Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser Momentum Over-ear (Aluminium, Bruin) Review

Wijnands 16 april 2013, 6.132 views

Sennheiser Momentum Over-ear (Aluminium, Bruin)

Pluspunten

• prachtige bouwkwaliteit
  • licht
  • dunne kabel
  • bewaardoos erbij

Minpunten

• vrij forse prijs
  • geen onderscheidend vermogen in het laag
  • past slecht op een groot hoofd.

Ik heb deze koptelefoon een avondje geleend van een collega Een heel diepgaande review is dit dus ook niet geworden, wel een goed onderbouwde eerste indruk. Mijn vergelijkingsmateriaal is een Beyerdynamic DT770pro 250. Als speler heb ik een Sansa Clip Zip gebruikt met een assortiment flac bestanden. Equalizer stond op uit.

Als je de meegeleverde bewaardoos oppakt straalt dat al meteen kwaliteit uit. Doos is prachtig gemaakt en gaat echt niet makkelijk vanzelf open. De koptelefoon zelf is prachtig gebouwd en keurig afgewerkt. De kabel is wat dunnetjes (voor de test heb ik de gewone kabel gebruikt zonder regelaars) maar typisch sennheiser.

Ondanks de kwaliteitsuitstraling valt het gewicht enorm mee. De pasvorm is voor een grote kop zoals de mijne niet bepaald geweldig, de schelpen moeten op de onderste stand en dan staan ze alsnog iets uit onderaan mijn oren. De schelpen zijn van een maat dat ik niet goed op of over de oren kan kiezen, wel zijn ze heerlijk zacht. Na een half uurtje doen wel m'n oren zeer.

Omdat deze koptelefoon maar een impedantie van 18 ohm heeft kan eigenlijk elk apparaat dit ding moeiteloos aansturen, de Clip kan ik op iets over de helft zetten op de volume regeling.

Eerst maar wat jazz om een eerste indruk te krijgen. Diana Krall's "east of the sun, west of the moon" van Live in Paris is een mooie track daarvoor. Zang wordt heel helder weergegeven, het gefluit achterin de zaal tijdens het applaus komt er moeiteloos door. Ik kan ook prima de nuances van de drums volgen. Geluid klinkt niet heel ruimtelijk, "soundstage"valt me iets tegen. Geluid klinkt licht warm.

Dan wat andere muziek, "ring of fire". Hmm... de bas partij hier mist toch wat detail. Zang en gitaar komt lekker door.
Live set dan, "the corrs, MTV unplugged". Gaat prima, instrumenten zijn helder en de dames lijken bij je in de kamer te staan.

Tijd voor een serieuze test, Wagner's Parsifal in de opname uit 1984 van Herbert von Karajan en dan "Nun achte wohl und laß mich seh'n" waar je de kerkklokken hoort, een hele lage mannenstem, strijkers en het koor. Hier laat de Sennheiser echt verscheidene steken vallen, het hele laag is een grote brij, ik kan bijna niets onderscheiden.

Half uurtje luisteren en ik heb genoeg gehad. De bas maakt er regelmatig een zooitje van en begint vermoeiend te worden. De pasvorm is, met mijn grote kop, dusdanig dat de randen van mijn oorschelpen pijn doen. Het is duidelijk niet de koptelefoon voor mij.

Voorzichtige conclusie, als je muzieksmaak voornamelijk hits van de laatste 20, 30 jaar omvat dan heb je hier een mooie koptelefoon aan. Ben je een serieuze basverslaafde dan zou dit ding tekort kunnen schieten. Wil je het onderste uit je collectie halen of ben je dol op klassiek dan kun je toch beter verder kijken.

Heb jij ook een Sennheiser Momentum Over-ear (Aluminium, Bruin)?

De Sansa Clip een hoogwaardige speler noemen, geeft niet veel vertrouwen in de rest van je review.
Dat ben ik niet met je eens. De sansa spelers hebben toch een goeie reputatie als het gaat om geluidsweergave. De clip+ heeft op veel websites ook een hele positieve review gekregen en de Zip doet daar zeker niet voor onder.
Verder, dit is een koptelefoon die duidelijk gericht is op de ipod/iphone/smartphone markt. Het ding testen met een portable speler vind ik dus niet vreemd.

