Specificaties Socket AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA78GM-S2H Review

whitebunny 21 mei 2008, laatste update op 17 november 2015, 8.150 views

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Pluspunten

• Snelste onboard 3D die er is, en ook nog goed overklokbaar
  • Erg veel aansluitingen (HDMI, DVI, VGA, Sata, eSata, firewire...)
  • Goede overklok-opties voor processor
  • Zuinig met energie
  • Betaalbaar
  • AMD Overdrive software voor tweaken vanuit Windows

Minpunten

• Lagere voltages in bios meestal niet in te stellen (wel met software)
  • Geleverd zonder kabeltje voor parallelle poort connector
  • Onboard parallelle printerpoort-aansluiting erg vervelend geplaatst

Layout Score: 4
Algemeen
Omdat ik niet zoveel games meer speel was ik al een poosje op zoek naar een bordje met goede onboard video zodat ik geen energie-verslindende losse videokaart meer nodig heb, maar toch nog af en toe lekker kan gamen en natuurlijk ook zonder problemen HD video kan afspelen. De AMD/ATI 780G chipset was precies wat ik zocht, zuinig, betaalbaar, veel features en toch acceptabele game-performance. De onboard 3D (ATI HD3200 core) zit in de Northbridge chip bijgebakken en maakt gebruik van het systeemgeheugen (instelbaar tot max. 512MB). De 780G heeft de snelste onboard graphics die er op dit moment is!

Ik heb gekozen voor dit Gigabyte bord vanwege de complete feature-set, de nieuwe SB700 southbridge, en de eSATA aansluiting voor een externe harddisk. Hoewel het bord (in combinatie met een Phenom) als het goed is ook met DDR2-1066 geheugen kan werken, heb ik er vanwege de prijs gewoon DDR2-800 geheugen in gedaan.

Features
  • Socket AM2+/ AM2 processors: Phenom X4, Phenom X3, Athlon, Athlon X2, Sempron
  • North Bridge: AMD 780G
  • South Bridge: AMD SB700
  • Geheugen: 4 x 1.8V DDR2 DIMM dual channel (max 16 GB DDR2 1066/800/667 MHz)
  • HD Audio: Realtek ALC889A 2/4/5.1/7.1-channel, optical S/PDIF Out connector
  • LAN: Realtek 8111C chip (10/100/1000 Mbit)
  • Slots: PCI-Express x16, PCI-Express X1, 2x PCI
  • IDE: 1 x IDE (tot 2 IDE devices)
  • SATA: 5 x SATA 3Gb/s (RAID 0 / 1 / 10)
  • eSATA: 1 x eSATA 3Gb/s achterop
  • Floppy: 1 x floppy disk drive connector
  • Firewire: max 2 IEEE 1394a ports (1 achterop, 1 via interne header)
  • USB: tot 12 USB 2.0/1.1 ports (4 achterop, 8 via interne USB headers)
  • LPT: 1x interne header
  • Serial: 1 x interne header
  • Kbd: PS/2 toestsenbord aansluiting
  • Muis: 1 x PS/2 muis aansluiting
Overklokken - onboard video
Hoewel er ongetwijfeld mensen zijn die nu hard gaan lachen, is overklokken op een budget-systeem naar mijn mening gewoon net zo leuk en waarschijnlijk zelfs nuttiger dan op een high-end systeem. Hoewel ik uiteindelijk zal gaan voor een zo laag mogelijk energie-verbruik (met name voor m'n server die 24x7 aanstaat), is het altijd erg leuk om te kijken wat er uit een systeem te halen is. Daarnaast nodigt een nieuwe chipset natuurlijk extra uit om alle opties uit te proberen. Tenslotte kon ik ook een kleine vergelijking maken tussen een Athlon X2 en een Phenom X4 configuratie qua energie-verbruik en 3D-performance.

In de bios zijn zeer veel opties te vinden om over te klokken. Bij Gigabyte zit dit meestal verstopt in de BIOS, en inderdaad moet je ook bij dit bord in de bios eerst CTRL-F1 drukken om de extra opties toegankelijk te maken. Verschillende voltages (CPU, Northbridge, Memory), multipliers (CPU, HT, Memory controller, Memory divider), en een enorme reeks memory-timings waarvan ik nog niet eens alles geprobeerd heb. Daarnaast kan met de AMD Overdrive software vanuit Windows ook nog van alles aangepast worden.

De onboard graphics core draait standaard op 500MHz, maar dit is in de bios eenvoudig aan te passen (150 tot 2000MHz). Zonder extra koeling draaide het prima op 650 MHz, maar met een eenvoudig fannetje op de koeler gemonteerd was 900MHz :9~ geen enkel probleem. Haal wel eerst de koeler van de Northbridge voordat je erin gaat schroeven, want de northbridge/graphics chip is erg klein en heeft geen enkele beschermende kap, maar zit met wat koelpasta direkt onder de heatsink!

