Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

dEATHfLOWEr 5 juni 2008, 1.892 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Grote opslagruimte
  • 32MB cache

Minpunten

• 1 v/d 2 schijven DOA
  • Iets minder stil dan ik van Samsung Spinpoint gewend ben
  • Wordt warmer dan door andere vermeld wordt
  • Geen ESD verpakking

Onlangs 2 Samsung Spinpoint 1TB schijven aangeschaft. Deze kwamen binnen in een helder kunststof verpakking. Deed me eigenlijk niet echt ESD veilig aan. Er zat een zakje met 4 schroefjes en een algemene (niet voor dit type specifieke) handleiding bij waarin voor zowel SATA als voor PATA schijven, installatie instructies staan.

Mijn doel was om deze twee schijven op een Asus M2A-MX in RAID te gaan gebruiken. Helaas is dat een groot fiasco geworden. Naar wat later op internet duidelijk wordt, blijken deze schijven niet goed te werken in een RAID opstelling. Het probleem begon in de eerste instantie al bij het installeren van Windows XP. Na het kopieren van de bestanden, wanneer de grafische installatie zou moeten beginnen, kreeg ik de foutmelding dat hal.dll niet werd gevonden. Ik ben toen opnieuw met de installatie begonnen en toen ging de installatie wel goed. Maar helaas, na enkele uren kreeg ik de melding dat er verschillende dll bestanden beschadigt waren. In de event log van Windows stonden verschillende meldingen dat de NTFS table corrupt was.

Omdat op verschillende plaatsen op het internet mensen met dezelfde ervaringen te vinden waren heb ik de RAID opstelling toen maar weer uit elkaar getrokken en de schijven los geformateerd en ingedeeld. Toen bleek echter dat (ben het nog aan het testen) een van de schijven bad blocks had (zou dit misschien de oorzaak van de RAID problemen zijn?).

Om controller problemen uit te sluiten, heb ik vervolgens de schijven aan een ander systeem gehangen (met een NForce chipset). Maar ook daarmee ging zowel RAID als gewoon niet goed.

Nu ben ik er vrij zeker van dat een van de twee schijven defect is. Ik zal deze retour moeten sturen. Als ik een nieuwe heb ga ik maar weer een RAID opstelling testen (tegen alle ervaringen van andere in).

Overigens haalde ik (getest met de goede schijf) op de AMD sata controller 98MB/sec leessnelheid en in burstmode zelfs 175MB/sec. Schrijfsnelheden heb ik niet getest.

Opmerking over de temperatuur. Ik heb moeite te geloven dat deze schijven maar 35-40 graden blijven. Ik heb geen temperatuur gemeten, maar weet dat ze zo heet worden dat je absoluut niet aan te raken zijn. Dat moet dus ruim boven de 40-45 graden zijn.

Daarnaast vindt ik dat deze schijven aanzienlijk meer geluid produceren dan ik van Samsung Spinpoint schijven gewend ben. Ik heb het dan uitsluitend over seek/read/write geluiden. Die komen duidelijk boven m'n niet al te stille voedingsfan uit.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Tja, dat je schijf DOA is, is natuurlijk heel vervelend maar totaal niet 'geldig' als negatieve eigenschap voor deze harde schijf. Dat is gewoon pech hebben, heel erg vervelend voor jou maar dat kan met elk computeronderdeel van elk merk gebeuren.

Qua temperatuur: "warmer dan wat anderen zeggen". Dat zegt natuurlijk niks. Iedere PC-case is anders en vooral de luchtcirculatie is nooit hetzelfde. Heb je wel een goede airflow? Want het ontbreken daarvan zou jouw temperatuurproblemen kunnen verklaren. Ik heb zelf een Spinpoint F1 750gb en daar kan ik mijn hand wel gewoon op leggen. ;)
Vandaag heb ik eenzelfde schijf binnengekregen. Inmiddels veel bestanden heen en weer gekopieerd en temperatuur blijft globaal zo'n 26 graden (volgens speedfan). Hand(gevoels)matig lijkt dit ook correct. Er hangt overigens wel een 8cm fan voor die draait op zeer lage snelheid. De schijf is verder bijzonder stil, ook bij belasting.

Hoewel ik (nog) niets kan zeggen over de betrouwbaarheid, blijft het opmerkelijk dat deze schijf kennelijk zoveel tegenstellingen kent.

Bijgaand een pic van speedfan, HD2 is het.

[Reactie gewijzigd door Nokinee op 5 juni 2008 21:23]

Ik heb twee 750 GB schijven in raid hangen. Werkt probleemloos. Je raid avontuur zal dus wel goed gaan nadat je een nieuwe hebt ontvangen. Heb voor de rest ook geen problemen qua geluid. Prima schijven. En wat al eerder werd gezegd: Koel je harddisks! Dat is al jaren een aanrader. Voor elk merk.
Bleek uit de serverpark gegevens van Google niet dat koelen nauwelijks invloed had op de levensduur?

