U.S. Robotics USR805461 MAXg Review

pedro73 30 mei 2008, 504 views

U.S. Robotics USR805461 MAXg

Pluspunten

• goed bereik, ook met ontvangers van andere merken
  • eenvoudige installatie
  • instellingen via internet eenvoudig te beheren
  • sympathieke merknaam

Minpunten

• ongeschikt voor p2p
  • weinig connecties
  • raakt overhit

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Deze USR5461 is een aardige router voor licht internetgebruik, bijvoorbeeld voor mailen en internetsites lezen met maximaal 2 tot 3 computers tegelijk.

Bij zwaarder internetgebruik, bijvoorbeeld p2p-verkeer via emule/bittorrent, vertraagt de connectie heel snel en gaat de router op gegeven moment heel frequent vastlopen, alleen een hardware reset helpt dan. Het vastlopen doet deze router "pas" nu ik het ding ruim een jaar heb, met wat googlen heb ik gelezen dat het met overhitten door een te gering werkgeheugen te maken heeft; de router kan maar weinig connecties tegelijkertijd aan. De downloadsnelheid via p2p is bijzonder laag, internetsites (en snelheidstests zoals speedtest.nl) geven wel gebruikelijke scores voor de breedbandverbinding die ik heb.

De bron (amerikaans) meldt dat hij de router opengemaakt heeft en voorzien heeft van een ventilator, dat zou bij hem geholpen hebben; zelf heb ik de onderkant er af gehaald en de printplaat op een oude harddisk gezet als koelplaatje - past mooi. Hiernaast heb ik het aantal connecties bij emule flink naar beneden geschroefd en daardoor heb ik nu alweer een heel uur een internetverbinding achter elkaar. De afgelopen weken heb ik mezelf (en mijn vriendin) aangeleerd om even de stekker uit deze router te halen voor te gaan internetten, best hinderlijk dat het nodig was omdat ik deze draadloze router juist bovenin een hoge kast had gezet, lekker uit zicht met alle kabeltjes - het gegeven dat ik dat kon doen omdat de instellingen prima via internet te beheren zijn, vaak zonder dat de router aan en uit moet, vind ik een goede score op beheersbaarheid waard.
Het gegeven dat de router goed bereik heeft in een huis met 3 woonlagen, met tot nu toe alle merken draadloze ontvangers (cardbus, PCI, USB) vind ik een goede score op bereik waard.

De internetpagina's van US Robotics vermelden niets over deze kwesties, ik heb zelf nog niet met de USR helpdesk gebeld omdat ik (weer via google) lees dat USR stelt dat hun modems niet bedoeld zijn voor p2p-doeleinden; omdat de fabrikant hier niets over aangeeft in de handleiding, op de supportpagina's en op de verpakking van het apparaat beschouw ik de ondersteuning als slecht.

Een vorig exemplaar hield er net na de garantieperiode helemaal mee op, aangezien ik de garantiebon niet meer kon vinden heb ik maar een nieuwe gekocht; ook die (identieke) router gaf een opvallend langzame verbinding met p2p.

Van de featureset heb ik geen gebruik gemaakt van de usb printeraansluiting, ook heb ik de maxg acceleratie niet veel gebruikt omdat ik ook ontvangers van een ander merk heb; wel heb ik het getest en die snellere connectie werkt wel.

Voor mij geen USR routers meer, dat is mij duidelijk!

Heb jij ook een U.S. Robotics USR805461 MAXg?

Ik dacht dat HET merk op het gebied van routers USR was, althans tot voor kort.

Een absoluut pluspunt vind ik dat je de router als printerserver kunt gebruiken (kan een hoop huwelijksproblemen voorkomen :+ ). Wat mij betreft mag je dat bij de positieve eigenschappen zetten.

Ik heb al met behoorlijk wat verschillende routers gewerkt, bij geen enkele hoefde ik, na wijzigingen van de instellingen het ding uit en aan te zetten. Wel was de verbinding dan weg, omdat het ding zichzelf reset. Moest je wel even in de gaten houden als je bijv. de beveiliging wijzigde.... Op het scherm stond nog mooi je router alleen het deed helemaal niets meer, je autorisatie klopte niet :P .

Flauwe kul wat USR beweert: geen p2p, iedere router zou dat gewoon aan moeten kunnen, zonder dat dat speciaal vermeld behoeft te worden.

Terug komend op het begin: "........, althans tot voor kort" heeft te maken met een router (ik weet niet meer welk type) van USR die bij mijn broer draait. Zijn kantoor/huis is op de eerste verdieping en zijn router stond in de serverruimte op de begane grond. De begane grond had hij verhuurd aan een ander bedrijf.
Zat je gezellig te Internetten en plots verbinding pleitte. Het enige dat hielp was naar beneden gaan, ding uit en aan en dan kon je weer verder. Was nog vervelender dan het lijkt, want het pand was natuurlijk beveiligd..... :Y.
Ik heb niet kunnen vinden waar het nou aan lag (hij had het ding op advies van iemand anders gekocht, dus ik had me er ook nooit echt in verdiept). Maar ik denk dat ik hier het antwoord gevonden heb _/-\o_ . Zal het eens gaan checken.

Dus idd:
Voor mij geen USR routers meer, dat is mij duidelijk!
Is die langzame p2p als je wireless gebruik of ook als je gewoon met kabels aansluiting hebt? Want ik heb precies dezelfde router voor m'n Nintendo Wii en DS gekocht, PC gewoon via kabel, en nooit problemen gehad. Eerst werkte m'n DS niet goed erop, US Robotics heeft me geholpen en nooit meer problemen gehad.

Printerserver werkt beter dan een oude Windows 98 laptop gebruiken als printerserver :+

M'n Xbox 360 is er ook via kabel op aangesloten. Xbox Live is een en al p2p en echt nog nooit lag gehad.