Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

wouter143 30 april 2013, laatste update op 9 mei 2013, 717 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Kwaliteit scherm
  • Behuizing
  • Snelheid
  • Camera (software)
  • Infrarood
  • Accuduur
  • Geluid

Minpunten

• Waar is de mail-widget?
  • Blinkfeed
  • Facebook integratie iets te rigoreus doorgevoerd
  • Maar 4 android homescreens
  • (Gaps in de behuizing)
  • (dode / luie pixels)

Ik was, samen met 24 andere Tweakers een van de gelukkigen die op donderdag 4 april bij de HTC One event aanwezig mochten zijn. Tweakers had samen met HTC een mooi programma opgesteld voor deze avond, waarvoor mijn dank natuurlijk:
- Een hoogculinair all-you-can-eat chinees buffet
- Een presentatie over de hoogtepunten van Tweakers zelf, gegeven door Wilbert de Vries
- Een presentatie over de HTC One, gegeven door Mark Moons en Thomas Rodrigues van HTC

Hierna mochten we zelf ongeveer 3 kwartier aan de slag met de HTC One. Deze moesten we echter na 3 kwartier weer inleveren. De eerste ervaring die ik deze avond heb opgedaan heb ik onder het kopje “Eerste indruk” geplaatst.
Enige tijd later kreeg iedereen die op deze avond aanwezig was een gloednieuwe HTC One toegestuurd. Hierover heb ik een uitgebreidere review geschreven, die ik hieronder heb geplaatst.
Even voor de duidelijkheid: Ik gebruik nu zelf een HTC One X, waarop ik zowel HTC’s eigen software heb gedraaid, en de laatste tijd vooral custom ROMs (zowel gebaseerd op Sense als gebaseerd op “stock android”). Ik zal dan ook veel vergelijkingen maken met dit toestel.

Tevens is dit mijn eerste review, dus (opbouwende) kritiek is altijd welkom.

HTC zelf legde in de presentatie de nadruk op een aantal punten waarop de telefoon duidelijk anders (beter, volgens henzelf) was dan andere telefoons:
- De camera, met HTC Zoe
- De behuizing
- HTC Blinkfeed
- HTC Boomsound
Ik zal op deze punten dan ook terugkomen.

Uiterlijk

Bij het uitpakken van de telefoon springt als eerste het prachtige design in het oog. Natuurlijk is design altijd een persoonlijk iets en kan je daarover discussieren, maar ik vind hem persoonlijk mooier dan bijvoorbeeld de Sony Experia Z. De HTC One is namelijk iets minder hoekig dan de Z, en zeker de aluminium behuizing voelt supergoed aan. Qua afmetingen is hij iets groter dan zijn voorloper, de HTC One X. Dit merk je in het gebruik echter bijna niet. Het scherm is met 4,7” even groot dan die van de One X. Aan de achterkant is het toestel iets afgerond waardoor deze erg fijn in de hand ligt. De camera ligt helemaal verzonken in de behuizing, zodat je geen bulten aan de achterkant hebt zitten. Onder het scherm zitten 2 hardware knoppen, namelijk “terug” en “home”. Het ontbreken van de “menu” knop vind ik zelf een gemis, omdat bij een groot aantal apps een grote zwarte balk onderin het scherm wordt getoond met de menuknop erin. Bij het uitkomen van de One X was er ook geen hardwarematige menuknop aanwezig, echter kon in een latere softwareupdate de recente apps-knop gebruikt worden als menu knop. Raar dus dat ze hem nu weer weg hebben gehaald. Tussen de 2 knoppen in zit het HTC-logo, wat niet als knop gebruikt kan worden. Verder zit er nog een micro-USB aansluiting aan de onderkant (de meest logische locatie naar mijn mening) en een 3,5mm jack aansluiting aan de bovenkant. Wat verder opvalt is dat de aan/uit knop aan de linkerbovenkant zit. Bij de One X zat deze aan de rechterbovenkant, waar deze toch wat beter bereikbaar was.

