Creative Zen 4GB Zwart Review

Knightwolf 1 juni 2008, laatste update op 1 juni 2008, 2.151 views

Creative Zen 4GB Zwart

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Goede geluidskwaliteit
  • Groot beelscherm
  • Helder en scherp beeld
  • Verwachtte lange levensduur batterij
  • Afspeelmogelijkheid van filmpjes op 320x240
  • Geen moeilijke menu's
  • Veel ingebouwde mogelijkheden
  • Makkelijke software
  • Plug & Play

Minpunten

• Bouwkwaliteit voelt kwetsbaar aan
  • Blijkbaar gevoelig voor kwaliteit van MP3-codering

Geluidskwaliteit Score: 5
Keuze

Na een aardige tijd op internet vele modellen en specs vergeleken te hebben ben ik bij een Mediamarkt de paar interessantste spelers in het echt gaan bekijken. Wat ik zie is dat er steeds meer spelers komen met een groot grafisch display, waarvan de meesten ook nog filmpjes kunnen afspelen. Ik heb de ZEN V Plus nog overwogen, maar als ik toch een speler koop die filmpjes kan afspelen, dan liever op 320x240 dan de 128x128 van de V-Plus. Ik wilde bovendien een speler met minimaal 4 of liever 8 GB, en dan werd de keuze al vrij snel beperkter. Maar de ZEN heeft een ingebouwde SD/SDHC Cardreader! Daarom leek me de 4 GB versie al genoeg, omdat deze immers heel makkelijk en goedkoop uit te breiden is. Verder als ik specs en prijzen ging vergelijken bleef de ZEN de meest interessante. Die heb ik daarna dan ook besteld. Ik heb er bij voorbaat meteen een silicon-skin bij besteld, leek me wel zo veilig met gebruik onderweg.

Quickstart

Het is idd een prachtig klein ding. Na uitpakken heb ik hem gelijk in de meebestelde silicon skin gestopt, want een klein minpuntje is dat hij een klein beetje kwetsbaar aanvoelt. De bouwkwaliteit zou iets degelijker mogen, met name de achterkant.

Ik heb volgens de quick-start eerst de software geinstalleerd, en daarna de ZEN met bijgeleverd USB-kabeltje aangesloten. Op de ZEN en zowel op beeld gebeurde eerst niks, maar toen ik hem na 20 mins of zo (ben intussen wat anders gaan doen) weer los trok en er nogmaals aanplugde, toen deed hij het wel. Zal eerste beetje opladen nodig gehad hebben.

Met de meegeleverde software zal ik zelf weinig doen. Ik kon er mee instellen dat hij de ZEN ook als portable USB-schijf zou zien in Windows verkenner, wat het kopieren van mediabestanden natuurlijk erg vergemakkelijkt en veel meegeleverde softwarefuncties overbodig maakt. Binnen 2,5 uur was hij al opgeladen dus dat viel mee, en ben ik er mee gaan spelen.

Gebruik

Wat ik her en der al gelezen heb over de toch wat lastige onlogische bediening, heb ik zelf totaal geen moeite mee gehad. Ik weet nou paar dagen later intussen zo'n beetje alle menu-opties en waar wat zit, zonder dat ik 1x in de handleiding gekeken heb.

Functionaliteit / Menu
- Geluidsbestanden afspelen van diverse bestandsformaten tot 320 kbps
- Videobestanden afspelen van diverse bestandsformaten tot 320x240
- Tonen van foto's tot hoge resoluties
- Ingebouwde microfoon voor spraakrecording
- Ingebouwde FM-tuner met 32 presets
- Ingebouwde klok en kalender/organiser (synchroniseerbaar met PC)
- ingebouwde SD/SDHC cardreader voor extra geheugen
- Systeem-instellingen om je ZEN helemaal naar eigen smaak in te stellen

De menu's zijn makkelijk door te bladeren en zijn naar mijn mening vrij duidelijk. Echter door de vele mogelijkheden en sub-sub menu's is het wel even wennen en leren wat precies waar zit. Maar dat is met zoveel apparaten. De toetsbediening wijst eigenlijk zichzelf, in tegenstelling tot wat ik dus her en der op internet gelezen heb.

Uitstraling en beeld / geluids-kwaliteit

De eerste indruk is nog beter dan ik verwachtte :D De beeldkwaliteit is simpelweg subliem voor zo'n klein schermpje. De helderheid, de volle kleuren. De meegeleverde filmpjes zien er ook haarscherp en helder uit. De meegeleverde muziek heb ik nauwelijks naar geluisterd :P En de eerste eigen MP3's die ik er op geluisterd heb waren op een eigen 4 GB SDHC kaartje gezet. Dat werkte ook meteen als een trein! De geluidskwaliteit, wat voor een MP3-speler erg belangrijk is, is ook erg goed. Ik gebruik hiervoor hoge bitrate MP3's (250-320 kbps), en heb ze geluisterd met een Sennheiser koptelefoon, en het klinkt haarscherp.
Het bekijken van foto's werkt ook prima. Foto's zijn in submappen te zetten, en van alle foto's per map worden vele kleine preview-thumbs gemaakt zodat je makkelijk visueel door een foto-album kan bladeren. De foto's worden ook helder met volle kleuren haarscherp weergegeven. Ook zijn de foto's in de hele ZEN als achtergrond "desktop" instelbaar.

