Microsoft Surface Pro 128GB Zwart Review

M_O 5 april 2013, 8.796 views

Microsoft Surface Pro 128GB Zwart

Pluspunten

• De eerste echte tablet waarmee ook content gemaakt kan worden
  • touch en type cover
  • Pen
  • ingebouwde standard
  • aansluitmogelijkheden (mini displayport en usb 3)

Minpunten

• iets zwaarder dan een 'standard kale' tablet
  • nog niet verkrijgbare in Europa

Al jaren wacht ik op een tablet welke ik kan gebruiken voor meer dan een beetje surfen en content consumeren. Hiervoor heb ik verscheidene laptops gehad en ik wilde niet inleveren op de mogelijkheden die deze bieden. Ik gebruik voor mijn werk verschillende software pakketten die een 'echt' OS en hardware/processor nodig hebben. Dus alle IPad en Android tablets vielen af. Typen op het scherm is geen optie (leuk voor op de bank) dus een los toetsenbord of iets dockables is noodzakelijk.
Toen Microsoft in Juni de Surface Pro aankondigde (RT is geen optie) was dat voor mij de oplossing. Ik heb serieus gekeken naar andere Windows 8 tablets, maar de feature set van de Surface Pro was voor mij toch het beste:
-Core i5
-128 Gb SSD
-Full HD scherm plus display port aansluiting
-pen invoer
-touch of type cover
-ingebouwde standaard
Helaas heeft Microsoft een nogal bizarre release strategie en nog langer wachten was voor mij gewoon geen optie. Dus eind Februari via de Microsoft store mijn tablet besteld en via een tussenpersoon in Nederland af laten leveren. Kosten rond de 1050 euro. Waarschijnlijk dus zo'n 50 euro meer dan wanneer ik hem in de toekomst gewoon in Nederland besteld had. En 8 maart had ik hem binnen.
Het is een redelijk slank doosje met daarin:
-de surface pro 128 Gb
-de Pen
-voeding met gelukkig een losse stekker zodat ik deze kon vervangen voor een met een Nederlandse stekker.
Een Microsoft account had ik al, dus aanmelden en draaien maar. Ik heb hiervoor een enkele keer met Windows 8 ‘gespeeld’ en zeker met een muis is het even wennen. Echter met een Touch screen is het zeer natuurlijk. En snap je niet dat je ooit anders gewerkt hebt (dit geldt ongetwijfeld voor iedere tablet). Dan blijft natuurlijk de nieuwe desktop omgeving… Ik zelf vind het niet storend om te moeten switchen. Ook het gebrek aan een start knop vind ik niet heel storend, via de Charm bar en Search ben ik net zo snel. Wat ik wel mis is de lijst met ‘ gepinde’ bestanden per applicatie, bv Word. Nu moet je eerst Word opstarten en zie je dan een lijst met recent gebruikte en 'gepinde' documenten. Ik draai nu de abonnementsvorm van Office 2013 en dat is ook prima. De integratie met Skydrive werkt prima zo niet perfect zeker in combinatie met mijn Windows phone. (hoewel de windows phone app op mijn Surface geen verbinding kan maken met mijn telefoon....)
Maar terug naar de Surface Pro. Vrijwel direct na ontvangst heb ik in Nederland een Touch cover gekocht. Ik heb getwijfeld over de Type cover, maar na wat proberen in diverse winkels merkte ik al vrij snel weinig verschil (ik type met 10 vingers en behoorlijk rap). Verder heb ik een mini-displayport adapter gekocht voor een extra scherm en voor kantoor een usb 3.0 hub met Gigabit ethernet poort.
Als ik aan het werk ben (thuis of op kantoor achter mijn bureau) dan zal ik altijd een monitor en los toetsenbord gebruiken, maar zodra ik mijn werk plek verlaat voor een vergadering of naar ons lab, dan neem ik de Surface met pen en Touch Cover mee en kan ik prima uit de voeten. Het is zoveel laagdrempeliger dan een laptop mee nemen (15”). En zoveel productiever dan een tablet met alleen een on screen keyboard. Zeker de ingebouwde standaard komt dat helemaal van pas.
Nog wat opmerkingen over het systeem zelf:
-Geheugen is helaas maar 4Gb, dat is wat mijn betreft het grootste minpunt, graag had ik ook nog een VM willen draaien en dat zit er nu niet in.
-Processor is meer dan snel genoeg. Alles loopt vloeiend en snel. Bij intensief gebruik wordt de achterkant wel wat warm (kunt hem nog gewoon op schoot houden) en hoor je heel zacht de fans, maar niet storend
-Camera’s zijn ok (beeld kwaliteit een magere voldoende) en kijkhoek op de achterkant (22graden) is handig zodat als je de ingebouwde kickstand gebruikt je nog rechtuit kijkt
-Ingebouwde standaard is zeer handig
-de Pen is een must, zeker in de desktop modus waar apps in het algemeen nog niet geoptimaliseerd zijn voor touch input is de pen ideaal.
-Batterijduur is ok, 4-5 uur haal ik wel en meer hoeft ook niet.
-Touchcover is geniaal, de combinatie van cover met toetsenbord is zo vanzelf sprekend en deze uitvoering zo dun (3mm) dat het je verbaasd dat Microsoft dit moest bedenken.