Innerlijk en nieuwe software

Na het aanzetten van de telefoon krijg je eerst een aantal menu’s in beeld om de telefoon in te stellen en je accounts (google, e-mail, etc) te koppelen, zoals dit standaard is bij Android. Hierna kom je terecht in je startscherm en kan je aan de slag. n van de eerste dingen die opvallen als je met de telefoon aan de slag gaat is het prachtige scherm. Vooral als je n van de meegeleverde landschapsfoto’s als achtergrond instelt zie je pas hoe mooi en scherp het scherm echt is. Ook kleuren spatten van het scherm af. Ook bij het bekijken onder een hoek blijft het scherm goed presteren, zij het alleen dat de helderheid iets afneemt.
Wat verder opvalt is de snelheid. Menu’s en apps openen in een fractie van een seconde, en ook het scrollen door de verschillende pagina’s gaat zonder enige vorm van vertraging. De tijd dat Android langzaam en laggy was is nu echt voorbij!
Voor de kenners van HTC telefoons is veel herkenbaar. De menu-indeling bijvoorbeeld is groterdeels hetzelfde als bij de HTC One X en zijn voorganger. Ook de standaard Android menu’s zijn aanwezig.
HTC heeft echter ook een aantal punten aangepast in vergelijking met de vorige versie van sense (zoals gevonden op de One X):
  • Blinkfeed. Dit is een verzameling van al je nieuwsfeeds op n homepagina. Eerste indruk hiervan: erg onoverzichtelijk, en bovendien niet uit te zetten. Hier kom ik nog op terug.
  • Naast blinkfeed maar 4 extra android homescreens in te stellen. Zelfs op de HTC Desire kon je meer schermen instellen, echt een misser dus in mijn ogen.
  • In de gallery komen nu ook alle foto’s van je facebook vrienden voorbij.
  • App drawer is iets overzichtelijker, maar scrollt weer verticaal ipv horizontaal, zoals google het zelf ook doet vanaf Android 4.0.
  • Nog steeds geen “shortcuts” voor wifi, bluetooth, gps etc in de notificatiebalk. Iedere andere fabrikant doet dit al, en ik vind het ontbreken hiervan echt een gemis.
  • Mail widget is verdwenen. Nog een misser, omdat ik de widget uit sense 4 erg fijn vond werken. Waarom deze weg is gehaald snap ik dus helemaal niks van.
  • De “battery usage” optie is aangepast. Naast dat deze veel onoverzichtelijk is dan die van stock android, kun je nu ook niet het energiegebruik van het scherm apart zien. Ook de tijd dat het scherm aan heeft gestaan kan je niet terugvinden. Erg jammer.
Aan het eind van de avond ging ik toch met een positief gevoel naar huis. Ondanks een paar rare keuzes van HTC is het toestel zelf echt prachtig. Ik was dus erg benieuwd naar het toestel wat mij uiteindelijk toegestuurd zou worden om de nieuwe features nog eens uitgebreid te testen.

De HTC One

Scherm

Ik gaf het in mijn eerste ervaring al aan als n van de grootste pluspunten van de One: Het scherm. Ikzelf vind de kwaliteit van het scherm n van de belangrijkste eigenschappen van een telefoon, aangezien je hier heel de dag tegenaan kijkt. Ik heb zelf geen geavanceerde apparatuur of kennis om het scherm aan uitgebreide testen te onderwerpen, hiervoor verwijs ik je naar de review van Tweakers zelf.
Zoals al eerder aangegeven, het betreft dus een 4,7” Full-HD (1080p) scherm. Bij de One X (4,7” HD (720p)) kon ik al bijna geen individuele pixels onderscheiden, dus ik vroeg me af of Full-HD wel echt een toevoeging zou zijn. Ik kan nu met overtuiging zeggen dat dit zeker wel het geval is. Plaatjes lijken ng scherper, en als je de telefoons naast elkaar legt zijn de verschillen goed te zien.
Wat verder opvalt is dat het scherm erg fel is, op volledige helderheid is het echt een lichtbak. Dit maakt het scherm in fel zonlicht nog goed leesbaar.
n nadeel wat ik tot nu toe heb ontdekt is dat ik een paar luie / dode pixels in mijn scherm heb. Hoewel je dit bij een perfect toestel niet hebt, en je hier dus eigenlijk niet op mag oordelen, ben ik blijkbaar niet de enige met dit probleem. Als je dit toestel in huis haalt is een controle altijd verstandig dus! Er mag echter nog wel bijgezegd worden dat het scherm zoveel pixels telt dat de paar dode pixels bijna niet opvallen. Het is tot nu toe nog niemand behalve mijzelf opgevallen.

