Arctic Accelero Xtreme III Review

Bjornmeijer935 12 april 2013, 2.062 views

Arctic Accelero Xtreme III

Pluspunten

• Zeer stil onder idle en load
  • Best stil als de fans op 100% draaien
  • Koelt zeer goed

Minpunten

• Prijzig
  • Zwaar
  • Groot
  • Geen montage handleiding
  • Moeilijk te monteren

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Vanwege slijtage aan een van mijn ventilatoren op mijn R6950 TwinFrozr II ben ik naar alternatieven gaan kijken, met name ook eentje die een stuk stiller is. De Accelero Xtreme was niet geheel onbekend voor mij, ik heb de eerste versie van de Accelero Xtreme gehad een aantal jaren geleden in de tijd van de energie vreter/kachel genaamd de HD2900XT. Over de eerste versie was ik ook zeker tevreden. Vandaar dat mijn keuze dus ook op de nieuwe versie viel.

Verpakking
De koeler en accessoires zitten in plastic verpakt. De verpakking is simpel maar ook gelijk mooi om naar te kijken omdat je deze koeler in al zijn glorie kunt aanschouwen.

Accelero Xtreme III
De Accelero Xtreme III is alles behalve klein, met een lengte van circa 28cm en drie sloten dik is het dus niet voor iedereen weggelegd. Je moet zeker rekenen dat je een 30/32cm aan ruimte hebt voor je videokaart anders kan je problemen verwachten bij het plaatsen van de videokaart met deze koeler. Een voordeel is dat deze koeler al voorzien is van Arctics MX4 pasta, wellicht niet de beste maar de keuze is er natuurlijk om er zelf wat op de doen.

Accessoires
Nou eenmaal het plastic open kom je het volgende tegen. Natuurlijk als eerste een monsterlijk grote koeler.

Vervolgens nog alle accessoires die bij deze koeler horen. Het voornaamste is het groot aantal koelblokken die er bij geleverd worden. Deze koelblokken kun je met behulp van de meegeleverde lijm aan de verschillende chips plakken. Dit is wellicht zowel een voordeel als nadeel, in de zin dat het wel echt vast zit en aan de andere kant je het ook bijna niet meer los krijgt. Vervolgens een backplate met een schuimplaatje die de achterkant van de kaart tegen schade moet beschermen. een fan adapter waarmee je de koeler op een molex aansluiting kan aansluiten mocht de videokaart een niet standaard fan connector gebruiken. Als laatste nog het overige montage materiaal, schroeven, afstand busjes en ringetjes.

Montage
Wat mij het eerste opviel was het geheel ontbreken van de handleiding, ik heb er gelukkig niet veel moeite mee gehad.

De montage is net als bij zijn voorganger het lastigste van alles, voor dat je de koeler gaat monteren moet je eerste oude koeler en koel elementen verwijderen al kan dit per videokaart wel verschillen. Na het verwijderen van de oude koeler ben ik begonnen met het verwijderen van oude geleidingspasta en de chips met een gum schoon gemaakt(dit schijnt goed te werken).

Vervolgens even passen welke koelblokken waar het beste kunnen geplaatst worden en vervolgens met de lijm vast maken, afhankelijk van de hoeveelheid gebruikte lijm kan het lang duren voor dat de lijm helemaal uitgehard is en de chips stevig vast zitten. In mijn geval heb ik 5 uur gewacht alvorens ik verder ging.

Het moeilijkste ging nu gebeuren, namelijk de koeler zelf monteren. Dit is extreem lastig en vereist flink wat geduld dit komt omdat zowel aan de voorkant als achterkant van de kaart afstand busjes geplaatst moeten worden, helaas blijven die busjes niet plakken dus het best is om de videokaart op de koeler met de busjes te leggen. Vervolgens plaats je de busjes op de achter kant, en plak je het schuimplaatjes op de backplate die meegeleverd is om deze dan vervolgens weer met de busjes op de achterkant uit te lijnen. Uiteindelijk de schroeven er in en helemaal gelijkmatig aandraaien tot de koeler stevig vast zit.

