Gigabyte GA-EP45-DS4 Review

TERW_DAN 13 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.598 views

Gigabyte GA-EP45-DS4

Pluspunten

• features
  • bouwkwaliteit
  • energiesaving

Minpunten

• S-ATA poorten zitten iets minder logisch als er een lange kaart gebruikt wordt in het onderste PCIe slot.

Layout Score: 4
Naast de P45 bordjes die ik voor de grote P45review heb mogen bekijken heb ik vorige maand in Taipei nog met een leuk Gigabyte bordje mogen werken, de Gigabyte EP45-DS4.

De Gigabyte EP45-DS4 is een bord met een redelijk uitgebreide featureset.

Socket 775
Intel P45 + ICH10R
16GB memory support (4x 1.8V DDR2 dimm)
1 x PCI Express x16 slot
3x Firewire
2x 1Gb lan met teaming support
7.1 channel audio met SPdif en optical out
2x eS-ATA

Verder heeft het bord een aantal features die vallen onder de durable 2 techniek van Gigabyte, wat een combinatie van lowrds mosfets, ferritcorechokes en solid capacitors is, die het bord een langere levensduur geven en zorgen voor een koeler en zuiniger systeem.

layout

Allereerst de layout van het bord. Achter het PCIe x16 en PCIe x8 slot is genoeg ruimte voor lange uitstekende videokaarten. Het x4 slot heeft wel een stel S-ATA sloten erachter, wat misschien wat onhandig kan zijn als er 3 lange kaarten gebruikt worden. Het x8 en x16 slot zijn PCIe 2.0 sloten die de mogelijkheid bieden voor CrossfireX.
Er is meer dan genoeg ruimte voor zelfs een flinke koeler, doordat er geen grote heatpipes in de weg zitten.
De heatpipes die op het bord zitten bieden meer dan genoeg ruimte voor alle onderdelen, zoals helaas met veel borden niet het geval is, bijvoorbeeld op de Asus P5q3 deluxe en Asus P45 Platinum past een Arctic Freezer 7 niet of maar op 1 bepaalde manier, iets dat niet het geval is op dit bord, wat een goede uitkomst biedt.

Het bord beschikt over een 3tal quickswitches, een powerswitch, resetswitch en cmosclearswitch. Deze lichten mooi blauw op en zijn erg handig om het systeem te gebruiken in een testsetup, waarbij er niet langer gebruik gemaakt hoeft te worden van een losse knop voor op de headers of een schroevedraaier, waarmee ik meestal de PSon kortsloot om het systeem te starten.

Verder heeft het systeem nog een aantal leds. Er zijn leds aanwezig voor de ACPI state, voor de powerfase en een 7tal debugleds. Deze debugleds lichten op op het moment dat een onderdeel niet goed functioneert. Dit zal niet tegen een echte poort80 debugger opkunnen, maar gezien maar weinig mensen die hebben is dit een prima manier om problemen te kunnen achterhalen.

De achterkant van het bord beschikt over alle aansluitingen die al nodig zijn, alleen de eS-ATA poorten zijn hier niet te vinden. Gigabyte heeft de eS-ATA aansluitingen namelijk op een losse bracket meegeleverd. Op deze manier kan gekozen worden welke poorten extern gebruikt kunnen worden. Daarnaast beschikt deze bracket over een stroomconnector, zodat ook makkelijk een losse schijf extern aangesloten kan worden.

installatie

De installatie van het bord gaat vrij eenvoudig. Gigabyte levert op hun driverDVD een easyinstaller mee, waardoor alle drivers in 1 keer worden geinstalleerd. Het enige dat nog handmatig gedaan hoeft te worden is het installeren van de teamingutility.
Verder worden er nog een aantal standaard tools meegeleverd, zoals acrobat reader, winzip en internet security van Norton.

De bios die bij dit bord zit is eveneens erg uitgebreid. Alle opties kunnen gemakkelijk worden aangepast en Gigabyte heeft niet langer de geavanceerde opties verborgen. In de bios is als eerste de MIT, mobo intelligent tweaker neergezet, op deze manier kunnen overclocks direct aangepast worden.
De waardes in de bios zijn nu ook makkelijk aan te passen door ze gewoon in te kloppen ipv door hele lijsten te moeten doorscrollen, het is maar iets kleins, maar bespaart wel de nodige tijd.

