Apple iPod Classic 160GB Zilver Review

uncle_sjohie 4 juni 2008, laatste update op 5 juni 2008, 5.507 views

Apple iPod Classic 160GB Zilver

Pluspunten

• Goede intutieve bediening (clickwheel)
  • Degelijke bouw
  • Grote capaciteit
  • Prima geluidskwaliteit

Minpunten

• Matig in te stellen equalizer
  • Geen losse accu
  • Weinig bijgeleverde accessoires

Geluidskwaliteit Score: 3
Mijn Sony NW-HD5 was na een aantal jaren toch wel aan vervanging toe, en aangezien ik toch wel gewend was om een aardige hoeveelheid muziek mee te kunnen nemen, bleven er eigenlijk alleen muziek spelers met een harde schijf over, en dan is de spoeling vrij dun. Denk aan de Cowon iAudio X5 of de Creative Zen Sleek 20GB, maar de X5 is haast niet meer te krijgen, en de Creative doet niet zoveel met lossless formaten, dus toen ben ik maar eens gaan kijken bij Apple, daar die net een 160Gb variant iPod hadden gelanceerd.

Mijn belangrijkste eisen waren eigenlijk het volgende:
  • Moet om kunnen gaan met een lossless audio formaat
  • Behoorlijke accuduur
  • Gemakkelijke bediening
  • Goede geluidskwaliteit
  • Makkelijk te beheren bibliotheek(iTunes)
Dit in het achterhoofd houdend kwam ik bij de iPod classic serie uit, en vervolgens ben ik eens gaan kijken bij een lokale elektronica winkel, om de "look and feel" even te testen. Ik ben niet een echte apple fan, maar ik moet zeggen, die laatste incarnatie van de iPod is goed gelukt, hij voelt stevig, en het clickwheel werkt echt prima, met een minuutje of wat gewenning vlieg je door de menu's heen. Kortom, ik was verkocht en ben op zoek gegaan naar een goede prijs. Helaas heeft apple wat dat betreft de boel aardig strak geregeld, en zit er niet bijster veel verschil in de kale prijs, en zal je het moeten hebben van kortingen in de vorm van vouchers of inruil acties.

Wat zit er in de doos
Daar kunnen we kort over zijn, de iPod zelf ligt in een zwart kunststof bakje zodat deze niet kan schuiven in de verpakking, en verder is de iPod helemaal ingepakt in transparant plastic. Onder dit kunststof bakje zit een zwart kartonnen doosje met daarin een “snel aan de slag” boekje en “productinformatie” boekje. Beide in oa de Nederlandse, Franse en Engelse taal. De kabels en overige toebehoren zitten in een gesealde plastic verpakking, met daarin de Apple oortelefoon, een USB kabel en een dockadapter. Sommigen noemen het Apple minimalistisch, ikzelf eerder wat karig, daar een CD-tje met de iTunes software, een fatsoenlijke oplader of een simpele dock/stand zoals bij de touch er vast wel van af had gekund voor de 300+ euro die ze er voor vragen.

De speler zelf
De speler is van een mooie afmeting (103,5 x 61,8 x 13,5 mm voor deze ietwat dikkere 160Gb variant), en weegt een 160g, waardoor hij solide aanvoelt, en de afwerking is prima voor elkaar, er zit geen speling in de behuizing, geen scherpe randjes ed, en dankzij de clickwheel besturing zijn er maar weinig knoppen die de boel vervuilen. Nadeel is wel dat de achterkant van chroom is, wat esthetisch erg mooi lijkt, maar in de praktijk een ware vingerafdruk magneet is, en dus niet echt handig is. Bovenop zit een "hold" schuifje en een 3,5mm koptelefoon aan sluiting, op de voorkant het beeldscherm en het clickwheel, en aan de onderkant de dockconnector. Hier wil ik toch ook even een terugkerend item noemen, namelijk de accu die niet door de gebruiker zelf te vervangen is, ik verwacht een apparaat in deze prijsklasse toch zeker een paar jaar te gebruiken, en dan vindt ik het wat kinderachtig om zoiets niet in te bouwen. (en het ontneemt me de mogelijkheid om een extra accu mee te nemen voor onderweg)