Behuizing

Ook over de behuizing is al het nodige gezegd. De aluminium unibody behuizing zou n van de sterke punten van de One zijn. Ikzelf vind de behuizing erg mooi. Hij ligt fijn in de hand, doordat de telefoon iets bol loopt aan de achterkant. Dit maakt wel dat de telefoon wiebelt als je hem op tafel legt en vervolgens een sms wilt typen. Er wordt wel gezegd dat de aluminium behuizing makkelijk krast, maar dit heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken. Ik gebruik geen hoesje, maar ga wel redelijk voorzichtig met het toestel om. Klein pluspuntje is dat er voor de frontcamera ook een glasplaatje zit. Bij de One X was dit niet het geval, en deze ging dus snel volzitten met gorigheid of stof.
Wat wel een veelvoorkomend probleem is bij de behuizing is dat tussen de speakergrill en de bovenkant een kleine spleet zit. Bijna iedereen heeft last van dit probleem (in meer of mindere mate) en HTC heeft al aangegeven dat ze alle toestellen die er last van hebben zullen repareren. Ikzelf heb er geen last van, anderen claimen dat het niet mag kunnen bij zo’n duur toestel. Ook dit is overigens een probleem wat nog niemand is opgevallen die ik de telefoon heb laten zien. In mijn ogen dus niet erg storend.
Al met al geeft de combinatie van het geweldige scherm en de premium behuizing ervoor dat je het idee hebt echt een goed toestel in handen te hebben.

De "gap", waar veel mensen last van hebben

Camera

De HTC One beschikt over een 4-ultrapixel camera. De term ultrapixel houdt eigenlijk in dat de pixels een stuk groter dan zijn bij andere telefooncamera’s. Dit zou betekenen dat de telefoon bij slecht licht betere foto’s maakt dan een 13 megapixel telefooncamera. Wat opvalt is dat de HTC prima foto’s maakt. Verwacht niks spectaculairs, maar dit kan je eigenlijk van geen enkele telefoon verwachten. Waar de meeste mensen denk ik de foto’s van hun telefoon voor gebruiken is voor facebook / twitter. Hiervoor voldoen de foto’s meer dan prima. Een prima eigenschap van de camera is ook dat hij razendsnel foto’s maakt, het is echt aanraken en de foto is gemaakt. Ook qua camerasoftware zitten er wat leuke features bij, waaronder de “Zo” functie.
Als je deze knop aanzet maak je in plaats van een foto een klein filmpje van 2.6 seconden, samen met 20 foto’s. Je kan hier vervolgens de beste foto uit selecteren of verschillende nabewerkingen op uitvoeren. HTC heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid toegevoegd om bewegende objecten van een foto weg te laten halen, bijvoorbeeld als er net een fietser langsfietst terwijl jij een Zo-foto aan het maken bent. Ook kun je bij een groepsfoto voor ieder persoon een andere frame selecteren, zodat iedereen lacht op de foto. Het klinkt allemaal als kleine dingen, maar ik merk dat ik steeds vaker een Zo foto maak in plaats van een gewone foto. Het neemt praktisch geen extra tijd in beslag en je kunt steeds de beste beelden selecteren.

Accu
De accuduur beoordelen is lastig. Ik heb geen geavanceerde tests uitgevoerd zoals Tweakers zelf dat wel heeft gedaan. Echter gaat mijn telefoon bij gemiddeld gebruik makkelijk een hele dag mee, en dan heeft hij 's avonds nog ca 40% batterij over. Ik ben dan wel heel de dag in een gebouw waar ik slechte ontvangst hebt, wat dus extra batterijdrain met zich meebrengt. Afgelopen weekend heb ik de telefoon van zaterdagochtend 11.00 tot zondagavond 23.00 van de lader gehad. In de tussentijd dit 2 1/2 uur het scherm aangehad, waarvan 3 kwartier bestond uit toilet-gaming. wifi was bijna constant aan en ik heb hierbij bijna 25 minuten naar bluetooth audio geluisterd. Al met al een best indrukwekkende score zou ik zeggen.

Accugebruik

Geluid

n van de eigenschappen die de HTC One zou onderscheiden van de concurrentie is het geluid. Dit komt door de sterospeakers die HTC aan de voorkant van het toestel heeft geplaatst, in combinatie met het gebruik van Beats audio. Ik moet zeggen, het geluid wat uit de telefoon komt is echt geweldig. Ik vroeg mezelf in het begin wel af wat nu werkelijk de toevoeging was van erg goed speakergeluid, omdat ik meestal muziek luister via mijn koptelefoon, maar toch is het daadwerkelijk een goede toevoeging. Iemand een filmpje laten zien, maar ook je beltoon en je alarm ’s ochtends is een genot om te luisteren, je zou bijna vergeten je telefoon op te nemen.
Waar HTC ook aan heeft gedacht zijn de microfoons. Door speciale technieken in de microfoons toe te passen zou de One in staat zijn om hard geluid goed op te nemen, zodat je bij concerten ook goede opnames kan maken. Ik heb dit niet getest, dus ik kan er zelf niks over zeggen, maar anderen zijn er erg positief over.
Wat daarbij ook erg goed werkt is telefoneren in drukke en lawaaierige ruimtes. Ik heb een aantal keer mijn vriendin gebeld terwijl ik op het perron stond en er een trein langsreed. Ik kon mezelf bijna niet meer verstaan, terwijl mijn vriendin bijna niks meekreeg van de trein die langsreed. Ook met stevige tegenwind op de fiets ben je nog prima verstaanbaar voor de andere partij. Dit vind ik zelf toch wel een belangrijk pluspunt, gezien veel mensen deze telefoon toch primair zullen kopen om te bellen.

