebruikt.

Een heel mooie en handige USB-stick met een mooie leessnelheid, enkel spijtig van de schrijfsnelheid.
Ik raad hem toch al zeker aan indien je het niet constant gebruikt als bestandenoverzetter.

Edit: Ben hem spijtig genoeg kwijt geraakt op school. En nieuwe gekocht :-)

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Micro U3 2GB Zwart?

ik heb der ook een paar liggen thuis, maar heb je met zon progje van sandisk site geformat naar een normale usbstick.
het is wel mooi, maar niet voor mij geschikt

progje is te vinden op site van Sandisk dacht ik mochten mensen er belang bij hebben
Je kan trouwens ook je eigen U3 software maken van vaak gebruikte programma's :)
Ten minste als dat programma niet gebruikt maakt van het windows register en alle je alle bestanden in een map kunt plaatsen en als het programma dan start kun je er een U3 software programma van maken zie de onder andere op http://u3.wpoi.nl/zelf_u3_software_maken.php voor de howto.
Succes. ;)

Maar ik zou ook iedereen wel zo'n stick willen aanraden aangezien je veel programma's kan gebruiken opschool hebben we Internet Explorer 6 en die geeft altijd script fouten en dan meestal wel zo'n 100 achter elkaar waardoor je het altijd weer via taakbeheer moet afsluiten. Met Firefox heb ik nooit last van die rare foutmeldingen. :Y)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 19 april 2008 17:09]

Nette review, klasse!

Ik heb zelf de 1GB variant sinds een jaartje of 2 geloof ik. Gebruik em heel intensief en hij werkt nog perfect. Belangrijk ook dat het schuifmechanisme goed blijft werken. U3 is sowieso ideaal. ;)
Ik kan er over mee praten. Heb zelf sinds 1,5 jaar een U3 Titanium (4gb) omdat ik op 3 locaties mijn spullen moet kunnen benaderen. Hij is in deze tijd al 2 maal in de was geweest en heeft dit overleeft. Ook is de usb aansluiting behoorlijk verbogen geweest door een ongelukje, maar dit heb ik ook makkelijk kunnen herstellen (gewoon terug kunnen buigen).
Die Vista support is pas sinds de laatste update, daarvoor werd deze niet herkend in Vista. Wel een goeie zaak dat ze hier mee bezig zijn dit te ontwikkelen.
Ik heb ook de U3 stick van Sandisk en op school hebben wij ook het probleem dat die maar 1 van de 2 virtuele sticks herkend.
Alleen is dit bij ons op te lossen door de USB stick in de computer te doen voor dat je hebt ingelogd en dus voor dat die naar netwerkschijven zoekt.
Dan werkt het bij ons wel misschien lukt dat ook bij jouw. :)
In ieder geval een prachtige review. _/-\o_
Werkt bij mij, maar dan pakt die altijd mijn G-schijf af, en de G-schijf is net het schijf dat ik nodig heb met al mijn persoonlijke dingen, het is de belangrijkste schijf dat er is, maar ik doe altijd de schijf weg die voor de andere jaren is, we hebben daar toegang tot, maar ik heb die niet nodig.

Trouwens, voor iedereen, dank voor de complimenten en ik zie dat ik echt juist gekozen heb voor het merk.
Nette review. Zelf heb ik de 2GB + de 4GB uitvoering, ze zijn niet al te snel maar wel degelijk.
Ik heb dezelfde, maar in Vista doet deze wel moeilijk. Thunderbird werkt bijvoorbeeld niet. Waaraan dat ligt weet ik niet. Ik heb gelukkig geen Vista, dus echt uitgezocht waarom dat zo is, heb ik niet...
Vreemd, ik werk met Vista en beide doen het zonder enige probleem.
Heb er ééntje van 4GB op de kop getikt in de Makro voor 20 euro onlangs. Blij van.
Bij het kopieren van bestanden krijg ik ook redelijke resultaten, bij het kopieren van de harde schijf naar USB-stick heb ik een gemiddelde snelheid van 16MB/sec voor kleine files en zo'n 22MB/sec voor een groot bestand (~ 600MB).
Ik vermoed dat je van USB-stick naar HDD bedoelt.

Schrijven is inderdaad redelijk op het gemakje... Maar ik kom van een usb-stick van 64 MB waarbij het 10 minuten duurde om hem vol te krijgen, dus heb niet echt te klagen. ^^
Zeer nette en uitgebreide review, Zelf heb ik een Datatraveler van Kingston (1GB) hij ondersteunt de USB 2.0 norm en haalt een schrijfsnelheid van 6 Mbps.
ik heb pas geleden dezelfde stick gehaald.
bevalt prima, redelijk snel voor een redelijke prijs.
alleen jammer dat ie net iets te breed is voor sommige kasten >.> front usb kan ik daardoor niet benaderen (gewoon een slecht ontworpen kast imo)
de u3 software maakte me wel aardig boos though, zo erg dak maar alles gedisabled heb op me eige pc.

dat ene programmatje voor u3 had ik dus eigenlijk eerder moeten hebben |:(