Kortom de Microsoft Surface pro voldoet helemaal aan mijn verwachtingen. Ja hij is zwaarder dan een tablet, maar ja je kunt er ook veel meer en hij is veel lichter en compacter dan een laptop of ultrabook en in combinatie met de touch cover heb je enerzijds gewoon een tablet en indien nodig (met grote regelmaat) een prima laptop. Alle software draait erop.
Wachten nu is op meer apps (hoewel alle oude windows applicatie hierop draaien, dus feitelijk zijn er oneindig veel meer apps beschikbaar dan in welke app store van Apple en Google dan ook), zodat de normale startomgeving meer standaard wordt en de desktop omgeving wat meer verdwijnt. Verder zou een echt dockingstation handig zijn.
Mocht hij eindelijk ook in Nederland verkrijgbaar zijn kan ik hem iedereen aanraden die een tablet wil, maar wel echt werk wil verzetten en geen zin heeft om met een tablet en een laptop rond te zeulen.

• Bluetooth muis
  • Externe keyboards
  • Externe monitors
  • usb 3 hub met gigabit ethernet aansluiting

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 128GB Zwart?

Wat ik wel mis is de lijst met ‘ gepinde’ bestanden per applicatie, bv Word. Nu moet je eerst Word opstarten en zie je dan alleen een lijst met recent gebruikte documenten.
Hier is een alternatief voor (alhoewel ik de quicklist zoals hij in 7 was ook mis): Als je word aan je taakbalk vastpinned dan krijg je bij een rechtermuisknop de recent documents quicklist te zien. Binnen het nieuwe startmenu is daar nog geen mogelijkheid voor.

Ik ben trouwens nogal benieuwd naar je ervaringen met de pen. Hoe bevalt dat, en dan bedoel ik bijvoorbeeld als je het wil gebruiken om aantekeningen mee te maken.
De pen zou nauwkeuriger moeten zijn vanwege een dedicated digitizer en handpalmdetectie, zodat je echt kunt schrijven en niet zoals bijvoorbeeld bij de iPad je hand moet laten zweven.. dat werkt niet.

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 5 april 2013 16:12]

rechtermuisknop
Waar je wel even meer rekening moet houden is dat je vinger geen rechtermuisknop heeft!

je kan deze quicklist van op de taakbalk gepinde programma's ook benaderen door er op te gaan staan en van de taakbalk af te slepen (Werkt zowel met muis als met touch)
Als je je vinger op het scherm laat rusten, veranderd deze in een rechtermuisknop! (al blijft dit priegelen op zo'n klein scherm met zo'n hoge resolutie :) )
Je kan vanaf een gepind taakbalkicoon omhoogvegen, en dan trek je zo je jumplist omhoog. Dit kan volgens mij zelfs ook met de muis. Dit is in win7 ge´mplementeerd, vanwege touchsupport
Zo leer je nog eens wat! Werkt inderdaad in Win 8 ook met de muis.
[...]

Hier staat een prachtige demonstratie van de mogelijkheden van de surface pro in combinatie met de pen en OneNote
Dank je voor de tip, dat is inderdaad een optie. Zag wel dat ik in het startscherm van word en excel ook documenten kan vast kan pinnen.
Ik heb de pen nog niet heel veel gebruikt om mee te schrijven en te tekenen, meer als alternatief voor een muis in de desktop omgeving. Mijn handschrift is dermakete slecht dat ik het zelf vaak niet meer kan lezen. Maar schrijven op zich gaat als vanzelf, heb niet het idee dat het anders is dan schrijven op papier (iets gladder natuurlijk).
Ik zal nog wat extra proberen en dit in de review toevoegen.
Ik heb hem net (ook de 128GB versie). Ik heb al diverse tablets met windows 8 getest, waaronder de HP Elitepad 900 en de Lenovo thinkpad tablet 2. De surface wint het op afstand, zij het ondanks zijn grotere formaat en gewicht - en - de geproduceerde warmte (in tegenstelling tot je beoordeling vind ik hem toch wel erg warm worden). Ik vind het gebrek aan 3g wel een minpuntje.
Na hem inderdaad wat langer gebruikt te hebben (2,5 maand) merk ik inderdaad af en toe dat hij wat warmer wordt. Vooral als ik hem aan de lader heb en een extra scherm en dergelijke aangesloten. Als tablet valt het mij wel mee, hoewel ik dan ook niet heel veel meer doe, dan mail lezen, browsen en notities maken.
Voor 3G heb je tethering. Scheelt weer hardware (gewicht/accuduur/stroomverbruik) in je tablet. Dat is ook de hele insteek van de Surface waarom er geen 3G varianten van zijn. Iets waar Apple grof geld voor durft te vragen.
Hey, leuke review, ik ga hem zeker ook kopen!

Ik las dat je de internationale (USA) stekker niet gebruikt, klopt dit?

Mocht je die voor een paar eurootjes kwijt willen, laat het dan even weten. ik ga de mijne namelijke gewoon in nederland kopen, maar ga daarna op reis en heb dus een int. nodig. Ik weet dat je die ook gewoon kunt kopen, maar als het origineel kan zou dat wel zo mooi zijn.

welbedankt in elk geval voor de review, laat t even weten aub!
Sorry, ziet er naar uit dat ik ook naar de USA moet in de toekomst, dus ik bewaar hem nog even.
Met de huidige of in iedergeval aangekondigde prijsverlaging zeker een aanrader. De nieuwe versie zal wel weer veel later naar NL komen.
Die usb 3 hub met gigabit ethernet aansluiting, is dat die van Startech? Ik zie zo even niets in de pricewatch met ethernet EN usb 3.
Nee is van Kanex model USB3GBIT3x, gekocht via Amazon.co.uk.
Aha, mooi apparaatje! Bedankt.