Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook XE303C12-A01NL Review

mzinke 6 april 2013, 6.919 views

Samsung Chromebook XE303C12-A01NL

Pluspunten

• Plug & Play
  • Opstarten binnen enkele seconden (6 tot 10)
  • Geen bewegende delen; dus geen lawaai, trilling of slijtage.
  • Geen hitte door gebruik van SSD en de gebruikte chipset; dus geen ventilatoren
  • Goede prijs / kwaliteit
  • Fantastisch toetsenbord
  • Licht in compact
  • 6 uur werktijd op 1 batterij lading
  • Volledige integratie met Google producten (denk ook aan Chrome Remote Desktop en Google Cloudprinter)
  • Functioneel design; geen toeters en bellen

Minpunten

• Chrome OS is nog niet helemaal af
  • Geen 3G ondersteuning
  • Nog geen volledige Bluetooth ondersteuning (in het OS)
  • Met een keuze voor een Chromebook, kies je nadrukkelijk voor Google (net als bij iPad / Mac Book / iPhone voor Apple)
  • Beeldscherm helderheid en kijkhoek kunnen beter

Het is moeilijk om een Chromebook te beoordelen zonder het Chrome-OS te beoordelen. Chrome-OS is volledig ge´ntegreerd in het Chromebook en dat betekent dat alles draait om en op de browser: Google Chrome.

De - voor de hand liggende - integratie met Chrome, Gmail en Google-Drive is zo nadrukkelijk dat je eigenlijk wel mˇet kiezen voor het gebruik van deze producten. Dit is iets om je af te vragen voordat je een Chromebook koopt (denk aan Google vs. Privacy). Voor gebruikers van een Android telefoon en de Chrome Browser vormt een Chromebook een welkome aanvullig.

Dit maakt dit netbook vooral geschikt voor gebruikers die nadrukkelijk voor Google producten hebben gekozen. Maar, aangezien ik dat heb gedaan, is het voor mij een genot om mee te werken!

De Samsung Chromebook XE303C12-A01NL op zichzelf is een hele nette Netbook voor een hele nette prijs. Het kan qua hardware allemaal wat sneller en groter, of juist platter. Maar feitelijk is dat niet nodig voor het gebruik met Chrome.

Het toetsenbord is 'full-size', maar dat betekent niet dat er een numeriek toetsenbord naast zit. Het typt wel erg comfortabel! De 'F' toetsen zijn vervangen door een aantal toetsten waarmee je browser, scherm-helderheid en het geluid kunt bedienen. Het track-pad is groot en goed-gevoelig, dit werkt zoals het zou moeten werken. Het scherm is groot genoeg, ook qua resolutie. De helderheid kan iets beter / levendiger.

Hoewel het book een Bluetooth chip heeft en een poort voor een SIM kaart, worden deze technieken niet ondersteund. Wat natuurlijk vreemd is voor een netbook.

Dit brengt me ook op mijn belangrijkste punt van kritiek. Dit is niet van toepassing op Samsung, maar op Google: Chrome-OS is nog niet helemaal af.

Er wordt druk ontwikkeld om allerlei bluetooth profielen toe te voegen. Derden zullen vast druk bezig zijn met meer (Nederlandse) apps. De ondersteuning van bijvoorbeeld high-level encryptie tbv. Citrix zal vast in de pijplijn zitten. Ook op interface niveau zitten best nog wat usability bugs. Er wordt druk aan gewerkt, maar het is er allemaal nog niet...

Besef je dat je met een Chromebook (in Nederland) aan het pionieren bent. En dat je niet alle functionaliteit beschikbaar hebt, die je nu mogelijk op een laptop of netbook wel hebt. Het product is 'af' genoeg om de concurentie met Apple en Windows aan te kunnen, ik ben dik tevreden. Maar er is wel werk aan de winkel voor Google en haar partners.

Heb jij ook een Samsung Chromebook XE303C12-A01NL?

