Belkin Draadloze N modem router Review

Karel11 5 juni 2008, 2.107 views

Belkin Draadloze N modem router

Pluspunten

• Eenvoudige setup met een duidelijke webinterface.De Belkijn F5D8633 inklusief de adapter wordt niet heet zoals vele andere modem routers.Sommige routers moet je een brandblusser paraat houden.

Minpunten

• Firmware update blijft vaag.De huidige update is via de UK site van Belkin te verkrijgen.De "amerikaanse" site heeft geen produkt herkenning.

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb deze modem-router nu 5 maanden in mijn bezit.Hiervoor had ik een Speedouch 716 die regelmatig wegviel.De bereikafstand heb ik nog gemeten.Deze N modem router heb ik gekozen voor de toekomst.
De webinterface is meteen zichtbaar bij het openen in je browser.De belangrijkste gegevens kun je meteen aflezen.Alleen bij het wijzigen van een parameter wordt naar je password gevraagd.Alles staat ook in het Nederlands.
De setup in kinderlijk eenvoudig.Indien jou ISP protocol PPPoA gebruikt is deze modem router een aanrader.In totaliteit heb je 1 minuut nodig voordat je internet verbinding werkt.Kort geleden heb ik een Linksys WAG200G geinstalleerd, wat toch nog te lang duurde voordat alles vlekkeloos werkte.Vooralsnog geen enkele keer meegemaakt dat de Belkin F5D8633 is uitgevallen

Heb jij ook een Belkin Draadloze N modem router?

Deze N modem router heb ik gekozen voor de toekomst.
Wat bedoel je hiermee, de snelheid..... Je moet wel realiseren dat de 802.11 n nog steeds een draft is, die weliswaar naar alle waarschijnlijkheid compatibel zal zijn met de definitieve versie (compatibiliteit is uitgangspunt). Aan de andere kant zakken de prijzen ongeveer per dag, dus een buil zul je je nooit vallen aan je aankoop.

Vind je het een sterk punt dat je zonder aan te loggen direct de belangrijkste gegevens kunt zien? Naar mijn idee maak je het de hacker hierdoor alleen maar eenvoudiger. Aan de andere kant heb ik ook artikelen gelezen dat door een ervaren hacker zelfs een WPA2 / MAC beveiligd netwerk (met onderdrukte SSID) binnen 10 minuten (of sneller) gekraakt is. M.a.w. een veilig draadloos netwerk is een utopie.
Het gemak van een draadloos netwerk is echter zo groot, dat ik in ieder geval dat risico neem (mijn computer is extra dichtgetimmerd, om nog een extra barrière op te werpen).

Tot slot kun je nog wat extra technische gegevens geven. Welke beveiligingen worden ondersteunt, een screen shotje links en rechts, verschillende instelmogelijkheden, enz. Kortom "iets vlees breien aan je review" zoals, een vroegere baas van mij altijd zei :+
Ik had met met Macbook problemen om een betrouwbare Wifi verbiding met deze router op te zetten.
Firmware update moet je idd eerst zelf downloaden vanaf de Belkin website (let op: gebruik een Europese versie, zoals de UK site, en niet de Amerikaanse site). Daarna kan je via de webinterface de Firmware Update uitvoeren.

Niet alle producten, of bepaalde versies van producten, zijn beschikbaar in Europa of Amerika. Het is dus mogelijk dat bijvoorbeeld de F5D8633 niet te vinden is op de Amerikaanse site.

Op de UK site:

//edit: ik moet beter lezen... het gaat om de f5d8633 (ipv de f5d8233)

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 6 juni 2008 12:09]

Ik heb deze router nu ruim een maand...en here jezus
hoe hebben ze deze router in productie kunnen nemen?

A: Ik heb een steeds verbrekende Wan verbinding
B: Ik haal niet de N snelheid wanneer ik de security aanzet
C: Interface is zeeer, maar dan ook zeer slecht
D: Ik heb UPC fiber 60mbit, wanneer ik mijn computer rechtstreeks in mijn modem doe dan haal ik de volle snelheid (upc.nl/speedtest) wanneer ik via de Belkin router ga, haal ik de helft.....
E. support is heel ver te zoeken...ten 1e bel je een 0900 nummer, moet je eerst 3 minuten aan de lijn hangen om vervolgens te horen dat ze niet open zijn...
ook is hun support pagina niet up2date
F. ik heb een nieuwe firmware van de support gekregen, maar daardoor is alles juist verslechterd! FW 3.01.29

Ik raad iedereen af om deze troep te kopen....ik ga nu maar 's op zoek naar een wat duurdere, betere router