Intel Xeon X3220 Boxed Review
inleiding Het is toch al een tijdje geleden dat ik deze cpu aanschafte, maar het valt me op dat veel mensen een Q6600 aangeschaft hebben, waar het xeon-neefje X3220 toch ook een mooi aanbod is, zeker gezien de prijs en de stabiliteit, maar daar straks meer over. Waarom deze processor? Na een tijdje rondgeneust te hebben op tweakers.net en na flink wat googlen kwam ik tot de conclusie dat ik deze processor voor de toenmalige prijs en de beloofde prestaties, een waardige opvolger was voor mijn E6600, die ook al een jaartje in mijn pc zat. Natuurlijk speelden het kleine-jongetje-krijgt-cadeautje gevoel ook weer mee bij deze koop Ik heb voor mezelf wel wat punten gesteld die aanwezig moesten zijn: 1. Prijs (toendertijd...
Pluspunten
Prijs, no-nonsense quad-core met prima stock performance Overclockbaarheid, makkelijk op 3.0ghz in te stellen, zelfs voor betrekkelijke nieuwkomers een kleine moeite. Stock temperaturen. Muisstille stock cooler (hij spint niet op).
Minpunten
Oc'ed temperatuur, verdubbeling t.o.v stock geen uitzondering! Stock cooler leent zich niet voor overclocken.
Eindoordeel
Het is toch al een tijdje geleden dat ik deze cpu aanschafte, maar het valt me op dat veel mensen een Q6600 aangeschaft hebben, waar het xeon-neefje X3220 toch ook een mooi aanbod is, zeker gezien de prijs en de stabiliteit, maar daar straks meer over.
Waarom deze processor?
Na een tijdje rondgeneust te hebben op tweakers.net en na flink wat googlen kwam ik tot de conclusie dat ik deze processor voor de toenmalige prijs en de beloofde prestaties, een waardige opvolger was voor mijn E6600, die ook al een jaartje in mijn pc zat.
Natuurlijk speelden het kleine-jongetje-krijgt-cadeautje gevoel ook weer mee bij deze koop
Ik heb voor mezelf wel wat punten gesteld die aanwezig moesten zijn:
1. Prijs (toendertijd goedkoper als een Q6600)
2. Prestaties (m.b.t. overclocken)
3. beetje de patsfactor
4. als het kan G0
Vervolgens de processor besteld en maar wachten
Ergens in de middag n paar dagen later roept mijn vader dat er een pakketje voor mij was aangekomen, dus meteen uitpakken en daar zat dan de processor tussen.
Specificaties
Even wat droge specsss:
X3220 (xeon Q6600) B3
2.4ghz, 4cores
L1 DATA 4 x 32kb
L1 INST. 4 x 32kb
L2 2 x 4096kb
1066mhz FSB
Featureset
In het doosje zat een doorzichtige blister (lastig te openen) met een cpu, koeler, casebadge en een handleiding, waarin staat dat dit chipje door ervaren personeel moet worden geïnstalleeerd... right...
Installatie
Alles eruit gehaald en meteen die casebadge op de kast geplakt, processor in het mobo, alles aansluiten, ik druk op de knop en, en... er gebeurt NIKS
Later bleek het een pinnetje in de socket te zijn, na heel wat heisa bij de regenboog in heerlen, die mij een nieuw moederbord aansmeerden wegens een "niet te repareren defect" het oude bordje ook gevraagd, waarop mij enkele verbaasde blikken werden toegeworpen.
Vervolgens gezegd dat ik hem aan de muur wilde spijkeren, huiswaarts met de pc en het oude mobo, een tijdje later het pinnetje gespot en vervolgens rechtgezet met n platkopschroevendraaiertje, en warempel hij doet t weer!
Ik had mijn hoofd even niet bij de processor, ik en mijn vader naar die winkel en de beste man die aanwezig was deed alsof hij aan het telefoneren was, wat uiteindelijk leidde tot het teruggeven van de aankoopsom, 250 euro
arbeidskosten kregen we natuurlijk niet terug, wel een lekkende waterkoeling en n halfdode voeding, waarbij ze mij een amateur noemden, de beste man kreeg het zijpaneel niet eens in de kast geschoven!
Ik dus weer wat uurtjes zoet om die pc weer werkend te krijgen, wat uiteindelijk is gelukt.
