Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook XE303C12-A01NL Review

Hermanleen 29 april 2013, 7.223 views

Samsung Chromebook XE303C12-A01NL

Pluspunten

• De (kleine) batterij gaat ongeveer 5 uur mee
  • Mat scherm, ideaal voor buiten
  • De opstarttijd is bijna nul
  • Wordt niet warm
  • Heel redelijk toetsenbord

Minpunten

• Met 300 euro stevig aan de prijs. De USA prijs van 250 dollar (!) is realistischer
  • Goedkope plastic behuizing
  • Toetsenbord is qua indeling wennen
  • Batterij is niet vervangbaar

Een week geleden gekocht, en waarom eigenlijk? Ik heb een Android tablet voor snel even internetten, mailen, spelletjes, en een 15,6 inch laptop voor het wat zwaardere of langduriger werk en administratief werk.
Ik heb daarnaast nog een bijna niet vooruit te branden Win7 netbookje dat ik gebruik om wat mee te experimenteren (dual boot met linux), of om zaken te downloaden die ik niet meteen op mijn "produktie" pc wil hebben.
Dus... waarom dit Chromebook? Deels uit nieuwsgierigheid, en omdat ik toch merk dat ik vaker naar het netbookje grijp voor langduriger internetten, ten koste van de grote laptop. Wat me uiteindelijk over de streep heeft getrokken is dat je de mogelijkheid hebt Ubuntu ernaast te installeren als Chrome os niet bevalt. Dit Chromebook heeft een wat groter scherm dan het netbook; 11,6 inch is eigenlijk een ideaal formaat voor op schoot in de bank. Daarbij wordt het apparaat nauwelijks warm en is de opstarttijd te verwaarlozen.

Heb jij ook een Samsung Chromebook XE303C12-A01NL?

Grootste nadeel vind ik het gemis van een ethernet poort, want als wifi uitvalt dan kun je niets meer. Als ik draadloos internet heb ik veel meer uitval van de verbinding. Met draad heb ik hier nooit last van en het is nog eens sneller ook :)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 30 april 2013 06:34]

Misschien toch eens naar je apparatuur kijken, ik heb nog nooit uitval van wifi gehad (tenzij de hele verbinding eruit ligt). Ethernet draad gebruik ik alleen op het werk, waar de wifi wel hapert.
Ubuntu install kan hier: https://github.com/dnschneid/crouton
Hier met wat extra uitleg, http://www.youtube.com/watch?v=vpDtD4eKBB4

Het mooie is dat dat een chroot omgeving is die het systeem niet vertraagt en je met een keycombo kunt switchen, erg mooi.

Ik werk zelf steeds meer in de browser, kan ook prima.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 30 april 2013 16:26]

Vraagje; kun je op chrome os vmware player of virtual box installeren?
"VirtualBox is a powerful x86 and AMD64/Intel64 virtualization product for enterprise as well as home use."