Anyway, ik heb 4 Maxtor disks al 3-5 jaar draaien zonder koeling en ondanks dat ze best warm aanvoelen doen ze het nog prima. Uiteraard draaien ze in een server die bijna nooit herstart. Volgens mij is het gewoon ee kwestie van geluk hebben.
Ik heb (een absoluut probleemloze) 750 F1 32 Mb als losse back-up schijf. Dus is niet in RAID geschakeld.

Toen ik de schijf kocht was er probleemzending geweest, waardoor alle schijven in die batch slecht waren of niet werkte (zie o.a. de review van fevenhuis). Ik kocht mijn schijf precies daarna, dus niets gemerkt van problemen. Wel waren er toen ook twee kampen één die zei dat de schijf zeer stil is en één die zei dat dat allemaal wel mee viel. Uit de test van Hardware.info komt overigens ook na voren dat de Samsungs (zowel de 750 GB als de 1 TB) behoorlijk wat geluid produceren (resp. 42 en 42 dB(A) Idle en stressed zullen we nooit weten vanwege een fout in de review 8)7 )
Mijn schijf vind ik stil, behalve dan dat als hij aan het werk gezet wordt je af en toe de wel bekende "plonk" hoort. Maar dit is absoluut niet hinderlijk.

Zou het kunnen zijn dat bij de 1 TB versie er ook enige inconsistentie in de kwaliteit is waar te nemen? Jouw metingen zijn ongetwijfeld correct, maar hoe zit het dan met de metingen van de anderen? Natuurlijk zijn stil, warm, enz. relatieve begrippen, de een woont rustig langs een autobaan, terwijl een ander een hutje op de hei nog lawaaiig vindt. Om maar te zwijgen over de hitte die een Eskimo ervaart :D.

Echter jouw metingen tonen feitelijkheden aan, die alleen verklaard kunnen worden door hetzij een slechte serie, hetzij een slechte airflow. Je geluid kan natuurlijk niets met de airflow te maken hebben....

Zou je even aan willen geven wat voor soort problemen in RAID (RAID 0 naar ik mag aannemen) er zich voordeden. Het klinkt mij heel vreemd in de oren dat een schijf daarvoor verantwoordelijk kan zijn (mits niet stuk natuurlijk). Ten eerste neem ik aan dat dat soort zaken uitvoerig getest zullen zijn bij zo een gerenommeerd merk als Seagate en ten tweede lijkt het mij meer een probleem van de controller.

Ik kijk dan ook vol spanning uit naar het vervolg als je beschikt over twee goede schijven.

/edit
Jouw 98 MBps is dat een gemiddelde waarde, of de waarde aan het begin of het eind van de schijf?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 6 juni 2008 03:09]

Vorige week deze schijf besteld.
Doe een format en na 3 uur had ik het door dat het niet wou lukken.
Bleef hangen op 70%.
Dan maar met HDtune 3.0 gescanned op errors en achter ongeveer 2 uur scannen bad sectors tegengekomen.
Al goed en wel ik RMA aanvragen.
Weekje later 1 nieuwe toegestuurd gekregen.
Deze kon wel door de format.
Maar paranoid dat ik ben toch maar even een complete scan gedaan met HDtune.
Enzo zaten er weer bad sectors op die schijf.
Mag nu voor de 2de keer RMA"en :(
Ik heb 4 van dit type schijven in gebruik. 2 er van zijn al uit een oudere serie toen de schijven nog een stuk duurder waren. De laatste 2 hadden direct last van bad blocks. Van deze 2 is volgens mij is er nu 1 dood. Er zit nu een repeterende tik in en vlak voor deze tik wilde het opstarten 9 van de 10 keer ook al niet.

Nee, qua betrouwbaarheid heb ik er op dit moment geen hoge pet op
ik heb 2x 500gb samsung spinpoint in raid en 2x 1000gb in raid ik heb er geen spijt van dat ik deze heb gekocht ze zijn lekker snel en koel.. Spellen starten lekker op en ook windows gaat vrij rap.. windows vista x64 sp1.

Mooi wat ruimte en nog geen problemen,, voor de prijs en qualiteit is dit een leuke schijf voor alle werkzaamheden op de pc voor grafisch of voor server.. of spellen.. echt een aanrader..

Gr Richard
Net bij Computerland geweest voor een 1TB SATA schijf, ze raadden mij een Hitachi 1TB met 32 MB cache aan, of deze Samsung.
Wie weet wat de beste keus is, ik ben even de kluts kwijt :(
(Het is bedoeld als tweede schijf, niet de systeemschijf)
Gr Robert