Gigabyte GA-G33M-DS2R Review

Sqorpius 29 juni 2008, laatste update op 1 juli 2008, 6.468 views

Gigabyte GA-G33M-DS2R

Pluspunten

• Een van de beste MATX bordjes
  • Stabiel
  • Goede Overclocker
  • Layout
  • Crossfire support

Minpunten

• NB Kan redelijk warm worden (alleen bij langdurige belasting, orthostorture 12 uur+)

Layout Score: 4

[center]http://img359.imageshack.us/img359/8995/zakelijklogo600pxpd8.gif

Bordje gaat RMA/DOA (Zie Updates onderaan)

Al een tijdje geleden heb ik een lanbox lite aangeschaft om hiervan een redelijk vervoerbare pc van te creren. Het begon met een Core 2 E4500, Asrock 1333-1394 en PC5400 XMS2 TwinX geheugen van Corsair. Werkte super, maar wist al dat ASRock nu niet echt bekend stond om hun Overclockbaarheid (en zeker niet met mijn voormalige moederbord.. IG945 chipset) Vandaar dat ik na 3 maanden maar eens gaan zoeken naar een moederbordje die aan een aantal factoren moets voldoen:

-Matx (lanbox lite ondersteunt geen ATX)
-Nieuwere chipset
-Meer Overclockmogenlijkheden

Ik kwam uit bij 2 moederborden, de Foxconn G33M en de Gigabyte G33M-DS2R. Toch maar gekozen voor de gigabyte omdat deze: Crossfire ondersteunt (d.w.v een Open-ended tweede PCI-E 4x slot. en 6 S-AtA sloten i.p.v 4.

De Doos geopend

Nadat ik al mijn onderdelen had uitgepakt ben ik wat nader gaan kijken naar de inhoud van de doos. Uiteraard komt ook dit moederbord in een opvallende doos van Gigabyte met alle felle (oranje) kleuren aanwezig. Eenmaal open vinden wij:
  • 1 x Blauwe IDE kabel
  • Tweede item
  • 1 x Blauwe Floppykabel
  • 2 x Gele S-ATA kabels (waarvan 1 in een hoek van 90 graden is gebogen)
  • 1 x E-Sata bracket
  • 1 x ESata naar Sata kabel
Het moederbord uiteraard :*) en nog wat boekjes en Installatieguides etc.

Wat Bied het bord

Even wat beknopte specificaties van het bordje. Allereerst ondersteunt het Alle CPU's tot nu toe, Dus inclusief de Wolfdale/Yorkfields (na bios F7 die al vanuit de fabrikant word geinstalleerd)

-G33 Chipset
-ICH9R Southbridge
-ALC889A Realtek audio
Ondersteunt 667/800MHZ Geheugen

Slots:

1 x PCI Express X16 slot
1 x PCI Express X4 slot (crossfire mogenlijk)
2 x PCI slots

• 1 x VGA poort
  • 1 x seriele poort
  • 1 x IEEE1394a poort
  • 1 x RJ-45 poort
  • 6 x audio jacks (Center/Subwoofer Speaker Out/Rear Speaker Out/Side Speaker Out/Line In/Line Out/Microphone)
Layout

Layout is Goed te noemen. Standaart M-ATX met wat kleine verschillen t.o.v mijn vorige M-ATX moederbord. 24-polige ATX Stekker is onderaan het bord geplaatst precies naast de IDE header, en dat was even wat meer moeite doen maar goed, geen onmogenlijke taken dusver. verder de standaart dingen: LGA775, 4x DDR2 Sloten, Standaart koelblokjes voor de North en Southbridge

[center]http://www.baboohardware.com.br/absolutenm/articlefiles/12981-board-sm.jpg

De Installatie

Bij de thermaltake lanbox kan je de moederbordtray apart verwijderen dus installatie was bij mij in 20 minuten gedaan (inclusief de all-known-pain-in-the-ass PWSwitch/HDDled etc kabeltjes)

