Eminent EM4070 Review

K-Jay 13 juni 2008, 3.105 views

Eminent EM4070

Pluspunten

• Lage prijs
  • Compleet pakket
  • Duidelijke handleiding
  • Extra features

Minpunten

• Geen Gigabit Ethernet
  • Simpele webinterface die soms wat omslachtig werkt
  • Printserver en BT-client omslachtig en buggy
  • Geluidsproductie

Features Score: 4
Algemeen
Ik was op zoek naar een apparaat dat kon dienen als file- en printserver. Andere zaken zoals een mediaserver eneen torrent-client waren een pre. De Eminent Sharebox voldoet aan al deze eisen en was in mij geval goedkoper dan het samenstellen van een WHS-systeem.

Pakket
De Sharebox wordt geleverd met een NL handleiding, netwerkkabeltje, USB-kabel, ATA-kabel, sATA-kabel, stroomkabeltjes, voeding, CD-ROM en wat schroefjes om een harddisk in de behuizing te plaatsen. Helemaal compleet wat mij betreft.

Installatie
Als je de zeer duidelijke handleiding volgt is de installatie een fluitje van een cent. Je begint met het installeren van een (s)ATA harddisk. De drive zit na installatie stevig in de behuizing. Helaas is er slechts plaats voor één drive.
Ook het opnemen van de Sharebox in je netwerk is makkelijk. Het IP-adres van het apparaat verschijnt na de eerste opstart op het schermpje en staat ook op een sticker onderop. In mijn geval verscheen de Sharebox meteen in de netwerkomgeving van Windows Vista. In de wat simpel vormgegeven webinterface kun je, met behulp van de bijgeleverde CD, de installatie verder afronden. Als je de handleiding volgt kan dat bijna niet mis gaan.

Features
Fileserver: prima. In de webinterface maak je shares aan, die je vervolgens terug kunt vinden op je netwerk. Per share kun je gebruikers en toegangsrechten etc. toekennen. De Sharebox heeft een 100Mbit netwerkpoort, dus helaas geen Gigabit ethernet. Via ftp kun je altijd en overal bij je bestanden.
Printserver: In de handleiding staat nog niet hoe je onder Windows Vista een printer moet toevoegen, maar dat is vrij simpel. Helaas komt het nogal eens voor dat de applicatie van waar uit ik wil printen op een willekeurige pc in mijn netwerk, vastloopt als ik iets wil afdrukken. Soms wordt de boel daadwerkelijk geprint, soms ook niet. Het opvragen van de eigenschappen van de printer gaat enorm traag. Volgens de fabrikant zou het aan mijn printer (HP 5740) kunnen liggen.
Bittorrent-client: werkt als volgt: je downloadt een .torrent bestand, gaat in de webinterface naar de bittorrent client en voegt de torrent toe. Helaas kun je maar twee actieve downloads tegelijk hebben. De wachtrij mag wel langer zijn, maar je moet je downloads handmatig starten en stoppen en dat gaat wat omslachtig en traag.
Mediaserver: nog niet gebruikt. Met de bijgeleverde CD kun je Twonky software op de Sharebox installeren.

Geluid
De Sharebox is voorzien van een kleine ventilator en die laat zich goed horen. De fan zou temperatuurgestuurd moeten zijn, maar ook als het apparaat niets te doen heeft blijft hij volop blazen en dat hoor je vrij goed. De temperatuur is op het schermpje af te lezen en schommelt rond de 43 graden. Het display blijft trouwens continu erg fel (blauw) verlicht.

Betrouwbaarheid
Na ongeveer een maand trouwe dienst kon ik de Sharebox plotseling niet meer bereiken in het netwerk. Na wat reboots kon ik wel weer op de webinterface komen, maar de shares stonden niet meer in mijn netwerkomgeving. De fabrikant adviseerde me om de firmware up te daten. Zo gezegd zo gedaan, maar na de update nog altijd problemen. Pas na het volledig formatteren van de harddisk draait de Sharebox weer prima.

Ondersteuning
Tijdens alle bovenstaande troubles heb ik een aantal keer via e-mail contact gezocht met de technische dienst van Eminent. Op de mails wordt snel (binnen een paar uur), volledig en correct gereageerd.

Ben je op zoek naar een NAS met wat extra's voor minder dan ¤100,- dan zou je de Eminent Sharebox kunnen overwegen. Het complete pakket en de makkelijke setup zijn pluspunten. Minder tevreden ben ik over de trage/omslachtige werking van toegevoegde zaken zoals de printserver en de bittorrent-client. Ook ben ik nog niet helemaal overtuigd van de betrouwbaarheid.

Heb jij ook een Eminent EM4070?

Een Zalman-fan met fanmate zou een oplossing kunnen zijn voor je hinderlijke fan.

Ik dacht in het begin dat het een zeer lovende review zou worden, maar tussendoor viel mij de beoordeling op en als een donderslag bij een heldere hemel veranderde de teneur van je review.

Dat die fabrikanten altijd zeggen, "nieuwe firmware downloaden" word je ook wel eens moe van. Alsof het met de oude firmware niet tadeloos gedraaid had. Zij zijn in ieder geval even van een "lastige" klant af en wie weet werkt het (meestal dus niet). Heb je enig idee hoe het kwam dat hij het niet meer deed? Zooi van een torrent of zo :? Het was dus duidelijk een probleem op de HD.

Om het nu een NAS te noemen..... daar stel ik me eigenlijk toch wel iets groters bij voor (met minstens meerdere schijven in RAID of zo).

Dat het traag gaat om de torrent in te stellen is toch volledig in lijn met de snelheden van de torrents :).

Ik miste eigenlijk nog wel een plaatje van het kastje. Heb ik maar even opgehaald en is hier te bekijken.

Wel een review waar ik wat aan gehad heb! Bedankt voor je moeite.

/edit
P.S. Kun je het IP-adres ook wijzigen, voor het geval deze niet in jouw range valt. Hoe kom je er überhaupt bij als de range afwijkt?
P.S. 2: plaatje van de web-interface zou ook een leuke aanvulling zijn :P

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 13 juni 2008 13:53]