De graphics-core moet via de HyperThreading-bus via de memory-controller van de processor bij het geheugen komen, en zou daarom in principe sneller moeten worden bij een hogere HT snelheid. Door alleen de HT snelheid te verhogen maar de processor- en geheugensnelheden zelf zoveel mogelijk constant te houden was inderdaad al een mooie 3D snelheidsverbetering te zien, dus nog zonder de processor en het geheugen over te klokken. De Phenom X4 gebruikt in vergelijking met de Athlon X2 al standaard een flink hogere HT snelheid (1800MHz ipv 1000MHz) maar ook bij de Phenom was nog wel een HT overklok mogelijk met enig effect op de 3D performance.

Ik heb ook nog even gekeken of de processors over te klokken waren, maar ik heb er niet veel tijd aan besteed want ik wilde liever een zuiniger systeem door de voltages te verlagen. De X2
hield het voor gezien rond de 2700 a 2750 MHz, de Phenom X4 haalde 2650 tot 2700 MHz (beide met met de standaard-voltages).

Energie-verbruik
Het energie-verbruik van het bord is relatief laag, en in combinatie met een energie-zuinige processor dus erg geschikt voor mijn systeem dat permanent aanstaat (runt nu mijn webserver en Newsleecher). Omdat de energie-zuinigste AMD Athlon X2 BE en E series naar mijn mening nog iets te duur waren, heb ik de EE variant gekocht, die was 20,- goedkoper. Die EE's draaien standaard op een iets hoger voltage, maar dat was in de bios gewoon lager te zetten. Mijn Athlon 4200+ EE draaide zelfs onder volledige belasting prima op 0.95 volt, waardoor hij nu zelfs een stuk zuiniger is dan een standaard BE of E versie _/-\o_

Voor mijn werksysteem heb ik nu eenzelfde bord gekocht, maar dan met een Phenom 9550 X4 quad-core (B3 stepping). Die is uiteraard een stuk minder zuinig vanwege de vier cores en omdat hij nog niet zo lang gemaakt wordt, maar ook met de X4 was er tot mijn verbazing met behulp van voltage-instellingen flink wat(t) af te krijgen. Daarnaast kan ik de 4 cores gewoon te goed gebruiken om met een dual-core genoegen te nemen (multi-threaded Java programmeren en video-bewerking), en mijn werksysteem staat ook niet permanent aan.

Tenslotte heb ik ook nog een voeding met een hoger rendement geprobeerd (Enermax 82+) in plaats van twee no-name voedingen, en ook dat maakte beide systemen nog eens een stuk zuiniger: de configuratie met de dual-core werd 13 tot 15 Watt zuiniger (zowel onder load als idle), de quad-core werd 7 (idle) tot 15 Watt (load) zuiniger. De resultaten in de grafiek zijn allemaal met de zuinige 82+ voeding, dus als je wilt vergelijken met el-cheapo voedingen kun je er grofweg overal 15 Watt bijtellen.

Ook van mijn Phenom X4 systeem wilde ik het energie-verbruik verder verlagen door een lager voltage in te stellen, maar tot mijn verbazing was dat in de bios niet mogelijk. Het voltage kon alleen verhoogd worden :? . Met een X2 erin kon het voltage zowel hoger als lager worden ingesteld, dus dat is een beetje raar. Gelukkig kon met AMD Overdrive software vanuit Windows alsnog het voltage verlaagd worden, maar ik had liever gehad dat dat al direkt in de bios gedaan kon worden.

Ik heb twee pogingen gedaan via de support-website tot de technici van gigabyte door te dringen, maar de reakties waren ronduit grappig dus ik heb het maar opgegeven: :+

Hello,
Thank you for supporting GIGABYTE products.
Please note that Phenom processor require high voltage. so you can not lower the voltage in the Bios.
Best Regards,

Nog een keer duidelijk uitgelegd dat het met de Overdrive software wel kan, dus waarom in de bios niet, dat het met de X2 wel kan met dezelfde bios, en tenslotte dat concurrent Asus wel de undervolt optie in de bios heeft voor de X4:

Hello,
After checking it seems actually we have never provided option in bios to decrease the CPU voltage we only provide option to increase the CPU voltage. You may try to use AMD’s Cool n Quite technology for energy saving. Thanks.
Best Regards,

Voorlopig dus nog maar via de AMD OVerdrive de voltages van de Phenom X4 verlagen.

conclusie
Mijn verwachting van dit bord is meer dan waargemaakt, vandaar dat ik er een tweede heb bijgekocht. Jammer dat het undervolten van de Phenom (nog?) niet vanuit de BIOS kan, maar dankzij AMD's Overdrive software (die tijdens het opstarten van Windows automatisch het laatst gebruikte profiel kan laden) bespaar ik nu ook op mijn Phenom-bord 10 (idle) tot 26 Watt (onder volledige belasting).