[center]http://img28.picoodle.com/img/img28/4/5/31/f_IMG3329m_06cf27b.jpg[/center/]
Mogenlijkheid om Crossfire te draaien

[center]http://img28.picoodle.com/img/img28/4/5/31/f_IMG3328m_a80f432.jpg[/center/]
Meeste aftermarket coolers zullen passen op dit bord

BIOS

de BIOS is lekker uitgebreid om de nodige tweaks te maken. Door middel van CTRL+F1 komt het advanced tweaking menu ook tevoorschijn waarin de overclocker zich wel thuis zal voelen.
Gigabyte maakt gebruik van zowel Q-Flash (d.m.v de biosbestandjes op een floppy/usb te zetten en in de POST op F7 te drukken, kom je in Q-Flash, deze laat je in een DOS omgeving je bios flashen naar een nieuwere of juist oudere versie.

@bios is een In windows geprogrameerde Bios updater. Erg simpel maar zal bij menig mensen nog wat huivering overkomen aangezien je in Windows je bios flashed. Wat dit programmatje doet is je BIOS scannen om te zien welk moederbord je hebt, waarom hij zegt dat er wel/geen nieuwe BIOS updates zijn.. Daaropvolgend kan je een server kiezen waarop de nieuwste bios staat, Deze word gedownload en op jou teken Ingeflashed. (heb zelf deze methode gebruikt omdat ik mijn usb-Dongles even niet kon vinden.. |:( Alles wel goedgegaan en De biosversie is nu F8E (officiele ondersteuning Wolfdale etc.)

Overklokbaarheid

Hiervoor heb ik dit moederbord in de eerste plaats aangeschaft, Een wat bredere scala aan bios opties te krijgen, en dit krijg je ook! helaas dus beperkt..

Mijn eerste streven was om de CPU naar 3600MHZ te krijgen (geen wereldwonder met een E8400) In 2 stappen gedaan en ging zeer gemakkelijk! PCI-E en PCI bus gelocked op 100/33 en mijn geheugen op 800MHZ laten lopen, Dat betekent dus 9*400=3600MHZ en het geheugen loopt ook gelijk 1:1 met de processor! scheelde dus 500 punten in 3dmark06 als je het geheugen dus mee omhoog zou worden geclocked.

[center]http://img28.picoodle.com/img/img28/4/5/31/f_14010m_385b0cb.jpg[/center/]

Verificatie: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=368033

Temps blijven Load rond de 40C hangen i.c.m een Scythe Ninja Mini en Artic MX-2 (2 graden cooler dan Artic Silver)

In het kort kun je deze settings aanpassen:

Multiplier
Geheugen dividers
PCI-e snelheid
Geheugen timings

Stabiliteit

Toen ik mijn BIOS nog niet had geflashed had ik problemen met de E8400 Op 3.6 te houden i.c.m het geheugen op 1:1, Zodra ik de SPD op 2.00 zette wou hij niet bootten. Wat het moederbord dan doet is 2 x proberen te bootten, werkt het niet word de CMOS automatisch gereset en loopt alles weer op stock! erg fijn dus en je hoeft niet helemaal je kast in te duiken om dat batterijtje/switchtje om te zetten. Na de BIOS update werkte alles perfect en geen vastlopers/BSOD/Gefaalde Overclocks gehad.

Tevens is de Support van Gigabyte super, Updates kunnen snel worden gedownload, en vragen worden binnen 1 dag beantwoord. (wel het juiste mailadres hebben uiteraard

Tot Slot

Heerlijk bordje, Clocked goed en is lekker stabiel. Prijs is enigzins wat hoger voor een Matx maar daar krijg je dus een goede futureset, redelijke chipset en een goede ondersteuning van gigabyte voor terug.

Update 31-05-08: Bios geflashed naar F8E En nu loopt mijn CPU fan op 100%, heb nog geen functie kunnen vinden om deze aan te passen (iemand ideeen?)