Overclocken
Enkele dagen na de eerste poging dus weer op de aanknop gedrukt, bootte mooi door naar windows en daar aangekomen even wat gegamed, (en cpu-z gecheckt, toch n B3
Eenmaal daar aangekomen liep de cpu al snel op een 333 FSB, wat 3,0ghz maakt voor de proc.
Jammergenoeg ging hij niet verder op mijn P5w DH dlx
Met mijn nieuwe maximus formula loopt hij nu op een 450 FSB, wat met een multiplier van 8 uitkomt op 3.6ghz, wegens de hoge vdrop 1.575v in de bios ingesteld > 1.520v in windhoos!
Mijn uiteindelijke doel is 4.nogwat ghz, het warme weer en mijn 240 radiator weerhouden mij hier nog van, maar als het diploma binnen is, komt er, sponsored door ouwelui, zolderkamer-zomer proof koeling in, we zullen zien!
Benchmarks
Ik heb ook een standaard run 3Dmark06 laten lopen, met een 8800gts 640 op 650/1512/2000, en dat kwam uit op 13500 punten, lang niet gek dacht ik zo
Wat wel opvalt is dat de punten vooruitschieten als ik de snelheid van de gpu 8mhz omhoog gooi, +300 marks per keer
Miss een motivatie om eens met de proc op 2.4ghz of 3.0ghz 3Dmark06 te runnen.
Temperatuur
Natuurlijk loopt de temperatuur op met oc-en, en de B3 stepping uit zich in een hittegolf naar mijn kamer in, jammergenoeg passeert deze mij ook richting het raam
Naja, de temps:
Stock, stock cooler:
IDLE : 25 graden
LOAD : 33 graden
Ik heb niet oc'ed met de stock cooler, en bovenstaande temps zijn trouwens behaald met n 12cm fan net boven de stock cooler!
Stock, water:
IDLE 22 graden
LOAD 24 graden
Het was trouwens redelijk koel op die dag.
Oc'ed, water:
IDLE 40 graden
LOAD 50 graden
Deze temps zijn met tropische temperaturen op mijn zolderkamer, en mn waterkoeling begint aan zijn grenzen te komen, voor nu dus geen hogere clocks!
Conclusie
Ik vind deze processor een prima koop, zelfs met de nieuwe 45nm quads heeft hij nog bestaansrecht, daar de nieuwe procs niet altijd hoog clocken.
Deze oudere B3 stepping bijt nog van zich af door een gooede overclockbaarheid en de 9 multiplier, ook heeft hij even op 485FSB gedraaid, last van een FSB wall zal hij niet hebben!
Al met al een mooie cpu en zeker voor de prijs van ~200 euro!
Dit is mijn eerste review en moet hier en daar nog wat bijgespijkerd worden, ik ga eerst even afkoelen
Edit: plaatjes en kopjes toegevoegd.
Sisoft sandra benchmark toegevoegd.
Reacties (6)
Mijne is 'stock'-idle 40c (gemiddeld over elke core), ben zelf nog niet aan het overklokken geweest, maar dit is ook niet echt mijn doel, meer een zeer snel en erg stil systeem.
Die Xeon bleef bij mij wel ietje koeler dan z'n desktop broertje, al scheelde het niet veel.
Naar mijn weten is de xeon precies identiek aan de q6600, met uitzondering dat de xeon 1 extra netwerk instructie heeft.
Al met al is geen van beiden echt beter dan de ander, dat verschilt gewoon per cpu of per batch. Zo'n "Xeon inside" stickertje staat alleen wel een stuk stoerder op je kast.
>Foto's en kopjes volgen nog<
Dus mijn vraag, waarom koos je voor een Xeon?
De prijs was zelfs lager als een Q6600 , dus waarom niet
Is wel een beetje onduidelijk ik pas het wel even aan
@ prutser001: Dat is ook een systeem van een heel ander caliber
@ Wodan: Het is idd een beetje geluk hebben, al is de X38 t.o.v 975X chipset voor quadcores een grote stap vooruit. Dat van die instructie wist ik nog niet, en je hebt gelijk wat dat stickertje betreft, alleen gaat hij binnenkort eraf, vind ik toch wat afbreuk doen aan mn lian-li kast
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 23:51]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/127590/crop5cce81c658561_cropped.jpeg?f=community)