Samsung F700 Zwart Review

DaanVerhagen 5 juni 2008, laatste update op 8 juni 2008, 1.384 views

Samsung F700 Zwart

Pluspunten

• Foto's overdag
  • 3.5mm koptelefoon jack
  • Snel internet
  • Groot scherm
  • Qwerty toetsenbord

Minpunten

• Foto's bij nacht
  • Wisselende accuduur
  • Snel vingerafdrukken, maar ja wat wil je met een touch
  • Beantwoorden en beŽindigen van een gesprek

Ik heb deze Samsung SGH F700 nu een kleine 4 maanden en dacht dat ik ondertussen wel genoeg ervaring had opgedaan om er een review over te schrijven. Ik heb nog geen serieuze problemen gehad met dit toestel en ben er zeer tevreden over.

Wat zit er bij
De mobiel wordt geleverd met:
- Een accu-oplader.
- USB Connector voor de pc.
- Een "Getting Started CD" oftewel wat drivers en programmatjes die je kunt gebruiken.
- Boekje met gebruiksaanwijzing en een Aan de slag boekje.
- Een glanzend en een mat achterkantje.
- Een hoesje voor je mobiel.
- Oordopjes (3.5mm jack).
- Een of ander ding waar je je oordopjes mee kunt verlengen of zo.. ik gebruik het niet.

Reden van koop
Mijn belangrijkste eisen aan mijn nieuwe mobiel waren, makkelijk en snel internet, een 3.5mm koptelefoon aansluiting, een redelijke camera, een volledig qwerty toetsenbord en touchscreen. Nou had ik kunnen kiezen voor een van de modellen van LG maar ik vond deze qua uiterlijk toch wat mooier en vloeiender. Of ik had kunnen kiezen voor een iPhone. Deze heb ik beide niet gekozen omdat ze toch beide geen volledig qwerty toetsenbord hadden. Andere extratjes zijn een camera op de voorkant voor video-bellen (ik heb dit nog nooit iemand serieus zien doen overigens), het grote scherm en de strakke afwerking.

Prestatie
Voor mij als gematigde gebruiker, die niet heel veel aan een mobiel zal gaan tweaken vind ik hem hartstikke handig. Alle opties zijn makkelijk te vinden en je zult niet snel op een verkeerde knop drukken. Dit is iets wat mij wel vaak opvalt bij bijvoorbeeld de HTC touch, je hebt hier een pennetje nodig als je bijvoorbeeld sommige functies wilt gebruiken. De Samsung F700's interface is zo gemaakt dat nergens een pennetje voor nodig is, deze zit er dus ook niet bij. Enkele voordelen zijn de shortcut toets midden op het scherm, de trilling die je voelt als je een toets hebt ingedrukt, de MP3 speler. Nadelen zijn dat als je de mobiel op Stil wilt zetten je dit niet kunt doen met een simpele knop op het toetsenbord of ergens anders, je zult helemaal naar instellingen moeten om daar een ander profiel te kiezen. Een ander negatief puntje vind ik het beantwoorden en beŽindigen van een gesprek. Als iemand je belt moet je eerst de knop aan de onderkant indrukken om vervolgens op beantwoorden te drukken. Bij het beŽindigen van een gesprek is het nog irritanter omdat je dan weer deze knop inmoet drukken alleen er staan dan nog 7 andere knoppen die je kunt gebruiken. Dit is dan ook het enige moment dat je een verkeerde knop in kan drukken zodat de mobiel ineens in luidspreker stand staat. Een klein puntje, maar soms kan dit wel zeer irritant zijn.

Camera
De camera is goed, als je hem overdag gebruikt dan. Er komen nette scherpe foto's uit en ook nog eens 16:10/16:9 formaat (2016x1120 t/m 432x240 kwaliteit). Er zit een klein lampje bij maar de foto's die hij 'snachts maakt vind ik zeker niet goed. Je zult de telefoon heel stil moeten houden of ergens op kunnen laten leunen ťn dan ook nog eens een foto maken van iets dat stil staat wil je een goede scherpe nachtfoto maken. Overdag is dit alles geen probleem dan maakt hij uitstekende foto's.

Scherm
Het beeldscherm is krasvrij, maar zeker niet vlekvrij. Dit is natuurlijk ook wel te verwachten als het een touchscreen is maar dan nog. De kleuren zijn helder en scherp. De reactietijd is ook goed te noemen, en zoals ik al eerder zei is het op een verkeerde knop drukken bijna onmogelijk. Het scrollen door de menu's gaat zeer goed, soms wel wat traag bij bijvoorbeeld de foto's. Als er veel foto's op je geheugenkaartje staan is het soms wel eens irritant om naar onder te scrollen. Dit is trouwens te voorkomen door de volume knop op de zijkant te gebruiken die er voor zorgt dat je een hele pagina naar beneden springt. Het beeld klapt meteen van horizontaal naar verticaal als je het toetsenbord uitschuift, dit is vooral handig bij het browsen of foto's bekijken. Een klein nadeeltje is dat bij zonneschijn het scherm moeilijk leesbaar wordt, nu is dit wel met bijna elke mobiel, maar omdat het een touchscreen is maakt het het soms wat lastiger.