Aan de gang
Als je wat wilt met de iPod kom je eigenlijk terecht bij iTunes, en na de installatie hiervan en het aansluiten van de iPod ben je er helemaal klaar voor. (er zijn overigens wel opensource alternatieven) Het programma kan je hele systeem afzoeken naar media bestanden, maar aangezien ik alleen nog sony eigen atrac bestanden had van de HD5, heb ik er voor gekozen om een nieuwe bibliotheek aan te leggen in het apple lossless formaat, daar ik toch geen gedownload spul heb. Hiervoor kan je CD's direct rippen en coderen in iTunes, waarna het programma er ook meteen de metadata bij zoekt in de vorm van artiest, tracknaam en album art. Dit zelfs voor een aantal van mijn bootleg CD's, dus de achterliggende database (gracenote dacht ik?) is goed gevuld. Mocht dit niet zo zijn, dan kan je met een aantal simpele handelingen de gegevens van een album zelf aanvullen, inclusief de album art. De accu is na 1,5 uur tot 80% opgeladen, en na 3 uur volledig, en dan kan je er volgens apple 40 uur mee muziek luisteren. De praktijk leert dat je dat eigenlijk nooit haalt, maar voor mijn gevoel scheelt het niet alles, en is keurig in lijn met de meeste andere merken, behalve mijn oude sony of de iaudo 7 die respectievelijk 50 en 70 uur doen op een accu.

Bediening & menu's
Zoals ik al zei, de bediening gebeurd met het clickwheel, en dit eigenlijk een cirkel waar je met een vinger over heen kan bewegen op 2 manieren, er zijn 4 punten (noord, oost, zuid en west) waar je op kan drukken, en die hebben dus de functie van knoppen, en een "veeg" beweging over de cirkel zorgt ervoor dat je kan scrollen door de bibliotheek en het volume harder/zachter kan zetten. Dit is ook nog dynamisch, maw een snellere veeg beweging zal ook tot een snellere scroll leiden. Dit werkt allemaal erg prettig, en bij het indrukken van de knoppen voel je het ook echt, er is net genoeg feedback om het eventueel blind te kunnen doen. De meest in het oog springende functie is wat apple "coverflow" noemt. Met deze functie kan je scrollen tussen de albums aan de hand van album art, en dit kan het best worden omschreven als een soort van platenbak. Dit werkt erg goed, maar om de een of andere reden kan je niet van Z door naar A, maar moet je weer helemaal terug scrollen? Het is ook aardig snel, maar je kan zien dat vooral bij grotere bibliotheken de plaatjes soms wat achter blijven bij de scrollbeweging. Dit is met de laatste firmware update al een stuk verbeterd, en wat mij betreft dan ook geen showstopper. Er zijn legio instellingen, van het aantal seconden voor de backlight tot de getoonde info bij bijvoorbeeld een nummer, maar het meeste hiervan stel je 1x in, en dan staan de menu's die je wel vaker gebruikt netjes bovenaan in de lijst, dus dat werkt makkelijk.

Geluid & beeldkwaliteit
Dit is toch waar het om draait uiteindelijk, en ik ben uitgegaan van de geluidskwaliteit, daar ik niet van plan ben om filmpjes te gaan kijken op mijn iPod. De geluidskwaliteit wordt benvloed door meerdere factoren, oa de kwaliteit van het muziek bestand zelf en de hardware (iPod en koptelefoon). Voor wat betreft de kwaliteit van de muziek bestanden heb ik gekozen voor apple lossless, wat vergelijkbaar is met .flac, en wat dezelfde kwaliteit als de originele CD heeft. De koptelefoon is een Sony MDR-EX71 in mijn geval, daar de bijgeleverde koptelefoon niet echt denderend is. De iPod klonk bij mijn 1e kennismaking wat "iel" bij sommige muziekstukken, maar dit is door oa de keuze van de koptelefoon wel wat bij te sturen. De sony die ik gebruik is wat "bas happy", en trekt de balans mooi recht naar mijn smaak, dus dat is prima voor elkaar. Het geluid is aardig strak en in balans, nergens zijn de hoge klanken echt schel, of de bas te wollig. Eea is nog wat bij te stellen met de equalizer, maar die kent alleen een aantal presets, en is verder niet vrij aan passen. Vergelijkend met oa mijn oude sony, of een iaudio 7 laat apple nog wel een paar steekjes vallen, en in mijn persoonlijke beleving zijn die beide merken puur op absolute audio kwaliteit nog net een stukje beter, maar je kan je afvragen of dat nog te merken zal zijn in bijvoorbeeld een trein of vliegtuig, rumoerige plekken waar dit soort apparaten veel gebruikt worden. Bij het koppelen aan mijn stereo kan je toch nog wel wat kwaliteitsverschil horen met de CD speler, maar dat is "apples met peren" vergelijken, en het verschil is zeker niet hinderlijk. Ikzelf ben van plan er nog een dock bij te kopen, en hem te gaan gebruiken als jukebox, voor als ik geen zin heb om met CD's in de weer te gaan. Ook hiervoor zijn wel iets beter klinkende systemen te krijgen, maar die zijn dan weer niet portable.