Update @ 31-05-08L: Dankzij de reactie van 3phemeral loopt mijn fan nu weer op de normale +/- 1200RPM. stuk stiller en dus ook weer opgelost!

Belangrijke Update!:

Het bordje gaat RMA, Of eigenlijk DOA omdat ik niet tevreden ben over de OC mogenlijkheden, Altans de mogenlijkheden zijn er wel, de bios verpest de opslag Van steeds. Alles loopt nog steeds retestabiel op stockspeeds etc, Echter, maak ik een aanpassing in de bios, als is het de fsb met 1mhz omhoog, Raakt de pc in een loop, reset de CMOS en komt weer in zijn Default status en boot netjes door. Erg jammer want ik had toch lieverd dit bord dan een ander maar goed, Bij de webwinkel een nette Deal gemaakt en krijg nu de Asus P5E VM SE opgestuurd nadat de mijne retour is gedaan. Gebaseerd op de G35 chipset, Hier komt ook een review van (bordje komt woensdag binnen) Maar ontopic: Er is een hele batch Gigabyte bordjes G33/P35/G31 dat het Coldboot probleem dus heeft. Bios updates werken niet, ander geheugen en cpu eveneens niet. (getest met hardware van mijn main pc: QX9650 en Corsair Dominator)

Nog even een Tweede update m.b.t RMA etc. Ook de P5E-VM SE vertoonde kuren, ditmaal ging het overclocken super alleen maken de solid state capacitators een knarsend geluid onder load. Ook deze gaat RMA en word ingeruild voor een P5E VM-HDMI, Deze verkoop ik daarop weer en stap af van mijn Lanbox Concept, ATX kast is besteld en ook een Maximus Formula is onderweg.

Heb jij ook een Gigabyte GA-G33M-DS2R?

Nette review, zeer overzichtelijk en duidelijk :)

I.v.m. je vraag:
Normaalgezien kan je dit als volgt aanpassen (ik heb me gebaseerd op de Bios van m'n GA-P35-DS4, wat normaalgezien hetzelfde/erg gelijkaardig zou moeten zijn):
In Bios:
-> PC Health Status
-> CPU Smart Fan Control op ENABLED zetten
dan kan je nog kiezen om 'CPU Smart Fan Mode' op Auto, Voltage of PWM te zetten.

Volgens mij zijn Auto en PWM hetzelfde. Voltage is bij mij de traagste (en dus stilste ;)) stand, gezien ik 2 non-PWM casefans heb. De 'Voltage Fan Mode' zorgt dat de fans wel van snelheid veranderen, maar ze draaien niet meer @ 100% dus ben ik tevreden :) Ook m'n CPU-koeler (Zalman CNPS9700 LED) draait nu trager (0-1200RPM) dan op z'n laagste stand (1250RPM) als die met de Fan-mate 2 handmatig geregeld wordt.

Hopelijk werkt dit ook voor jou :)

@Sqorpius: graag gedaan, blij dat je het zo hebt kunnen oplossen :)

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 31 mei 2008 14:12]

Kijk! die tweede optie "CPU Smart Fan Mode" deed het hem, Stond op PWM en staat nu op voltage, krijgt dus de standaart voltages van de CPU_FAN mee en loopt op 1200RPM. liep eerst op 2500 en dat was gewoon te luid, temperaturen zijn nu met 1/2 graden gestegen nu de fan 50% Langzamer loopt!

Bedankt voor de quick reply! :Y)
Klinkt als een heel fijn moederbordje, ik wil zelf ook zo'n systeempje dus ik vind dit handige info.
bedankt :)
Voor zover ik op internet gelezen heb een zeer goed overklokker voor een graphics integrated moederbord. Ik kan me herinneren dat er in het PCI-E x4 slot een opening zit, zodat een PCI-E x16 kaart erin past.

