Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

mirton 5 april 2013, 2.411 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Heel mooi gemaakt toestel
  • Heel mooi scherm
  • Ligt lekker in de hand
  • Heel snel
  • Goede functionaliteiten en uitwerkte software
  • Goede video kwaliteit
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Matige foto kwaliteit in goed licht
  • Lastige buttonlayout
  • Sense 5 is beter als voorgaande versies maar niet zo goed als AOSP

Onlangs de HTC One mogen ontvangen en nu een week in gebruik. Deze vervangt mijn Galaxy Nexus en daarmee dus de AOSP versie van Android. Hoe verhoudt zich dat met de Sense 5 UI? En hoe zit het met dagelijks gebruik? Ik gebruik mijn telefoon dagelijks voor o.a. podcasts luisteren, whatsappen, nieuws lezen, skypen, items opzoeken (google zoekopdrachten, routeplannen, etc.), (taken)lijsten bijhouden, emailen en agenda bijhouden. Daarnaast gebruik ik hem regelmatig om filmpjes te kijken, foto's en video te maken en aan anderen te laten zien, te facebook-en en ook wel eens om te telefoneren. In volgorde de belangrijkste eigenschappen van een telefoon voor mij:

1. Snel (en dus vloeiend)
2. Batterij(duur)
3. Scherm
4. Mogelijkheid om te tweaken
5. Camera
6. Geluid
7. Handzaam
8. Design/build kwaliteit

Hardware
Snel is de HTC One zeker en dit merk je op alle plekken in de telefoon. Als voorbeeld is het draaien van de telefoon wat heel snel en soepeltjes gaat. Absoluut niks op aan te merken. Qua batterijduur ben ik ondanks mijn intensieve gebruik erg tevreden over. Mijn oude telefoon haalde de werkdag wel maar niet de avond. Nu haal ik prima de avond en de laatste dagen staat de teller op 40% als ik naar bed ga. Het scherm is erg mooi en helder, ook vond ik de zwart productie van het S-LCD 3 scherm erg goed. Je ziet nog steeds dat het LCD is maar het valt bijna niet op. Natuurlijk betekend LCD ook dat het wit er ook echt als wit uit ziet. Iets wat de GN niet heeft. Er is wel iets op aan te merken, en dat is dat de verlichting veel te hoog staat afgesteld. Hopelijk wordt dit gefixt in een update en anders ga ik voor een applicatie zoals Lux Lite in de Play Store.

Camera
De camera is wisselend. Zo vind ik de foto's soms best ok, maar op andere momenten echt totaal teleurstellend. De video kwaliteit daarentegen was fenomenaal, heb echt (buiten de GS3) nog nooit zulke mooie videobeelden gezien van een telefoon. Vaak zit er lag in het opbouwen van de video waardoor je regelmatig lijnen door het beeld ziet maar daar heeft de One geen last van. Ook is de stabilisatie erg handig. Je hoeft de camera niet extreem stil te houden om een nette video te krijgen. De focus tijdens het filmen zorgde helaas wel voor effecten waar je niet op zit te wachten.

Geluid
In eerste instantie dacht ik dat Boomsound wel leuk en aardig is maar dat het alleen goed is om even snel een filmpje of muziekje op te zetten. Voor harder geluid heb ik namelijk een bluetooth speakertje. Maar na een week merk ik dat ik de externe speaker links laat liggen. Het zachtste niveau is soms zelfs te hard maar daar kan je een equalizer voor gebruiken. De 3,5 mm jack zit aan de bovenkant van de telefoon en zelf vind ik dat niet handig. Het geluid dat hier uit komt is erg goed en ook is het erg hard te zetten doordat ze gebruik maken van een goede interne geluidversterker. Dit was natuurlijk ook nodig om boomsound zo hard te krijgen. Het klinkt allemaal erg goed en met beats audio is dit zeker een aanrader voor liefhebbers van alles geluid.

Handzaamheid
De GN is ongeveer even groot en net iets dikker aan de onderkant. Qua scherm grootte is er ook weinig verschil, 4,65 tegen 4,7 voor de One. Wel is de rand om het scherm smaller bij de One en is ook de zijkant smaller. Hierdoor ligt de One beter in de hand. Ook qua gewicht wint de One het van de GN. Maar wat ik nogal lastig vind is dat de power-button aan de linker bovenkant zit. Met de maat van de telefoon zorgt dit ervoor dat ik heel anders om moet gaan met de power-button. Omdat nu de geluid-buttons aan de rechterkant zitten zijn deze hier wel weer makkelijker mee te gebruiken. Voor gebruik op de fiets vind ik de vormgeving (waaronder de powerbutton maar ook de twee toetsen ipv 1) zeer onpraktisch. Lopend heb ik hetzelfde probleem. Zittend of staand is ie wel redelijk in gebruik.

Design/Buildkwaliteit
Mijn toestel heeft een kleine gap maar niks vervelends en zeker niet zoals ik bij anderen online zie staan. Voor de rest is zeer duidelijk dat ze veel tijd hebben besteed om dit toestel er heel mooi uit te laten zien en dat het een geweldig luxe gevoel geeft om vast te houden. Vooral de voorkant is erg mooi afgewerkt en ziet er zeer sexy uit. De achterkant vind ik zelf wat minder maar hier kijk ik zelf toch niet naar.