Na flink wat settings uit te proberen, en vele prime95, aquamark en 3dmark pogingen om het allemaal te testen, volgt hier dan de uiteindelijke 3D scores.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA78GM-S2H?

goede review.

ben zelf ook op zoek naar een degelijk all in moederbordje dat niet teveel verbruikt.

maar, even een vraagje, indien je een servertje wil draaien, waarom gebruik je dan geen ultra zuinige cpu, een itx bordje of zo ? die kunnen vaak met minder dan 10 watt al flink overweg. als je 24/7 wil draaien heb je snel wat geld bespaart.

het siert je dat je energiebewust bent. maar mag ik toch even opmerken dat bijvoorbeeld een upgrade van een bestaande wekende voeding met efficientie van 60% naar een top notch voeding van 85% wel energie uitspaart maar dat de productie van een pc onderdeel ontzettend veel energie en vervuiling kost. vanuit milieu en energie oogpunt is het altijd beter het bestaande onderdeel (ook al verbruikt het wat meer) niet te vervangen, tenzij het stuk is.

ik geef het graag mee voor diegenen die denken dat een upgrade omwille van energiezuiniger te willen zijn, zeer zeker een extra belasting is voor het milieu.
uiteraard, als je een nieuw systeem zoekt is het nobel om ook op het verbruik te letten. maar het milieu is tegenwoordig big bussiness en bedrijven proberen de consument te responsabiliseren door nieuwe producten te kopen .

deze opmerking is zeker niet persoonlijk bedoeld. en je fijne review maakt duidelijk dat de geintegreerde videokaart meer dan behoorlijk kan werken.

toch nog een vraagje.
laat maar; ik zie het, sorry: de koeler op de chipset zit er vast op door middel van plastic tulpes.
Tja m'n server draait naast m'n webserver ook Newsleecher met verify, auto-quickpar en -unrarren, dus daar heeft ie dan wel weer regelmatig veel rekenkracht voor nodig, anders vertraagt het m'n webserver weer veel te veel. ik had er eerst een single-core Athlon 3000+ in, maar die trok het gewoon niet, het systeem had bijna permanent 80% load, dus dat werkte niet fijn. En je moet bedenken dat met m'n oude socket-939-bord m'n server idle 80 en onder load 120 Watt trok, dus dan is de stap naar 50 resp. 77 Watt best wel een succes te noemen. Maar je hebt gelijk, als je alleen een niet al te zwaar belaste webserver runt, kan het nog veel zuiniger.

Je punt van vervanging is een goede, maar de voeding is ook niet gelijk naar de schroothoop, die wordt gewoon weer gebruikt in een ander systeem dat niet 24 x 7 aanstaat. Daarnaast is niet alleen het milieu maar ook de energie-rekening een reden voor een zuiniger voeding, en ook de aanschafprijs speelt natuurlijk een rol. Hoewel ik de tests met de zuinige voeding heb gedaan, houdt m'n werksysteem dan ook gewoon de oude voeding, omdat die gewoon te weinig aanstaat om de aanschaf van een duurdere zuinigere voeding lonend te maken. Daarnaast lijkt de voeding in m'n werksysteem ook al iets beter te zijn, omdat het idle maar zo'n 7 Watt scheelde, terwijl het bij m'n webserver idle wel 15 Watt verschil maakte.

Ik hoop wel dat er meer mensen zijn die gaan kijken hoeveel ze kunnen besparen door simpelweg hun bestaande systemen te undervolten, het verbaasde mij echt hoeveel dat uitmaakt! Er wordt hier op Tweakers natuurlijk veel aandacht besteed aan overklokken met hogere voltages, maar als iedereen die al prima tevreden is met de snelheid van z'n systeem zou kijken of het verbruik wat naar beneden kan, scheelt dat toch flink wat voor het milieu, en voor de portemonee. :)
En vandaar ook mijn punt van het overklokken van de HT snelheid, dat leverde wel winst in 3D apps, maar kostte maar 2 of 3 Watt extra qua verbruik, erg grappig.