De bios heeft de mogelijkhed om te recoveren op het moment dat een overclock te hoog is ingesteld, of dat de vcore te laag is ingesteld. Het kost erg veel moeite om het systeem plat te krijgen.
Ik heb dit bord mogen testen ruim een maand voor de officiele release mogen testen, waardoor ik nog met een betabios werkte. Deze was op veel punten echter al zeer stabiel. De Gigabyte biosengineers hebben gedurende de 2 dagen dat het event duurde 7 biossen uitgebracht om ieder klein bugje eruit te halen. Met de nieuwste bios was het systeem dermate stabiel dat zelfs met een 0.7V vcore het systeem altijd nog wist te recoveren en altijd nog in de bios kon komen.

Dynamic energy saver advanced

Door middel van de Dynamic Energy Saver advanced kan het systeem energie besparen.
Waar Gigabyte met de nieuwe een verschil maakt met andere borden met energiebesparende mogelijkheden is dat het met de DESadvanced prima mogelijk is om te overclocken (of downclocken) en daarnaast het systeem terug te clocken en energie te besparen. Daarnaast kan de DES ook geminimaliseerd zijn werk doen, zodat de util niet altijd open hoeft te staan.

De energiesaver is getest in een aantal verschillende situaties.
De hardware gebruikt is
Intel E4700 2,6GHz Engineering Sample
Ati 3850 512MB
2x 2GB Patriot DDR2
WD2500AAJS 250GB
330W Seasonic PSU
380W Seasonic PSU
1200W Gigabyte PSU

Ik was ook wel eens benieuwd wat een verschil in verbruik zou schelen. Gigabyte had 27 voedingen liggen voor ons om mee te testen, dus nadat ik test met de standaard 1200W voeding had gedaan, was ik benieuwd of het zou verschillen als ik een voeding pakte die een kwart van de stroom kon leveren en daarmee mogelijk een stuk efficienter zou zijn.

De test die gedraaid zijn.
off - systeem als het uitstaat (met stroom erop)
boot - systeem gedurende de boot
idle - systeem in idle
3dmark - 3d mark demo op standaard settings
superpi 1 - 1 instantie 1M superpi
superpi 2 - 2 instalties 1M superpi

Hierbij moet ik vermelden dat de DESadvanced utility nog niet klaar was op het moment van het plugfest, dus dit zijn nog de resultaten met de 'oude' Dynamic Energy Saver.

configoffbootidle3dmarksuperpi 1superpi 2
380W - EP45DS4 EIST + DES2W109W58W130W81W91W
330W - EP45DS4 no EIST no DES2W109W66W138W85W95W
330W - EP45DS4 EIST no DES2W103W59W131W84W95W
330W - EP45DS4 EIST + DES2W103W57W125W81W90W

Wat als eerste opvalt is dat de DES best aardig werkt en icm EIST toch de nodige Watts kan besparen. Een andere leuke conclusie die te trekken is is dat het kiezen van een juiste voeding niet onverstandig is. Het verschil kan toch oplopen tot een twintigtal atts verschil tussen een 1200W en 330W voeding. Veel mensen kopen tegenwoordig snel een 800W voeding of zelfs een voeding die meer dan 1KW kan leveren, terwijl dit in veel gevallen niet eens nodig is.

De conclusie die ik kan trekken over dit bordje is dat het een prima bord is tegen een leuke prijs. Wil je meer features dan kan de DS5 of DQ6 een oplossing bieden, al richten die zich op een totaal ander prijssegment.

Heb jij ook een Gigabyte GA-EP45-DS4?

Leuke review. Mooie aanvulling op je round-up. Ik heb het gevoel dat deze kaart een stuk hogere prijs/kwaliteitsverhouding heeft dan de DQ6, die toch gauw een 50% duurder is. De featureset en OC-mogelijkheden (voor zover beschreven) vind ik zeer acceptabel voor de prijs (misschien m.u.v. de SATA zie hieronder)

In tegenstelling tot wat je bij de featureset suggereert, moeten (interne) SATA-aansluitingen opgeofferd worden voor de e-SATA-aansluitingen. Als dat zo is dan kan nik me voorstellen dat de 6 SATA-aansluitingen aan de krappe kant kan is.

