Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Roze Review

DrivinUCrazy 26 april 2013, 3.399 views

Kobo Glo Roze

Pluspunten

• hoge resolutie scherm
  • ingebouwde verlichting
  • Accuduur
  • geheugen uit te breiden met micro-SD
  • klein, licht, handzaam
  • trendy kleurtjes
  • wifi ingebouwd

Minpunten

• Nog geen negatief punt ontdekt.

Veelzijdigheid Score: 3
Na het een tijdje overwogen te hebben, heb ik dan ook een e-reader aangeschaft. Ik zat eerst naar de Amazon Kindle en de Sony PRS-T2 te kijken.
Toen werd ik gewezen op de Kobo Glo, die voor dezelfde prijs als een PRS-T2 nog iets betere specs heeft.
Ik heb toevallig de wit/roze versie gekocht. Tja, hippe kleurtjes vind ik wel mooi, het ding zal meestal in een hoesje zitten, en het was toevallig de laatste in het schap in de winkel.

Het scherm
Het is een e-reader. (Goh :P) Het apparaat heeft dan ook een scherm dat met e-inkt werkt. De nadelen van LCD en TFT heb je dus niet. Je hebt geen achtergrondverlichting nodig. Ook is het energieverbruik bijzonder laag; alleen tijdens het verversen wordt energie verbruikt. Daarna blijft het beeld zonder energietoevoer behouden. Deze eigenschap zorgt voor een leuke gimmick: op het moment dat je de Kobo Glo uitschakelt, geeft het scherm "uitgeschakeld" weer. Gevoelsmatig is dit wat tegenstrijdig. :P

Het gebruik van e-inkt betekent dat de verversingssnelheid niet voldoende is voor filmpjes of ingewikkelde animaties. Maar, daar is het ook niet voor bedoeld. Het belangrijkste is dat het leest alsof het papier is; ook in de zon werkt het gewoon.

Een klein minpuntje van e-inkt is dat het een beetje naijlt. Dat wil zeggen, na het verversen van de pagina, zie je soms de oude pagina nog doorschemeren. Het lijkt een beetje op het beeld van een ingebrande tv (voor degenen die dat nog kennen). Het effect is zeer licht, dus niet storend. Daarnaast wordt standaard na iedere 6 paginawisselingen het hele beeld ververst (je ziet het scherm dan kort even helemaal zwart worden). Deze waarde kun je overigens aanpassen.
Al met al is dit kleine nadeeltje van e-inkt dus geen storend issue bij de Kobo Glo. Als het je al stoort, dan kun je de interval tussen volledige verversingen kleiner maken.

Ik zei dat het scherm geen achtergrondverlichting nodig heeft. Maar, de Kobo Glo is een van de weinige e-readers die wťl verlichting heeft ingebouwd. Dit kun je optioneel aanzetten, en ook dimmen tot een minimaal niveau. In het donker heb je zo geen extra lampje nodig, zoals bij andere readers. De verlichting is mooi egaal.
In feite is het geen achtergrondverlichting; de voorgrond wordt verlicht, waarna het licht via een reflecterende laag terug wordt gekaatst richting de lezer.

Touchscreen
De Kobo Glo heeft maar 2 knoppen: aan de bovenkant zit een aan/uit schuifknop, en daarnaast een klein drukknopje voor de verlichting. De rest wordt bediend met behulp van het touchscreen. Het touchscreen werkt met infrarood. De reflectie wordt gedetecteerd; het is dus geen gevoelig capacitief of resistief scherm.
Het kan dus iets anders reageren dan je van bijvoorbeeld een telefoon gewend bent. Mede door een wat lagere reactiesnelheid kan dit tot dubbele aanslagen leiden. Het is even wennen, meer niet. Een voordeel is dat het ook reageert op aanrakingen door voorwerpen. Handschoenen zijn dan ook geen probleem.

Accu
Door het lage energieverbruik van het scherm zou de accu maanden mee moeten kunnen gaan. Bij het gebruik van de achtergrondverlichting of WiFi wordt dit een stuk minder. Ik heb de accu nog niet leeg gehad, ondanks continu gebruik van de verlichting. (WiFi heb ik uitgezet)

Het opladen gebeurt overigens met een micro-usb kabel. Er wordt een kabeltje meegeleverd; geen netvoeding.

WiFi
Zei je nou echt WiFi? Ja, je kunt via wlan verbinding maken met het internet. Zo kun je online je e-books kopen en direct op je reader downloaden. Ik heb hier (nog) geen gebruik van gemaakt.
Ik heb wel de ontvangst getest in huis. En de ontvangst van de reader is niet beter of slechter dan andere wlan apparaten die ik in huis heb.

Meegeleverde software
De standaard Kobo software bevat een bibliotheek waarmee je je ebooks kunt kopen, en synchroniseren met je Kobo Glo. Die bibliotheek vraagt eerst naar je voorkeuren, waarna je een selectie aan boeken wordt voorgeschoteld. Ook kun je uiteraard zelf op boeken zoeken.
Ik heb op deze manier nog geen ebooks gekocht.

Ik heb wel Calibre gebruikt om ebooks (in .epub formaat) die ik al had erop te zetten. Die ebooks duiken niet op in de Kobo software. Het leuke is, Calibre herkent de Kobo wel (al is het niet als een Kobo Glo), en kan ook de ebooks op je Kobo beheren.
Het enige dat Calibre niet kan, is de database van de Kobo bijwerken. De Kobo Glo moet zelf dus naar nieuwe bestanden zoeken. Dat gebeurt volautomatisch, maar het heeft wel als neveneffect dat eerst de boeken uit de officiŽle bibliotheek worden getoond na het opstarten, en na een seconde komt de rest er pas bij.
Dit is verder het enige neveneffect; als je in een ebook aan het lezen bent wordt dit netjes onthouden. Ook boeken die er handmatig op zijn gezet blijven gewoon onthouden en je gaat netjes op de pagina verder waar je gebleven was.

Extra's en optionele accessoires
Standaard zit er 2 GB aan geheugen in. Je kunt er een micro-SD kaart tot 32 GB aan toevoegen. Deze wordt op de computer als een apart station gezien.

Er staan ook wat kleine spelletjes op. Een leuke gimmick, maar voor mij verder niet interessant.
De hoesjes van Kobo zijn schrikbarend duur. (Er zijn goedkopere alternatieven) Leuk is dat de reader bij het sluiten van het hoesje in een soort slaapmodus gaat. Na het openen van de hoes gaat ie dan ook direct verder waar je was gebleven, zonder dat je door de opstartsequence heen gaan. Een eigenaardigheidje daarbij is dat de reader soms de neiging heeft om tijdens het lezen ook in de slaapmodus te gaan. Mogelijk wordt dit veroorzaakt door het hoesje dat ik gebruik; dit is geen officiŽle Kobo hoes. Buiten de hoes komt dit fenomeen niet voor. :)

Heb jij ook een Kobo Glo Roze?

Even voor de duidelijkheid, jij hebt het over achtergrond verlichting, maar bij e-readers is het dus voorgrond verlichting :) De lichtlaag zit bovenop het scherm en verlicht het dus vanaf de voorkant, alsof je er een lamp op zet.
Klopt helemaal. :)

Is aangepast. Bedankt voor de input! :)

[Reactie gewijzigd door DrivinUCrazy op 26 april 2013 13:03]

Goede review, bedankt. Ik heb er inmiddels een aangeschaft voor mijn vrouw. En het lijkt geen miskoop maar een bijzonder prettig en nuttig apparaat. Nu nog even Calibre downloaden.