Al met al is de geluidskwaliteit prima voor elkaar, zeker voor het overgrote publiek dat het merendeel van de muziekcollectie lekker download, en voor gebruik onderweg in het ov. Men zou met veel gepruts in de hele keten van rippen, coderen, gebruikte kabels etc nog wel wat verbetering kunnen halen, maar ik denk niet dat het dat over echt grote verschillen gaat, de basiskwaliteit van de hardware is goed, en zeker een verbetering tov de oudere generaties iPod.

Dagelijks gebruik
Ik heb er een hard plastic beschermhoes bij gekocht, aangezien ik er langer dan een jaar mee wil doen, en dat verdient een stuk elektronica met een prijs als deze ook, zeker als je soms ziet hoe mensen zo'n ding in een jaar helemaal slopen. Hierdoor is het clickwheel mooi vrij, en kan de rest niet beschadigen. Elke keer als je hem aan de PC hangt om hem te op te laden wordt hij ook gesynchroniseerd met iTunes, dus zo heb je altijd al je muziek bij de hand. Hij start aardig vlot op, en reageert snel op de commando's, maar hoe dat is als er 100GB+ op staat weet ik niet, ik heb er nu 40GB op staan, en merk geen noemenswaardige vertraging in de menu's. Ik doe ongeveer een week op 1 accu, en als je hem regelmatig synchroniseert is je accu altijd vol zat is mijn ervaring. Wat wel apart is, is het instellen van het volume, je kan er een beveiliging op zetten om gehoorschade te beperken, maar het dynamische scrollen zorgt er voor dat je erg snel een heel hoog volume te pakken hebt, iets wat enige gewenning en voorzichtigheid vergt.

Je zal begrijpen dat ik erg in mijn nopjes ben met m'n iPod, het is een mooi compromis van mijn belangrijkste voorwaarden, en deze compenseren de mindere eigenschappen ruimschoots. Je geeft je wel met handen en voeten over aan wat effectief een monopolie is, en een eigen audioformaat, dat is waar, en dit zal zeker tweakers wat tegen de borst stuiten hier en daar, maar afgezien daarvan is het een mooi product wat met elke generatie beter is geworden, en in zijn huidige vorm zich prima kan meten met de andere merken.

Heb jij ook een Apple iPod Classic 160GB Zilver?

Dank voor deze review. Je bent eerlijk en niet vooringenomen, iets wat niet bij iedere ipod-eigenaar voorkomt. Zelf krijg ik mijn ipod classic 160GB as. zaterdag. Hetgeen jij schrijft sluit goed aan bij wat ik me van het apparaat heb voorgesteld; niet slecht, maar ook niet van overdreven hoge kwaliteit.
Ik snap overigens niet waarom er geen andere >100GB audioplayers op de markt zijn; zo wordt het Apple wel heel makkelijk gemaakt.
Voor de meesten is een flash based speler van 4 ~ 8GB wel goed gok ik, en die er nog zijn met HDD zijn vaak PMP's die niet echt meer Portable zijn. (archos etc) Inderdaad jammer, ik was liever bij Sony gebleven, die dingen heb ik al sinds mijn 1e serieuze cassette walkman (de WM-EX88 in 1991), en van alle casette, MD, Atrac/MP3 walkmans die ik heb gehad, er is nog nooit eentje gesneuveld. Maar goed, de iPod is ook een mooi apparaat, en bevalt me tot op heden prima.
Tsja, omdat men deze spelers soms wat aan de logge kant vindt (past net niet lekker in den broekzak) en velen niet meer dan 100 Gb nodig hebben. Ik heb een 16 Gb iPod Touch, staat na een half jaar nog niet voor een kwart vol. Ik wissel vaak muziek via iTunes, inclusief video's, eigenlijk omdat ik er niet zo van houd als er veel meuk op staat waar ik nooit naar luister/kijk. Verder verkopen in die prijsklasse de spelers wat minder, schat ik zo in en vandaar dat andere merken daar ook liever niet voor kiezen.