Heb je al bewijzen dat het durable-2 systeem werkt? Tot nog toe is het toch nog te nieuw om van een echte track-record te kunnen spreken? Dus de toekomst zal uit moeten wijzen of het waar is wat GygaByte beweert.

Welke koeler had je hier op staan. Het is in ieder geval zeker geen 7 Pro waaraan je refereert in je review. Ik vind het overigens onvoorstelbaar dat ze borden op dit niveau maken, met allerlei features voor OC-ers, dat er geen plaats is voor de grote koelers, die automatisch nodig zijn voor die jongens. Gelukkig heeft GigaByte daar blijkbaar wel oog voor gehad.

Van het laatste stukje snap ik niet zoveel. Waarom gaat een systeem meer stroom verbruiken als je er een grotere voeding opzet. Puur omdat de voeding bij die lage belasting minder efficiŽnt is? M.a.w. het systeem blijft precies evenveel stroom verbruiken.... Wat betekent de afkorting EIST?

Zo hier laat ik het bij, bedankt voor de review.
Kwa prijs is de DS4 leuker dan de DQ6, al heeft de DQ6 wel een berg meer features, en heeft die niet 3, maar 6 jaar garantie, daar betaal je natuurlijk ook wel een beetje extra voor.
Wat ik mooi vind aan Gigabyte is dat ze toch zeer featurerijke borden in alle segmenten hebben. Het top segment is dan wel ietsje duurder als de concurrentie, maar als je kijkt naar de borden met iets minder features (de DS4 en DS5 bijvoorbeeld) dan krijg je nog heel veel bord voor een hele nette prijs. En wat betreft kwaliteit doet een goedkoper bordje niets onder voor het vlaggeschip.
Ik vind het juist ideaal, je kunt die poorten gebruiken als je het daadwerkelijk nodig hebt, zo niet dan pak je gewoon de interne poorten. Nu heeft de DS4 maar 6 poorten, maar als je 1 optical en 3 hdds hebt kun je nog makkelijk 2 eS-ATA poorten gebruiken.

Voor mijn doen is 6 ook aan de krappe kant hoor, dat zal ik nooit ontkennen, mijn keuze valt dan eerder op een DS5, gezien die meer poorten heeft. Maar met de DS4 kun je prima uit de voeten als je geen belachelijke eisen hebt mbt storage.
Voor wat betreft de energiebesparing kunnen we al zien dat het werkt, de levensduur moet voornamelijk door de tijd uitgewezen worden. Tot nu toe heb ik nog geen bord gezien met UD2 erop dat defecten had aan elco's of mosfets. Dus je hebt idd gelijk, de toekomst moet het uitwijzen, maar ik geloof wel dat het klopt, want anders zouden de andere grote mobobakkers ook niet dezelfde kant op zijn gegaan en hun eigen varianten erop gebruiken.
Dit was een Gigabyte G-Power, die haddden ze daar voor ons liggen. De AF7pro waar ik het over heb is degene die ook gebruikt wordt in de review, dus vandaar dat ik die aanhaalde. Daarbij heeft dat ding nog een iets grotere footprint dan deze gebruikte G-Power.
Een voeding is efficienter zodra je dichter bij het max van het verbruik zit. Uit de test is te zien dat je maar 150 Watt gebruikt met deze simpele testsetup, wat maar een heel klein deel is van de voeding. Daarom gaan er de nodige Watts verloren door de inefficientie van iedere voeding. Het systeem op zich verbruikt evenveel (het gedeelte NA de voeding zeg maar), de verschillen tussen de voeding zijn te verwijten aan de stroom die verloren gaat en dus omgezet wordt in warmte.
Ik vroeg me altijd af of het veel uitmaakte en als ik een 1200W en 330W voeding naast elkaar kan leggen ga ik dat gelijk proberen natuurlijk :)