Klinkt als het ideale moederbord voor de TT LanBox (heb je hier toevallig ook foto's van?); uATX met de mogelijkheden van ATX

Thanks for sharing! ;)
Zoals in de review inderdaad is er een Open-Ended PCI-E @ 4x slot over om crossfire te draaien, Ik zal binnenkort even een foto van de kast zelf uploaden. Superbordje en clocked heerlijk !
Ik heb zelf twee van deze bordjes in gebruik en ben tot op heden zeer tevreden met het bord. Het enige wat ik mis is een extra header op mijn moederbord voor casefans. Er zitten er twee op (Processor en casefan). Een andere casefan erbij pluggen kan helaas niet...
Klopt inderdaad, voor mij was het nog geen obstakel aangezien mijn fans op Molex lopen, maar het zou wel irritant kunnen zijn.
Probeer het anders met SpeedFan, daarmee kan je snelheden van Fans goed en makkelijk instellen
de oplossing van 3phemeral heeft geholpen, in de bios kan je de setting naar voltage zetten en hierdoor pakt hij de auto voltage die het moederbord toewijst. maar toch bedankt!
Heb dit bord sinds november in mijn Silverstone SG01e draaien en tot op heden uitermate tevreden. C2D E6600 op 3,3GHz (Silverstone NT06lite dus best een prestatie) en mijn voornaamste reden, het PCIe x4 slot. Ik heb er een Areca ARC1220 in steken en dat werkt perfect, nooit miseri mee. Absolute aanrader voor landoosjes en de topper onder mATX borden :)
Hey Cubefanatic,

zoals je ziet is het bij mij wat mindergoed uitgepakt, eerst liep alles superstabiel en werkte alles goed, Overclocken was geen probleem i.c.m Scythe ninja min en e8400. Maar sinds kort heeft hij last met coldbootten, reset mijn bios telkens weer naar stock na een aantal Fan-aan-uit Loops. Erg irritand maar goed, Ik kan hem inruilen tegen een nog net wat betere MATX moederbord met de G35 chipset. Ik moet de eventuele Crossfiresupport inleveren, maar krijg er wel een betere chipset en chipsetkoeling voor terug. We zullen het zien.
Het verbaast me, ik heb die overclock intussen al een maand of 3-4 en het blijft goed lopen. Nja, andere batch wil wel es verschil maken :)
Vanwaar die ''brede scala aan OC-opties, zijn er wel'' doorgestreept? Enne... wat is je max overclock, trekt je bord het dan niet meer of haakt de cpu als eerste af :)
max overclock was 4000mhz ;) Brede scala doorgestreept omdat ze er wel zijn maar bij mij niet echt meer van toepassing waren. Verder niet veel kunnen clocken door coldboot etc. vandaar dat deze RMA is gegaan en er een maximus voor in de plaats is gekomen (waarop hij nu al 4400mhz heeft gehaald Prime stable met 1.3700Vcore)

Ook zou je niet zo hoog kunnen clocken op dit moederbord door het gebrek aan degenlijke chipsetkoeling. werd al snel onaanraakbaar bij een beetje stressen op stock snelheden ;)

[Reactie gewijzigd door Sqorpius op 17 juni 2008 13:05]

Pfff wat een gedoe zeg... Weten wij iig ook wat we in vervolg wel en niet moeten kopen ;)

Good luck with it !
Dank je man, Op dit moment is alles z.g.a opgelost en zit ik met een Maximus Formula die Geen coldboot problemen heeft, Zeer netjes Clocked, en uiteraard ook Geen Rare en knarsende SS capicators heeft. Review hiervan volgt binnenkort.
Ik heb een Asus P5K-VM in een Lanbox zitten en daar heb ik totaal geen problemen bij, afgezien van een coldboot probleem (pc aan -> pc uit -> pc aan -> boot).

Dit G33 bordje klokt uitstekend over en mijn E6600 haalde de 3,7 Ghz. Ik ben niet verder gegaan aangezien de koeling het niet verder aankon, maar verder perfect!

Overigens GL met je nieuwe systeem ;)

[Reactie gewijzigd door Gniels op 29 juni 2008 22:27]