Mooie review overigens! Inderdaad lekker neutraal en goede punten, met name het niet handmatig kunnen instellen van de equalizer vind ik een nadeel van de iPods.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 4 juni 2008 14:21]

Op je plaatje staat 80 gb maar op je review 160........
Voor wat ik heb begrepen is dat als je een iPod wilt EN geeft om audiokwaliteit je moet gaan voor een 4th gen t/m 5,5th gen. Deze iPod's zijn in het bezit van de Wolfson DAC en bieden de beste audiokwaliteit.
Dat had ik ook gelezen inderdaad, maar dan heb je weer geen 160 Gb, en aangezien ik eerder al de (foutieve) inschatting maakte dat ik aan 20Gb genoeg zou hebben met de NW-HD5, ben ik nu maar op zeker gegaan, en heb ik de grootst mogelijke genomen.. ;) En ik gebruik hem toch alleen onderweg in het ov, + als jukebox op de grote stereo voor achtergrondmuziek, dus dan kan ik wel leveren met de iets mindere kwaliteit. (en laten we wel wezen, veel meningen daarover zijn terug te voeren op uiteindelijk maar een paar reviews, en vaak komt het uit op kleine percentages of persoonlijke smaak)
Geweldige review vind ik. Behandelt alles uitvoerig en in een geestige stijl geschreven, objectief en stilistisch erg mooi (zag nog wel in ieder geval n spelfoutje, maar dat is in dit geval misschien gezeik :+ ).
Mooie review, zit eigenlijk met hetzelfde probleem.

Ik wil mijn media bieb overal bij mij hebben (mijn stemming bepaalt welke muziek ik wil luisteren). Aangezien mijn mp3 collectie 99Gb telt en mijn FLAC collectie 150+Gb wil ik iets met veel opslagcapaciteit.

Ik kom dan ook uit op deze Apple Classic 160Gb. Hecht ook wel waarde aan kwaliteit, maar ik ga hem ook merendeel in het OV gebruiken. Mooie doppen maken ook een groot verschil (heb een Denon liggen hier).

Ben niet zo'n Apple fan omdat je alles MOET doen via iTunes, maar wist niet dat het ook lossless ondersteunt, wat mij nu wel erg geinterreseert maakt voor dit apparaat.
Da's wel wat laat, aangezien ik hem al een maand of 4 in gebruik heb.. :? En die zune is nog niet in Nederland te koop tot zo ver ik weet. Mja je kan met grijze import apparaten aan de gang, maar even afgezien van de onderlinge verhoudingen tussen beide spelers, er is voor de iPod een zeer grote markt met 3rd party accessoires, ook iets om in het achterhoofd te houden. En van welke iPod wint hij het dan, en op welke punten?
De Classic natuurlijk, duh. ;)

Interface en de leesbaarheid daarvan. Scherm en kijkcomfort.

Nu zal ik wel wr alle Apple-boeren een -1 zien geven aan deze reactie maar mijn speler mag meer scherm dan bediening hebben aangezien de bediening er niet onder lijdt n ik toch vakder naar 't scherm kijk dan naar de knoppen.
Dat zijn nou net dingen die voor mij minder belangrijk zijn, ik ga primair voor de geluidskwaliteit, en wil daar, als het zo uit komt, best wel wat functionaliteit voor inleveren. In het geval van de iPod heb ik precies de goede gevonden dit keer, maar dat is zeker niet in beton gegoten, als ik over een paar jaar minder reis bijvoorbeeld, kan het zomaar gebeuren dat ik een kleinere koop, en of dat iets van apple zal zijn zal ik dan bekijken.
Je gaat primair voor de geluidskwaliteit en je kiest een iPod? NOFI hoor, maar als je tien reviews van een Zune, Cowon of iRiver erbij pakt, wordt doorgaans toch de geluidskwaliteit geprezen.

Juist daar waar het spelers betreft die (weinig of) niets net kunnen wat een bestaande Apple iPod niet kan maar die simpelweg uitblinken op andere vlakken, waaronder juist geluidskwaliteit.

Laat ik 't zo zeggen, je bent de eerste die ik zijn keuze voor Apple hoor verklaren met de output van de apparaatjes (waar verder niet zo veel mee mis is).
De geluidskwaliteit is voor mijn toepassingen, onderweg in het OV, en als "jukebox" aan mijn stereo goed genoeg, zeker als je als de muziek in apple lossless codeert (of flac op een cowon/iaudio), en er een wat betere koptelefoon aan hangt. Als ik echt goede kwaliteit wil, stook ik de stereo op, en pak ik de originele CD's er bij, daar kan geen enkele mp3 speler tegenop. Ik heb oa ook de iAudio 7 in de handen gehad, maar die bediening haalt het echt niet bij de apple, en de beoogde toepassingen meenemend in de vergelijking heeft mij doen besluiten om toch voor een apple te gaan.