Blinkfeed

Ik gaf het eerder al aan, HTC heeft met blinkfeed een manier toegevoegd om al je favoriete nieuws-items samen met je twitter en facebook op n homescreen te tonen. Op zich klinkt dat leuk, maar ik was er toch sceptisch over. In de praktijk is het niet alleen onoverzichtelijk, het werkt ook nog eens slecht. Je krijgt namelijk niet alle nieuwsberichten of facebookberichten te zien, maar alleen een selectie. Of dit een bug is of een feature is me nog niet duidelijk, maar het maakt Blinkfeed in mijn ogen totaal overbodig. Op zich niet erg, als ik het netjes uit kan zetten. Ook dit is echter onmogelijk, het blinkfeed startscherm blijft altijd staan. Ik vind dit echt een misser. Je kan naast je Blinkfeed homescreen namelijk maar 4 andere Android homescreens maken. Ik hoop dat HTC dit wel mogelijk gaat maken door middel van een software-update. Wat natuurlijk ook kan is een andere launcher installeren.

HTC Blinkfeed homepage. Onoverzichtelijk en incompleet

HTC TV

HTC heeft bij de One nog een leuke feature toegevoegd, namelijk een infrarood zender. Hiermee kan je verschillende infrarood devices bedienen. HTC levert hiervoor de standaard-app HTC TV mee. Hiermee kan je instellen wat voor TV, settopbox en geluidsinstallatie je hebt, waarna je deze kan besturen met de mobiel. Het instellen hievan is een fluitje van een cent, gewoon je merk apparaat opgeven en klaar is kees. Bij het opstarten van de HTC TV app krijg je gelijk een programmagids in beeld, waarna je kan aangeven wat je wilt bekijken. Voor mij is dit ook wel een handige toevoeging, want ik gebruikte de afstandsbediending van de TV en mijn geluidsset alleen voor het aan en uit zetten. Deze afstandbedieningen kunnen nu in een la worden opgeborgen.
Ook kunnen andere ontwikkelaars deze functie gebuiken in hun apps. Dit betekent dus dat er misschien binnenkort wel een app verschijnt waarmee je alle infrarood bestuurbare dingen zou kunnen besturen.

Media Link HD

Als leuke extra kregen wij een Media Link HD bij ons toestel. Dit apparaatje kan je aansluiten op de TV middels een HDMI kabel, waarna je beeld kunt streamen van je One naar je TV. Dit werkt simpelweg door met 3 vingers naar boven te swipen, ongeacht wat je op dat moment aan het doen bent op je telefoon. Youtube fimpje aan het kijken? Swipe met 3 vingers en heel het huis kan meegenieten. Vakantiefoto’s laten zien? Swipe met 3 vingers en heel je familie kan meekijken. Het is een leuke feature, maar wel n die ik niet vaak gebruik. Ik zou echter zelf niet zo snel 85,- neertellen voor een Media link HD.

Al met al moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de nieuwe telefoon van HTC. Qua hardware is het werkelijk een prachtig en razensnel apparaat, dat werkelijk wat meer te bieden heeft dan de concurrentie, naar mijn mening dan natuurlijk. Qua software is er nog wel wat te verbeteren, maar veel van deze punten kunnen opgelost worden in software updates ofwel door een andere launcher te installeren.
veel mensen klagen over het feit dat de telefoon geen verwisselbare accu heeft en geen sdkaartlezer. Dit is voor mij echter geen issue, de accu gaat lang genoeg mee, en 26GB geheugen is voor mij meer dan genoeg, en ik heb er veel muziek op staan.
Ik kan deze telefoon dan ook zeker aanraden aan iedereen die aan het kijken is naar een nieuwe telefoon.

Indien ik nog nieuwe, schokkende ontdekkingen doe over het toestel zal ik de review ook aanpassen.

De HTC One vs de HTC One X

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?