Cisco WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router with VPN Review

Dido1981 19 mei 2008, 2.448 views

Cisco WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router with VPN

Pluspunten

• Wireless N (Backwards compatible
  • 4 Gbit poorten (10/100/1000)
  • Feature-Set (voornamelijk VPN functionaliteit)

Minpunten

• Instabiel (moet verder onderzocht worden)
  • Support van Linksys (het lijkt erop dat Linksys niet kei-hard werkt aan updates)
  • Vanwege dubbele processoren in het apparaat (1X wired 1X wireless systeem) is het niet mogelijk om DD-WRT te gebruiken.
  • Warmte vorming, het apparaat wordt warm (HEET!)... ik ben benieuwd naar het stroomverbruik... (in de update zal ik dit meenemen)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Een nieuw huis - een mooi excuus om het "goed" te doen:

-De weg naar de Linksys WRVS4400N-EU-

Na gestuntel in een huurhuis met een Speedtouch/KPN-Internet in een meterkast (wireless gekoppeld met 2 X Linksys WRT54GL (dankzij DD-WRT) om geen kabels in gangen te hebben etc. is het nu zover een eigen huis, tijd om het goed te doen...
-Snel- Internet en gbit/LAN + Wireless N als uitgangspunt.

De internet verbinding (Telfort 20mb) is na wat administratieve hick-ups werkend (16 a 17mb) en stabiel. Ondanks het feit dat telfort dyn. ip uitdeelt is mijn ip tot nu toe (2 weken) nog niet veranderd.

De internet verbinding komt binnen via een Zyxel-Multi PC modem en gaat naar de WAN/Internet poort van de Linksys. (Hier is nog wat configuratie werk te doen om alle externe verbindingen zoals de VPN-Feature van Linksys te kunnen testen, dit volgt dan ook in een Update van deze review)

-De Linksys WRVS4400N-EU-

Op zoek naar een apparaat wat een aantal Gbit poorten heeft en Wireless N (backwards compatible met B/G), door mijn goede ervaring met de hardware van linksys (de WRT54GL) ben ik direct in de Linksys-product range gaan kijken en viel mijn oog al snel op de WRVS4400N door de goede feature set.
(Het enige alternatief waar ik even over heb getwijfeld was de WRT350N + storage link, maar omdat ik de VPN features van de 4400 graag wilde proberen was de keuze snel gemaakt.)

-Eerste indruk-
De Linksys ziet er goed en degelijk uit, het enige -mogelijke- nadeel wat opvalt zijn de vaste antennes die maar op een aantal manieren te draaien zijn waardoor het een stekelvarkentje blijft.

-Configuratie-
Montage : de Linksys hoog in de hoek van de kamer tegen het plafond, (momenteel nog even met wat schilderstape aan de verwarmingsbuizen, tzt hang ik hem degelijk op) Het heeft mogelijk een ander voordeel daar de Linksys ongelofelijk warm wordt en zo de warmte kan afgeven aan mijn CV-systeem...

Met een UTP-kabel is de Linksys verbonden met de Zyxel (via Ethernet poort naar de WAN/Internet poort van de Linksys.

De Linksys heeft niet de makkelijkste "interface" als het gaat om instellingen, zeker niet als je het vergelijkt met de "intuďtieve" DD-WRT interface.
Toch verloopt de configuratie van de wireless instellingen zonder problemen en is internet al snel door het hele huis bereikbaar - (Vol bereik! van zolder tot begane grond door betonnen vloeren en muren..)

Doormiddel van UTP kabels is er een LAN die alle verdiepingen verbind op Gbit snelheid. (Ik heb op de begane grond een server staan die alle binnenkomende kanalen-kabel/schotel/internet tv via het netwerk kan streamen. Ook staan alle films en muziek op deze server vandaar dat snelheid goed van pas komt.)

De linksys geeft via DHCP netjes de DNS gegevens van de Zyxel door en alle pc's hebben via het Gbit netwerk toegang tot internet.

So far so good zou je zeggen.

De andere kant van de medaille:
- Het draadloos netwerk vertoont om de 2 dagen rare kuren waardoor de router ge-reset moet worden, onder rare kuren versta ik het niet goed fungeren als DHCP server.

Ik moet hier de tijd voor nemen om de oorzaak (hardware/malware) of evt. een firmware update..
Ook wil ik kijken of mijn oude laptop (wireless G) en mijn PDA (wireless B) hetzelfde probleem hebben. (bedoeling is ook om via Proximis/Netremote met de PDA een (of meerdere) media centers te besturen, hetgeen in mijn vorige set-up probleemloos verliep)

Zodra ik hieruit ben zal ik de review updaten en tegelijk de foto-rep uploaden.

Résumé:
De linksys is een -gelikt- product met een zeer uitgebreide feature-set dat niet direct "out of the box" aan de verwachtingen voldoet.

Heb jij ook een Cisco WRVS4400N Wireless-N Gigabit Security Router with VPN?

ik heb de router ook thuis staan en veel gedonder mee gehad, maar sinds de nieuwe firmware (versie 2, ook nieuwe interface) zijn eigenlijk alle klachten voorbij. hier onderaan te vinden: http://www.cisco.com/en/US/products/ps9931/index.html
(bericht ook gepost bij de andere reviewers, omdat deze update het product eigenlijk van een flut-apparaat in een degelijke router verandert)
Inderdaad! je moet een firmware upgrade uitvoeren.
Dat maakt dit apparaat qua wifi, van een flut apparaat in een top product.
Heb jij ook zo'n last van een hele hoge pie[ptoon uit het apparaat. Hij staat bij mij op de slaapkamer en ik ben er wel aan gewend, maar het is echt hinderlijk als je het hoort.
is een resonerende voeding, ik zou garantie claimen.
is ongeveer hetzelfde als een piepende pc voeding, m'n laptop adapter heeft er ook last van , maar die trek ik meestal uit als de pc uitstaat :)

nu over het review, het ziet er heel netjes uit, ik keek ook uit naar dit apparaat, maar nu ik dit allemaal lees is m'n idee toch teruggevallen op de andere router waar jij ook aan twijfelde.