Design
Qua uiterlijk vind ik deze Samsung zeer goed afgewerkt. Alles is mooi afgerond en de kleur vind ik ook mooi, mooier dan dat grijs of welke andere kleur ook. Er valt niet veel over te zeggen want smaken verschillen.

Accuduur
Deze vind ik zeer wisselend. Soms kan ik er echt dagen mee doen, maar soms is hij ook veel sneller leeg. wat wel zeker is dat als je een paar keer gebeld word de battarij zeer snel achteruit gaat. Met het browsen en de MP3 functie vind ik dat de battarij het zeer goed doet. Ik zit toch wel bijna wekelijks voor 3 uur in de trein en kan dan makkelijk de hele tijd een beetje op het internet rondsurfen zonder bang te zijn dat als ik daar aan kom mijn battarij leeg is.

Stabiliteit en snelheid
De Samsung is naar mijn mening redelijk stabiel. Als je bepaalde dingen snel achter elkaar wil doen gaat dit allemaal snel. Foto's laden van de MicroSD kaart gaat snel en je hoeft dus geen 10seconden te wachten tot de foto op je scherm verschijnt. Wat ik wel een keer of 2 heb meegemaakt is dat mijn mobiel ineens uitging en toen weer opstartte, zonder dat de battarij leeg was. Ik heb geen duidelijke verklaring voor dit voorval, maar wat ik wel weet is dat het gebeurde nadat ik dingen snel na elkaar deed. Het was alleen raar, maar het gebeurt nu eigenlijk nooit meer dus niet echt een minpunt.

Bereik
Ik heb een abonnement van Vodafone, en heb overal waar ik ben minstens 3 of 4 -van de 5- streepjes bereik. Overal waar ik kom heb ik 3G dekking en dus snel internet.

Het abonnement wat ik bij Vodafone heb is §22,50 + §4,75 voor het onbeperkt internet. Abonnement is geldig voor 2 jaar.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze mobiel. Het touchscreen brengt hier en daar wat nadelen met zich mee, maar weegt zeker niet op tegen de voordelen van het touchscreen in combinatie met het volledige qwerty toetsenbord.

Foto's volgen nog!

Heb jij ook een Samsung F700 Zwart?

Ik ben het wel eens met je review.

De negatieve dingen

- Foto's > s nachts is altijd een crime met mobieltjes, ik verwacht zelf van zon telefoon ook niets op camera gebied
- Merk ik ook... Daarbij klopt de accuindicator ook niet, dat is sucks
- Ja, logisch
- Ja dat gaat niet echt snel, vind ik ook. Maar dat heeft een functie: als je met een touchscreen belt, dan heb je het scherm tegen je oor en zou je dus heel makkelijk een knop op het ts in kunnen drukken. Probeer maar eens te bellen met het scherm geunlocked

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 5 juni 2008 08:57]

Even over dat geluid dempen (je telefoon op stil zetten) dat kun je op 2 manieren doen zonder het menu in te gaan.

Als je goed kijkt zie je op de spatiebalk een luidspreker met een streep er door staan. Als je deze een paar sec indrukt gaat hij op stil.
Je kunt ook een seconde of wat op het touch screen het luidsprekertje aanraken dan gaat hij ook op stil.

Om het geluid daarna weer aan te zetten gewoon het zelfde doen.
@Catch22: ja inderdaad, ik snap wel dat ze dat gedaan hebben zodat je niet met je wang ofzo iets indrukt maar ik vind het soms gewoon wat irritant ook omdat ie niet meteen reageert nadat je die knop hebt ingedrukt. het is ook maar ee klein minpuntje

@Unstable Element: oh shit, dat wist ik helemaal niet :9 dankjewel voor de tips!
dat met dat luidsprekertje kwam ik ook een maand geleden achter ofzo, superhandig :P nog een tip, een gesprek kan je ook beeindigen met de aan/uit knop bovenop het toestelletje :)
Mooie uitgebreide review, dank je wel. Ik ben blij dat er ook al weer een aantal goede tips worden gegeven hier, want op GoT staat nog geen 'eigen' topic voor dit toestel zag ik eerder deze week al. Ik verwacht dit toestel zelf ergens volgende week te ontvangen van Vodafone.
Mijn vriendin heeft deze, heel aardig, maar het scrollen vind ik ietwat te onnauwkeurig en de instellingen zitten werkelijk "all over the place", dit laatste is soms zo erg dat er wel bewust over nagedacht moet zijn. :) Het geluids-dingetje is 1 van die gevallen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 juni 2008 14:49]

ja idd het heeft veel functies, maar je moet er aan wennen en dan gaat het heel snel. Ik denk dat het je zo is opgevallen omdat je hem natuurlijk maar ff ziet telkens en je er niet echt mee werkt. ik vind em persoonlijk wel echt fijn werken.