Maar goed, je hoeft geen vertrouwen in deze vlugge review te hebben. Het is mijn mening voor wie 'm lezen wil
Sansa clip is zeker wel een goede speler. Zeker in combinatie met rockbox.

zie onder andere: http://www.head-fi.org/pr...-mp3-player-black/reviews

Dat zijn niet de minst serieuze gebruikers van audio apparatuur...
Vind ik ook. Maar ja, het ding is goedkoop en klein en dat geeft blijkbaar vooroordelen.
Wel een leuke, informatieve review.
Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat deze hoofdtelefoon ondanks de lage impedantie niet primair bedoeld is voor een speler als de Sansa Clip.
Niet dat je er geen leuk geluid uit krijgt. Dat beschrijf je ook goed.
Ben dan alleen wel benieuwd naar de prestaties bij een kwalitatief hoogwaardiger opstelling.
Niks ten nadele van de Sansa trouwens, maar het is een mp3-speler bedoeld voor mobiliteit en al heeft ie een goed geluid, het is wel héél compact allemaal.
Omgekeerd denk ik niet dat je gaat joggen met een Momentum op je hoofd.
Sennheiser positioneert deze koptelefoon juist als een oplossing voor portable spelers. Daarom is de impedantie laag gekozen, is het een van de weinige gesloten modellen en zit er een afstandsbediening snoer bij

Verder is de Clip de meest hoogwaardige speler die ik heb in huis.
Een gesloten hoofdtelefoon heeft sowieso wat sneller last van een beperkte soundstage, persoonlijk is deze eigenschap me altijd beter bevallen bij de diverse open hoofdtelefoons die ik beluisterd heb. Ik vind het bij de Momentum echter goed te doen bij de muziek die ik er meestal op luister (elektronisch, dance e.d.).

Geïrriteerde oren had ik ook bij het eerste gebruik, alsmede het gevoel dat ze niet helemaal om mijn oor heen konden. Dit verdween echter al snel in een paar weken... een harde verklaring heb ik daar niet voor, maar de oorschelpen zijn bekleed met leer wat de eigenschap heeft zich te vormen naar je lichaam. Ze zitten nu erg lekker :)

Zeer goede en luxe portable hoofdtelefoon, maar nog steeds wel wat te duur imo.
Ik had ook last van mijn oren bij het eerste gebruik. En ik kan inderdaad bevestigen dat dit na een paar weken over gaat en ze steeds beter gaan zitten. Het zal inderdaad het leer zijn dat zich naar de oren vormt.
Ik denk dat pasvorm een tijdelijk probleem is bij een klein tot gemiddeld hoofd. Bij een grote kop zoals de mijne is het meer permanent
Bedankt voor je review! Ben zelf nl op zoek naar een goede, kwalitatief hoogwaardige koptelefoon (on-ear of over-ear) met overall goed geluid. Luister nl. heel veel genres. En heb wel goede ervaringen met Sennheiser (op het gebied van in-ear) en vind deze erg mooi. Alleen m'n eerdere on-ear headphone zat erg strak waardoor ik last kreeg van m'n oren, dus twijfel tussen de on-ear en over-ear-versie.

Maar heb jij nou de on-ear of over-ear getest?

[Reactie gewijzigd door TradeMarkNL op 25 oktober 2013 15:39]

Ding schijnt een on-ear te zijn. Ik vind 'm kwa pasvorm alletwee net niet. Ik heb de sennheiser zonder enige spijt terug gegeven en mijn DT-770 pro weer opgezet.

[Reactie gewijzigd door Wijnands op 25 oktober 2013 17:56]

Hmm, nou er schijnt zowel een on-ear- als over-ear-model te zijn. Maar ik lees dat die over-ear voor mensen met een beetje grote oren al snel te klein is en dus eigenlijk helemaal niet over-ear. Heb geen ervaring met het merk Beyerdynamic maar zal me er eens in verdiepen.
De review vind ik veel meerwaarde hebben ten opzichte van andere revieuws. Simpelweg vanwege de zin "Na een half uurtje doen wel m'n oren zeer.". Heb nu een on-ear koptelefoon en ben op zoek naar een over-ear die ik gewoon de hele dag op kan houden tijdens het werk (ik werk veel thuis).
De on-ears die ik nu heb gaan na een uurtje irriteren en na twee uur moet hij af omdat het gewoon zeer gaat doen. Ik zat nu al even te kijken naar de Sennheiser Momentum (over-ear variant) maar dat gaat hem dus ook niet worden dan.. ik zoek nog even verder. Bedankt nogmaals!