TP-Link TL-WA701ND Review

_ferry_ 29 april 2013, 2.090 views

TP-Link TL-WA701ND

Pluspunten

• Niet duur
  • Prima te configureren
  • 5 verschillende toepassingen

Minpunten

• Voor mij geen.

Ik moest voor een familielid een verbinding leggen naar zijn schuur. Helaas wilde een setje powerline adapters niet werken, mogelijk door de 3 fases en onderlinge afstand.
Maargoed, internet moest er toch komen, dus dan maar via wifi proberen de afstand te overbruggen.

Eerdaags ga ik het plaatsen. Maar ik heb net de configuratie alvast gedaan. Dat ging snel, je kunt kiezen uit 5 opties:
AP modus, (gewoon access point)
Multi-SSID modus (access point met max. 4 verschillende SSID/security settings)
AP Client-modus ( soort van wireless adapter voor bedraad apparaat)
Repeater-modus ( simpele repeater voor vergroten van de dekking)
AP+ Bridge Mode ( vergelijkbaar met de Client mode, maar fungeert tevens als AP)

Aangezien ik ook de http://tweakers.net/price...tl-wa730re/specificaties/ heb gekocht gebruik ik die als access point op de plek waar internet aanwezig is. Voor het prijsverschil (of de afwezigheid daarvan) kun je net zo goed 2x dit type kopen, de wa730 heeft maar 2 functies, en is qua hardware volgens mij hetzelfde. Dacht eerst dat ik zo'n repeater juist nodig had, maar deze access point heeft alles al in 1!

De WA701 gebruik ik dan met de client of AP+bridge functie, beide zorgen dat je bedrade netwerk zich voortzet via de draadloze brug. Aangezien er bij mij maar 1 apparaat aan komt te hangen en WiFi op die plaats niet nodig is is de Client mode afdoende.

Andersom werkt het geloof ik niet, als ik de WA701 aan de router hang en de WA730 als AP of repeater instel, met daaraan mijn laptop, krijg ik geen verbinding.
Verdere specs/ervaringen kan ik nog niet geven, bereik weet ik ook nog niet, maar het ziet er naar uit dat hij tamelijk meer bereik heeft dan mijn experiabox. Dus misschien hang ik er thuis ook nog wel 1 op voor sneller WiFi en betere dekking :)

Heb jij ook een TP-Link TL-WA701ND?

Thanks voor de review, ik zoek nog een goed accespointje om op meerdere plekken in huis te plaatsen, wat ik nu nog moet uitzoeken; is het mogelijk 1 SSID door heel het huis te gebruiken, op meerdere kanalen zodat de wifi nooit "onderbroken" word als je tever bij de eerste weg bent (op 1e verdieping terwijl je verbonden was met de begane grond AP ) Nogmaals bedankt :)