Olympus PEN E-PL3 + 14-150 Rood Review

Morress 17 april 2013, 1.240 views

Olympus PEN E-PL3 + 14-150 Rood

Pluspunten

• kleurechtheid
  • snelle auto-focus
  • kantelbaar scherm
  • zoombereik
  • bouwkwaliteit (op grip na)
  • instellingsmogelijkheden (licht/focus/diafragma/sluitertijd/menu e.d.)
  • snelle toegang tot instellingen
  • gewicht/volume
  • auto-mapping fucntie...
  • audiokwaliteit

Minpunten

• grip (griptape lost het op)
  • lensdopje zit niet met touwtje vast
  • scherm mist wat felheid in zeer lichte omstandigheden
  • autofocus met filmen
  • macrofunctie schoot te kort, zul je toch echt een andere lens voor moeten hebben.
  • volledig ingezoomd is het in de hoeken donkerder
  • iets meer megapixel had fijn geweest voor wanneer je een foto cropped

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Ik heb deze camera 2e hands gekocht met 14-150mm lens (totaal 475euro) voor op reis naar Nieuw-Zeeland met m'n vrouw. Wij hebben daar 8 weken gekampeerd en zo'n beetje alles bezocht. Kwam er op dag 1 achter dat er een hot pixel in zat, kwam er NA de vakantie achter dat er een auto-mapping functie is, die dat automatisch fixt....tja, had ik maar RTFM ;)

Wie ik ben/wat ik wil
Ik had me redelijk ingelezen in alles wat ik wilde. Ik kwam van een CompactCamera af, ook een olympus omdat de bouwkwaliteit mijns inzien daar eigenlijk altijd goed is.

Ik ben geen geavanceerde gebruiker en ik heb die intentie ook niet. Maar er waren een paar dingen die ik wilde kunnen doen; sluitertijd/diafragma handmatig kunnen instellen, RAW mogelijkheid, kantelbaar scherm en fatsoenlijk bereik met 1 lens. Lensen verwisselen zag ik niet zitten, om over risico van vuil e.d. nog maar niet te beginnen. Vandaar de 14-150mm (wat dus -als het goed is door crop-factor- neerkomt op 28-300mm.

Zoals ik al meldde ben ik geen geavanceerde gebruiker, ik heb spelenderwijs leren omgaan met de camera en zal wss nog niet de helft van de functies die de camera bezit gebruiken.

Desalniettemin ben ik wel een kritisch persoon en zal ik hier eerlijk melden wat ik er van vind. Wellicht dat er anderen zijn die -net als ik- niet de ambitie hebben om als semiprofessional rond te lopen, maar die gewoon net wat meer kwaliteit willen dan een compact camera van 100-300euro.

Over de camera & Lens
Deze camera biedt dat, scherpstellen gaat zeer snel, de kleurweergave vond ik erg natuurgetrouw en de knoppen op de camera geven je snel toegang tot een aantal instellingen voor de iets meer-dan-normaal-eisende gebruiker. (iets wat de e-pm1 bijvoorbeeld mist).

De lens is niet geschikt voor macrofuncties, je moet behoorlijk ver er van af zitten om goed scherp te kunnen stellen, zelfs met manuele focus.
Het zoombereik is voor de reis zoals wij 'm maakten erg fijn, soms zou je misschien nog verder willen inzoomen, maar dat is een keus die je maakt en dat is dus geen negatief punt. Wat me wel opviel was dat in elke hoek op een foto waarin volledig ingezoomd is, het donkerder is.

Zoals velen mistte ook ik de grip, ik had nog wat griptape over van de HEMA van toen ik een kitesurfboard had gemaakt, dus daarmee heb ik voor de nodige grip gezorgd :)

De lensdop zit overigens niet met een touwtje vast aan de lens, vind ik erg irritant want dan moet je elke keer dat ding opbergen (of zoals ik met je mond vasthouden in the heat of the moment.

Het kantelbare scherm heb ik behoorlijk veel gebruikt en ik zou ook niet meer zonder willen.
Het scherm zelf had van mij wel wat feller gemogen en van iets betere kwaliteit, de kleuren zijn behoorlijk goed, maar een amoled-scherm zou deze camera niet misstaan.

De losse flitser heb ik amper gebruikt, zou mooi zijn als 'ie ingebouwd was, mede omdat je dan ook een losse zoeker er op zetten kan.

Een zoeker mistte ik een beetje omdat het scherm heel soms te kort schoot(in omstandigheden met fel licht om kleine objecten).

De accu ging bij mij ongeveer 250-300 foto's mee incl veel rondzeulen terwijl de camera nog aan stond. Dus als je zuinig bent kan je er vast langer mee, scherm stond veelal op z'n felst, dus wellicht nog langer actie. Ik had nog een accu extra besteld en gebruikt, voor vakanties zoals wij dat deden een absolute must. De Yanec accus van replacedirect bevielen erg goed.
Daarnaast 2x 16gb erbijgekocht, klasse 10 voor het filmen.

Filmen met dit apparaat heb ik gemengde gevoelens over, de camera is er niet op gericht en dat merk je, de autofocus is redelijk belabberd tijdens filmen, wat wel opvalt is dat de audiokwaliteit behoorlijk goed is. Tijdens een optreden(muziek) hoorde je duidelijk dat de microfoons zicht echt gericht zijn waarop je mikt. en de kwaliteit was ook prima. Wellicht dat 720p net zo nuttig is als de 1080p, maar dat heb ik niet geprobeerd.

Niet goed? Pecht gehad
Tot zover wat dingen die me opvielen. Als je vragen hebt ben je welkom, als je commentaar hebt, heb je pech, ik had namelijk ook niks kunnen schrijven ;)
De (veeeeel betere) reviews her en der(ook hier) geven je ook een aantal alternatieven, ik ben simpelweg voor deze gegaan omdat de kwaliteit van olympus me nog nooit in de steek heeft gelaten

Over de bijgevoegde foto's
geopend, opgeslagen in paint (!) en naar 20% van originele grootte verkleind.:P Anders waren ze te groot :/ (kwam ik pas na 3x proberen achter dat er maximale afmetingen zijn hier, begrijpelijk. Dus van 12,6mp naar dit..
1: Voorbeeld van de toch-wel-leuke(!) ingebouwde effect-functies
2: op 28mm (14mm) met rood vierkant waar de volgende foto is op ingezoomd
3: op 300mm (150mm)
4: geen commentaar ;)

Heb jij ook een Olympus PEN E-PL3 + 14-150 Rood?

euh....foto's zijn er niet...mweh, iemand een idee waarom?

[Reactie gewijzigd door Morress op 17 april 2013 18:26]

prachtige foto's, heel herkenbaar
thx, heb er nog 2500(valt mee voor 8weken toch!?)