EIST staat overigens voor Enhanced Intel SpeedStep technology. De manier van Intel om de cpu wat terug te clocken op het moment dat het systeem in idle draait (door de MP wat naar beneden te zetten).
http://www.intel.com/cd/c...er/asmo-na/eng/203838.htm hier is er nog genoeg over te lezen op de Intel pagina.
Interessant bordje Danny.
Zoals je weet heb ik je al verteld dat ik benieuwd was naar je bevindingen.
Nu kan ik mijn lijstje met onderdelen voor de volgende PC gaan updaten naar zo'n P45 plank ;)

Ik zie dat je je tijd met name hebt gespendeerd aan het onderuit krijgen van het systeem.
Maar je hebt vast wel door de tweak opties gekeken als ik de review zo lees. Bijvoorbeeld:
Waar moet ik aan denken als ik dit lees?
Met name "geavanceerde opties" klinkt erg leuk, maar ik heb maar vaag een idee wat het inhoud.
Klinkt als een primeur. Hoe moet ik MIT zien? Als een soort overclock-profiler? Zoals Abit volgens mij al een tijdje heeft.
Voorheen was het zo dat je eerst dmv CTRL+F1 bij de timings moest komen, echt behoorlijk vervelend en omslachtig. Dat hoeft nu niet meer.

MIT zit al heel lang op de borden, al stond het voorheen ergens onderaan.
Ik heb inmiddels de andere review op de FP gelezen (http://core.tweakers.net/...-1-gigabyte-ep45-dq6.html).
Daarin werd het princiepe van MIT me duidelijk. Lijkt me inderdaad tamelijk handig, alles lekker bij elkaar :)
Leuke review, zoals gewoonlijk :) spijtig dat overclocken nog geen optie was en vandaar een gemis in deze review :)
Overclocken was op zich wel een optie, maar daar heb ik me in die 2 dagen gewoon niet mee bezig gehouden. Mijn doel was juist om het systeem op z'n gat te krijgen door simpel wat instellingen in de bios te doen, iets waar ik een vrij zware dobber aan had, wat iedere keer als ik dacht dat ik een bugje gevonden had, dan was er al een nieuwe bios uitgebracht :P
Welke voeding heb je gebruikt? niet goed gelezen..
Aha seasonic mooi :)
Mijn inmiddels wat oudere Tagan 480 U22 geloof ik gebruikt tot 24 14 watt in shutdown (off) mode, ik heb namelijk een power sensing standby schakelaar die dus niet uit gaat zonder de harde off switch achterop te gebruiken.
De specificaties van energy plus voedingen geven ook niet (voor zover gekeken) aan wat de "off" consumtpion is..

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 16 juni 2008 00:20]

Nette review! Top dat je vergelijkende waren had om mee te testen. Ik zelf draai met voorkeur Asus moederborden omdat ik daar weinig problemen mee heb.. Hoe zit het met de betrouwbaarheid/durability van een GB moederbord?

Verder lijkt me inderdaad dat een 1KW voeding een gigŠntische overkill is voor zo'n systeem en je het met een 430Watt ook makkelijk af kunt. :P
De betrouwbaarheid is meer dan uitstekend te noemen. Ik draai nu al jaren enkel op Gigabyte bordjes en heb pas 1 keer een echt defect bord meegemaakt (dat niet te wijten was een een blikseminslag). Asus heb ik extreem slechte ervaringen mee, dus die ontwijk ik liever. Iets dat ik ook al wel gezien heb in de P45 review van de Asusjes die ik hier nu heb liggen, vergeleken met die Gigabyte. Echt slecht is het niet, maar Gigabyte blijft beter.

Een 1KW voeding is dikke overkill, het idee was alleen dat iedereen zijn eigen hardware mee mocht nemen naar het plugfest. Dus als je een flinke crossfire setup gaat bouwen en er veel meer aanhangt dan wat ik heb gedaan dan zal 1200W eerder nodig zijn natuurlijk. 330W was meer dan voldoende, en dat was de lichtste voeding die ze er hadden liggen. Anders had ik ook gewoon een test gedaan met een 150W voeding namelijk :)
Erg uitgebreide en mooie review, na het te hebben gelezen zou ik hem bijna meteen gaan halen. Ik hou dit bordje zeker in gedachten als ik weer wil upgrade/vervangen.
Wat heb je dan als huidig plankje? Ik ben namelijk met wat benches bezig, maar de P45 chip op zich valt tegen (dat op zich losstaat van het moederbord). Dus als je een P35 hebt dan is het bijna de moeite niet waard ;)
In welk opzicht valt hij tegen? Ik heb nu een P35C-DS3R, ben van plan de EP45-DS3 te halen; is dat het waard? Ik heb in ieder geval nu behoefte aan meer USB poorten (zit nog met de rev 1.1., die er 8 heeft) en verder OC't mijn bord niet echt goed (max. ongeveer 430 FSB zonder problemen, bij 500 geeft hij met +0.3 op de FSB nog problemen.)
De P45 valt tegen in zoverre dat hij niet veel sneller is dan de P35, in sommige gevallen zelfs niets sneller. Je hebt wel wat voordeel zoals PCIe 2.0 en 1600MHz FSB, maar niet echt grandioze vernieuwingen.