En het koelblokje zit inderdaad vast met twee van die kleine witte plastic tulpplugjes, aan de achterkant inknijpen en dan komt het koelblok los. Zat bij mij een flinke laag opgedroogde grijze koelpasta tussen, maar het zat niet erg vastgeplakt. Gelijk maar vervangen door een dun laagje goede processor-pasta, wie weet scheelt dat ook weer iets.
Nette review, ga je dit bord nog testen met 1080p voer?
Dit bord lijkt mij namelijk ook een prima HTPC oplossing :)
Wat wil je dan weten? Wat de cpu-load is, met en zonder acceleratie?
Zeer interessante revieuw, echt ideaal spul die 780G bordjes.
Mooi revieuw ik twijfelde over het bordje maar als ik dit zo lees :)
Die komt er ook voor me tv. Alleen 1 vraagje ? De nordbridge koeler welke maat is dat. Die lijkt me er ook wel makkelijk op.
Het koelblokje dat er std opzit is ongeveer 4,2 x 6 cm, en amper 1 cm hoog. Een beetje een vreemde maat en er is weinig ruimte omheen om er wat groters op te zetten. Ik had in ieder geval niets zwaarders in de kast wat op die plek paste, dus ik heb maar gewoon op de std koeler teruggezet maar wel met een actief fannetje erop. Op een bord van Asus uit de M3A serie zag ik dat daar wel een veel hoger koelblok opzit (maar ook niet voldoende om ver over te klokken, dus ook daar heb je wel een actieve koeler nodig als je lekker hoog wilt komen).
ohh k dankje :) , dat fannetje erbij besteld of had je die ergens liggen. Anders bestel ik die er ook bij. Wel makkelijk. De onb vga bespaart je veel geld. En hoogstens gaat er een high def filmpje op afgespeeld worden.
gr,
Een leuke en verrassende review. Waar je overal leest over overclocken, nu een review over underclocken. Wat mij betreft erg leerzaam, mijn complimenten.

Ik kan mij goed vinden in de opmerking van fillemon.
Maar voordat ik daar op verder ga eerst een kanttekening:
Op dit ogenblik heeft iedereen zijn mond vol over weinig energie verbruiken čn groene energie verbruiken. Ik snap daar niet alles van. Ik gebruik exclusief groene energie (niet milieu belastend dus, althans wat CO2 balans betreft), maar toch zou ik minder moeten gaan gebruiken.... :?
Daarnaast een energie leverancier die zegt dat je minder moet gaan gebruiken.... zijn eigen core business opdoeken??? Het riekt wel erg sterk naar coimmercie en inspelen op huidige hypes.

Terug naar fillemon: ik ben met hem eens dat je zeer goed op moeten letten wat je vervangt. Niet alleen is de productie vervuilend bij gewone (onnodige) vervanging, vervuiling die in dit geval te voorkomen is. Afgezien van dat belangrijke punt, moet de vervanging, als je groene stroom verbruikt, in mijn ogen onderbouwd worden met een kosten/baten plaatje. Wat zijn je meerkosten voor de nieuwe voeding, wat zijn je besparingen. Daar uit volgt dan de terugverdientijd. Rekening houdend met rente/inflatie zou het wel eens kunnen zijn dat het niet zo een verantwoorde investering was. Het verhaal is natuurlijk geheel anders als de voeding de geest heeft gegeven, of als je nog niet over een voeding beschikt.

Nog een opmerking over je review. Absoluut top, maar vreemd dat er in de conclusie plots nieuwe feiten naar voren komen. Ik doel hierbij op het plaatje met de diverse metingen. Deze zou je echt naar de bovenliggende tekst moeten verhuizen en een conclusie alleen gebruiken waarvoor hij bedoeld is, nl. concluderen!
Ondersteunt zon onb vga ook hdcp? en kan je alles 1080i doen ? Ander heeft het nog geen zin om je pc op een tv aan te sluiten. Doe het juist voor de mooie hd kwaliteit.
gr,
Mooie informatieve review!
Ik zit, na de BBG van mei, ook aan dit bord te denken als vervanger voor mijn arme VIA M10000, die HD content echt niet aan kan...
In dat licht bezien is het ondervolten van het systeem een interessante: minder watt verstoken = minder warmte = minder lawaaierige fans nodig! Heb je ooit een test gedaan met hoe erg je de boel kan onderklokken en toch HD soepeltjes kan afspelen?
Ik heb ook dit bordje, zou graag willen weten welke fan je op de northbridge hebt gezet. Bedankt alvast.
gaat hier ook een AMD 6000+ op, die wil ik namelijk gaan kopen :D
Daarvoor kan je in de CPU Support List van Gigabyte kijken.
Nog een vraagje,, geeft het conflicten als je hier een Radeon HD 3870 inzet :?
Nee hoor, dat gaat prima. Je kan dan in de bios kiezen of je de onboard wilt uitschakelen of wilt blijven gebruiken, voor 4 schermen bv.