FM-tuner

De radio-functie, daarbij wist ik niet dat de koptelefoon als antenne zou dienen, maar ik vind het geniaal bedacht :D De radiokwaliteit van de sterke zenders is gewoon helder, nauwelijks tot geen ruis of kraak. De ontvangstgevoeligheid ligt bij zo'n ding natuurlijk nooit optimaal, en dus begrijpelijk als de zwakkere zenders al snel storend kunnen klinken. Ik vind het een leuke ingebouwde mogelijkheid, maar voor mij niet het belangrijkste.

Video films

Toen heb ik de ZEN vanuit de software 'geformatteerd', leeggemaakt, want al die meegeleverde dingen hoef ik verder niet te hebben. Toen ben ik als eerste gaan kijken hoe ik er een volledige speelfilm op kon krijgen, en hoe de omzet-software zou werken. Ik heb een XViD gepakt, 1:21u, 5.1 geluid, 1,4 GB groot. Het heeft een flinke tijd nodig gehad om te verkleinen en recoden (P4 3GHz). Hij heeft er blijkbaar een WMV van gemaakt, wat ik raar vind aangezien hij ook prima AVI pakt. Maargoed. Echter, toen ik die door de meegeleverde software omgezet had wilde ik die via verkenner naar de ZEN kopieren, toen ik de melding kreeg dat de film mogelijk buiten de specs zou vallen en misschien niet afgespeeld kon worden, of ik wilde doorgaan of eerst omzetten naar een formaat dat hij welk aan kon :? Huh dat had ik net gedaan? Ik heb hem toen gewoon maar gekopieerd, en kijken wat er gebeurt. Nou, zo vreemd als die melding was, speelde de ZEN hem gewoon perfect af. Echt geweldige beeld en geluidskwaliteit zelfs! Verkleind naar 320x176 is niet veel, maar het kijkt prima. Geluid netjes gedownsampled van 5.1 naar stereo.

Compatibiliteit met digitale camera

Foto's en filmpjes vanaf m'n digitale camera (Canon Powershot S3 IS), SD-kaartje rechtstreeks in de ZEN steken, en uitlezen maar. Wat me erg meeviel is dat hij zonder moeite de volle 6 Megapixel foto's van 2816x2112 verkleinde en meteen kon laten zien. Alleen bladeren duurde wat langer dan met kleine foto's, maar da's logisch. De filmpjes... helaas, enige van de 5 opname mogelijkheden die de ZEN wilde afspelen was de laagste stand, 320x240@15fps. 640x480 was te groot (begrijpelijk), maar ook 320x240@30 fps gaf hij aan als te hoge bitrate. Nou ben ik er wel intussen achter dat de framerate niet per definitie te hoge bitrate hoeft te betekenen. Filmpjes met 320x240 en 30 fps kunnen wel afgespeeld worden, maar blijkbaar met een max van 1000 kbit datarate (heb ik ergens gelezen)

Ondervonden probleem

Ik ben wel 1x iets vreemds tegengekomen. Ik was in een MP3 aan het spoelen, en ineens deed de ZEN helemaal niets meer :? Geluid stopte, en reageerde op geen enkele toets meer. Beeld bleef wel aan en alleen de helderheid reageerde nog op toetsaanslagen. Maar heel de ZEN was ook niet meer uit te zetten! Ook aan de PC hangen bracht geen verandering en de PC zag hem ook niet meer. M'n ZEN was gecrashed :+ Ik heb hem toen gereset met een paperclip, en dat werkte wel meteen, gelukkig.

Na wat onderzoek bleek de betreffende MP3 niet helemaal lekker te zijn. Nadat ik die MP3 via WAV opnieuw naar MP3 gecodeerd heb en terug naar de ZEN gekopieerd had, kon hij hem wel probleemloos afspelen. Wellicht dus wat gevoelig voor de kwaliteit van de codering van een MP3.

• Asus P4P800-SE moederbord
  • Canon Powershot S3 IS
  • Windows XP

Heb jij ook een Creative Zen 4GB Zwart?

Reviews door de redactie

Dat is de Zen V Plus. Dat is niet degene waar de reviewer over praat ;-)

[Reactie gewijzigd door devguru op 1 juni 2008 15:29]

Aaah ok, bedankt voor de verduidelijking :)
Leuke review. Ik heb deze ook en heb gelijk na aanschaf een setje Sennheiser oordopjes gekocht wat het allemaal iets mooier maakt kwa geluid :)

Een min puntje voor mij en dat is wel heel klein is dat de data op de geheugenkaart apart benaderd moet worden, je moet naar de geheugenkaart navigeren en dan pas de muziek / films afspelen maar dat maakt niet zoveel uit.

Maar goed review met een aantal goede gebruikers ervaringen.

Misschien kan je ook wat plaatjes toevoegen?

[Reactie gewijzigd door Badtothebone op 1 juni 2008 09:12]

Aardig dingetje zo te horen. M'n ipod mini bevalt niet echt meer....
Verder goeie revieuw _/-\o_
Niet om reclame te maken maar ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe mp3, nou zie ik hier de 8gb versie voor 79,-

:D

EDIT: oh.. niet meer leverbaar |:(

[Reactie gewijzigd door FTI op 1 juni 2008 14:19]