Dus mocht je huidige bord voldoen dan zou ik niet upgraden, omdat je er niet veel in snelheid mee zal winnen.

Voldoet je huidige bord niet dan zal een P45 bord zeker goed zijn. De chip is immers zeker niet slecht en het OCed mogelijk ook wat lekkerder (dat heb ik nog niet getest), maar is gewoon niet veel sneller.

de DS4 OCed op zich prima (ik heb het zelf niet gedaan, maar op het plugfest waren er zat mensen mee bezig). Al hadden de echt die-hard OCers een DS5, maar op zich scheelt dat enkel wat in features.
lol..... Azerty geeft aan dat er maarliefst 3 pci x16 sloten op zitten:

Ik wilde daar dit moederbord aanschaffen om er 2 HD4850's in crossfire in te hangen.....

Iemand nog suggesties voor een alternatief in dezelfde prijsklasse? :)
Vergeet het maar, 3 x16 sloten ga je niet vinden :P. Wil je 2 x16 sloten ben je op de X48 aangewezen (Gigabyte X48 DQ6 is heel leuk. productreview: Gigabyte GA-X48-DQ6 review door Terw_Dan). De P45 heeft geen 2 x16 sloten, dus zul je het altijd met 1 x16 en 1 x8 meoten doen.
Fysiek zijn het wel x16 sloten, maar het aantal lanes is wel minder. Daar moet je inderdaad altijd even voor uitkijken. Heb dit bord nu ook 6 a 12 maanden. Overclocken ging eerst moeizaam, maar uiteindelijk toch gelukt. Nu loopt de boel al maanden probleemloos, geen vastlopers, of BSOD. Mooi bord.
mooie review, duidelijk voor iedereen wat te vinden (op overklocken na, maar daar zijn anderen wel mee bezig geweest).
voor mij is het duidelijk dat dit bord voor mij de beste prijs/kwaliteit heeft voor wat ik zoek.
voorlopig zijn deze borden nog ruim voldoende aangezien DDR3 nogal duur is en Intel al aan heeft gegeven tot ver in 2009 goede procs uit te brengen
mooie review van dit bordje
denk dit bordje ook te gaan kopen samen met een HD4870
heb op dit moment een enermax 485 Watt moet voldoende zijn
heeft het ook nog zin om in de toekomst er nog een HD4870 bij te zetten of maakt dat niet meer zoveel verschil met 1x16 en 1x8
en heeft het nog voordeel om er een quad q6600 op te zetten of toch beter een dual core
ben niet van plan om te overklokken of misschien een klein beetje
is 485 watt voldoende voor 1 HD4870 of misschien 2
het zijn eigenlijk allemaal beginners vraagjes wat betreft de nieuwe p45 bordjes
Hoe groot het verschil is met x8 en x16, of 2x x8 op dit bord weet ik niet (ik heb nog geen CF getest). Of 2x x16 nodig is voor die dingen weet ik zo niet, misschien interressant om eens te gaan bekijken. Eens kijken of ik ergens 2 4870s vandaan kan toveren :)
Nee een HD4870 heeft 500watt minstens nodig (staat op de doos). Ik heb zelf een corsiar 520 watt voeding en de videokaart geeft steeds aan dat ie te weinig stroom krijgt. ( zitten 4 ledjes op ). Dus ik haal een CoolerMaster Real Power M700. Want dan kan ik er nog even mee voor met oc' en en miss in de toekomst een 4870x2.