Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

kasperbatterink 19 mei 2008, laatste update op 19 mei 2008, 948 views

Logitech MX518

Pluspunten

• ergonomie
  • precisie aanpassen op de muis
  • 'stoer' uiterlijk
  • Zeer, zeer degelijk

Minpunten

• Wordt snel vies
  • Matige ondersteuning

Ik heb de Logitech MX518 gekocht, omdat ik een goedkope draadloze muis van een nietszeggend merk had. Deze muis werkte in games op een gegeven moment zo traag, dat het echt storend werd. Bovendien zorgde mijn chaostisme ervoor dat ik de muis vaak kwijt was. Ik besloot dus voor een nieuwe muis te gaan. Ik wilde wel een goede kwaliteitsmuis, zodat ik er lang mee kon doen. Voor bedieningsapparatuur kom je dan toch al snel uit bij Logitech. Hieronder mijn eerste review:

Ergonomie
De muis ligt zeer prettig in de hand. Hij is ergonomisch gevormd, wat voor linkshandigen wel lastig kan zijn. Een nadeel vind ik wel dat de 'inham' aan de linkerkant van de muis, waar je je duim in kan plaatsen, wat erg diep is, waardoor je snel per ongeluk op de knoppen aan die kant klikt. Vandaar goed en niet zeer goed.

Functionaliteit
Hiermee komen we bij het interessante onderdeel van de review. De muis is namelijk zeer functioneel. Ten eerste heeft de muis twee knoppen bij de duim. Deze twee knoppen staan standaard op de 'volgende' en 'vorige', maar kunnen naar wens ook andere functies toegewezen krijgen. Daarnaast zit er onder het scrollwiel een knop waarmee je door schermen kan bladeren. Het mooiste aan de muis vind ik echter de knoppen waarmee de DPI aangepast kan worden. Vooral in games is dit erg handig. Ik speel voornamelijk FPS en daarbij komen die knoppen erg vanpas. De knoppen zitten direct onder en direct boven het scrollwiel en daarmee kan dus ten alle tijden de precisie worden aangepast. Vooral wanneer je bijvoorbeeld in een sniper-situatie komt, is het ideaal om de precisie even wat lager te kunnen zetten voor nog scherper schieten. Of in volle actie kan het juist handig zijn om wat sneller om je heen te kunnen kijken. Ik vind deze knoppen echt ideaal, wat mij betreft echt de meerwaarde van deze muis.

Precisie
Deze is dus aan te passen op de muis zelf. De maximale precisie vind ik zeer goed. Deze bedraagt 1600 DPI, dubbel zoveel las zijn voorganger de MX510 dus. Ik heb dan ook nog nooit een situatie meegemaakt waarbij ik precisie tekort kwam

Vormgeving
Dit is onder ergonomie in principe al behandelt. Verder is de muis ook erg mooi. Logitech heeft voor een uiterlijk gekozen waarbij het lijkt alsof er gaten in de muis zitten (zie foto's). Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de muis persoonlijk erg mooi.

Bouwkwaliteit
De kwaliteit van de muis was voor mij een belangrijk aspect bij de aankoop. Van logitech verwacht ik eigenlijk altijd kwaliteit op het gebied van bedieningsapparatuur. Ook in dit geval ben ik niet teleurgesteld, want ik gebruik de muis nu een kleine twee jaar en hij is nog net zo stevig en mooi als in het begin. Hij is ook regelmatig gevallen en dergelijke, maar nogmaals, de muis is nog zo goed als nieuw. Klein nadeel vind ik het gebruikte materiaal, vet en vuiligheid blijven plakken aan de muis en ik moet hem dus redelijk vaak schoonmaken.

Drivers en ondersteuning
Ik vind Setpoint (de bijgeleverde software) persoonlijk niet erg gebruiksvriendelijk. Ten eerste duurde het bij installatie wel een minuut of tien voordat Setpoint mijn muis herkende (Setpoint liep toen al ivm mijn toetsenbord). Daarnaast is de keuze voor functietoewijzing wat karig naar mijn mening (ik mis bijvoorbeeld de optie om een knop in te stellen om mijn pc af te sluiten). Ook kost het programma relatief veel intern geheugen, wat naar mijn mening niet nodig hoeft te zijn bij wat ondersteuningssoftware voor een muis. Ik had van logitech meer verwacht op dit gebied.

Ik vind de prijs van de muis zelf meer dan redelijk. 35 euro voor een muis met snoer is natuurlijk redelijk veel, maar de muis biedt ook meerwaarde in de vorm van functieknoppen, ergonomie en vormgeving. Als ik twee jaar met een muis kan doen en ik ben er na die twee jaar nog steeds blij mee, dan vind ik 35 euro eigenlijk gewoon een koopje!!

Heb jij ook een Logitech MX518?

Ik heb z'n voorganger, de MX510, het is echt een top muisje! dus met meer precisie, zal deze nog topper dan top zijn :)

goeie en to the point review!
Gebruik zelf ook de MX510, die is grotendeels hetzelfde qua vorm etc.
Je zegt dat 35 euro vrij veel geld is voor een muis met draad...Nou ben wel anders gewend. Heb de afgelopen jaren verschillende keren 60/70 uitgegeven aan een nieuwe muis maar geen enkele komt in de buurt qua precisie en grip bij de MX510/MX518. Dus deze is zijn geld waard, wat wel klopt is dat deze muis ontzettend snel vuil wordt. Zelfs als je je handen wast blijft het zweet gewoon op de muis plakken
Ik vind 35 euro veel, omdat ik voor deze muis altijd de meest standaard optische muizen kocht die ik kon vinden. Voor 5 euro heb je ook al een optische usb-muis, dus in dat opzicht bedoel ik dat het redelijk veel geld is voor een muis
Tjah ... ik heb voor m'n MX510 ook 2 muizen van +-5 gehad, De eerste van Samsung en de tweede van CaseMaster. precisie trok op niets en levensduur was al helemaal erbarmelijk... Ik gebruik m'n pc vrij intensief, zowel persoonlijk als professioneel en die 2 muisjes van 5 gingen telkens maar een 8-tal maanden mee, deze MX510 gaat nu al enkele jaren mee en toont geen enkele vorm van slijtage. Vorig jaar maakte hij wel een raar klikgeluid, maar dit kwam omdat er vuil onder de knoppen geslopen was. Dit probleem is echter al verholpen.

Op het werk gebruik ik een MX400 Laser mouse. Deze heeft een extreeeeeeeeem hoge precisie en wordt niet zo snel vuil, maar toch heb ik liever de MX510...
Is wat mij betreft idd de beste muis van de wereld!

Wat ik wel vreemd vind is dat die van jou 1600 DPI heeft. De 2e revisie is al een tijdje uit en die heeft 1800DPI. Ik moet zeggen dat die nog lekkerder in de hand ligt dan V1.

En ik kan het weten als trotse eigenaar van 3 stuks messcherpe precisie :P
hehe, die messcherpe pricisie heb ik gelukkig ook met mijn 1600 DPI, ik heb namelijk idd de V1. Zoals je kan lezen heb ik hem al een kleine 2 jaar, maar ben net nieuwe tweaker, vandaar nu pas de review!