Eenmaal gemonteerd zou je zoiets krijgen. Zoals je kan zien steekt deze koeler een stuk over de videokaart heen, voor wie zich daar aan stoort kan altijd nog de Twin Turbo een uitkomst zijn.

Installatie
Zoals boven al vermeld stond moet je wat extra ruimte meerekenen bovenop die 28cm. Dit heb ik op vervelende wijzen moeten ondervinden, ik had een 5.25 inch 4x 2.5 inch hotswap bay in de onderste 5.25 inch bay zitten. Hierdoor kon ik de videokaart niet installeren, even de hotswap bay verplaatsen een DVD brander armer en ik kon de videokaart installeren.

Nou eenmaal de videokaart helemaal vast gezet kon ik doorgaan met het aansluiten van mijn PC.

Nadeel nummer 2, dit ding weegt nog al wat, zo zwaar dat als mijn kast recht op staat de videokaart niet meer goed contact maakt met het PCIe slot. Dit kan ook door mijn moederbord komen door het ontbreken van een haak mechanisme die mijn videokaart netjes vasthoud. Dit heb ik voor nu opgelost door hem plat te leggen en alles werkt nu gewoon goed.

Prestaties
Het belangrijkste van iedere koeler zijn natuurlijk de prestaties. Iets waar de Accelero Xtreme III heel goed in is, bij het draaien van Furmark met alle opties aan (xtreme burn-in etc...) op 2560x1440 voor een duur van 5 minuten.

Twin Frozer II: 78c, ventilator op 84%
Zeer luidruchtig op zijn zachtst gezegd.

Accelero Xtreme III: 57c, ventilator op 48%
Verschil van 21 graden en een heleboel decibel aan geluidsdruk.

Zelfs nu soms vraag ik me af of die ventilatoren het wel doen, want ze zijn echt onhoorbaar boven het geluid wat de rest van mijn PC produceert wat overigens niet veel is. Zelfs op 100% snelheid is het geluid totaal niet storend, maar als je daar komt met alleen games heb je vermoedelijk toch iets fout gedaan bij de montage.

Een zeer stille koeler met zeer goede koel prestaties, dit heeft wel een prijskaartje namelijk circa 75 euro ten tijde van het schrijven van deze review. De koeler is alles behalve klein en licht, dit is iets waar je zeker rekening mee zult moeten houden als je besluit deze aan te schaffen. Ik raad het niet aan deze koeler proberen te monteren als je nieuw bent in dit want het is best een hoop werk en er kan een hele hoop fout gaan.

De punten hieronder zullen als heel negatief overkomen, maar dit is zeker niet het geval als je de prestaties meerekent.

Heb jij ook een Arctic Accelero Xtreme III?

Nette review met mooie foto's! Maar hoe lang is de kaart met koeler nu exact (en is het gemeten met of zonder I/O bracket)?
Je geeft aan dat er 30/32cm nodig is. Ik heb 305mm beschikbaar en ben wel benieuwd of deze koeler gaat passen :)
Bij mij is de gehele videokaart inclusief de koeler zonder de bracket meegerekend ongeveer 32cm. Bij mij zit de GPU chip een aardig stuk naar achteren dus het kan zijn dat hij bij jou gewoon past.

Als je jou kaart met deze foto vergelijkt dan weet je of het gaat passen.
Als jou GPU chip in het midden van die PCIe connector zit dan zou het moeten passen
ik dacht dat de derde versie 2 slots ging zijn blijkbaar niet dus
als ik goed kijk is het eerder 2.5 dan 3 of ben ik verkeerd ?
en inderdaad het monteren was een ramp
ik gaf mezelf maar 20 % slaagkans dat de kaart nog zou werken :9
Nee het zijn er echt 3, op de foto ziet het er een beetje vertekend uit omdat die onder een hoek genomen is.