Software
In het algemeen is er veel aangepast door HTC met Sense 5. Zeker als ik dit vergelijk met Sense 3 wat ik ooit heb gebruikt. Het ziet er bijna allemaal gelikt uit. Helaas werkt niet alles zoals ik gewend ben van andere toestellen. Er zitten een aantal rare dingen in zoals het aanpassen van de icoontjes die je altijd onderaan ziet staan. Hiervoor moet je eerst naar de applicatielijst. Wat ik ook jammer vind is het design van de folders, deze zijn vierkant en hebben niet die mooie afwerking als dat in de Google versie van Android het geval is. AOSP is in veel gevallen gewoon beter.

Blinkfeed
Online lees je veel over Blinkfeed en hoe irritant het kan zijn. Maar zelf vind ik het eigenlijk best handig en ik ga het zeker gebruiken maar dan wel helemaal links en niet als homescreen. Het is nog even wachten op genoeg Nederlandse bronnen.

Tweaken
Over de mogelijkheid om hem aan je eigen wensen aan te passen is voorals nog niet veel bekend (althans ik ben niet op de hoogte), maar HTC is wat makkelijker in het vrijgeven van de drivers als Samsung en ik denk daarom ook dat er in de toekomst verbeteringen mogelijk zullen zijn.

Camera app
De camera app had leuke functies die behoorlijk snel onder de duim te krijgen zijn. Het vergt wel enige interesse om dieper te gaan dan de standaard maar dan heb je ook heel veel functionaliteit te pakken. Het maken van een Zoe is toch handiger als ik in eerste instantie had gedacht. Zo kan je uit een Zoe de foto halen die je het mooiste vind en je kan daarnaast ook allerlei trucjes uithalen. Bijvoorbeeld kan je de gezichten van mensen tussen foto's wisselen waardoor je iedereen lachend op de foto kan krijgen ondanks dat op individuele foto's niet iedereen lacht. Zo ook met mensen die door je foto lopen. Dit ging niet altijd perfect maar het is wel een mooie toevoeging en maakt het ineens een stuk interessanter om Zoe's te maken. Ik maak nu vaker een Zoe dan een gewone foto.

Standaard apps
De meegeleverde apps zijn mij normaal een doorn in het oog. Wat heb je eraan en waarom kan ik ze er niet vanaf halen. Maar met de HTC One worden niet erg veel applicaties meegeleverd. En met de snelheid van de telefoon en de 32 GB die je in Nederland krijgt is het ook niet heel erg. Een aantal mooie applicaties waar ik wel wat en denk te hebben is de Car app, Dropbox met 25 GB (geen idee voor hoe lang) en Polaris Office. Ook zag ik dat de meegeleverde browser een optie had om een Flash Plugin aan te zetten iets wat zeker handig kan zijn. De calendar app vond ik helemaal niks dus heb de Google versie gedownload. Natuurlijk ook GMail app ipv de meegeleverde mail app. Daarnaast kan je nog je tv besturen met de TV app, erg handig en heb ik idd in gebruik genomen, geen afstandsbediening meer nodig!!! :)

De telefoon is erg mooi en ligt lekker in de hand met uitzondering van de power-button en de back- en home-buttons. Hij is snel, zeer snel en heeft een erg mooi scherm. De camera is goed in video en donkere situaties maakt hij best mooie foto's. Helaas is de kwaliteit van foto's in goede licht situaties niet (altijd) helemaal top en dat vind ik wel een minpuntje die ik niet over het hoofd wil zien. Daarentegen is de software van de camera goed uitgewerkt en best uitgebreid als je ervoor wat dieper wil zoeken. Geluid is goed en niks op aan te merken, misschien zelfs wel het beste wat een telefoon te brengen heeft. De software is in orde en zeker niet verkeerd. Graag had ik gezien dat ik meer zou kunnen aanpassen en ik hoop dan ook dat dit in de toekomst mogelijk wordt.

Al met al een goede allrounder. Was de camera ook zo goed als ik had gehoopt (8 ultrapixel ofzo) en wat de button layout zoals op de laatste twee Nexus telefoons dan was dit echt de beste telefoon ooit gemaakt. Nu is ie gewoon de beste op de markt!

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Leuke review!
Echter maak ik me zorgen bij de bouwkwaliteit. Er gaan namelijk klachten de ronde over de spleet tussen de speaker-grills en de telefoon. Dit zou slecht gelijmd zijn.

link: http://cdn3.sbnation.com/...35/515AF3B54F14B2000B.jpg

Hoe is dit bij jou? Heb je hier last van? Lijkt me wel stom mocht hier later zand of vuil tussen kruipen.
Dit is precies wat mijn testtoestel ook aan de bovenkant had, maar niet iedereen had dit. Overgens was de onderkant netjes en solide. Hopelijk komt het alleen voor bij de eerste batch.
Oh ik lees nu wat je bedoeld met het induwen ervan, sorry!