Op een Chromebook kun je heel makkelijk Ubuntu installeren, dat heb ik ook gedaan en dan heb je een leuke netbook voor een mooie prijs! (Google naar ChrUbuntu).
Vergeet echter niet te vermelden dat je dan geen GPU acceleratie hebt. 720p video's afspelen op youtube is dan op z'n zachtst gezegd ook geen pretje.
Tja, als je dan toch aan het pionieren bent geslagen ;)

Ik denk dat de gemiddelde eindgebruiker (doelgroep Google) geen Chromebook gaat kopen om er vervolgens een andere Linux kernel op te zetten. Maar, het is een optie... en de hardware is niet duur...

[Reactie gewijzigd door mzinke op 6 april 2013 11:20]

hoe bevalt chrome OS in de praktijk? of anders, mis je dat je niet zomaar ff iets kan installeren?
Bij het gebruik als netbook (internet, mail, tekstverwerking / bloggen, kleine spellen) loop je daar niet tegenaan. Als je iets meer wilt, dan voel je wel meteen de beperking van de 'Chrome Store´.

Het OS is feitelijk dezelfde 'ervaring' als de Chrome browser op een Windows PC. Dat kun je goed gebruiken om te testen of een Chromebook niet te beperkt voor je is.

Wij gebruiken een laptop / netbook voor op de keukentafel, om snel even te internetten of mail te checken. Mijn conclusie was dat we op die laptop eigenlijk alleen de browser (Chrome) gebruikten. Dus vervangen door een Chromebook was logisch. En heel praktisch, omdat het een stuk sneller gaat dan op een Windows XP laptop.
Ik heb zelf een wat oudere chromebook en loop daar vooral tegen performance aan. Javascript zware sites zoals facebook of gmail lopen allemaal net niet lekker.

Nu heb ik deze nieuwe bekeken in de winkel en het viel me op dat een simpel filmpje van Tweakers, op 720p, niet vloeiend werd afgespeeld :( Heb jij die ervaring ook met deze nieuwe versie?
Ik heb hier geen last van. Bovendien speelt hij zeer vloeiend in 1080p YouTube filmpjes af.
De snelheid van de Chromebook is - op dit moment goed - , geen klachten. Maar hoe dat over een jaar (of twee) is...

HD video is inderdaad niet heel vloeiend (vanaf Youtube), het was me nog niet opgevallen. FIlmpjes kijken gaat snel en de kwaliteit is prima. Maar verwacht geen super smooth beeld (ook omdat het beeldscherm wat ' dof´ is).

De hardware specs van de Chromebook zijn niet heel ' ruim'. Zoals gezegd, het kan sneller, groter of juist platter. Voor 'de massa' heeft een Chromebook een hele goede prijs / kwaliteit.
die snelheid zal volgens google wel goed zitten:

Nooit meer wachten

Chromebooks starten binnen enkele seconden op en zijn daarna meteen te gebruiken. Chromebooks hebben, in tegenstelling tot andere computers, geen last van verouderde software en worden niet langzamer na verloop van tijd.

bron: http://www.google.nl/intl...s/features-learnmore.html

youtube snelheid hangt vooral van het bereik van je wifi af. als ik op telefoon een video start terwijl ik boven op mijn kamer zit moet ik even wachten. op dit moment zit ik in mijn vaders kantoor naast de router en hij gaat direct van start.
Ik heb anders sinds ik m'n Chromebook kocht (kleine maand) geen enkel probleem gehad met BT. Alles werd tot nu toe gewoon geaccepteerd, files transferren ging als een zonnetje en het verbinden met BT speakers ging ook gewoon klakkeloos..
het viel me vooral op toen ik een test filmpje bekeek bij de MM dat een 720p filmpje van tweakers haperde :( Maar goed. Als jullie dat allemaal niet ervaren, dan ga ik mijn oude chromebook denk ik maar vervangen voor deze
Dat was exact mijn test bij de MM. Toen maar niet gekocht..
Ik vraag me af of dat aan de chromebook zelf ligt. Bij bepaalde filmpjes op tweakers.net heeft mijn hd4000 ook moeite met 720p.
Leuk apparaat/speeltje, maar naar mijn smaak te duur voor een browser met een plastic doosje eromheen. In de USA kost hij 250 dollar, voor die prijs wil ik hem wel.